Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ontwormen met milbemax

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Poedel123
Actief
Aantal honden: 2

Ontwormen met milbemax

Ongelezen bericht door Poedel123 »

Ik had een vraagje over milbemax ontworming. Ik heb de milbemax voor honden vanaf 5 kg. Nu staat in de bijsluiter dat voor honden van 5 tot 25 kg, 1 tablet gegeven moet worden. Maar nu vind ik dit een best groot verschil tussen beide gewichtem. Mijn hond weegt 5,2 kg, moet die dan 1 tablet krijgen of minder?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Ontwormen met milbemax

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Poedel123 schreef:Ik had een vraagje over milbemax ontworming. Ik heb de milbemax voor honden vanaf 5 kg. Nu staat in de bijsluiter dat voor honden van 5 tot 25 kg, 1 tablet gegeven moet worden. Maar nu vind ik dit een best groot verschil tussen beide gewichtem. Mijn hond weegt 5,2 kg, moet die dan 1 tablet krijgen of minder?
Vraag 1 vind ik altijd:
Heeft de hond wormen? Nee? Dan niets geven. Er bestaat niet zoiets als preventief ontwormen. Een pil (of pasta) dood de aanwezige wormen. Zijn die er niet? Dan geef je zo'n middel voor Jan Doedel. En ik hou niet van onnodig gif in de hond duwen ;-)
Je kunt de ontlasting periodiek laten testen bij je DA of bij Het Woud (google er maar even op).
Kijk, als er wormen zijn moet je wel, maar tot die tijd...???

Bovendien, zo'n pil of pasta beschermt niet tegen toekomstige besmetting, het werkt dus echt niet preventief.

Vergelijk: jij neemt toch ook geen paracetamol 3 x daags om te voorkomen dat je hoofdpijn krijgt? ;-)

Suzanne
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Eens met Suzanne, maar wil je toch ontwormen... Dan zou ik voor die halve pil gaan, vind die gewichten ook altijd zo belachelijk.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ik verdeel die maat pil over mijn beide honden. Ninthe (6.5kg) krijgt een ruime derde, Noa (±10kg) krijgt 2/3e. Als hij erg netjes door de midden is, breek ik er bij Ninthe nog een stukje af, eigenlijk hoeft zij maar ruim een kwart immers (25/4 = 6.25kg) en ik weeg de honden meestal met tuigje. Ik zou jouw hond dus maar een ruime kwart geven en de volgende keer de pillen nemen van 1-5kg, en dan 1.5 pil, zodat je gemakkelijker kan doseren. Iets overdoseren heeft wel mijn voorkeur, maar dat doe je dan al.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

~Suzanne~ schreef:
Poedel123 schreef:Ik had een vraagje over milbemax ontworming. Ik heb de milbemax voor honden vanaf 5 kg. Nu staat in de bijsluiter dat voor honden van 5 tot 25 kg, 1 tablet gegeven moet worden. Maar nu vind ik dit een best groot verschil tussen beide gewichtem. Mijn hond weegt 5,2 kg, moet die dan 1 tablet krijgen of minder?
Vraag 1 vind ik altijd:
Heeft de hond wormen? Nee? Dan niets geven. Er bestaat niet zoiets als preventief ontwormen. Een pil (of pasta) dood de aanwezige wormen. Zijn die er niet? Dan geef je zo'n middel voor Jan Doedel. En ik hou niet van onnodig gif in de hond duwen ;-)
Je kunt de ontlasting periodiek laten testen bij je DA of bij Het Woud (google er maar even op).

Bovendien, zo'n pil of pasta beschermt niet tegen toekomstige besmetting, het werkt dus echt niet preventief.

Vergelijk: jij neemt toch ook geen paracetamol 3 x daags om te voorkomen dat je hoofdpijn krijgt? ;-)

Suzanne
Wel even op reageren. In Nederland komt de Franse hartworm voor. Die is dodelijk voor honden en zie je niet in de ontlasting, niet eerder dan wanneer je te laat bent. Alleen ontwormen met milbemax helpt hier tegen.
Besmetting gaat via slakken en niet via muggen. Hoewel je ontwormt met gif wil ik het risico niet lopen dat één van mijn honden sterft aan de hartworm. Advies geven is prima maar geef dan wel een volledig advies. Er zijn kaartjes op internet waarop je kunt vinden waar deze hartworm voorkomt. O.a. rond Aalsmeer.

En ja soms slik je paracetamol preventief. Want je bouwt dan een spiegel op in je bloed. (maar dat is weer een andere discussie)
Afbeelding
gevni havanezers
~Suzanne~
Zeer actief

blacky schreef:
~Suzanne~ schreef:
Vraag 1 vind ik altijd:

Suzanne
Wel even op reageren. In Nederland komt de Franse hartworm voor. Die is dodelijk voor honden en zie je niet in de ontlasting, niet eerder dan wanneer je te laat bent. Alleen ontwormen met milbemax helpt hier tegen.
Besmetting gaat via slakken en niet via muggen. Hoewel je ontwormt met gif wil ik het risico niet lopen dat één van mijn honden sterft aan de hartworm. Advies geven is prima maar geef dan wel een volledig advies. Er zijn kaartjes op internet waarop je kunt vinden waar deze hartworm voorkomt. O.a. rond Aalsmeer.
Daar heb je waarschijnlijk een punt. Ik woon niet in dat gebied en het zal vast niet heel slim zijn, maar ik maak me daar nou net niet zo'n zorgen om. Ik ga er in ieder geval niet preventief voor ontwormen. Ik laat het evt wel bij Het Woud mee-onderzoeken als ik het laat doen weer.
Geluk bij een ongeluk, mijn honden eten geen slakken...

Suzanne
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik woon ook niet in een franse hartworm gebied maar die worm is wel aan het oprukken en kan je hond ongemerkt (dodelijk) ziek maken.
'Preventief' ontwormen deed ik nooit maar nu krijgen ze hier toch mooi 2x per jaar milbemax. Ik heb (itt bv drontal) nog nooit gehad dat honden er slecht op reageerde dus ik maak me geen zorgen over het schadelijke.

Over de dosering: ik geef aan mijn 8 kg hond 2 tabletjes van de tot 5 kg variant, die dosering is voor honden tot 10kg volgens de bijsluiter. Dan geef je minder mg dan 1 tablet voor 5-25 kg.
Zelf zou ik gewoon een heel tablet geven als ik het toch in huis had. Mijn ervaring is dat milbemax echt relatief mild is en beter dat het ontwormen zin heeft en de eventuele wormen ook allemaal dood gaan.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

om even antwoord te geven op de vraag hoeveel. Ik haal ze bij de dierenarts die doceert dan voor mij. Ze zijn hier ook nog eens goedkoper dan in de dierenwinkel. Misschien een tip voor de volgende keer?
Afbeelding
gevni havanezers
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

blacky schreef:om even antwoord te geven op de vraag hoeveel. Ik haal ze bij de dierenarts die doceert dan voor mij. Ze zijn hier ook nog eens goedkoper dan in de dierenwinkel. Misschien een tip voor de volgende keer?
Wat een aardige DA die je doceert hoe je een pil doseert. :wink:
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Sommige pillen kan je ivm beschermlaag beter niet breken. Geen idee of dit bij deze pillen kan maar dat zou ik eerst checken bij iemand die dat wel weet
Domor
Zeer actief

De kleine variant zijn breekpillen, dus dat lijkt me geen probleem geven, mits je niet de snoepjes-variant hebt.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Voor de jonge honden hier heb ik in de fase tot 15 kilo de kleine tabletjes. Dus 1-3 en dan per stap van 0,5 omdat die inderdaad deelbaar zijn.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Stapper schreef:Sommige pillen kan je ivm beschermlaag beter niet breken. Geen idee of dit bij deze pillen kan maar dat zou ik eerst checken bij iemand die dat wel weet
Ja hoor, dat kan. De afgebroken helft is dan nog 6 maand houdbaar, zo uit mijn hoofd.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:
blacky schreef:
~Suzanne~ schreef:
Vraag 1 vind ik altijd:

Suzanne
Daar heb je waarschijnlijk een punt. Ik woon niet in dat gebied en het zal vast niet heel slim zijn, maar ik maak me daar nou net niet zo'n zorgen om. Ik ga er in ieder geval niet preventief voor ontwormen. Ik laat het evt wel bij Het Woud mee-onderzoeken als ik het laat doen weer.
Geluk bij een ongeluk, mijn honden eten geen slakken...

Suzanne
Tegen de tijd dat het in de ontlasting zichtbaar is ben je vaak al te laat bij de Franse hartworm. En je woont niet in het gebied? Zo ongeveer alles zuidelijk van de Veluwe is sowieso risico gebied met extra risico oa bij de Oostvaardersplassen en rondom Den Haag (duinen). Ze hoeven trouwens geen slakken te eten, contact met het slijmspoor is voldoende.
Poedel123
Actief

Ongelezen bericht door Poedel123 »

Bedankt iedereen voor de antwoorden! Hier kan ik wel wat mee. Ze heeft inderdaad wel wormen. Preventief ontwormen doen wij ook zeker niet aan. Alleen is het wel 7 jaar geleden dat ze voor het laatst wormen had en toen nog een stuk jonger en lichter was. Vandaar even een vraag over de dosering. En dan geef je dus gewoon 1 x een tablet of stuk tablet en dan moet het goed zijn? Of moet je nog een keer herhalen?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Poedel123 schreef:Bedankt iedereen voor de antwoorden! Hier kan ik wel wat mee. Ze heeft inderdaad wel wormen. Preventief ontwormen doen wij ook zeker niet aan. Alleen is het wel 7 jaar geleden dat ze voor het laatst wormen had en toen nog een stuk jonger en lichter was. Vandaar even een vraag over de dosering. En dan geef je dus gewoon 1 x een tablet of stuk tablet en dan moet het goed zijn? Of moet je nog een keer herhalen?

Als er wormen zijn na 14 dagen herhalen om ook de eitjes die nu niet aangepakt worden mee te nemen. Dan zijn ze verder ontwikkeld.
En als ze wormen heeft zou ik als ze tussen de 5-25 kilo is gewoon een heel tablet geven en niet op gaan delen.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

pioenroos schreef:Ik woon ook niet in een franse hartworm gebied maar die worm is wel aan het oprukken en kan je hond ongemerkt (dodelijk) ziek maken.
'Preventief' ontwormen deed ik nooit maar nu krijgen ze hier toch mooi 2x per jaar milbemax.
Maar heeft 2x per jaar dan veel zin? Stel je hond krijgt in maart hartworm en je wil in juni weer gaan ontwormen, dan ben je toch al te laat? Niet dat ik een beter alternatief weet hoor, maar ik vraag me altijd af waar die 2 (of 4) keer per jaar vandaan komt.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tamara81 schreef:Ps. Jouw hond heeft trouwens wel wormen. Misschien moet je dan eerder herhalen? Dat weten mensen op dit forum vast wel. En anders de DA assistent even bellen.
Ja, zoals Malinois schreef na 14 dagen weer herhalen i.v.m. de larven.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Milbemax hoef je niet te herhalen. Mijn hond had vorig jaar ook wormen en dat heb ik toen nagezocht. Weet even niet meer zo gauw waar, maar dat is wel ergens te vinden, ik geloof niet in de bijsluiter. Ik heb het ook niet meer herhaald en bij een volgende controle een halfjaar later of zo had ie geen wormen meer.

Edit: er staat in de bijsluiter dacht ik ook zeker niet dat je de behandeling wél moet herhalen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

*Wolf* schreef:Milbemax hoef je niet te herhalen. Mijn hond had vorig jaar ook wormen en dat heb ik toen nagezocht. Weet even niet meer zo gauw waar, maar dat is wel ergens te vinden, ik geloof niet in de bijsluiter. Ik heb het ook niet meer herhaald en bij een volgende controle een halfjaar later of zo had ie geen wormen meer.

Edit: er staat in de bijsluiter dacht ik ook zeker niet dat je de behandeling wél moet herhalen.

Er staat überhaupt niks over een behandeling interval in de bijsluiter ;)
https://www.medpets.nl/files/pdf/bijslu ... hond-1.pdf
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

In Nederland ontwormen we niet omdat de wormen die je hond heeft schadelijk zijn voor de hond, maar voor de mens.
Het 4x per jaar ontwormen is gebaseerd op dat de wormen in het milieu dan niet te veel worden.
Ruim jij áltijd de ontlasting op van je hond, zou het een overweging kunnen zijn om niet te ontwormen.
Omdat het een heel veilig middel is is het verschil tussen 5 en 25 kg heel groot. En ik denk dat het gewoon financieel niet haalbaar is om per 5 kg pillen te produceren en op de markt te zetten. Je zou een belletje moeten doen naar de fabrikant of dit pillen zijn waar de werkzame stof evenredig is verdeeld over de pil. Wanneer dit niet zo is, kan je ze niet breken.
Het herhalen van wormmiddelen heeft te maken met de cyclus van de worm waarvoor je ontwormt. Als het wel werkzaam is tegen de wormen, maar niet tegen de eitjes, dan herhaal je de ontworming op het moment dat de volgende lading eitjes is uitgekomen. Voor de gewone spoelworm is dit niet nodig.
Domor
Zeer actief

Pienda schreef:In Nederland ontwormen we niet omdat de wormen die je hond heeft schadelijk zijn voor de hond, maar voor de mens.
Het 4x per jaar ontwormen is gebaseerd op dat de wormen in het milieu dan niet te veel worden.
Ruim jij áltijd de ontlasting op van je hond, zou het een overweging kunnen zijn om niet te ontwormen.
Omdat het een heel veilig middel is is het verschil tussen 5 en 25 kg heel groot. En ik denk dat het gewoon financieel niet haalbaar is om per 5 kg pillen te produceren en op de markt te zetten. Je zou een belletje moeten doen naar de fabrikant of dit pillen zijn waar de werkzame stof evenredig is verdeeld over de pil. Wanneer dit niet zo is, kan je ze niet breken.
Het herhalen van wormmiddelen heeft te maken met de cyclus van de worm waarvoor je ontwormt. Als het wel werkzaam is tegen de wormen, maar niet tegen de eitjes, dan herhaal je de ontworming op het moment dat de volgende lading eitjes is uitgekomen. Voor de gewone spoelworm is dit niet nodig.
Nee, dat is niet zo. Ook honden in Nederland kunnen echt last hebben van wormen. Daarnaast is de franse longworm heel schadelijk voor honden en komt deze in delen van Nederland tegenwoordig voor.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

crutz schreef:
*Wolf* schreef:Milbemax hoef je niet te herhalen. Mijn hond had vorig jaar ook wormen en dat heb ik toen nagezocht. Weet even niet meer zo gauw waar, maar dat is wel ergens te vinden, ik geloof niet in de bijsluiter. Ik heb het ook niet meer herhaald en bij een volgende controle een halfjaar later of zo had ie geen wormen meer.

Er staat überhaupt niks over een behandeling interval in de bijsluiter ;)
https://www.medpets.nl/files/pdf/bijslu ... hond-1.pdf
Ja dat bedoel ik eigenlijk. Er staat niet in dat je moet herhalen en niet dat je niet moet herhalen. Zou je moeten herhalen, dan stond dat er zeker wel in.

Daarom heb ik vorig jaar het net uitgeplozen en vond ik dat je bij Milbemax niet hoeft te herhalen.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Domor schreef:
Pienda schreef:In Nederland ontwormen we niet omdat de wormen die je hond heeft schadelijk zijn voor de hond, maar voor de mens.
Nee, dat is niet zo. Ook honden in Nederland kunnen echt last hebben van wormen. Daarnaast is de franse longworm heel schadelijk voor honden en komt deze in delen van Nederland tegenwoordig voor.
Ja, maar daar is het onwormingsbeleid niet op gericht. Dat is wat ik bedoel. Franse longworm weet ik onvoldoende van om iets over te kunnen zeggen.
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

~Suzanne~ schreef:
Vraag 1 vind ik altijd:

Suzanne
Suus!Suus toch!! Je weet toch dat ons blije spring-in-'t-veldje Loulou in april is overleden aan Franse hartworm? 9 maanden oud, nooit een dag ziek.
Franse hartworm zie je niet in de ontlasting. Is lastig vast te stellen, kan alleen als je 3 dagen ontlasting verzamelt en opstuurt naar een lab. Er zijn ook thuistestkits beschikbaar, niet goedkoop.
De Franse hartworm is echt serieus bezig aan een opmars in Nederland. Dierenartsen krijgen er al bijscholing over, maar het is nog lang niet overal bekend. Met name jonge honden zijn er gevoelig voor, hun immuunsysteem is niet voldoende ontwikkeld nog.
Het is een fabeltje dat het door het eten van slakken komt: besmetting kan al plaatsvinden als je hond van een plas water drinkt waar een besmette slak doorheen is gekropen.

En nee, Loulou kwam niet uit het buitenland, maar was met zorg door ons zelf gefokt en gewoon ontwormd, al waren we toen ook geen voorstander van preventief ontwormen en hebben we er niet zo op gelet. Dat heeft ons dus een prachtige hond gekost.
Diedel wordt nu elke 8 weken ontwormd tot ze ruim een jaar is.
Alleen Milbemax werkt overigens (en nee, ik heb geen aandelen).

Voor wie denkt: waar heeft ze het over?
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 0&t=318163
Domor
Zeer actief

Ik blijf het vreselijk vinden wat er met Loulou gebeurd is. Maar zou je voor de duidelijkheid in dit topic nog een keer kunnen zetten wat de correcte preventieve behandeling is voor milbemax? Is dat maandelijks, iedere 3 maanden, nog iets anders? En gewone dosis of een afwijkende dosis?
~Suzanne~
Zeer actief

Domor schreef:Ik blijf het vreselijk vinden wat er met Loulou gebeurd is. Maar zou je voor de duidelijkheid in dit topic nog een keer kunnen zetten wat de correcte preventieve behandeling is voor milbemax? Is dat maandelijks, iedere 3 maanden, nog iets anders? En gewone dosis of een afwijkende dosis?
Maar ook dat kan toch niet preventief? Je kunt geen wormen doden die er niet zijn en bescherming biedt het ook niet... Je kunt er eventueel voor kiezen om wel onder het mom van preventief er gif in te mikken en dan als redenering "mochten ze deze keer die worm wel toevallig hebben dan gaat die nu dood"... tsja... het kan. Ik vind het nog steeds geen lekker idee om nodeloos gif in de hond te duwen maar iedereen moet daarin zijn eigen keus maken.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ik vind het uiteraard vreselijk dat een hond in NL is overleden aan Franse Hartworm maar als ik bij Het Woud kijk is er nog niet meteen reden voor paniek in zijn algemeenheid.

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... rmen-hond/\

Er is dus "gewoon" een test op mogelijk. Dat gezegd hebbende... dat zou ik eigenlijk wel weer 's moeten doen; zo'n test... de laaste keer is denk ik een jaar of 3 geleden... oeps...

Suzanne
Domor
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
Domor schreef:Ik blijf het vreselijk vinden wat er met Loulou gebeurd is. Maar zou je voor de duidelijkheid in dit topic nog een keer kunnen zetten wat de correcte preventieve behandeling is voor milbemax? Is dat maandelijks, iedere 3 maanden, nog iets anders? En gewone dosis of een afwijkende dosis?
Maar ook dat kan toch niet preventief? Je kunt geen wormen doden die er niet zijn en bescherming biedt het ook niet... Je kunt er eventueel voor kiezen om wel onder het mom van preventief er gif in te mikken en dan als redenering "mochten ze deze keer die worm wel toevallig hebben dan gaat die nu dood"... tsja... het kan. Ik vind het nog steeds geen lekker idee om nodeloos gif in de hond te duwen maar iedereen moet daarin zijn eigen keus maken.

Suzanne
Preventief is inderdaad, voor het geval dat ze nu besmet zijn.

Daarnaast bedoel ik in dit geval: voor klinische klachten. Het doden van larven schijnt bijvoorbeeld zonder symptomen te verlopen, terwijl het doden van volwassen wormen serieuze risico's geeft. Dit in tegenstelling tot vrijwel alle andere wormbesmettingen. Bij paarden weet ik dat extreme hoeveelheden volwassen spoelwormen voor problemen kunnen zorgen (verstopping van de darm als ze helemaal vol zitten) en bij zware bloedwormbesmettingen kan bij het gebruik van ivermectine in plaats van moxidectine of 5 dagen panacur de migratie van bloedwormlarven uit de darmwand problemen geven. Maar een middelmatige besmetting geeft eigenlijk nooit meer problemen dan lichte koliek (de gewone buikpijnvariant, vervelend maar niet schadelijk).

Het is altijd een kosten-batenanalyse, maar hartworm heeft wel een hoge prijs vergeleken met de relatief lage belasting van ontwormen (zeker als je er voor zorgt dat je niet ruim overdoseert).
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Het antwoord daarop staat toch wel gewoon in de bijsluiter?

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... oor-honden
'De toediening van het diergeneesmiddel elke vier weken in endemische gebieden voorkomt angiostrongylosis door het verminderen van immature volwassen (L5) en volwassen parasieten.

volgens mij hebben Praziquantel en Milbemycine oxime sowieso een langere werkingsduur dan 1 dag (dus niet zoals suzanne stelt om enkel de aanwezige wormen aan te pakken)
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”