Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen naar intacte reuen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Re: Grommen naar intacte reuen

Ongelezen bericht door Ptje »

Rasta heeft het sinds hij wat meer volwassener is geworden en sinds ziggy er is.
Ik zie toch vaak dat Ziggy het triggerd, meer zoiets van ik heb mijn grote vriend bij me dus kóm maar op.(of vermenselijk ik het nu?)
Het zijn ook altijd grotere intacte reuen waar ze dan gigantisch uit hun plaat gaan.
Het is ook niet altijd zo,soms kan ik ze afleiden met een snoepje maar ook niet altijd.
Ik heb het geprobeerd met een hollewipper, bij de nek pakken, boos worden maar het helpt niks.
Ik volg ff misschien heeft er iemand nog een geniaal idee.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Samen staan ze sterker :engel:
Amoz reageert hier ook op Amy's onzekerheid bij vreemde honden, dan wil hij haar wel even helpen om die vreemde hond weg te jagen. Als Amy er niet bij is, vertoont hij dat gedrag totaal niet. Ik laat ze om die reden alleen samen uit als we naar heel rustige plekken gaan waar ik geen of weinig andere honden tegenkom en ik laat ze zeker niet samen los.
Afstand houden, omkeren en dit soort situaties vermijden met honden waar ze moeite mee hebben (bij ons zijn dat loslopende honden die direct kennis willen maken of zich opdringen) helpt hier veruit het beste.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Soooof schreef:
natalie schreef:Het ene moment ben ik de wanhoop nabij, het andere moment sta ik van oor tot oor te glunderen omdat Jip heel braaf bij mij blijft. Ieder stapje in de goede richting is er één en dan vieren we samen een feestje ;-) :D
Dat is ook gewoon de leeftijd toch? :mrgreen: Ik vraag me hier ook het ene moment af waarom hij überhaupt nog oren op zijn hoofd heeft staan, terwijl hij het andere moment weer zo braaf kan zijn dat ik me afvraag van wie hij dát nu weer geleerd heeft. :19: :LOL:
Nou... zeg dat wel! :wink: Het is zeker de leeftijd, maar dat is geen excuus om het dan maar te laten gebeuren. Ik wil absoluut voorkomen dat het gedrag erin slijt en een gewoonte wordt. Geen ramp hoor, dat hij af en toe zijn eigen plan trekt. Hij mag gewoon hond zijn :D Maar ik wil er tijdens de training wel voldoende aandacht aan besteden.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Mijn reu doet gelukkig alleen heel tof als ie in een groep komt waar reuen van zijn leeftijd of jonger bij lopen, niet als we honden tegenkomen. Heeeel soms een uitzondering. Grommen gebeurt eigenlijk zelden maar hij gaat wel tof staan doen met zijn grote krulstaart. En owee als die jonge reu dan met net teveel opwinding met andere honden gaat 'spelen'. Vaak is het bij die honden dan al geen leuk spel meer maar zijn ze al bezig met het testen van grenzen en het vervelende-kerel-zijn. Manu heeft ook zo'n fase gehad. Nu hij oud en wijs is vindt hij dat hij er wat van moet zeggen :pffff:
Hij trekt een lelijke smoel en staat dan even in zijn oor te tetteren :gvd:

Voorbeeldje. Hier een jonge reu (1 jr) die al behoorlijk testosteron toont en toen hij een snauw kreeg van een net loops-af teefje. Manu kent dat teefje redelijk goed en stond op een afstandje te kijken met een rotkop. Dit is dan Manu zijn reactie als die hond opnieuw op dat teefje reageert, waarop hij een grote borstel heeft en dan roep ik hem dus weg.
Afbeelding

Overigens is het wel zo dat als een reu terug begint te patsen Manu eieren voor zijn geld kiest en ineens een heel interessante korrel zand vindt. Maar ik vind het alsnog irritant en wil het niet. Deze groep kenden wij dus redelijk goed en deze hond was 'nieuw'. Volgende keer laat ik Manu dan ook lekker thuis, hij hoeft dat helemaal niet te regelen. Er waren nog 2 onbekende reuen bij, waarvan 1 de broer is van deze, en daar vond ie helemaal niks van. Hij kiest alleen de jonge mannetjes. Soort van de 18 jarige petjesdragers in Golfjes :mrgreen:
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik vind grommen heel normaal en helemaal niet erg. Het hoort in het arsenaal van honden om zich duidelijk te maken. Veel mensen schrikken er van maar ik ben blij met de waarschuwing en neem het als kennisgeving aan en maan m'n honden tot doorlopen. Het komt zelden voor dat er daardoor een vechtpartij ontstaat. Stil blijven staan moet je gewoon dan niet doen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Ri@ schreef:Ik vind grommen heel normaal en helemaal niet erg. Het hoort in het arsenaal van honden om zich duidelijk te maken. Veel mensen schrikken er van maar ik ben blij met de waarschuwing en neem het als kennisgeving aan en maan m'n honden tot doorlopen. Het komt zelden voor dat er daardoor een vechtpartij ontstaat. Stil blijven staan moet je gewoon dan niet doen.
dit stuk moet ik echt nog leren.

mijn referentiekader is: grommen is voorbode voor overmatige agressie en risico's dus onacceptabel... :engel:
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ik maak nooit gebruik van een lange lijn maar train dat soort dingen tijdens het loslopen en er mogen best fouten gemaakt worden. En dan gaat het dus enkele keren mis. Maar ik maak geen feestjes en ben ook niet enorm geknakt als het niet lukt. Ik maak er niet zo'n probleem van als Jack naar een andere hond stuitert. Hij komt al steeds sneller terug als ik roep. aan een lange lijn zou hij naar mijn idee meer gefrustreerd raken en het is niet een zelfde situatie als loslopen. Dus je traint dan niet het loslopen.

Ik denk dat mensen hun eigen spanning ook enorm meespeelt. Mijn zoon is ook zo. Hij vindt het vreselijk als Nola zich niet volgens de honden etiquette gedraagt. En juist dan word ze ondeugend. Kijk echt overlast geven moet niet en andere honden moeten er niet de dupe van zijn. Maar kom op zeg, het zijn geen robotjes. Er mogen best missers zijn zonder dat de hondenbaas z'n hele dag gelijk verpest is. :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ri@ schreef:Ik vind grommen heel normaal en helemaal niet erg. Het hoort in het arsenaal van honden om zich duidelijk te maken. Veel mensen schrikken er van maar ik ben blij met de waarschuwing en neem het als kennisgeving aan en maan m'n honden tot doorlopen. Het komt zelden voor dat er daardoor een vechtpartij ontstaat. Stil blijven staan moet je gewoon dan niet doen.
Ja en nee... mn ene hond mag t en de ander niet (altijd).
Houding maakt genoeg duidelijk overdrijven is niet nodig.
Overigens wil ik t van beiden niet bij vreemde honden. Spelen doe je maar met teven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jackira
Zeer actief

M@scha schreef:

mijn referentiekader is: grommen is voorbode voor overmatige agressie en risico's dus onacceptabel... :engel:
Dat begrijp ik, maar ik vind niet grommen maar verstillen en om elkaar heen gaan dreigen erger. En als je grommen verbied dan blijven ze elkaar nog steeds niet leuk vinden maar mis je een duidelijke waarschuwing in het hele verhaal. Dus bij mij mag grommen wel, maar dan niet doorgaan en blijven hangen. We lopen wel door. En dat vraagt enige oefening en als dat een keer niet direct heel goed lukt dan geeft dat ook niet. In de loop van de tijd wordt dat vanzelf routine.
Jackira
Zeer actief

malinois schreef:
Ja en nee... mn ene hond mag t en de ander niet (altijd).
Houding maakt genoeg duidelijk overdrijven is niet nodig.
Overigens wil ik t van beiden niet bij vreemde honden. Spelen doe je maar met teven.
Ja dat is ook wel zo. Dat had ik met Buck ook omdat dat meer gemeende agressie was. Maar de honden genoemd in dit topic vind ik meer uitproberend overkomen.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Inderdaad, doorlopen en intussen krijs ik even een "Manu lópen! Doorrrrrrlopen"!
En soms moet ie dan nog even mopperen terwijl ie wegloopt, ik fantaseer er weleens bij dat ie dan zegt: "wacht maar, ik weet waar je huis woont maat"!

Het is net als Uma bij katten. Is ze aangelijnd:
"Hou me tegen! Govveredomme, ik pak ze, ik kill ze allemááááál".
*knipt lijn los*
"Ik heb nu geen tijd maar de volgende keer..... ! Rotkatten, graaaa"!
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

M@scha schreef:

Dit is het voor mij ook een beetje.
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Manuma schreef:Inderdaad, doorlopen en intussen krijs ik even een "Manu lópen! Doorrrrrrlopen"!
En soms moet ie dan nog even mopperen terwijl ie wegloopt, ik fantaseer er weleens bij dat ie dan zegt: "wacht maar, ik weet waar je huis woont maat"!

Het is net als Uma bij katten. Is ze aangelijnd:
"Hou me tegen! Govveredomme, ik pak ze, ik kill ze allemááááál".
*knipt lijn los*
"Ik heb nu geen tijd maar de volgende keer..... ! Rotkatten, graaaa"!
:goeie:

Bor, een grote zwarte reu, krijgt regelmatig volwassen reuen in zijn nek. Gelukkig is het een doetje die niets terug doet, maar er ook niets aan over houdt. De andere hond krijgt een brul van mij en we lopen door. Nog nooit meegemaakt dat het uit de hand liep. Zelf heeft hij nu 3x in spel met een andere reu van zijn grootte en energieniveau gehad dat hij zelf stoer ging doen. Dan trek ik hem er van af en lopen we verder. Was na de eerste keer bang dat het een begin zou zijn van agressie tegen seksegenoten, maar denk nu dat het allemaal wel meevalt.
Dus het zal vast normaal hondengedrag zijn, maar ik vind het niet zo leuk, dus ik haal hem dan uit de situatie. Is het appél onvoldoende daarvoor dan gaat hier de lange lijn er weer aan.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ri@ schreef:Ik maak nooit gebruik van een lange lijn maar train dat soort dingen tijdens het loslopen en er mogen best fouten gemaakt worden. En dan gaat het dus enkele keren mis. Maar ik maak geen feestjes en ben ook niet enorm geknakt als het niet lukt. Ik maak er niet zo'n probleem van als Jack naar een andere hond stuitert. Hij komt al steeds sneller terug als ik roep. aan een lange lijn zou hij naar mijn idee meer gefrustreerd raken en het is niet een zelfde situatie als loslopen. Dus je traint dan niet het loslopen.
Hangt denk ik heel erg van de hond af. Bij mijn teef heeft het trainen aan de lange lijn super gewerkt, omdat ze alleen op die manier kon worden geconditioneerd in het 'hierkomen', want die ging buiten compleet haar eigen gang. Uiteindelijk zat het commando er zo goed in, dat ik daar nog altijd profijt van heb.

Reu hetzelfde verhaal. Als hij de keuze heeft, negeert ie me en gaat kennismaken met elke hond die hij ziet. Keer op keer mijn commando negeren maakt hem alleen maar zekerder van zijn zaak. Heeft ie echter een paar weken geen keus, dan zie ik al duidelijk dat hij twijfelt of hij moet luisteren of toch naar de hond gaan.

Inmiddels gaat het vanzelf beter, gewoon door ouder worden (dat vooral, het ergste puberale is er wel af) en meer aan elkaar gewend raken, dus de lange lijn is niet vaak meer nodig. Maar voor sommige honden is het echt een uitkomst, maar zoals ik zei: dat hangt helemaal van de hond af. Denk trouwens dat dat vooral geldt voor honden boven het jaar die herplaatst worden en weinig of geen opvoeding (of baasje) hebben gehad (lees: altijd hun goddelijke gang mochten gaan). Die maken geen misbruik van de situatie, nee, ze snappen het gewoon niet goed genoeg, het luisteren komt niet in hun referentiekader voor.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Het gros wordt genegeerd, als andere honden zich bemoeien met hun spel volgt een grom of snauw. Maar andere honden opzoeken heb ik altijd voorkomen, dat patsgedrag vind ik maar niks. Als het een onderdanige hond is negeren ze die (echt alsof ze niet bestaan) of even een korte snuffel en weer verder.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Kan het niet zijn dat hij steeds meer lekkerder in zijn velletje komt te zitten?
Want als ik het goed heb onthouden is hij een herplaatser toch? Het is vast even een periode waarin jullie beiden even jullie weg moeten vinden.
Vindt het wel schrikbarend dat mensen gelijk met castratie komen aanzetten :schrik:
Kijk als het nu al maanden duurt of alleen maar erger wordt dan snap ik dat je wat wil proberen, maar uit je berichtje begrijp ik dat het echt recent is. Dan geef je een hond toch eerst een kans :19:

Jip is nu anderhalf en voelt zich ook helemaal het heertje. Alles wat jonger is wordt dan ook gigantisch afgesnauwd en aan Herders heeft hij helemaal een bloedhekel :schrik: Meneer krijgt dus regelmatig op zijn donder, van de andere hond of dan wel van mij :engel: En daarbij gaat dit waarschijnlijk ook gewoon een periode zijn, even doorbijten dus.
Groetjes,
Wendy
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Karel is vaak degene waarnaar gegromd wordt. Ik zie er niet zon probleem in op zich. Hij is altijd het lulletje eigenlijk en degene die afdruipt. Soms kunnen ze daarna zelfs nog wel wat spelen, maar zo niet vindt ie het ook wel prima. Andersom heb ik het niet graag maar goed, hij is ook absoluut geen grommerig type. Een beetje stoer doen met zijn staart omhoog kan ie wel maar volgens mij heeft iedere reu door dat hij echt geen reet voorstelt. Ik heb hem nog nooit horen grommen naar een andere hond.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

natalie schreef: Het ene moment ben ik de wanhoop nabij, het andere moment sta ik van oor tot oor te glunderen omdat Jip heel braaf bij mij blijft. Ieder stapje in de goede richting is er één en dan vieren we samen een feestje ;-) :D
Mini hier is negen maand en ik herken dit :D

Beau was niet vriendelijk naar andere honden als hem dat zo uitkwam, maar ik heb hem inderdaad geleerd om door te lopen op commando.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Judith schreef:
M@scha schreef:

Dit is het voor mij ook een beetje.
Idem hier, komt bij mij ook door m.n. de vorige honden waarbij met name de reu behoorlijk wat aan signalen gaf om juist niet een conflict te krijgen maar als andere honden dat negeerden en ze kop aan kop stonden was het in no time "bingo". En dat wil je niet, zeker niet omdat inderdaad vaak andere mensen vinden dat hun hond alleen maar kwam om te "spelen" en absoluut geen benul hadden dat dat niet altijd het geval was :oeps:
De "angst" voor escalatie zit er bij mij nog altijd in, ook al heb ik een andere hond, maar ergens is dit ook geen hond die alles accepteert van een ander, en interesse om te spelen met andere honden heeft hij ook al niet dus dat zoeken we ook niet op.

Met jouw dalmaat TS moest je toch ook opletten? Kan zijn dat je nu juist er ook wat alerter op bent om die reden. En castreren, het kan helpen om hem wat gemoedelijker te laten worden misschien, zelf heb ik gewoon altijd wat rekening gehouden met het type hond, de combi reu/teef dat het wat lastiger kan maken als de reu zich beschermend op gaat stellen, als in eerder een conflict met een vreemde reu.
Bij onze huidige combi merk ik het niet zo, maar dat komt wellicht ook omdat het teefje ook niet van het spelen en sjansen is met andere honden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”