Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waken? In de zin van reageren in/om huis

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Waken? In de zin van reageren in/om huis

Ongelezen bericht door natalie »

Heavy schreef:Ik vind waken een soort van waarschuwen . Jip en Heavy waarschuwen mij als er iemand voor de deur staat ( bel is kapot) of als er post in de brievenbus wordt gestopt . Of als er een persoon of hond/kat langs de poort en schutting loopt als ze toevallig buiten zijn.

Ik hoor heel goed aan de manier waarop ze blaffen of het gewoon een welkom blaf is of een "ik vertrouw het niet " blaf . Ik vind het totaal geen probleem omdat ze ook meteen stoppen als ik zeg dat het goed is .

Ze waken reageren alleen op mensen of dieren die echt heel dichtbij ons huis komen. Voorbij de voortuin rijden fietsen of auto's en daar reageren ze niet op . Katten die op het veld voor het huis lopen zitten ze gewoon naar te kijken voor het raam en honden die daar spelen of rennen ook.

Ik wil geen dom gekrijs om niks .Heavy wil nog wel eens met haar kop op de vensterbank binnensmonds gaan zitten brommen als er een hond loopt te rennen voor het huis of een kat en dat mag .
Ik vind 'waken' inderdaad ook een vorm van waarschuwen. Mijn Jip is niet waaks en blaft zelden in huis. Daar ben ik blij mee, want ik zou er gek van worden. Hier wordt ook niet gereageerd op de deurbel. De enige keer (vooralsnog) dat Jip mij waarschuwde, waren bij de buren in de achtertuin een paar klusjesmannen bezig. Toen de schilder op de ladder klom en boven de schutting uit kwam, heeft Jip zich flink laten horen en dat vond ik oké. Hij was namelijk ook gemakkelijk weer te stoppen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ze mogen best wel 1 of 2 blaffen geven bij onraad maar je houd voor de rest maar gewoon je bek dicht.
Als er iemand aanbelt mag je ook je smoel houden want ik bepaal wel wie ik binnen laat.
Komen ze binnen of op erf zonder aan te geven of aan de deuren ramen te morrelen mag je er wat van vinden en wat mee doen.
Voor de rest houd je maar lekker je muil.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Waken is reageren op zaken die anders zijn dan het normale. Iemand die aan de deur komt, een kat in de achtertuin die niet van ons is.. Prima allemaal.
Helaas trekken ze het hier een streepje door en blaffen ze ook als onze eigen katten naar binnen willen of als er maar iemand over straat loopt. Met als gevolg dat onze rolluik 8 op 10 naar beneden blijft overdag. En blijven blaffen op bezoek, pas na 5 minuten snuffelen stil zijn :oeps: Het is het ras, zullen we maar zeggen :Q:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Het ligt aan de mechel in welke maten ze aanslaan. Heb er gehad die bijna niet blafte, maar wel in opperste concentratie bij deur of raam stond om over te gaan tot actie.

Hippo was de ideale waker, als hij gromde (laag en diep) of blafte ging ik altijd even kijken want dan was er echt wat. Maar die deed denk ik niks als je binnen zou stappen.

Dico had toen we net verhuisd waren er een handje van om aan te slaan om echt blaadje wat voorbij dwarrelde, inmiddels slaat hij alleen aan wanneer nodig. Dus als iemand voor ons terrein stopt of het terrein op komt.

Zelfs mensen die hij goed kent, kunnen niet zomaar binnen stappen. Binnentreden doen mensen sowieso niet, hij staat namelijk met zijn voorpoten op het houten randje van de deur (zo'n 80cm hoog) en doet dan een stare down waar menig bokser een puntje aan kan zuigen :mrgreen: . Zolang mensen zich binnen normaal gedragen is er niks aan de hand, we zijn er altijd alert op en sluiten hem desnoods weg.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”