Duitsertje schreef:Nu voor de liefhebbers. In overleg met diverse partijen heb ik besloten de teef uit de fok te houden. Er zal wel mee gesport gaan worden en zal na het behalen van het certificaat waarschijnlijk in huis blijven als huishond. Voor de personen die denken mijn "achtergrond" te kennen, kijk eerst naar jezelf voordat je oordeelt.
Voor je beeldvorming, ik heb geen interesse in andere rassen dan deze twee. Maar er zijn inderdaad meer rassen waar dit voorkomt en die echt niet gekruist worden met duitsers of mechelaars. Beetje een kortzichtige reactie dus.laeken schreef:Een 8e wervel komt dus voor bij Duitse en Belgische herders? Lijkt me DUS erfelijk want anders kwam het willekeurig voor bij honden. Zolang iets binnen bloedlijnen en rassen voorkomt en niet binnen 1 ras door bv lange ruggen fokkerij moet het wel erfelijk zijn. Duitse en Belgische herders zijn verwant aan elkaar. Blijkbaar zit die 8e wervel in de gemeenschappelijke voorouder. Immers, de Belg heeft een korte rug. De bouw is anders dus de bouw is niet de reden.
Dat die wervels erfelijk zijn staat voor mij dus buiten kijf.
Fokken met een afwijking is wat we doen bij honden. 8e wervel, platte snuit, propstaart, achondroplast, hangoren en doorgroeivachten zijn allemaal genetische afwijkingen.
Waar het hier om gaat is dat die 8e wervel in honden ook kan zorgen voor grote problemen voor de hond. Pijn, handicaps en erger....
Daarmee fokken is dus willens en wetens fokken met het risico op sneue zieke honden die pijn hebben. Om een ras dat al zo ziek is nog zieker te fokken is wat mij betreft not done.
Ik zal effe hard zijn. Hoe kan je een risico nemen over de rug van een nest pups? Stel dat de pups ook die 8e wervel hebben maar dan slecht ontwikkeld? Dus ze hebben grote problemen? Stel dat door zo'n nest er steeds meer afwijkende pups geboren worden in het ras? Jij fokt er liefst lustig mee verder dus wie weet gaan je pup kopers dat ook doen?
Beetje raar om zo met afwijkingen om te gaan die maken dat je sportbond ongeschikt is voor sport. Beetje als een racewagen bouwen met de motor van een Fiat panda erin......
Fijn en hopelijk blijft de wervel in goede conditie.