Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke lange lijn?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Welke lange lijn?

Ongelezen bericht door natalie »

Er zijn al verscheidene topics geweest over (jonge)honden die op sommige momenten alleen nog maar oog hebben voor hun omgeving. Honden die graag met andere honden spelen en daar dan ook heel blij op af rennen, zonder toestemming van de eigenaar. Die niet terugkomen wanneer ze geroepen worden, omdat ze even andere prioriteiten hebben. En soms lijken ze zelfs totaal vergeten dat hun baasje méé was tijdens de wandeling. Omdat ik ook met deze issues worstel, wandel ik sinds kort alleen nog maar met Jip aan de lange lijn.

Ik kijk echt uit naar het moment dat ik ontspannen met Jip in losloopgebied kan wandelen omdat hij mij toch wel in de gaten houdt. Dat hij leuk met andere honden kan spelen, maar ook weer terugkomt wanneer ik roep. Dat gaat niet vanzelf ineens gebeuren, dus er moet getraind worden. Heel veel contactoefeningen doen, veel verschillende variantie op de 'hier' oefenen en Jip uitgebreid belonen met spel of lekkers wanneer hij naar mij toe komt.

Maar nu: ik heb twee lange lijnen in de kast liggen en twijfel of ik wel de juiste heb. Beide zijn van biothane: een lijn van 5 meter met handvat en een sleeplijn van 10 meter zonder handvat. De sleeplijn vind ik te kort en ik overweeg daarom een sleeplijn van 20 meter aan te schaffen. Maar de lijn van 10 meter is eigenlijk al te zwaar; de tuig van Jip gaat helemaal scheef zitten. Dus een lijn van 20 meter kan alleen als het van lichtgewicht materiaal is gemaakt. Daarnaast twijfel ik of een sleeplijn wel echt een oplossing biedt. Er bestaat immers nog steeds een kans dat hij er vandoor schiet. De lijn van 5 meter is goed hanteerbaar en omdat ik die lijn daadwerkelijk vasthoud, loop ik nul risico dat hij wegrent. Maar dat zou weer betekenen dat ik alle oefeningen voor het 'hierkomen' binnen die afstand moet trainen. En ik weet niet of dat nu zo nuttig is, want aan de lijn luistert hij wel. Een langere lijn met handvat dan misschien? Dat zie ik ook weer niet zitten, omdat hij zichzelf dan kan vastlopen om struiken en bomen heen. Tenzij ik tijdelijk even het bos vermijd.

Dit zijn dus de afwegingen die ik nu maak. Daarom aan jullie de vraag is:
welke lijn zouden jullie gebruiken? Welke lengte en welk materiaal? Met of zonder handvat?
Laatst gewijzigd door natalie op 16 nov 2017 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Welke lange lijn?

Ongelezen bericht door runninggirl »

Voor Jura hebben we een biothane lijn van 8 meter met handvat. Ze is 30 kilo en gebruikt de lijn ook als sleeplijn maar er zit ook een handvat aan. Ze komt niet vast te zitten want we hebben haar geleerd op het pad te blijven, ze mag echt niet de bosjes in. Van biothane heb je ook dunnere lijnen (die van ons is 19 mm breed), misschien is dat een optie?
Je zal denk ik voor trainen toch in eerste instantie ook de lijn in je hand moeten houden op moeilijke stukken waar je hond weinig aandacht voor je heeft.
Een nadeel van een nog langere lijn is vind ik dat je hond 10 meter + 10 meter de andere kant op heeft om een sprint in te zetten bijvoorbeeld bij het zien van een haas. Met een beetje grote hond heb je binnen no time een ontstoken schouder.
"hier" komen zou ik dus in eerste instantie heel goed trainen op makkelijk terrein zonder afleiding en dit maar heel geleidelijk moeilijker maken. Als de stap naar het bos te groot is zou ik je hond daar gewoon eerst maar eens aan de lijn houden. Dan kan het ook op grotere afstand zonder lijn.
Succes! Geloof me, zelfs met heel jagerige honden kan het met veel trainen veel beter worden. ;)
natalie
Zeer actief

Ik moest even terugzoeken hoe breed onze lijnen zijn: inderdaad ook 19 mm. Ik zou dan bij een nieuwe, langere lijn eerder neigen naar 13 mm of 16 mm om wat gewicht te besparen. Wel slim om je hond te leren dat hij op het pad moet blijven. Heel erg voor de hand liggend en toch had ik er niet aan gedacht :oohja: Ik had ook het simpele rekensommetje 10 meter de ene kant + 10 meter de andere kant nog niet gemaakt. Dit is bij ons nog niet voorgekomen (hij loopt meestal voorop en krijgt niet echt mee wat achter hem allemaal gebeurt) maar áls zich dat een keer voordoet, lig ik waarschijnlijk languit op de grond en ga er op mijn buik achteraan :80:

En met handvat vind ik zelf toch wel geruststellend ja. Dan ga ik toch eerst met de 5 meter lijn aan de slag om te leren dat Jip op het pad moet blijven. Dan kunnen we daarna wel over gaan op een langere lijn.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Voor Tess gebruik ik een 10m biothane sleeplijn zonder handvat. Het is een ronde en die gebruik ik ook voor Finn. Finn heeft er geen moeite mee en die is zelf maar 8 kilo.

Tess laat ik er los mee lopen en ik gebruik hem vooral wanneer ze Finn pest of wanneer ze snuffelt en ik roep, maar ze niet komt. Dan ga ik er gewoon op staan of pak hem vast. Zo kan ze na het snuffelen ook niet verder weg de lol opzoeken en is er dus eigenlijk geen andere optie dan terugkomen.
natalie
Zeer actief

veertje schreef:Tess laat ik er los mee lopen en ik gebruik hem vooral wanneer ze Finn pest of wanneer ze snuffelt en ik roep, maar ze niet komt. Dan ga ik er gewoon op staan of pak hem vast. Zo kan ze na het snuffelen ook niet verder weg de lol opzoeken en is er dus eigenlijk geen andere optie dan terugkomen.
Ja, zo had ik het ook bedoeld maar 10 meter blijkt dan te kort te zijn. De afstand tussen Jip en mij is namelijk groter, en gaat eerder richting de 15-20 meter. Of ik moet Jip iedere 10 meter bij mij terugroepen. Wat natuurlijk ook geen slecht plan is :) Maar dat is dan de volgende stap waarschijnlijk, wanneer ik er voldoende vertrouwen in heb dat hij ook echt komt.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”