Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afrikaanse Witbuik Egel Pip

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Afrikaanse Witbuik Egel Pip

Ongelezen bericht door *Skye* »

Een paar jaar geleden kwam ik al eens super schattige foto's van egeltjes tegen, huisdier egeltjes, het bleken Afrikaanse Witbuik Egeltjes te zijn. Ik vond ze toen al super leuk, maar aangezien mijn man eigenlijk 0 huisdieren wilt :engel: dacht ik, ik begin er maar niet over. Ondertussen hebben we al 2 honden, 2 katten en heeeeel veel vissen, dus ergens is er iets mis gegaan wat man betreft ;)

Ruim een maand geleden kwam hij thuis van het laatste rondje met de honden en was hij een wilde egel tegengekomen en hij bleef er maar over door gaan. Dit is mijn kans dacht ik en zo geschiedde :mrgreen: Het zijn veel te veel foto's, maar ik kon niet kiezen.

Ik ben helemaal verliefd :I:

Als we het doen, doen we het goed, dus veel te veel uitgegeven, maar dit is het verblijf geworden.
Afbeelding

Afbeelding

En dan heb je hele leuke slaapplekjes, en waar slaapt ze het liefste, onder haar tunnel
Afbeelding

Ondertussen is ze al wat beter gewend en slaapt ze in haar slaapzakje, of in ieder geval voor het grootste deel ;)
Afbeelding

Hoi
Afbeelding

Knapperd :mann:
Afbeelding

Wij vinden het interessant
Afbeelding

Ik weet niet of ik dit wel zo leuk vindt
Afbeelding

Nou vooruit dan, toch wel interessant
Afbeelding

Geef mij maar wat brokjes, dan show ik mijn tanden even
Afbeelding

Hallo
Afbeelding

Ze moest er eerst niets van hebben, maar uiteindelijk was het toch wel interessant
Afbeelding

Deze vind ik ook interessant
Afbeelding

Ok nu ben ik klaar hoor
Afbeelding

En natuurlijk even samen op de foto
AfbeeldingAfbeelding

En de controle freak die ik ben met mijn honden, ben ik natuurlijk ook met de mijn egeltje. Ik heb een 2e ip cam gekocht zodat ik kan kijken wat ze doen in de nacht als ik even wakker ben :engel:

https://youtu.be/KswuS0vnToI
Laatst gewijzigd door *Skye* op 16 nov 2017 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Afrikaanse Witbuik Egel Pip

Ongelezen bericht door veertje »

Wat gaaf :I:
Zijn het moeilijke huisdieren om te houden?
*Skye*
Zeer actief

veertje schreef:Wat gaaf :I:
Zijn het moeilijke huisdieren om te houden?
Zo schattig he :I:
Het valt wel mee, maar het is niet hetzelfde alsof je een hamster of cavia neemt. Ze hebben een warmtelamp nodig (of je moet je kamer heel warm houden) zodat ze niet in winterslaap gaan, je moet iedere dag wel even schoonmaken, en ze zijn niet zo heel makkelijk tam.
Het zijn echt kleine poepmachines, ze is redelijk zindelijk want heb in 3 nachten tijd 2x 1 poepje in de kooi gevonden. De rest doet ze in haar wc'tje en wiel. En dat is dan ook wat je schoon moet maken want ze poepen tijdens het lopen :engel:
Ze zijn ook heel erg schrikachtig, maar daar moet je even doorheen pakken en ze aan je laten wennen.
Maaaaar ze zijn zo schattig en ze wordt steeds sneller helemaal ontspannen, maar je leest ook van mensen die het egeltje een jaar hebben en dat ze nog steeds niet kunnen aaien zonder schrikken of dat ze zelfs niet uit hun bolletje komen.
ZivaNomi schreef:O mijn god wat een schattige kleine stinkerd :I: :I: :I: te leuk! Veel plezier met Pip :lol1:
Haha, heb je er ervaring mee omdat je het stinkerd noemt ;) Dankjewel, ze is zoooooo leuk :I: :I: :I:
*Skye*
Zeer actief

Catho schreef:Oh wat schattig :I: :I: :I: Mooi verblijf heeft ze ook!
Dankjewel, je te lief hè :I:
Tamara81 schreef:Schattig! Hoe je het huisje van Pip ook hebt ingericht: met veel liefde en aandacht.

Niks voor mij, een egel in huis. Maar als ik de foto's van Pip zie snap ik wel dat ze als huisdier worden gehouden.

Veel plezier nog met met het egel beestje! :I:
Ah dankjewel, ik heb er inderdaad echt mijn best op gedaan :engel: Alle fleece zelf gemaakt, letterslinger zelf gemaakt en schilderijtjes. Ik vind alleen het verblijf al leuk om te doen zonder egel erin haha

Het is niet te vergelijken denk ik met een wilde egel. Maar tot nu toe is het echt leuk. Dankjewel.
ZivaNomi schreef:
*Skye* schreef:
ZivaNomi schreef:O mijn god wat een schattige kleine stinkerd :I: :I: :I: te leuk! Veel plezier met Pip :lol1:
Haha, heb je er ervaring mee omdat je het stinkerd noemt ;) Dankjewel, ze is zoooooo leuk :I: :I: :I:
Ik heb geen witbuikjes gehad, maar wel al op schoot gehad :lol1: ik heb wel vaker gewone baby egeltjes opgevangen en grootgebracht. Heel dankbaar om te doen echt wat een schatjes zijn dat! Maar... die kontjes :LOL: die kunnen kunstwerken produceren :LOL:
Haha ja dat is waar. Maar ze doet het bijna alleen in het wc'tje (en wiel :engel: ). En als je ze pakt moet je ze na 10 min wel even terugzetten anders poept ze je onder.
Maar verder is ze leuk haha

Oja net nog een filmpje gemaakt :I: Ik zit beneden tv te kijken maar wel met alle lichten uit en ze werd aktief.

https://youtu.be/NFZOv1S6GOw
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Oh leuk!
Als ik 's avonds laat / 's nachts mijn laatste rondje maak met Sinne kom ik geregeld een klein egeltje tegen, zo leuk.

Als ik het zo lees is het enig om naar te kijken, maar hoef ik er echt niet zelf 1.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Hailfall
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hailfall »

Ohh wat schattig!
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Héél leuk en erg fotogeniek!
Ik zou alleen nog een groter wiel kopen. Dat ze iets minder hoog op de pootjes hoeft te lopen. Niks mis met wat ze heeft maar lijkt me prettiger. Ik heb dat altijd. Hoe groter het wiel hoe rechter het diertje kan lopen. Vraag me altijd af of er niks te maken is van een fietsenwiel? Die lopen lekker soepel en zijn mooi ruim.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Fabiola17 schreef:Oh leuk!
Als ik 's avonds laat / 's nachts mijn laatste rondje maak met Sinne kom ik geregeld een klein egeltje tegen, zo leuk.

Als ik het zo lees is het enig om naar te kijken, maar hoef ik er echt niet zelf 1.
Ah leuk is dat he als je ze in het wild tegenkomt.

Ja het het is super leuk om naar te kijken maar ik snap ook wel dat het niet voor iedereen is ;)
*Skye*
Zeer actief

Hailfall schreef:Ohh wat schattig!
:I: :I: :I:
laeken schreef:Héél leuk en erg fotogeniek!
Ik zou alleen nog een groter wiel kopen. Dat ze iets minder hoog op de pootjes hoeft te lopen. Niks mis met wat ze heeft maar lijkt me prettiger. Ik heb dat altijd. Hoe groter het wiel hoe rechter het diertje kan lopen. Vraag me altijd af of er niks te maken is van een fietsenwiel? Die lopen lekker soepel en zijn mooi ruim.
Dankjewel, ze vond de camera eerst helemaal niets, maar uiteindelijk leek ze soms zelfs te poseren :mrgreen:

Ja snap wat je bedoeld wat betreft het wiel, dit is alleen wel al een handgemaakte speciaal voor egels. Een soort van de Ferrari onder de wielen ;) maar zal eens bij mijn man polsen wat we zouden kunnen doen. 1 fietsenwiel is in ieder geval te smal want ze hebben wel echt breedte nodig.

Maar leuk is ze in ieder geval :I:
*Skye*
Zeer actief

Nanna schreef:Ik weet er helemaal niks van ;-) Zijn dat nou nachtdiertjes? En moet je er nou ook een soortgenootje bij zetten? En wordt ze ook nog veel groter?
Ja het zijn nachtdieren en ze zijn solitair. Als je perse 2 bij elkaar wilt zetten dan is de beste kans dat het lukt moeder en dochter of 2 zusjes.

Ze wordt nog wel wat groter maar niet zo groot als een wilde egel.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

kritisch vraagje:

het is een solitair levend, kilometervretend nachtdier.

hoe ga je dat faciliteren?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

*Skye* schreef:
Dankjewel, ze vond de camera eerst helemaal niets, maar uiteindelijk leek ze soms zelfs te poseren :mrgreen:

Ja snap wat je bedoeld wat betreft het wiel, dit is alleen wel al een handgemaakte speciaal voor egels. Een soort van de Ferrari onder de wielen ;) maar zal eens bij mijn man polsen wat we zouden kunnen doen. 1 fietsenwiel is in ieder geval te smal want ze hebben wel echt breedte nodig.

Bedoelde het fietsenwiel als frame. Dus dat je een breed looppad vastmaakt aan het wil. Maar dat gaat ingewikkeld worden want ook de spaken zijn gevaarlijk ivm vast komen te zitten.
Misschien een tredmill hahaha :ok:
Afbeelding
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

M@scha schreef:kritisch vraagje:

Met dat rad kunnen ze kilometers maken, net als hamsters.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Fabiola17 schreef:

maar egels doen dit normaal in een wijde omtrek. niet op de vierkante meter.

daarnaast vind ik de opmerking "warmtelamp anders gaat de egel in winterslaap" ook vrij heftig. het is namelijk compleet bij het beestje horend dat ze in winterslaap gaan

al met al vind ik het wat zorgelijk om zo'n beestje in huis te houden.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

M@scha schreef:
Fabiola17 schreef:

daarnaast vind ik de opmerking "warmtelamp anders gaat de egel in winterslaap" ook vrij heftig. het is namelijk compleet bij het beestje horend dat ze in winterslaap gaan

Mijn idee ook :ok:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Echt zó schattig die Pip :I:

Ik zou er zelf niet aan beginnen, maar zo op foto is het super vertederend. Kan je Pip bij mooi weer ook eens door de tuin laten scharrelen?

Mijn cavia's liepen elke dag los door het huis, die kilometers maakten ze zeker. Met mach 3 door de kamer :mrgreen: en zo tussen mei-sept met mooi weer even naar buiten in de tuin.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

fenneke schreef:
M@scha schreef:
Fabiola17 schreef:

Mijn idee ook :ok:
:ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
*Skye*
Zeer actief

M@scha schreef:
Fabiola17 schreef:

[/quote]

Wat betreft de km die maken ze idd in hun wiel en verder verstop ik door het hele verblijf brokjes zodat ze wat uitdaging daarin hebben. Er wordt ook wel eens met een snuffeldoos ofzo gewerkt zodat ze uitgedaagd worden. Ook leg ik bv wc rolletjes en speeltjes in het verblijf.

Ik heb er aan gedacht meerdere verdiepingen te maken maar vaak maken ze daar geen gebruik van.

Denk dat vogels/ hamsters/ cavia's/ konijnen/ paarden en koeien en welk dier dan ook dat in gevangenschap gehouden wordt, ook nooit hetzelfde geboden wordt dan dat ze in de natuur hebben.

Wat betreft de winterslaap. De witbuikegel die als huisdier gehouden wordt is niet vergelijkbaar met de wilde egel die wij kennen. Het hoort dus niet bij het beestje dat ze in winterslaap gaat. Sterker nog, dat overleven ze zelfs niet. De warmtelamp is om de temperatuur hoog genoeg te houden zoals het in Zuid-Afrika het geval is.

En verder komt ze meerdere malen per dag uit haar verblijf en als we wat gewend zijn aan elkaar wil ik haar haar ook regelmatig los laten in de woonkamer.
Hippo schreef:Echt zó schattig die Pip :I:

Ik zou er zelf niet aan beginnen, maar zo op foto is het super vertederend. Kan je Pip bij mooi weer ook eens door de tuin laten scharrelen?

Mijn cavia's liepen elke dag los door het huis, die kilometers maakten ze zeker. Met mach 3 door de kamer :mrgreen: en zo tussen mei-sept met mooi weer even naar buiten in de tuin.
Cavia's vind ik ook zo schattig. Ja als het warm genoeg is kan ze ook naar buiten. Niet om te leven voor vast maar een paar uur onder toezicht kan zeker.
laeken schreef:
*Skye* schreef:

Bedoelde het fietsenwiel als frame. Dus dat je een breed looppad vastmaakt aan het wil. Maar dat gaat ingewikkeld worden want ook de spaken zijn gevaarlijk ivm vast komen te zitten.
Misschien een tredmill hahaha :ok:
Ah zo. Ja het zijn niet de meest handige beestjes. Er mag vooral veel niet ;) Er mogen geen verhoging zonder rand anders vallen ze eraf. Ijzeren wieltje kan niet, wie met spaken/ iets aan de zijkant kan niet komen ze vast te zitten. Speeltjes moet je uitkijken dat ze niet vast komen te zitten. Waterflesjes mag niet want dan komen ze met hun tong vast te zitten als je niet uit kijkt :ok:

Haha misschien kan ze mee naar de sportschool.
Tenmashi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Ik meen dat de Flying Saucer-type loopwielen graag gebruikt worden bij egels? Die "horizontale" dingen. Heb er ooit een gehad voor de ratten maar die snapten het ding niet, heb 'm toen aan iemand met egels gegeven.
*Skye*
Zeer actief

Ja de grote maat wordt wel eens gebruikt. Maar ik heb ook weer gelezen dat doordat ze er schuin op staan het niet ideaal voor de houding is en ze er blessures door kunnen krijgen.

Heb je nog ratten?
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik vind 't maar een griezeltje om te zien. :LOL: Lijkt me echt helemaal niks, als huisdier. :engel:
Grappig dat je al die dingetjes er zo voor gemaakt hebt. Veel plezier met Pip!
*Skye*
Zeer actief

sjm schreef:Ik vind 't maar een griezeltje om te zien. :LOL: Lijkt me echt helemaal niks, als huisdier. :engel:
Grappig dat je al die dingetjes er zo voor gemaakt hebt. Veel plezier met Pip!
Haha een griezeltje. Zo grappig hoe dat kan schelen. Ik vind het echt 1 van de schattigste dingen om te zien ;) Wel iets minder dacht dan een hond :engel:
Dankjewel in ieder geval vond het heel leuk het allemaal te maken. Ik zou alleen al een verblijf willen zonder egel haha.
deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

Ongelezen bericht door deugenietje »

Oh wat een schatje

hoe oud is ze?
laeken
Zeer actief

Ik vind het ook prima huisdieren mits je aan hun eisen voldoet. Ik snap de kritieken prima maar mensen onderschatten hoe gedomesticeerd deze egels inmiddels zijn. Toen ik kind was en dat is dus 30 jaar geleden had een vriend van mij deze egels als huisdier. Hij was lid van de vereniging exotische zoogdieren en had en kweekte deze dieren dus al.

Er zijn allerlei kleurtjes te koop van deze egels en ze komen al heel wat generaties niet meer uit het wild. Er is genoeg informatie bekend om goed voor de dieren te kunnen zorgen in gevangenschap. Speciaal voer zelfs en dus die egelloopwielen.

In feite komt de verzorging van zo'n egel neer op hetzelfde als een hamster. Een hamster loopt ook de hele nacht en komt ook uit een warm klimaat. Syrië meen ik.

Als je op deze link klikt zie je in hoeveel kleuren ze gefokt worden en hoe ver ze al van wilde dieren af staan.

https://www.hedgehog-rescue.org.uk/a-fu ... d-hog.php/
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

@ Deugnietje: Ze is nu 10 weken, dus ze wordt nog wel een beetje groter.

@ Cleva: Ja precies. Ik merk wel dat ze steeds meer aan ons gaat wennen en daar steek ik echt wel tijd in, maar het is en blijft een huisdier met eigen behoeftes en ze doet inderdaad wat ze doet ;)

@ Laeken: Het is inderdaad eigenlijk net alsof je een hamster in huis hebt, maar dan natuurlijk net weer anders. Mensen denken ook inderdaad vaak dat ik gewoon een egel van de straat heb geplukt en in een kooi heb gestopt, maar deze egels kunnen niet meer overleven in het wild. Het zijn echt huisdieren, al vele generaties lang.
deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

Ongelezen bericht door deugenietje »

Ik droomde vannacht over een witte egeltje :I:

Ik droomde dat hij op het werk (kinderboerderij) tussen de varkens liep en dat ik hem oppakte en boven op zolder in een kooitje deed. Helaas liet ik hem wel een paar kkeer vallen omdat de naalden in mijn handen steekten.
Tenmashi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tenmashi »

*Skye* schreef:Ja de grote maat wordt wel eens gebruikt. Maar ik heb ook weer gelezen dat doordat ze er schuin op staan het niet ideaal voor de houding is en ze er blessures door kunnen krijgen.

Heb je nog ratten?
Yep ik heb nog ratten, fok ze ook met stamboom en al. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”