Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een geperste brok of croc

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

miriam43
Vaste gebruiker
Contacteer:

Een geperste brok of croc

Ongelezen bericht door miriam43 »

Wie zou me kunnen vertellen wat het verschil is tussen een geperste brok en croc en wat de voor c.q. nadelen zijn???
Groetjes Miriam en een enthousiaste entlebucher!!!!
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

geëxpandeerd is lichter verteerbaar, en beter voor de tanden. geperst is goedkoper om te maken.
miriam43
Vaste gebruiker
Contacteer:

Farmfood is toch een geperste brok of niet????
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

geperste brokken worden anders gemaakt.
ze zijn zwaarder verteerbaar en laten maag en darmen dus werken, in tegenstelling tot geexpandeerde brokken die maag en darmen lui maken.
van geperste brokken moet je minder voeren en ze worden op een minder hoge temperatuur geproduceerd waardoor minder voedingsstoffen verloren gaan als bij expanderen.
farmfood is idd geperst.
ik voer geen brokken, maar als ik brokken zou moeten voeren dan zijn het geperste en geen geexpandeerde
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik voer ook alleen nog maar geperste brokken, ik heb 2 mnd geexpandeerde brokken gegeven en had gelijk een dog met een maag torsi :cry:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Mijn tweede Bordeaux Dog gaat braken van de geperste brok, mijn Bulldog wil juist alleen maar geperste brokken. Dus ik voer de Bordeaux Doggen Canex en de Bulldog FarmFood. Daarnaast krijgen ze ook regelmatig Duck, Rodi of AHV.
Cavom is ook geperst, maar daar werden mijn honden heel snel dik van.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
qyan

Sjalot schreef:Mijn tweede Bordeaux Dog gaat braken van de geperste brok, mijn Bulldog wil juist alleen maar geperste brokken. Dus ik voer de Bordeaux Doggen Canex en de Bulldog FarmFood. Daarnaast krijgen ze ook regelmatig Duck, Rodi of AHV.
Cavom is ook geperst, maar daar werden mijn honden heel snel dik van.
idd, geperste brokken is iets waar je hond tegen moet kunnen.
qyan kon er als pup dus totaal niet tegen: braken, diaree.
toen hij ouder werd en vaker vlees kreeg dan brokken ging het wel goed, met langzaam opbouwen.
miriam43
Vaste gebruiker
Contacteer:

Als ik dit allemaal lees, dan is het eigenlijk een kwestie van uitproberen waar je hond het beste op reageert. Maar dat geldt eigenlijk voor alles. Luca heeft FF. Hij vindt het heerlijk en laat voor de brokken zelfs Rodi staan ( om de een of andere rede eet hij dat niet meer ). Zijn ontlasting is zeer wisselvallig. De laatste week perfect, maar een week van te voren was het meer pudding dan wat anders. Waar wij FF halen adviseerde een andere brok n.l. van Renske en dat is een croc. Luca z'n vacht ziet er geweldig mooi uit. Ik kan hem neit overvoeren want dan is hij meteen aan de diarree. Hij weegt nu zo'n 25 kg en hij krijgt iedere dag 360 gr. voer. Daarbij komt door de dag nog de beloningen. Een keer per week geef ik hem een rauw ei. Dit doe ik meestal op zondag. Misschien moet ik hem iedere dag een beetje melk of yoghurt geven?? Zou dat ook goed zijn voor de darmflora van een hond???
qyan

miriam43 schreef:Als ik dit allemaal lees, dan is het eigenlijk een kwestie van uitproberen waar je hond het beste op reageert. Maar dat geldt eigenlijk voor alles. Luca heeft FF. Hij vindt het heerlijk en laat voor de brokken zelfs Rodi staan ( om de een of andere rede eet hij dat niet meer ). Zijn ontlasting is zeer wisselvallig. De laatste week perfect, maar een week van te voren was het meer pudding dan wat anders. Waar wij FF halen adviseerde een andere brok n.l. van Renske en dat is een croc. Luca z'n vacht ziet er geweldig mooi uit. Ik kan hem neit overvoeren want dan is hij meteen aan de diarree. Hij weegt nu zo'n 25 kg en hij krijgt iedere dag 360 gr. voer. Daarbij komt door de dag nog de beloningen. Een keer per week geef ik hem een rauw ei. Dit doe ik meestal op zondag. Misschien moet ik hem iedere dag een beetje melk of yoghurt geven?? Zou dat ook goed zijn voor de darmflora van een hond???
als je hond geen yoghurt gewend is (absoluut geen melk geven!!!) kan hij daar in het begin ook van aan de diaree gaan.
dus ook dat moet je ff uitproberen en anders heel langzaam opbouwen.
yoghurt bevat probiotics voor de darmen, maar haal dan wel biogarde met rechtsdraaiend melkzuur ;)
wil je de darmen echt een booster probiotics geven, dan kan je misschien beter probiotica uit een potje geven voor 1 week en daarna onderhouden met yoghurt.
qyan kon tegen bijna alle geperste brokken die we hebben geprobeerd, behalve FF.
daar bleef hij van ana de dunne gaan en zoals jij zegt, wisselvallig.
probeer desnoods idd een andere geperste brok, of dan toch maar geexpandeerd.
is er geen ander merk vers te verkrijgen bij jouw in de buurt als rodi? anders dat is proberen.
ik ben er niet dol op, maar honden doen een moord voor runner en smuldier. dat stinkt namelijk heerlijk :roll: :mrgreen:
maar het is dus idd uitproberen en een zoektocht waar je hond het goed op doet.
ik heb er bijna een jaar over gedaan met qyan :? maar zijn slechte reactie op voer had ook te maken met andere factoren zoals veelvuldig antibiotica gebruik en pijstillende middelen.

om te kijken waar je hond zijn ontlasting echt zo wisselvallig door is, zou je eigenlijk moeten stoppen met alles wat je tussendoor geeft, ook het rauwe ei.
en dan echt alleen de FF en dat 1 a 2 weken zo doen.
als de ontlasting hetzelfde blijft, dan ligt het waarschijnlijk aan de FF.
wordt de ontlasting beter, dan kan het liggen aan datgene wat tussendoor gegeven wordt en moet je misschien iets anders zoeken om te belonen.
let ook eens op hoe de ontlasting de volgende dag is na het rauwe ei.
qyan kreeg hier in het begin ook diaree van, die kon ook niet tegen het rauwe eiwit.
die heb ik de eerste manaden dus alleen het rauwe eigeel gegeven, en daarna langzaam het eiwit erbij, toen ging het goed.
Gerrit de Weerd
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gerrit de Weerd »

mechelaar_fan schreef:geperst is goedkoper om te maken.
Was dat maar waar. Ook omdat bij persen de brok niet wordt "gebakken" is het gebruik van bepaalde (goedkopere) grondstoffen niet mogelijk (tenzij je bindmiddelen toevoegt). Qua produktieproces zit er geen kostenverschil tussen persen en extruderen.

Gerrit de Weerd
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”