Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waken? In de zin van reageren in/om huis

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Waken? In de zin van reageren in/om huis

Ongelezen bericht door blondie »

Wat verstaan jullie onder waken?
In de zin van blaffen en het reageren op zaken in en om het huis.
Laatst gewijzigd door blondie op 04 nov 2017 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Waken?

Ongelezen bericht door laeken »

Tja, ik heb hele waakse en niet waakse honden gehad. Itt Nanna ben ik dus wel blij als mijn hond waakt.
Bas is niet waaks. Dus toen we Tom nog niet hadden is er een man ons huis in gegaan terwijl mijn partner boven zat. Ik heb die man aangetroffen in de woonkamer en dat heeft me wel een beetje de schrik gegeven. Bas stond ernaast te kwispelen.
Tom is uitermate waaks en laat niemand binnen. Ook niet als we thuis zijn. Hij gromt hapt en blaft dat het een lieve lust is. Bijten doet hij tot nu toe niet maar een beetje teveel is het wel. Toch is dat ook wel lekker. Ik slaap rustig en kan horen aan Tom of er echt iets is. Bas blaft op katten en honden. Tom op mensen.

Eva was nog waakser. Die was onhoudbaar met vreemden in huis. Dat is pas echt bewaken. Bewaken van huis en haard en dat met geweld. Dat is niet echt waaks maar bewaken.

Voor mij is waaks dus oplettend en waarschuwend. Dus ons laten weten dat er wat is. En als wij er niet zijn mag mijn hond ook kracht achter zijn geblaf zetten maar dat hoeft niet.

Ik vind waken prima. Bewaken minder nodig. Maar ook prima als het zo is.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

goeie vraag :ok:
Ik vind al mijn honden waaks, want ze houden de boel in de gaten en slaan aan als er iemand aan de poort staat. Blij toe, want ik heb daar geen bel.
Maar Amber en Lizzy vinden het verder wel gescheten, iedereen is welkom.
Kailen is een serieuze waker, al is hij van de drie het minst waaks. Daarmee bedoel ik dat hij (als ik er ben tenminste) pas als laatste van zich zal laten horen en helemaal niet actief het erf loopt te bewaken. Hij is veel liever bezig met wat ik aan het doen ben. Maar als zich dan iemand durft te vertonen hier, wat zelden gebeurt want midden in het bos aan het einde van een doodlopend weggetje, dan laat hij duidelijk merken niet van bezoek gediend te zijn. 100% zeker dat hij zal bijten als er iemand het erf opkomt (het hangt hier dus ook vol met waarschuwingen). Zijn hele houding en manier van blaffen straalt dat ook uit. Toch is hij wel veel bereikbaarder geworden. Als er iemand komt, probeert hij die actief weg te jagen, maar hij draait niet door (zoals in het begin en bij vorige eigenaars) en komt steeds kijken waar ik blijf. Een simpel woord van mij is dan voldoende om hem te kalmeren en het bezoek aan mij over te laten :ok: Overigens laat ik ook dan nooit bezoek 'los' over het erf lopen. Eerst Kailen aan de lijn of in huis, dan pas binnenkomen, want hij zal alsnog proberen te happen als het bezoek hem niet bevalt :schrik:

Mensenvriend Lizzy is het meest waaks, als in zij slaat als eerste aan (haar gehoor is ook fenomenaal), maar laat het wegjagen dan fijn over aan de herdertjes :LOL:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Re: Waken? In de zin van reageren in/om huis

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn honden sloegen midden in de nacht aan en achteraf hoorde ik dat er toen bij de buren ingebroken is.
Ik vind het prima dat ze aanslaan als ze iets horen wat "verdacht" is.
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

onder waken, versta ik dat Lana ons duidelijk maakt dat er iets bijzonders/vreemds gebeurt in of rondom mijn huis, dit door middel van blaffen,
nou moet ik zeggen dat Lana weinig blaft, alleen bij dingen die ze niet vertrouwd slaat ze aan,
maar iemand die door het hek komt, wordt eerder vrolijk kwispelend begroet dan blaffend verjaagd, maar goed dat weet een vreemde niet, en die blijft dan ook netjes aan de andere kant van het hek of belt aan bij de voordeur,
blondie
Zeer actief

In een ander topic over reageren bij de deurbel reageerde iemand met de vraag waarom natuurlijk waakgedrag af te leren.
Vandaar dat ik nu dit topic open.

Want afleren van waaks gedrag ben ik zelf niet voor. Maar het reageren op dingen die alledaags zijn, dat vind ik zelf niet onder waaks zijn vallen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lanavandevledders schreef:onder waken, versta ik dat Lana ons duidelijk maakt dat er iets bijzonders/vreemds gebeurt in of rondom mijn huis, dit door middel van blaffen,
Dit versta ik ook onder waken. Hier zijn Amy en in iets mindere mate Taartje wel waaks, ze blaffen af en toe als er iets afwijkends gebeurt buiten en houden ook heel graag in de gaten wat er buiten gebeurt. Ze blaffen dan een paar keer, om mij te laten weten dat er wat is. Ze blaffen niet naar mensen die binnenkomen, het gaat alleen om wat zich buitenshuis afspeelt. Mila is alleen een beetje waaks als ze in de achtertuin is en ze ziet iets raars (daar waken Amy en Taartje dan weer niet). Maar iedereen kan wel gewoon de tuin in komen lopen, ook als ik er niet bij ben. Hier is het waken dus echt alleen even alarm slaan.
blondie
Zeer actief

laeken schreef:
Voor mij is waaks dus oplettend en waarschuwend. Dus ons laten weten dat er wat is. En als wij er niet zijn mag mijn hond ook kracht achter zijn geblaf zetten maar dat hoeft niet.

Ik vind waken prima. Bewaken minder nodig. Maar ook prima als het zo is.
Dat heb ik ook. En ik woon in een rijtjes huis, dus iedere passant en iedere postbode vind ik geen bedreiging, en dát geef ik mijn honden ook aan, slaan ze aan omdat er een groep mensen voor ons huis staan te beppen dan neem ik polshoogte en dan moet het ook goed zijn. Iemand zomaar op de plaats daar mag op aangeslagen worden. Dus zelf kijk ik zeker uit om niet iedere impuls tot waakzaamheid in te dammen :wink:
Bewaken in mijn leefomgeving is écht niet wenselijk, gebrom en gegrom en snappen naar vreemden trouwens ook niet, daar heeft Jol (de hond waarvan men het juist niet verwacht) de neiging toe in huis bij vreemden aan de deur of als ze binnen komen.
Ik merk wel dat Aki de herder een natuurlijk instinct heeft als het op waken aan komt. Alles is best en prima, als wij bazen het ok vinden. Maar als wij het niet zien en iemand wil binnen komen dan blokt hij mensen, ook mensen waar hij daarvoor gewoon mee heeft kennis gemaakt en die hem hebben geaaid.
Bij feestjes in huis is het weer een goedzak die het leuk vind dat er zoveel mensen zijn.
En hij observeert, net als mijn vorige herder. Niet zomaar aanslaan, maar kijkt wat er gebeurd als er een onverwachtse situatie is.
Jol en Bluf waren meer van de woewoe, maar als men boe zou zeggen is sowieso Jol weg :LOL: en Bluf had het grappig gevonden.

Finn en Aki daarentegen zijn honden die dan gaan "staan". Toch wel wat de stillere honden die niet zomaar op alles fel reageren, maar als er wat aan de hand is reageren ze wel degelijk.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco reageert hier het snelst op wat er gebeurt, maar heeft goed geleerd dat blaffen dan ongewenst is. Aanslaan als er iemand het tuinpad op komt doet hij sinds Gait er is, voor die tijd was het alleen als er aangebeld werd of iemand voor het raam in de tuin stond. Elco heeft ook een vrij hoge, schelle blaf waar eigenlijk z'n onzekerheid in doorklinkt.

Gait wil wel met Elco meedoen, maar reageert vooral op wat hij als afwijkend ziet, zoals mensen op het dak, iemand midden in de nacht in de woonkamer (ook als het de baas is). En als we ergens op een bankje gaan zitten, of zoals gisteren even een tijdje in gesprek zijn met een visser, dan gaat Gait ook blaffen als er andere honden aankomen. Een mooie territoriale blaf, stukken dieper van klank dan de blaf van Elco. Anders dan Elco heeft hij ook niet de neiging om er op af te vliegen, maar blijft aan de grens staan van wat hij blijkbaar als tijdelijk territorium ziet.

Bij allebei blijft het bij blaffen en grommen. Bezoek is welkom en andere honden worden ook heel normaal begroet, ondanks het territoriale geblaf van ervoor.
Elco is het meest waaks, in de zin van op heel veel geluiden enzo reageren (zij het zonder geblaf), heel erg alert op alles zijn; Gait waakt meer, maakt beter onderscheid tussen de verschillende geluiden en is territorialer ingesteld. En beide zullen ze (waarschijnlijk) geen vlieg kwaad doen
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Wij wonen achteraf in een vrijstaand huis en een lap grond plus nog heel veel hectares grond van een boer wat grenst aan ons land. Onze honden zijn echte waakhonden en waken de hele dag. Ze houden alles in de gaten en als er wat is dan slaan ze gelijk aan. Maar ik vind dat alleen maar prettig. Er wordt erg veel ingebroken in het buitengebied en bij onze meest naaste buren is al een paar keer ingebroken en bij onze andere buren is er de laatste tijd al meerdere keren in de nacht van alles vernield en meegenomen. Die hebben ook honden maar die waken niet. Dus ik ben super blij dat die van ons dat wel doen, dan blijven ze tenminste van onze spullen af.
Een echte waakhond in een rijtjeshuis lijkt mij ook niet echt ideaal. Maar voor hier is het heel erg fijn, ik zou geen andere honden willen hebben.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Hier wordt ook gewaakt, daar wordt overigens niet veel bij geblaft, eerder heftig bij gegromd. Geluiden die ze vaker horen zoals de krantenmeneer vroeg in de ochtend dat kennen ze al vinden ze het niet prettig maar meer dan wat boos gegrom is het niet. Totaal vreemde mensen willen ze niets van weten maar ze lagen vanmiddag wel lekker bij mijn zoon op schoot die op visite was. Inbrekers dat zie ik wel minder goed verlopen dan acht ik bijten wel tot de mogelijkheden behoren maar hun aanwezigheid is denk ik wel voldoende om dat niet te laten gebeuren.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tay is waaks en bewaakt. Ik versta daaronder dat hij reageert op bijzonder/vreemde situaties om het huis heen en ook aanslaat als er iemand aan de deur staat. In huis betekent dat dat hij aanslaat als de postbode wat door de brievenbus doet, maar dat zijn een paar blaffen. Mensen die gewoon langs lopen reageert hij niet op. Als er aangebeld wordt slaat hij heftiger aan en bij bezoek sluiten we hem eerst buiten op. In de kennel ( 's nachts en overdag als wij weg zijn) slaat hij alleen maar aan als er mensen in de poort lopen die hier niet horen. De buren reageert hij niet op, zelfs niet op die van een aantal deuren verder. Mensen die langs fietsen of op de stoep staan te kletsen 's nachts ook niet, maar als hij wel aanslaat 's nachts weet je 100% zeker dat er iets niet klopt. Hij heeft er al een aantal keer voor gezorgd dat een inbreker zich bedacht en zelfs later opgepakt kon worden. ;)

Je kan trouwens niet het huis of de tuin in zonder dat wij het goedvinden, hij zal zeker weten bijten. Zelfs als hij je al een aantal keer gezien heeft, er zijn buiten ons maar 2 mensen die zo naar binnen kunnen lopen als wij thuis zijn. Als wij weg zijn weet ik het niet, want hij loopt niet los. Over de telefoon klonk zijn blaf niet waaks bij één van die mensen.

Tessa doet overdag soms mee met Tay, maar dat lijkt eerder alsof zij blaft omdat Tay blaft en niet uit waaksheid. 's Nachts gromt zij bij vreemde dingen, dan komt ze naar boven en gaat naast ons bed staan grommen en tegen je aan duwen.

Winni heeft geen idee dat waaksheid bij het ras hoort :LOL: Die blaft niet mee, die reageert niet op dingen om het huis en kan heel verbaasd naast die andere 2 staan als ze in de vensterbank staan te blaffen.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Aanslaan bij vreemd of aankloppen/aanbellen. Dat vind ik al waaks genoeg.

Maylo maakte me 's nachts wakker door op me te gaan zitten met een onheilspellende brom dan vond hij dat er iets spannends was. Zo heb ik dus een heterdaadje gehad met een stel jongeren die mijn plantenbak wilden stelen en een keer toen hier verder op een boshokje werd ingegooid en achteraf bleek ook mijn auto ruit die zelfde nacht gesneuveld te zijn. Dus ik nam hem wel degelijk serieus, vaak was het voldoende om even te doen alsof ik naar buiten keek. Dan was hij weer gerust gesteld. Zelf op onderzoek uit gaan dat deed hij dan weer niet, alleen als vrouwtje of de baas erbij was had hij praatjes anders niet. Vreemd bezoek was ook altijd eerst eng tot ze rustig zaten en hij zijn eerste koekje binnen had, dan waren ze zijn beste vriend.

Izzy krijst om het krijsen als de bel gaat of als er iemand aanklopt. Voor de rest slaat zij dus ook helemaal niet aan. Ook niet bij vreemde geluiden waarbij Droef weer wel begint te brommen op zo'n lage toon. Izzy stopt dus ook als bezoek al binnen of weg is. Die til ik tegenwoordig op en op een enkeling na mag bezoek dus ook absoluut geen contact met Izzy maken zolang ze zo doet. Pas helemaal rustig en eenmaal zitten mag Izzy zelf contact maken maar als ze terugdeinst laat haar dan maar met rust want ze bijt dan gerust van zich af.

Droef was helemaal niet waaks toen hij hier kwam maar heeft in ruim een jaar wel aardig wat stappen gemaakt en als hij iets hoort dat niet klopt begint hij eerst te brommen als ik niet reageer of het geluid blijft dan pompt hij zich volledig op en gaat echt op onderzoek uit.(ik denk dat een inbreker een slechte aan hem heeft als er niemand is om in te grijpen). Meestal hoor ik Droef wel en reageer ik ook wel door even te zeggen dat ik het ook hoorde en dat er niks aan de hand is, vaak is dan genoeg. Mocht hij dan toch doorgaan zit er niks anders op dan even te kijken en dan is het ook goed. Als er iemand voor de deur staat slaat hij ook aan. Maar zodra ik de deur bereik dan stopt hij gelijk weer en iedereen kan bij hem ook zonder problemen binnen komen en wordt hartelijk begroet door hem. Ik heb dus wel het idee dat Droef wel degelijk een onderscheid kan maken tussen goed en slecht. Buiten vind hij ook iedereen leuk op welk tijdstip dan ook. Toch is het nu al 2 x voorgekomen dat ik hem in het donker echt heb moeten aanlijnen omdat hij zich vreselijk liep op te fokken over vreemde mannen die op een rare plek zeer verdacht staan te staan.(vind ik ook wel vreemd overigens maar hij mag er van mij niks mee, al zal ik hem als het er op aan komt heus wel los laten) Hij ging beide keren ook als een woeste tekeer met het schuim op zijn bek.

Dus ja ik ben wel blij met een waakse hond, al vind ik blaffen om het blaffen wel schijt irritant.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zowel Xavi als Xygan waken. Ze blaffen als t echt noodzakelijk is dus als er iemand aan de voordeur of achterpoort naar binnen wil. Als ik open doe is t goed... alleen dan.
Daarnaast bewaakt Xavi. Die blijft bij me liggen bij bezoek.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

hier wordt gewaakt. Ondertussen reageren ze gelukkig niet meer op de auto van de buurvrouw, die kennen ze inmiddels..
Verder komt hoor niet zoveel voorbij. Als ze hier op de weides bezig zijn vinden ze dat ook ok, dan zijn ze nieuwsgierig aan het kijken
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

vixen waakt en bewaakt.
waken doet ze alleen als er iemand aan de deur komt of aan ons hekje zit, dan blaft ze een keer maar houdt ook weer op als ik zeg dat het goed is.
op voorbijgangers of herrie op straat reageert ze niet, ook niet als ze bij me in de voortuin is.

bewaken doet ze haar territorium.
dat is verboden gebied voor anderen vindt vix en omdat wij nauwelijks bezoek krijgen kan ik haar ook niet leren dat het goed is als ik dat zeg.
dus komt er iemand waar ik de deur voor moet opendoen, gaat ze even apart als die iemand ook zo weer weg is (de post,
pakjesbezorgers, meteropnemers of mensen die iets van vriendje moeten) en blijft die iemand langer gaat ze aan de riem en mag ze gaan kijken als ze gekalmeerd is en ik denk dat dat goed gaat.
heb ik daar twijfels over, blijft ze bij mij aan de riem.

ik vind het niet ideaal en zou het graag anders trainen, maar het is nou eenmaal zoals het is, dus we doen het er maar mee.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

waken vind ik opletten of er iets speelt en daarop reageren (meestal met een blaf). Karel is wel enigszins waaks en blaft wel op onverwachte geluiden. Als ik niet 3 hoog woonde zou hij denk ik ook wel meer waken. Pom is totaal niet waaks, die ziet het pas als er iemand binnenstapt.

Bewaken doen ze hier allebei sowieso niet, en mij beschermen ook al niet. Nou vind ik dat niet zo erg :)
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Truus kan volgens mij niet eens blaffen, nooit gehoord, Dirk kan wel grommen maar ook geen blafferd, Madam wel als er iemand aan de deur is, maar ik wil het ook niet hebben met gewone dingen, als de post of folders, bij onraad oke maar voor de rest kop dicht :wink:
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Digger en Foxy waken. Noa bewaakt, die kan ik om die reden ook niet meer zomaar los laten lopen. Tenzij er iemand met een hond aankomt, dan moet er gespeeld worden.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Onder waken versta ik niet alleen waken, maar ook bewaken. Lut is een hele lieve hond. Maar iemand die ondanks waarschuwingen van haar de ongeschreven regels overtreedt, heeft een probleem. Want dan gaat Lut over in de verdedigingsfase. En daar is ze heel goed in. Ik heb het haar niet hoeven te leren, want het zit in haar genen om geheel zelfstandig te handelen. Daarom is het dan ook een waak- en verdedigingshond. En om die reden heb ik haar ook aangeschaft.

Vandaag had ik een elektricien over de vloer. Die moest het e.e.a. installeren in de badkamer. Dan gaat Lut boven op de overloop liggen en die man wordt gedoogd. Hij kan dan wel gewoon naar onder komen om koffie te drinken of gereedschap pakken. Dan loopt Lut gewoon mee en begeleid hem ook weer naar boven. Ik gaf die man aan dat hij, indien nodig ook in andere vertrekken mocht komen. Maar, dan moest hij mij dat wel eerst komen zeggen i.v.m. de hond. Dat was hem duidelijk en kwam een tijdje later zeggen dat hij naar de zolder moest. Niks aan de hand, dan ga ik hem voor en Lut gaat mee naar de zolder. Dan kan die man probleemloos zijn werk doen.

Recentelijk kwam een man in een witte colbert aan de deur. Terwijl Lut haar vaste plaats op de trap innam maakte ik de deur open en zag dat het een gasverkoper van Nuon was. Ik zal me even voorstellen zei hij en strekte geheel onverwacht, naar mijn idee te overdreven en dolenthousiast zijn hand uit om mij een hand te geven. Terwijl ik NEEEE schreeuwde was het kwaad al geschied. In een fractie van een seconde sprong Lut van de trap af bovenop die man die gelijk gestrekt in de vestibule lag. Die onverwachte uitgestrekte hand van een vreemdeling zag Lut als een aanval naar haar baasje. Ze bijt dan wel niet, maar als je daar ligt en zo'n hond omklemt je nek met haar voorpoten terwijl ze onophoudelijk in je oor blaft, dan word je daar niet echt vrolijk van.
Ik heb haar wel naar de kamer gebracht, maar zeker niet gestraft. Die gasboer had naast geschrokken te zijn gelukkig niets aan zich. Toen ik hem de blauwe hond die in de tuin van de buren liep aanwees gaf hij aan dat hij niet bij de buren hoefde te zijn. Gelukkig maar, want dat is ook een waakhond meneer. Dat is een exoot. Een z.g. Thaise Ridgeback. Bovendien is het een reu meneer, een zeer dominante reu zelfs. Een echte macho dus. Daar is mijn hond echt een lieverdje bij.
Het is hem inmiddels wel duidelijk dat hij nooit geen onverwachte bewegingen moet maken richting mensen waar een hond/waakhond aanwezig is.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Wolfsblut schreef:Onder waken versta ik niet alleen waken, maar ook bewaken. Lut is een hele lieve hond. Maar iemand die ondanks waarschuwingen van haar de ongeschreven regels overtreedt, heeft een probleem. Want dan gaat Lut over in de verdedigingsfase. En daar is ze heel goed in. Ik heb het haar niet hoeven te leren, want het zit in haar genen om geheel zelfstandig te handelen. Daarom is het dan ook een waak- en verdedigingshond. En om die reden heb ik haar ook aangeschaft.

Vandaag had ik een elektricien over de vloer. Die moest het e.e.a. installeren in de badkamer. Dan gaat Lut boven op de overloop liggen en die man wordt gedoogd. Hij kan dan wel gewoon naar onder komen om koffie te drinken of gereedschap pakken. Dan loopt Lut gewoon mee en begeleid hem ook weer naar boven. Ik gaf die man aan dat hij, indien nodig ook in andere vertrekken mocht komen. Maar, dan moest hij mij dat wel eerst komen zeggen i.v.m. de hond. Dat was hem duidelijk en kwam een tijdje later zeggen dat hij naar de zolder moest. Niks aan de hand, dan ga ik hem voor en Lut gaat mee naar de zolder. Dan kan die man probleemloos zijn werk doen.

Recentelijk kwam een man in een witte colbert aan de deur. Terwijl Lut haar vaste plaats op de trap innam maakte ik de deur open en zag dat het een gasverkoper van Nuon was. Ik zal me even voorstellen zei hij en strekte geheel onverwacht, naar mijn idee te overdreven en dolenthousiast zijn hand uit om mij een hand te geven. Terwijl ik NEEEE schreeuwde was het kwaad al geschied. In een fractie van een seconde sprong Lut van de trap af bovenop die man die gelijk gestrekt in de vestibule lag. Die onverwachte uitgestrekte hand van een vreemdeling zag Lut als een aanval naar haar baasje. Ze bijt dan wel niet, maar als je daar ligt en zo'n hond omklemt je nek met haar voorpoten terwijl ze onophoudelijk in je oor blaft, dan word je daar niet echt vrolijk van.
Ik heb haar wel naar de kamer gebracht, maar zeker niet gestraft. Die gasboer had naast geschrokken te zijn gelukkig niets aan zich. Toen ik hem de blauwe hond die in de tuin van de buren liep aanwees gaf hij aan dat hij niet bij de buren hoefde te zijn. Gelukkig maar, want dat is ook een waakhond meneer. Dat is een exoot. Een z.g. Thaise Ridgeback. Bovendien is het een reu meneer, een zeer dominante reu zelfs. Een echte macho dus. Daar is mijn hond echt een lieverdje bij.
Het is hem inmiddels wel duidelijk dat hij nooit geen onverwachte bewegingen moet maken richting mensen waar een hond/waakhond aanwezig is.
kijk hier zou ik dus geen zin in hebben. Als ik electricien was ook niet trouwens hoor, hou die hond lekker ff apart. En zomaar denken dat een uitgestoken hand een aanval is is me iets teveel zelfstandig ingrijpen. Ieder zijn meug, maar mij zou het niet passen iig
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Bronco slaat aan als er iemand voor de deur staat en komt me ook echt halen dan.
Maar hij vindt het reuze gezellig als ze eenmaal binnen zijn. Als ik thuis ben tenminste.

Als ik er niet ben, denk ik dat ze niet binnen hoeven te komen. En dat vind ik prima.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Als het een beetje vervelend wordt aan de deur roep ik wel naar achter: "Mien, pak m'n geweer eens even".
Hakuna Matata
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Yara schreef:Wij wonen achteraf in een vrijstaand huis en een lap grond plus nog heel veel hectares grond van een boer wat grenst aan ons land. Onze honden zijn echte waakhonden en waken de hele dag. Ze houden alles in de gaten en als er wat is dan slaan ze gelijk aan. Maar ik vind dat alleen maar prettig. Er wordt erg veel ingebroken in het buitengebied en bij onze meest naaste buren is al een paar keer ingebroken en bij onze andere buren is er de laatste tijd al meerdere keren in de nacht van alles vernield en meegenomen. Die hebben ook honden maar die waken niet. Dus ik ben super blij dat die van ons dat wel doen, dan blijven ze tenminste van onze spullen af.
Een echte waakhond in een rijtjeshuis lijkt mij ook niet echt ideaal. Maar voor hier is het heel erg fijn, ik zou geen andere honden willen hebben.
Of als ze echt willen steken ze gewoon een mes in de honden en breken alsnog in met alle gevolgen van dien.
Maar goed zelf snap ik het idee van een waakhond niet meer, want ze brengen een hond zo om.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Hakuna Matata schreef:
Yara schreef:Wij wonen achteraf in een vrijstaand huis en een lap grond plus nog heel veel hectares grond van een boer wat grenst aan ons land. Onze honden zijn echte waakhonden en waken de hele dag. Ze houden alles in de gaten en als er wat is dan slaan ze gelijk aan. Maar ik vind dat alleen maar prettig. Er wordt erg veel ingebroken in het buitengebied en bij onze meest naaste buren is al een paar keer ingebroken en bij onze andere buren is er de laatste tijd al meerdere keren in de nacht van alles vernield en meegenomen. Die hebben ook honden maar die waken niet. Dus ik ben super blij dat die van ons dat wel doen, dan blijven ze tenminste van onze spullen af.
Of als ze echt willen steken ze gewoon een mes in de honden en breken alsnog in met alle gevolgen van dien.
Maar goed zelf snap ik het idee van een waakhond niet meer, want ze brengen een hond zo om.
geloof je het zelf? Ik denk eerder dat ze die huizen gewoon overslaan. De meeste dieven zijn niet meteen hondenmoordenaars
Hakuna Matata
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

sbientje schreef:
Hakuna Matata schreef:
geloof je het zelf? Ik denk eerder dat ze die huizen gewoon overslaan. De meeste dieven zijn niet meteen hondenmoordenaars
Dat is waar, daarom zei ik ook als ze het echt willen.
Maar meestal slaan ze dan die huizen over.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

sbientje schreef:
Wolfsblut schreef:Onder waken versta ik niet alleen waken, maar ook bewaken. Lut is een hele lieve hond. Maar iemand die ondanks waarschuwingen van haar de ongeschreven regels overtreedt, heeft een probleem. Want dan gaat Lut over in de verdedigingsfase. En daar is ze heel goed in. Ik heb het haar niet hoeven te leren, want het zit in haar genen om geheel zelfstandig te handelen. Daarom is het dan ook een waak- en verdedigingshond. En om die reden heb ik haar ook aangeschaft.

kijk hier zou ik dus geen zin in hebben. Als ik electricien was ook niet trouwens hoor, hou die hond lekker ff apart. En zomaar denken dat een uitgestoken hand een aanval is is me iets teveel zelfstandig ingrijpen. Ieder zijn meug, maar mij zou het niet passen iig
De electricien heeft zelf een hond en had er geen moeite mee. Had hij er wel moeite mee dan had ik Lut gewoon in de kamer gehouden.

In de gemeente Sittard-Geleen vonden in 2015 naar verhouding de meeste woninginbraken plaats.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/45 ... ard-geleen

Het ligt er natuurlijk aan waar je woont. In mijn vorige dorp was dit niet nodig. Daar is een kleine waakzame hond ruim voldoende. Waar ik nu woon zijn inbraken met geweld niet vreemd. Overvallen op straat ook niet. In mijn wijk hebben relatief veel mensen een waakhond. Het buitensporige aantal misdrijven zal hier debet aan zijn. In mijn regio zijn enorm veel achterstandswijken met alle gevolgen van dien. Slechts enkele kilometers verwijderd van België en Duitsland zal ook een rol meespelen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Hakuna Matata schreef:
Dat ben ik volkomen met je eens. Maar het is meer dat ze afschrikken en dat we daarom geen ongewenst volk op het erf hebben. Daar voldoen ze uitstekend voor, wij hebben nooit ongewenst volk op het erf. Uiteraard als ze echt willen dan moeten ze ze doodschieten of zo, ze zijn zo vlug als water dus voor iemand ze kan steken hebben ze die ook al te pakken vrees ik. Maar wij hebben niets van zoveel waarde in en om het huis dat het de moeite waard zou zijn. Ze schrikken voldoende af om vervelende mensen van het erf en uit het huis te houden. Ze luisteren heel goed en als er visite is dan zijn ze gewoon vriendelijk en is er niks aan de hand als wij de mensen zelf binnen laten. Maar het geeft toch wel een veilig gevoel als je achteraf woont. Er komt niemand ongemerkt bij ons en dat vind ik gewoon prettig.
Afbeelding
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Tom is waaks, hij reageert als de buurvrouw thuiskomt, als er mensen door de portiek lopen (woon 1 hoog in een flat), als de bel van de intercom bij de bovenburen gaat en op onze eigen bel.
De tv is ook iets waar hij heel heftig op kan reageren, maar of dat waaks is...

Als ik alleen met hem het laatste rondje loop merk ik wel dat hij alerter is dan wanneer mijn vriend erbij is, kijkt bij alles wat hij hoort en staat soms ook te blaffen.
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

renee-uk schreef:vixen waakt en bewaakt.
waken doet ze alleen als er iemand aan de deur komt of aan ons hekje zit, dan blaft ze een keer maar houdt ook weer op als ik zeg dat het goed is.
op voorbijgangers of herrie op straat reageert ze niet, ook niet als ze bij me in de voortuin is.

bewaken doet ze haar territorium.
dat is verboden gebied voor anderen vindt vix en omdat wij nauwelijks bezoek krijgen kan ik haar ook niet leren dat het goed is als ik dat zeg.
dus komt er iemand waar ik de deur voor moet opendoen, gaat ze even apart als die iemand ook zo weer weg is (de post,
pakjesbezorgers, meteropnemers of mensen die iets van vriendje moeten) en blijft die iemand langer gaat ze aan de riem en mag ze gaan kijken als ze gekalmeerd is en ik denk dat dat goed gaat.
heb ik daar twijfels over, blijft ze bij mij aan de riem.

ik vind het niet ideaal en zou het graag anders trainen, maar het is nou eenmaal zoals het is, dus we doen het er maar mee.
Izzie is Vixen :mrgreen:

Hoewel hun motivatie zou kunnen verschillen, bij Izzie is het meer onzekerheid/angst in combinatie met haar aangeboren waaksheid. Ze gromt als mensen hier te lang voor het raam staan te kwaken (ik woon direct aan een drukke stoep, lang leve het plakplastic) en hoewel ik wat meer bezoek krijg is het altijd oppassen. Ik doe haar dan dus ook aan de riem bij nieuwe mensen.
Ze reageert trouwens veel minder op mensen die honden gewend zijn, die kunnen veel beter negeren dan mensen die haar spannend vinden. Als ze je eenmaal kent, dan is bezoek weer helemaal gezellig maar vreemden blijft ze lastig vinden.

Wegsluiten heb ik in het begin wel eens gedaan maar dan is het wel een groot blafconcert. Ik houd haar dus bij me en vertel haar dat het oké is, en dat ze er niets van heeft te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”