Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen naar intacte reuen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Grommen naar intacte reuen

Ongelezen bericht door Judith »

Dino heeft de laatste week/weken iets nieuws bedacht, dat is het grommen naar andere intacte reuen.
Honden waar hij nog wel mee gespeeld heeft gaat hij nu ineens heel tof naast staan en stoer doen en dan zachtjes grommen. Reageert de hond niet, of wil de hond weglopen, dan wil hij er wel even wat van zeggen :S:
Het zijn intacte reuen van zijn formaat (labradoodles, rottweiler, labrador, welsh) en van zijn leeftijd ongeveer (variërend van 2 tot 5 jaar)

Ik vind het irritant en onnodig gedrag, ik weet bij welke honden hij het doet, dus ik loop om of ik stuur hem door (dat laatste is nog niet helemaal goed ingesleten gedrag).
Zijn er reuen (intact of niet) die dat gedrag naar hem vertonen, dan vindt hij het dood eng en loopt met de staart tussen zijn benen met een grote boog er omheen (en dan boeit het niet of het een chi is of een duitse dog, dat is eng :oohja: )

Afgelopen week vertoonde hij het gedrag ook naar vreemde honden, dus op vreemde wandel plekken.

Wat te doen? We hebben af en toe al twijfel om hem eventueel te castreren (ik weet het geen goed argument hiervoor maar toch)
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Re: Grommen naar intacte reuen

Ongelezen bericht door mijke »

Volgens mij kan castreren soms helpen en soms averechts werken. Ligt er een beetje aan ook denk ik waar dit gedrag vandaan komt. Als het stiekum onzekerheid of spanning is, dan denk ik niet dat castreren werkt. Als ie gewoon bol staat van de hormonen en het is gewoon stoer patserig gedrag, dan zou het best kunnen helpen. Of iets er tussenin. Het is eigenlijk niet echt te voorspellen geloof ik. Enfin, als dit nieuw gedrag is zou ik niet direct als eerste aan castreren denken. Eerst maar eens kijken of je er op een normale manier iets mee kunt toch? Ik zou het gewoon zoveel mogelijk voorkomen en indien het toch gebeurt corrigeren en uit de situatie verwijderen. Eventueel wat counter conditioning, intacte grote reu = snoepje? Wie weet dooft het dan vanzelf uit.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

*dubbel*
Laatst gewijzigd door DesireeB op 27 nov 2017 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Hoe oud is hij nu? Zou het niet kunnen zijn dat hij gewoon aan het aftasten is bij andere intacte reuen?

Castreren helpt niet altijd als het gedrag bijvoorbeeld al te lang opspeelt is het enorm ingesleten. Er lopen hier in de buurt ook 2 reuen rond waarbij ik graag een blokje omga want ze hebben het steeds op Droef voorzien en de baasjes houden ze bijna niet. Inmiddels is Droef wel een beetje klaar met die honden en dat uitval gedrag waardoor hij nu zelf ook gewoon terug uitvalt tegen ze. Maar deze 1 zijn dus echt heel laat pas gecastreerd ook, toen ze al rustig aan een jaar aan het uitvallen waren.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Manu doet dat ook weleens, alleen bij jonge reuen die zichzelf ook heel tof vinden. Heeft ie zo'n serieuze bek en gaat ie groot en stoer doen. "ERKEN MIJ! DOE RUSTIG! NIET RENNEN!" :boos: Het gebeurt alleen als ik al een tijd met zo'n hond oploop of al een tijdje stil sta. Ik kan nu redelijk inschatten bij wat voor honden hij het wel of niet zal doen en laat daar vanaf hangen of ik meeloop in een groep of niet. En ik sta nooit stil als er andere reuen zijn.

Hier werkt ook het "dóórlopen" goed. Hij mag het van mij niet en dat weet ie maar als ik ga blèren en helemaal ophalen voelt ie zich nog meer oppermachtig dus hij moet oprótten. Lopen kreng :gvd:
Omdat ik weet wanneer hij het doet en wat voor type honden vind ik het niet zo'n probleem. Dat hij geen speelhond is wist ik al dus wij castreren hier niet voor. Wij vinden de nadelen te groot. Al spookt het wel steeds vaker door mijn hoofd, maar dan zou het puur zijn dat hij dit gedrag niet meer vertoont want voor de rest is het een heel fijne hond. En dan vind ik een castratie weer zo heftig.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

willem doet het ook bij jonge reuen van zijn formaat die zichzelf nogal cool vinden. dan gaat ie aan het grauwelen.

ik weet ook niet zo goed wat ik ermee moet. ben nu in ieder geval een stuk geruster dan na de eerste keer. toen dacht ik: ja hoor, heb ik wéér een sammy te pakken

maar dat is natuurlijk onzin. willem is in wezen een schijtebroek, maar een beetje tof doen durft ie dan wel. hij is natuurlijk ook nog geen 1,5 dus ontdekt net dat ie een vent is.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier ook herkenbaar. Lijkt bij mijn jongens vooral onzekerheid te zijn. En serieus wordt het ook niet echt genomen door andere honden, heb ik het idee.
Ook hier in huis. Staan ze tegen elkaar te grommen en meer gebeurt er niet. Meestal ligt er dan een speeltje bij Elco in de buurt wat Gait graag wil hebben. Niet dat Elco dan wat wil met dat speeltje, maar Gait mag hem ook niet. Totdat Elco het zat is (of ik ze waarschuw), dan loopt Elco weg en kan Gait het speeltje pakken. Schiet mij maar lek
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

heel herkenbaar - Fred doet dit vooral bij reutjes van dezelfde leeftijd en grootte.
Kleine hondjes geeft 'ie geen sjoege.
Judith
Zeer actief

Heavy schreef:Loopt Dana er dan ook bij ? Castreren helpt niet als het gedrag al ontwikkeld is .
Ja Dana loopt erbij, maar die is vaak niet in de buurt. Die staat dan meters verderop zich met een grasspriet te bemoeien.
Afbeelding
Judith
Zeer actief

@ Dees en Maylo, Dino wordt in februari 4

@ de rest, het is dus sowieso een reuen dingetje. Dino is geen vechtersbaas, maar hij heeft nu al wel 2x een aanvaring gehad met een volle reu, het is dan een hoop gegrauwel en gegrom maar dat is het dan ook.
Toen hij bij ons kwam wilde hij dolgraag met iedere hond spelen, en nog vindt hij dat best wel leuk, ik vind het dan ook lastig.

Gister liep ik op een vreemde plek en daar liep een zwitserse witte herder met een grote voetbal in zijn mond. Hij liep ons tegemoet, die hond had een air van hier tot aan sint juttemus, maar toen Dino er voorbij liep moest hij nog even een soort van gromuithaal doen naar die hond... :roll:

@ Nanna, bij Dux heeft de supreloninchip ook effect gehad, hij werd er duidelijk minder opgeblazen van. Misschien toch over nadenken.
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Caspar van ons is met 12 gecastreerd en zeker weten dat dit een positieve uitwerking had op zijn gedrag, hij doet nu nog maar zelden moeilijk. Had ik ook wel verwacht want het ging altijd al op en neer met de loopsheid van de teven.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Miezemuis
Zeer actief

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Judith schreef:@ Dees en Maylo, Dino wordt in februari 4

@ de rest, het is dus sowieso een reuen dingetje. Dino is geen vechtersbaas, maar hij heeft nu al wel 2x een aanvaring gehad met een volle reu, het is dan een hoop gegrauwel en gegrom maar dat is het dan ook.
Toen hij bij ons kwam wilde hij dolgraag met iedere hond spelen, en nog vindt hij dat best wel leuk, ik vind het dan ook lastig.

Gister liep ik op een vreemde plek en daar liep een zwitserse witte herder met een grote voetbal in zijn mond. Hij liep ons tegemoet, die hond had een air van hier tot aan sint juttemus, maar toen Dino er voorbij liep moest hij nog even een soort van gromuithaal doen naar die hond... :roll:

@ Nanna, bij Dux heeft de supreloninchip ook effect gehad, hij werd er duidelijk minder opgeblazen van. Misschien toch over nadenken.
Zóu het niet kunnen dat Dana nu wat meer in zijn speelbehoefte voorziet een hij daar dan geen andere binnen voor nodig heeft en daarom wat meer een punt wil maken?
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Miezemuis schreef:
Judith schreef:@ Dees en Maylo, Dino wordt in februari 4

Zóu het niet kunnen dat Dana nu wat meer in zijn speelbehoefte voorziet een hij daar dan geen andere binnen voor nodig heeft en daarom wat meer een punt wil maken?
Zou ook nog kunnen, Dana is inmiddels aan haar 26ste jeugd begonnen...
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Mijn intacte reu doet dit ook, maar hij kiest zijn slachtoffers heel zorgvuldig uit. Het zijn altijd ongecastreerde halfwas reuen, zo rond het jaar, en vooral wat bangig en onzeker (opvallend vaak goldens). Dit jaagt ie met veel bombarie op, erg vervelend vooral als de andere hond wegrent.

Omdat er niet zo heel veel van dat soort honden zijn, kan ik het ook niet echt trainen, dus kijk ik uit als we een hond zien. Ik hou hem dan bij me of vraag of het een reu of teef is en zo verder. Hoewel dat zo'n verhaal wordt, dus meestal loop ik dan maar met aangelijnde hond door.

Ik moet zeggen dat het de laatste tijd (maanden) eigenlijk best goed gaat, het is alweer een hele tijd geleden dat ie lelijk deed tegen een jonge reu. Hij loopt ook niet meer geobsedeerd achter gecastreerde reuen aan, wat hij ook geregeld deed (en dan niet meer luisteren en ver meelopen). Toen ik hem kreeg was ie 1,5 en nu bijna 4. Ik denk dat de tijd een heleboel oplost van dit soort problemen.

Ik peinsde er niet over hem te laten castreren, zou veel te bang zijn dat ie door het wegvallen van testosteron onvoorspelbaar zou worden en bijvoorbeeld vanuit onzekerheid naar veel meer honden vervelend zou doen. Maar het is een heel lastig iets, ik heb wel een tijd aan de 10 meterlijn getraind, zodat ie geen keus had dan komen als ik hem riep. Dat kan ook wel iets geholpen hebben, werken aan het appel.
M@scha
Zeer actief

vanochtend nogeens het "bewijs" gehad dat willem kieskeurig is tegen wie hij grauwelt.

we stonden op het veld en Blue kwam eraan. Blue is een reu van een jaar of 8 die willem als pup leuk vond, maar nu willem groter is moet ie wieberen.

blue liep los, willem aan de flex. willem gaat naar blue, blue maakt een sprongetje, grauwelt naar willem en rent weg, terug naar willem grauw!! en weer weg. echt uitdagen "kom dan kutpuber!" en willem stond erbij en keek ernaar. beetje piepen "eigenlijk wil ik er wel heen, maar blue is een boze meneeeeer" en klaar.

als dit de jonge stuiterende flatcoat van de hoek was geweest had willem gegromd, 100%

merk je bij Dino ook dat hij "picked zijn battles"?
Afbeelding
Judith
Zeer actief

M@scha schreef:vanochtend nogeens het "bewijs" gehad dat willem kieskeurig is tegen wie hij grauwelt.

we stonden op het veld en Blue kwam eraan. Blue is een reu van een jaar of 8 die willem als pup leuk vond, maar nu willem groter is moet ie wieberen.

blue liep los, willem aan de flex. willem gaat naar blue, blue maakt een sprongetje, grauwelt naar willem en rent weg, terug naar willem grauw!! en weer weg. echt uitdagen "kom dan kutpuber!" en willem stond erbij en keek ernaar. beetje piepen "eigenlijk wil ik er wel heen, maar blue is een boze meneeeeer" en klaar.

als dit de jonge stuiterende flatcoat van de hoek was geweest had willem gegromd, 100%

Ja absoluut, gister gromde hij naar 2 doodles en 1 rottweiler, dit zijn alle drie honden van onder de 3 jaar (allemaal zelfde leeftijd ongeveer). Voorheen heeft hij met de 2 doodles gespeeld, maar daar moet hij nu naast gaan staan en staan grommen. En die doodles, die willen alleen maar spelen en die worden een beetje onzeker ervan en willen dan weglopen.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Judith schreef:
M@scha schreef:vanochtend nogeens het "bewijs" gehad dat willem kieskeurig is tegen wie hij grauwelt.

Ja absoluut, gister gromde hij naar 2 doodles en 1 rottweiler, dit zijn alle drie honden van onder de 3 jaar (allemaal zelfde leeftijd ongeveer). Voorheen heeft hij met de 2 doodles gespeeld, maar daar moet hij nu naast gaan staan en staan grommen. En die doodles, die willen alleen maar spelen en die worden een beetje onzeker ervan en willen dan weglopen.
rotkerels ook.

ik weet ook niet goed wat ik ermee kan/moet. ben door het verleden een beetje panisch en ervan overtuigd ergens in mijn hoofd dat elk ingrijpen voor escalatie zorgt.

dus ik blijf je topic volgen voor de heilige graal :ok:
Afbeelding
Judith
Zeer actief

M@scha schreef:
Judith schreef:

rotkerels ook.

ik weet ook niet goed wat ik ermee kan/moet. ben door het verleden een beetje panisch en ervan overtuigd ergens in mijn hoofd dat elk ingrijpen voor escalatie zorgt.

Inderdaad, rotkerels :mrgreen:
Ik vind het gewoon jammer, het is een ontzettende speel hond, en het slaat nergens op. Zijn die honden nou een bedreiging, dan snap ik het nog wel. Maar hij lokt het zelf uit...
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

precies wat ik ervan denk idd. "sukkel, je bent gék op rennen en spelen en zo verkloot je het voor jezelf!"
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

M@scha schreef:
Judith schreef:

rotkerels ook.

En Jip is zo'n reu waar naar gegromd wordt.
Ik was er door de fokker al voor gewaarschuwd: "Zodra hij een jaar is geweest, zullen jong volwassen reuen hem waarschijnlijk gaan afsnauwen met een grom." Dus daar hield ik al rekening mee.

Het is lastig en vervelend, maar wanneer de eigenaar van de betreffende reu het netjes oplost door zijn of haar hond mee te nemen (dus contact tussen de honden verbreken), vind ik het prima. Ik doe hetzelfde. De reuen zijn meestal niets onaardigs van plan, maar willen zich even laten gelden. Een reu tussen (grofweg) 8 maanden en 2 jaar oud, heeft een enorme piek testosteron in zijn bloed. En andere honden ruiken dat waarschijnlijk. Dan worden het haantjes onderling ;-)
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

M@scha schreef:
Judith schreef:

rotkerels ook.

Zo herkenbaar. Ik wil niet corrigeren behalve een kort doorlopen want ik ben bang dat het dan van kwaad tot erger zal gaan. Dus loop ik maar om.
natalie
Zeer actief

Barkley schreef:Zo herkenbaar. Ik wil niet corrigeren behalve een kort doorlopen want ik ben bang dat het dan van kwaad tot erger zal gaan. Dus loop ik maar om.
Corrigeren in de vorm van boos worden, is volgens mij ook helemaal niet nodig. Inderdaad wel even ingrijpen met een 'dóórlopen' en je eigen hond dan meenemen. In mijn ogen is er dan weinig aan de hand.
M@scha
Zeer actief

_Tiny_ schreef:Het is volkomen normaal intact reuen gedrag om andere reuen te willen checken en zich te laten gelden. Andersom vind ik eerder zeldzaam of opmerkelijk. Waarom moeten ze eigenlijk met andere intacte reuen spelen?
ze moeten helemaal niks. we komen gewoon weleens andere honden tegen :19:
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Mag ik even advocaat van de duivel spelen en neerpennen dat je reu echt geen vriendjes hoeft te zijn met sommige andere reuen. Er valt zelfs nog in twijfel te trekken hoe gewoon het is voor een hond om volop speelgedrag te vertonen. Daar zijn een aantal factoren voor nodig oa. voldoende voedsel, en zelfs dan wordt er niet anders dan kort gespeeld door wilde of halfwilde honden. Wat door jou gezien wordt als onnodig gedrag is voor je reu heel nodig én volkomen normaal (en dat ben ik met hem eens). Ik zou als baas misschien wel ruimte geven en weglopen. De gespannen situatie opheffen.

Hier loopt een castraat dat dekt en ook zeker een bodycheck geeft als de teef wordt lastig gevallen.
Laatst gewijzigd door Crescent op 28 nov 2017 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
M@scha
Zeer actief

_Tiny_ schreef:
M@scha schreef:
_Tiny_ schreef:Het is volkomen normaal intact reuen gedrag om andere reuen te willen checken en zich te laten gelden. Andersom vind ik eerder zeldzaam of opmerkelijk. Waarom moeten ze eigenlijk met andere intacte reuen spelen?
ze moeten helemaal niks. we komen gewoon weleens andere honden tegen :19:
Omdat jij schreef
precies wat ik ervan denk idd. "sukkel, je bent gék op rennen en spelen en zo verkloot je het voor jezelf!"
dacht ik dat jij vond dat er wel gespeeld moet worden.

Het is geen sukkel. Hij weet het wel :wink:
van mij hoeft hij niks :-)

ik vind het gewoon stom dat hij als hij een hond stom vindt hij niet gewoon doorloopt :LOL:

en ja, ik snap ook wel dat hij even zichzelf wil laten gelden. maar ik vind dat niet nodig (precies wat nanna zegt)

maar ik heb hem ook nog niet zover dat we die eerste impuls van "ik ga erhééén" kunnen bedwingen

daarnaast heb ik het "staffordtrauma" en helpt het niet mee hem vrij te laten lopen.

let wel: het is nu in totaal 3x gebeurd dat hij gromde.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Crescent schreef:Mag ik even advocaat van de duivel spelen en neerpennen dat je reu echt geen vriendjes hoeft te zijn met sommige andere reuen. Er valt zelfs nog in twijfel te trekken hoe gewoon het is voor een hond om volop speelgedrag te vertonen. Daar zijn een aantal factoren voor nodig oa. voldoende voedsel, en zelfs dan wordt er niet anders dan kort gespeeld door wilde of halfwilde honden. Wat door jou gezien wordt als onnodig gedrag is voor je reu heel nodig én volkomen normaal (en dat ben ik met hem eens). Ik zou als baas misschien wel ruimte geven en weglopen. De gespannen situatie opheffen.

Hier loopt een castraat dat dekt en ook zeker een bodycheck geeft als de teef wordt lastig gevallen.
Mee eens.
Amoz (gecastreerd) heeft die geldingsdrang ook, niet in de zin van grommen, maar met uitdagende lichaamstaal en gedrag. Ik zie het gewoon als reuengedrag. Hij is totaal niet uit op ruzie o.i.d. en hij weet heel goed wat hij doet en bij wie. Hij heeft dit gedrag natuurlijk ook zes jaar lang onbeperkt kunnen 'oefenen' in de roedel in het asiel. Met jonge testosteronbommen speelt hij juist vaak om op die manier zonder echte spanning toch de krachten te meten. Als ik het zelf niet echt leuk vind of ik zie dat de andere hond het niet leuk vindt, neem ik afstand en roep hem bij me of lijn hem even aan, maar ik corrigeer het niet. Als zijn dames erbij zijn, heeft hij dat nog wat sterker en hij vindt het niet zomaar oké als een jonge, stoere reu zich met zijn dames bemoeit. Ik vind het juist wel mooi om te zien hoe hij zulke situaties weet te de-escaleren en ik vertrouw eigenlijk wel volledig op zijn inschatting van hoe ver hij kan gaan daarin. Ik zal me niet zo snel mengen in de communicatie onderling, omdat ik denk dat hij het zelf prima zonder ruzie of agressie op kan lossen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Op zich heel gewoon gedrag , beetje patsen en uitlokken en vooral als hij een eigen wijf heeft . Dat doet reuen ook groeien.
Aan jou wat je er mee doet.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Judith
Zeer actief

Het is voor mij inderdaad de combinatie van, als je het niet wil, ga er dan ook niet heen. Ga er niet heen om vervolgens te gaan lopen vervelen.
Zie je een hond die je wel leuk vindt, prima, ga daar lekker mee spelen.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Nanna schreef:
M@scha schreef:
maar ik heb hem ook nog niet zover dat we die eerste impuls van "ik ga erhééén" kunnen bedwingen

daarnaast heb ik het "staffordtrauma" en helpt het niet mee hem vrij te laten lopen.
Dat niet erheen donderen komt wel als ie wat ouder wordt. Kwestie van leeftijd en trainen. En dan zal het eens tot wat geplukhaar komen. Het is geen Stafford dus dat blijft meestal bij wat geschreeuw en geplukhaar. Niks ergs maar andere mensen nemen er vaak wel aanstoot aan dus het is beter om het niet zover te laten komen.
Die eerste impuls ("ik ga erhéén") vind ik ook nog steeds moeilijk. Maar mij is ook beloofd dat ik er met veel trainen wel kom ;-) Morgen staat zelfs een privétraining op de planning, omdat ik heel graag wil dat iemand met mij meekijkt die goede tips kan geven.

Het ene moment ben ik de wanhoop nabij, het andere moment sta ik van oor tot oor te glunderen omdat Jip heel braaf bij mij blijft. Ieder stapje in de goede richting is er één en dan vieren we samen een feestje ;-) :D
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

natalie schreef:Het ene moment ben ik de wanhoop nabij, het andere moment sta ik van oor tot oor te glunderen omdat Jip heel braaf bij mij blijft. Ieder stapje in de goede richting is er één en dan vieren we samen een feestje ;-) :D
Dat is ook gewoon de leeftijd toch? :mrgreen: Ik vraag me hier ook het ene moment af waarom hij überhaupt nog oren op zijn hoofd heeft staan, terwijl hij het andere moment weer zo braaf kan zijn dat ik me afvraag van wie hij dát nu weer geleerd heeft. :19: :LOL:
Laatst gewijzigd door Soooof op 28 nov 2017 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”