Vandaag kreeg ik toevallig 3x achter elkaar iemand aan de deur (allemaal flauwekul) en ik ben het spuugzat dat ik dan een johova aan de deur moet afwimpelen met een worstelende, woest blaffende stabij in dr nekvel. T is een hele worsteling bij de voordeur, wat moeten die arme johova's denken
Als er mensen aan de deur zijn die binnenkomen of waarmee ik een gesprek voer aan de deur, dan is het tumult overigens ook heel snel weer voorbij. De chaos zit m vooral in het moment dat ik Mayke blaffend en tollend tekeer gaat en ik haar de gang uit moet werken om de bij de deur te kunnen.
Iets als counterconditioning heb ik eerder al geprobeerd, maar dat mengt echt meer chaos in het tafereel. Ze is sowieso niet voergericht, t slaat nergens op en voelt niet als een oplossing.
Ik ben net echt duivels kwaad geworden (t was geen plan, ik was gewoon woest), heb haar bij kop en kont op dr plek gebonjourd en ben bij de deurbel gaan staan om er 30x op te drukken. Na een paar keer ligt ze dan chagrijnig mokkend op dr plek en reageert niet meer op de bel, maar heeft ze hier nou wat van geleerd? Nu 10 min later zit ze nog chagrijnig om zich heen te kijken. Ik weet zeker dat als de bel nu gaat, ze gewoon weer flipt.
Het gekke is dat ze deze reactie ook heeft op een lift-bel uit films/series, terwijl dat een betekenisloos geluid is. Datzelfde bel-geluid zit ook op mn oven, maar dáár reageert ze dan weer niet op
Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen? Het was haar eerste twee levensjaar geen probleem maar het wordt erger. Ik zit er nu aan te denken om een nieuwe bel te kopen, zodat er een nieuw geluid is (ik heb nu ding-dong) en daarmee desensibiliseren door 80x per dag op de bel te drukken en niet op haar reactie te reageren. Maar mezelf kennende wordt ik na 4x flippen toch weer kwaad en zijn we terug bij af.
Of ik gebruik het nieuwe belgeluid als aankondiging voor eten voordat ik m als deurbel installeer, en leg zo een positieve associatie met het nieuwe geluid. Dan kan ik hem daarna misschien zonder poeha als deurbel gebruiken.
Of ik flikker gewoon die bel eraf, maar ik ben bang dat mensen dan gaan kloppen als ze aanbellen en niets horen als ik niet thuis ben.