Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Charlie en bezoek , niet zo'n goede combi? Update!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Charlie en bezoek , niet zo'n goede combi? Update!

Ongelezen bericht door Rebble »

jacq1970 schreef:
Rebble schreef:Nee hoor, het gaat zeker niet slecht! Wij vinden haar juist heel erg makkelijk op visite na dan :tongue: Vrijdagavond kwam er een monteur en toen hebben we haar aangelijnd op haar plaats gelaten en daar legt ze zich al vrij snel bij neer en gaat ze gewoon ontspannen liggen.

Ik mis haar alleen op de bank. Izzy verhaarde altijd zo en dan met die korte steekhaartjes... Izzy mocht dus niet meer op de bank. Toen kwam Charlie en die wilde de tweede dag op de bank stappen, rustig nee gezegd. Daarna heeft ze het nog een keer geprobeerd en weer nee gezegd en daarna heeft ze het niet meer geprobeerd. Maar Charlie verhaart amper én ze heeft natuurlijk een heel andere vacht dus hup lekker op de bank :cheer: ja, gewoon niet doen hè :jank: Ze komt er absoluut niet op als je haar roept of lokt met snoepjes en als je haar erop tilt springt ze er met dezelfde vaar weer af :oohja: Ik vind het maar ongezellig :blauwoog:
maar dat betekend wel dat ze goed te trainen is.. 2x nee zeggen en het vervolgens niet meer doen :E:
Haha, was het maar zo makkelijk :tongue: Met bezoek werkt het helaas niet zo :hmmm:
Cleva schreef:
Rebble schreef: Ze komt er absoluut niet op als je haar roept of lokt met snoepjes en als je haar erop tilt springt ze er met dezelfde vaar weer af :oohja: Ik vind het maar ongezellig :blauwoog:
Dat zegt wel iets over haar aard en dus jullie werkrelatie. Dat ongenuanceerde hiërarchische.
Is ook niet gek voor een hond die niet als huishond is opgegroeid. Ze heeft waarschijnlijk meer met andere honden dan met mensen te maken gehad en het is goed omdat heel erg duidelijk mee te nemen in je eigen omgang met haar.

Ik zou er zelf een vlot eind aan maken. Met een list een paar keer kinderen in huis halen en haar heel erg duidelijk de wacht aanzeggen als ze daar op reageert.
Het is niet de bedoeling dat ze aan kinderen went, het wordt toch nooit een kindervriend en dat is ook helemaal niet erg. Daar heeft onze lieve heer deuren voor gemaakt. Gewoon die hele hond in de slaapkamer.
Maar daarnaast ook even duidelijk maken dat je er niet van gediend bent op een manier die bij haar primitieve achtergrond past.

Met sommige honden heb je echt harde grenzen nodig. Het soort grens waar luidkeels bij gescholden wordt als ze het waagt er overheen te gaan.
Ver. Bo. Den.

Ik heb zeer aangepaste hondjes die ontzettend veel mogen maar er zijn ook dingen die niet mogen.
Hein mag niet lelijk doen tegen andere honden en staat dus onder levenslange curatele wat dat betreft. Hij mag even gaan kijken en soms ook even "spelen" maar als ik het genoeg vind dan heeft hij terug te komen en dat doet hij ook (bijna) altijd. Met frisse tegenzin weliswaar maar hij weet dat ik hem kom halen als hij me negeert.
Vrij spelen zit er gewoon niet in wat dat wordt uiteindelijk matten en daar heeft niemand iets aan. Dus we doen alleen wat hij wel kan.
Als ik hem niet zou sturen dan zou hij gewoon niet met andere honden kunnen. Als ik hem niet tegen zichzelf bescherm gaat hij voor de stunts en de kick want het is een kloteterrier.
Wat hij daar allemaal mee verliest heeft hij zelf niet door dus ik zorg dat hij die kant niet opgroeit

Het is allemaal heel harmonieus maar de basis is wel discipline. Jij bent de baas. Zowel kind als hond horen door jou bediend te worden.
Zonder sturing gaat het niet goed, zoals je inmiddels hebt gezien.
Het gaat niet alleen om (kleine) kinderen, het gaat om al het bezoek, ook volwassenen. En op zich werkt (strenge) duidelijkheid wel maar een onbewaakt ogenblik is er natuurlijk al snel als je bezoek hebt, aan het koken bent (bijvoorbeeld) en je je hond als een havik in de gaten moet houden.
Ik denk trouwens ook dat het een groot deel karaktererfenis is waardoor ze erop afgaat ipv van wegloopt. Als ik google op Griekse herder (of Greek sheepdog) dan zie ik daar aardig wat Charlie in, wat verfijnder maar ik zou verbaasd zijn als er niet een scheut van in zit bij Charlie.

Afgelopen nacht heeft er een vriendin van mijn dochter hier gelogeerd. Vannacht toen ze binnen kwamen (opgehaald na een feestje) Charlie aangelijnd gehouden en dat gaf wat protest en dat ook gecorrigeerd. Vanmorgen toen de meiden wakker waren Charlie naar boven gedaan zodat ook de vriendin zich ongestoord in huis kon bewegen en Charlie vond het wel prima, het is dan geen probleem als ze een vreemd iemand hoort.

Ik (wij) moet er ook nog mijn weg in vinden hoor, dat geef ik ook toe. Izzy was met veel dingen een tuttebel maar het was wel echt een terriër en daar kon ik mijn scheur gewoon tegen opentrekken :engel: Naar Charlie toe heeft dat gewoon geen zin, haar karakter is veel zachter en daar moet ik dus anders bij handelen maar haar wel duidelijk maken dat ze daar nul ruimte in krijgt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”