Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welk vlees uit de supermarkt kan ik veilig geven?
Moderator: moderatorteam
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Welk vlees uit de supermarkt kan ik veilig geven?
Ik zou haar meenemen naar Appie en zelf laten kiezen, daar heeft Lanai vast geen moeite mee 

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
In principe alles wat niet gemarineerd is 

- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Geen varkensvlees rauw, maar dat zul je wel al weten.
Voor de rest al het mogelijke, kalkoenbot of haas zou ik ook niet doen, die botten zijn te hard voor een hond wat dit niet kent.
Wat iemand ook al schrijft, niks met marinade...
Luxe hondje btw
Voor de rest al het mogelijke, kalkoenbot of haas zou ik ook niet doen, die botten zijn te hard voor een hond wat dit niet kent.
Wat iemand ook al schrijft, niks met marinade...
Luxe hondje btw

- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
geen rauw varkensvlees. verder kan alles.
ellen
ellen
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik heb kippenvleugels met succes gegeven aan niet-barfende honden. Verder krijgen ze een enkele keer wel eens wat soepvlees met bot, maar dan is het wel opletten tegen de tijd dat ze aan het bot zijn. Die neem ik weg. Een mergpijpje haal ik ook wel eens.
Krokante kipschnitzels vinden ze ook lekker

-
- Zeer actief
Ik zou kipnekjes scoren bij de dierenwinkel. Vleugels kunnen maar dan niet de gemarineerde en je moet de hoeken inknippen. Ik zou overigens niet zomaar wat bot gaan geven; datn moet je namelijk ook zorgen dat de rest in verhouding blijft. Voor een hond die normaliter brokken krijgt raad ik het af om zomaar af ten toe wat bot te geven.Tamara81 schreef:Af en toe wil ik Lanai wat rauw vlees met bot geven uit het schap van de supermarkt; maar ik twijfel over wat ik veilig aan haar kan voeren.
Kippenvleugels zijn okay toch? En welk vlees kan ik nog meer geven?
Alle spiervlees mag je geven (uitgezonderd varken/wild zwijn) maar alleen spiervlees geven is niet goed. Je moet dan echt rekening houden met verhouding bot-spiervlees-orgaanvlees en je daar goed in verdiepen.
Suzanne
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Die hond gaat heus niet de pijp uit of ziek worden als de verhoudingen niet kloppen of een stuk bot extra krijgt.~Suzanne~ schreef:Ik zou kipnekjes scoren bij de dierenwinkel. Vleugels kunnen maar dan niet de gemarineerde en je moet de hoeken inknippen. Ik zou overigens niet zomaar wat bot gaan geven; datn moet je namelijk ook zorgen dat de rest in verhouding blijft. Voor een hond die normaliter brokken krijgt raad ik het af om zomaar af ten toe wat bot te geven.Tamara81 schreef:Af en toe wil ik Lanai wat rauw vlees met bot geven uit het schap van de supermarkt; maar ik twijfel over wat ik veilig aan haar kan voeren.
Alle spiervlees mag je geven (uitgezonderd varken/wild zwijn) maar alleen spiervlees geven is niet goed. Je moet dan echt rekening houden met verhouding bot-spiervlees-orgaanvlees en je daar goed in verdiepen.
Suzanne
Wat je zegt ben je zelfffff 

- georges
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
- Aantal honden: 2
Heb je een link waar die verhoudingen uitgelegd worden? Als de hond normaal brok krijgt (en dus daar al zijn voedingsstoffen uit haalt), is een stuk vlees met bot dan niet gewoon een extraatje?~Suzanne~ schreef:Ik zou kipnekjes scoren bij de dierenwinkel. Vleugels kunnen maar dan niet de gemarineerde en je moet de hoeken inknippen. Ik zou overigens niet zomaar wat bot gaan geven; datn moet je namelijk ook zorgen dat de rest in verhouding blijft. Voor een hond die normaliter brokken krijgt raad ik het af om zomaar af ten toe wat bot te geven.Tamara81 schreef:Af en toe wil ik Lanai wat rauw vlees met bot geven uit het schap van de supermarkt; maar ik twijfel over wat ik veilig aan haar kan voeren.
Suzanne
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Sardientjes zijn ook leuke beginnersvisjes en ongeveer 100 gram per stuk, je kunt ze in het geheel geven. Verkrijgbaar bij de viswinkel uit de diepvries.
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
Bij de appie liggen ook kippenhartjes en -levertjes. Af en toe is dat ook een lekkere snack, en het helpt wennen aan rauw vlees in grotere brokken dan Smuldier (zonder verstikkingsgevaar van botjes). Voor een kleintje als Lanai zal ze wel een beetje moeten kauwen erop.
Ik mis de ossestaart nog! Zacht bot, ze vinden het heerlijk en zijn er toch even mee bezig 

- veertje
- Zeer actief
Tamara81 schreef:Bedankt iedereen voor de adviezen en de waarschuwingen.
Ik heb nu leuke ideeën voor af en toe iets extra's. De kippenvleugels, sardientjes, schnitzel, en orgaanvlees van kippen ga ik proberen. Dat zal zeker goed in de smaak vallen!
Biefstuk vindt ze vast ook lekker

Ik geef ook wel eens wat gehakt door hun brok ipv kvv. Voor mezelf heb ik toch vaak te veel.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
En braadworst ook. Dat was voor ons maar ja..veertje schreef:Ik heb kippenvleugels met succes gegeven aan niet-barfende honden. Verder krijgen ze een enkele keer wel eens wat soepvlees met bot, maar dan is het wel opletten tegen de tijd dat ze aan het bot zijn. Die neem ik weg. Een mergpijpje haal ik ook wel eens.

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Als ze geen BARF gewend is kun je het beste beginnen met kleine hoeveelheden kippenvleugeltjes en dergelijke. Er is een site over BARF waar heel veel handige informatie op staat, wel handig om dat even te lezen en niet zomaar ergens mee te beginnen. In het dierenasiel hier kregen ze op gegeven moment paardenribben, elke hond kreeg een rib met vlees en de volgende dag waren ze allemaal aan de race. Beter niet random ergens mee beginnen dus 

Nee. Maar kippenvleugeltjes geven (en dan ook nog ingeknipt) vind ik ook een slecht advies. De meeste honden vinden dit namelijk heerlijk, en als ze brok of blik (sowieso gemalen) gewend zijn, is dit niet handig. Dit slokken ze namelijk zo door.mijke schreef:Als ze geen BARF gewend is kun je het beste beginnen met kleine hoeveelheden kippenvleugeltjes en dergelijke. Er is een site over BARF waar heel veel handige informatie op staat, wel handig om dat even te lezen en niet zomaar ergens mee te beginnen. In het dierenasiel hier kregen ze op gegeven moment paardenribben, elke hond kreeg een rib met vlees en de volgende dag waren ze allemaal aan de race. Beter niet random ergens mee beginnen dus
Geef maar gewoon een kippenpoot, of een ossestaart. Daar moéten ze wel op kauwen, zo'n ingeknipt vleugeltje is weg voor je het weet en dat is veel enger.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Gewoon het vleugeltje of de kippenpoot vasthouden terwijl de hond eraan knaagt. 

Kan. Maar ik heb een Golden pup, en ik zou niet graag een - ingeknipt - vleugeltje vasthouden terwijl zij die voor het eerst krijgt. Ik ga liever voor iets groters. Mijn vorige pup was net zo'n schrokop, en die kreeg toen ze 10 weken was een stuk kalkoennek van 10 cm. Dat ging heel keurig en behoedzaam (moest ook wel, dan kon ze niet schrok-oppen).Lothian schreef:Gewoon het vleugeltje of de kippenpoot vasthouden terwijl de hond eraan knaagt.
Sis, de pup nu, kreeg als eerste barfmaaltijd een kwart soepkip. Met als toetje de niertjes en de nek die er binnenin zitten.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Ik zou lekker beginnen (zeker met een klein hondje) met kippennekken te geven. Bij de dierenwinkel vandaan. Soms moet je het even vragen in de dierenwinkel, want dan bewaren ze het in de vriezer, die niet in de winkel staat. Maar dan hebben ze het vaak wel.
De eerste keer is het handig ze even vast te houden, en stuk te laten bijten, want de eerste keer bij onze Buster, die slikte hem zo in 1 keer in. Het was weg, voor ik met mijn oog kon knipperen
Eendennekken zijn een stuk groter en zou ik voor een kleine hond niet doen. Omdat ze daar meteen 2 maaltijden genoeg aan hebben, en dan snel te dik worden
Er zit kraakbeen in kippennekken, wat wel goed voor ze is, maar geen enge botjes, die te groot ingeslikt kunnen worden, en dan door de darmen heen moeten.
Maar goed, als ik de honden laat kiezen, kiezen ze vaak voor een dentastix, een wortel of een stuk broccoli, en nog niet eens altijd voor vlees
De eerste keer is het handig ze even vast te houden, en stuk te laten bijten, want de eerste keer bij onze Buster, die slikte hem zo in 1 keer in. Het was weg, voor ik met mijn oog kon knipperen

Eendennekken zijn een stuk groter en zou ik voor een kleine hond niet doen. Omdat ze daar meteen 2 maaltijden genoeg aan hebben, en dan snel te dik worden

Er zit kraakbeen in kippennekken, wat wel goed voor ze is, maar geen enge botjes, die te groot ingeslikt kunnen worden, en dan door de darmen heen moeten.
Maar goed, als ik de honden laat kiezen, kiezen ze vaak voor een dentastix, een wortel of een stuk broccoli, en nog niet eens altijd voor vlees

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Hier ook op tien weken begonnen met kippennekjes, daarna kalfspeesjes bv. Van de week voor het eerst een eendenboutje gegeven, maar dat bliefde meneer niet 

- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Ik doe het ook af en toe. Hij eet normaal gesproken 's morgens Smuldier en 's avonds brok.
De grotere Jumbo's hebben ook kippenhartjes en kippenmaagjes. Kost weinig en hij vindt het erg lekker.
Lever lust hij dan weer niet.
En een hele kippenpoot is heeeeel erg eng, vreet dat zelf maar op. Ik heb een hond nog nooit zo beteuterd zien kijken.
Als je het af en toe geeft als extraatje of vervanging van 1 maaltijd, hoef je er echt geen studie van te maken.
De grotere Jumbo's hebben ook kippenhartjes en kippenmaagjes. Kost weinig en hij vindt het erg lekker.
Lever lust hij dan weer niet.
En een hele kippenpoot is heeeeel erg eng, vreet dat zelf maar op. Ik heb een hond nog nooit zo beteuterd zien kijken.

Als je het af en toe geeft als extraatje of vervanging van 1 maaltijd, hoef je er echt geen studie van te maken.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Contacteer:
ik denk dat er weinig dierenwinkels zijn die kippenekken verkopen? kijk eens bij een Turkse of Marokkaanse slager als je die in de buurt hebt, of bij de poelierskraam op de markt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
hier krijgen ze weleens een halve kip, of een hele poot. Dat gaat prima, maar goed, de maat hond is wat anders natuurlijk.Een kippevleugel of nek kun je ze zeker zeker, dat eten de katten hier ook. Kippennekken geef ik dan weer niet aan mijn honden want die slokken ze zo weg, dat heeft geen zin
- mijke
- Zeer actief
Ik weet niet hoor, dat advies stond op die site en Oor gaat er prima mee om. Die snapt echt het verschil wel tussen iets om te schrokken en iets om te kauwen. Ik knip ze niet in en ze is er per vleugel echt wel even mee bezig dus dat 'weg voor je het weet' ben ik dan weer niet zo bang voor. Maar je moet er sowieso bij blijven natuurlijk.Marion. schreef:Nee. Maar kippenvleugeltjes geven (en dan ook nog ingeknipt) vind ik ook een slecht advies. De meeste honden vinden dit namelijk heerlijk, en als ze brok of blik (sowieso gemalen) gewend zijn, is dit niet handig. Dit slokken ze namelijk zo door.mijke schreef:Als ze geen BARF gewend is kun je het beste beginnen met kleine hoeveelheden kippenvleugeltjes en dergelijke. Er is een site over BARF waar heel veel handige informatie op staat, wel handig om dat even te lezen en niet zomaar ergens mee te beginnen. In het dierenasiel hier kregen ze op gegeven moment paardenribben, elke hond kreeg een rib met vlees en de volgende dag waren ze allemaal aan de race. Beter niet random ergens mee beginnen dus
Geef maar gewoon een kippenpoot, of een ossestaart. Daar moéten ze wel op kauwen, zo'n ingeknipt vleugeltje is weg voor je het weet en dat is veel enger.
"Op die site"??? Ok.mijke schreef:Ik weet niet hoor, dat advies stond op die site en Oor gaat er prima mee om. Die snapt echt het verschil wel tussen iets om te schrokken en iets om te kauwen. Ik knip ze niet in en ze is er per vleugel echt wel even mee bezig dus dat 'weg voor je het weet' ben ik dan weer niet zo bang voor. Maar je moet er sowieso bij blijven natuurlijk.Marion. schreef:Nee. Maar kippenvleugeltjes geven (en dan ook nog ingeknipt) vind ik ook een slecht advies. De meeste honden vinden dit namelijk heerlijk, en als ze brok of blik (sowieso gemalen) gewend zijn, is dit niet handig. Dit slokken ze namelijk zo door.mijke schreef:Als ze geen BARF gewend is kun je het beste beginnen met kleine hoeveelheden kippenvleugeltjes en dergelijke. Er is een site over BARF waar heel veel handige informatie op staat, wel handig om dat even te lezen en niet zomaar ergens mee te beginnen. In het dierenasiel hier kregen ze op gegeven moment paardenribben, elke hond kreeg een rib met vlees en de volgende dag waren ze allemaal aan de race. Beter niet random ergens mee beginnen dus
Kippenvleugels zijn ze hier niet even mee bezig, dat is zo weg. Saar kauwde er 3x op, Miep 1x. Sis slikt ze gewoon door, denk ik.
Maar even voor de goede orde, ik begon met barfen op de dag dat Miep geboren werd. En Miep heeft hier welgeteld 2 weken brok gehad. En ze is er als Golden toch maar mooi bijna 15 op geworden. Ik voer mijn honden dus rauwe botten sinds 2002.
- mijke
- Zeer actief
Ik verwijs in mijn eerste post naar een site waar een handleiding staat voor als je wilt beginnen met BARF. Die site dus. Niet zo raar als dat jij nu reageert hoor, met je drie vraagtekens 

Er staat geen link bij, maar ik gok dat jij barf-natuurlijk bedoelt van Lizzy Plat?mijke schreef:Ik verwijs in mijn eerste post naar een site waar een handleiding staat voor als je wilt beginnen met BARF. Die site dus. Niet zo raar als dat jij nu reageert hoor, met je drie vraagtekens
Ja natuurlijk, die heeft de wijsheid in pacht.
Je laatste zin snap ik geen reet van, kun je dat ook in Nederlands vertellen?
Ik vertel Tamara gewoon mijn eigen bevindingen. Kleine botjes (kippenvleugeltjes) vind ik geen 'beginnersmateriaal'. Dat kan later. Begin liever met iets groters, waar ze echt op moeten knagen. En als je het in de supermarkt wil halen, zeg ik ossenstaart.
Sorry.... Drie puntjes.
- veertje
- Zeer actief
Het verschilt erg per hond hoe snel een kippenvleugel weggewerkt wordt. Joia had er hier 2 happen voor nodig en weg, de tweede was ze iets zuiniger op (eerste hield ik vast, tweede niet meer). Finn knaagde er veel langer op. Maar dat ging zo met alles dat eetbaar was. Finn is een mieperd met eten en Joia had daar iets meer haast bij.
Ik denk niet dat een klein hondje als Lanai zo'n vleugel in 1x gaat doorslikken, dus dat zou ik wel durven te geven.
Ik denk niet dat een klein hondje als Lanai zo'n vleugel in 1x gaat doorslikken, dus dat zou ik wel durven te geven.