Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
naar gezicht happen
Moderator: moderatorteam
-
charley
naar gezicht happen
Als Rico naast je of op schoot zit/ ligt en je aait hem komt Rico in een keer uit het niets omhoog en hapt dan naar je gezicht en blaft daar heel hoog bij. Hij doet dit bij iedereen ook bij kinderen. Als Rico dit doet zet ik hem gelijk op de grond want dit wil ik echt niet hebben (naar het gezicht happen).
Verder is hij super lief, slim, gek op aandacht en spelen en een andermans vriendje.
Is dit een vorm van ''negatieve'' aandacht vragen?
Hoe kan ik hem dit het beste afleren?
Verder is hij super lief, slim, gek op aandacht en spelen en een andermans vriendje.
Is dit een vorm van ''negatieve'' aandacht vragen?
Hoe kan ik hem dit het beste afleren?
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Re: naar gezicht happen
Ik denk niet dat het opwinding is, maar ik denk dat hij op een heel venijnige manier laat weten dat hij met rust gelaten wil worden. Verstijft hij ook voordat hij toehapt? Laat hij daarvoor nog andere signalen zien, zoals verstarren, lip optrekken, grommen, wegkijken of zn bek likken?
Het is goed als honden laten weten wanneer ze geen aandacht willen, maar als ze daarbij je toch opzoeken kan het een heel dominant trekje zijn. Ik zou hem niet op de grond zetten maar wegsturen, zodat hij zelf afstand moet nemen. Want je wilt ook niet dat hij vervolgens van zich af gaat knauwen als je hem optilt.
Het is goed als honden laten weten wanneer ze geen aandacht willen, maar als ze daarbij je toch opzoeken kan het een heel dominant trekje zijn. Ik zou hem niet op de grond zetten maar wegsturen, zodat hij zelf afstand moet nemen. Want je wilt ook niet dat hij vervolgens van zich af gaat knauwen als je hem optilt.

-
charley
NeePaisley schreef:Verstijft hij ook voordat hij toehapt?
Nee, het enige wat hij doet is met zijn kop onder je hand of arm schuren van aai mee en dan in een keer tijdens het aaien springt hij op.Paisley schreef:Laat hij daarvoor nog andere signalen zien, zoals verstarren, lip optrekken, grommen, wegkijken of zn bek likken?
Hij bijt niet als je hem optil en op de grond zet, hij komt dan gelijk tegen je aan staan van aai me of gaat onder je benen door schuren. Maar ik ga hem vanaf nu wegsturen en ga dit ook zeg tegen de mensen als hij dit doetPaisley schreef: Ik zou hem niet op de grond zetten maar wegsturen, zodat hij zelf afstand moet nemen. Want je wilt ook niet dat hij vervolgens van zich af gaat knauwen als je hem optilt.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Kan je het eens filmen? Is een beetje duidelijker om te kijken waarom
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
-
charley
Ja bijna 8 maandenHeavy schreef:Het is nog een jonge hond kan het niet gewoon speels gedrag zijn ?
- georges
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Dat deed Georges in het begin ook (en enkel bij mensen die hij echt leuk vond dan nog). Zoals ZivaNomi zegt denk ik dat het inderdaad gewoon speels bedoeld is. De boxers hier hapt hij ook vol in hun wangen
Heel duidelijk "nee" zeggen (of "foei" of wat je ook gebruikt) hielp hier ook om duidelijk te maken dat dat bij mensen niet gewenst is 
- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Dat klinkt inderdaad als enthousiasmecharley schreef:Nee, het enige wat hij doet is met zijn kop onder je hand of arm schuren van aai mee en dan in een keer tijdens het aaien springt hij op.Paisley schreef:Laat hij daarvoor nog andere signalen zien, zoals verstarren, lip optrekken, grommen, wegkijken of zn bek likken?
Wil niet zeggen dat het gewenst is, maar het klink zo in elk geval als puur enthousiasme en dus goed bedoelt.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~

-
80564M
Tuurlijk is dat speelsigheid. Heb Sis vanochtend ook van bed gebonjourd toen ik de krant zat te lezen en ze vond dat zij leuker was dan de krant
Tuurlijk is ze dat ook, maar op zulke momenten moet er even rust in het koppie gebracht worden
Tuurlijk is ze dat ook, maar op zulke momenten moet er even rust in het koppie gebracht worden
-
charley
Ik zal het proberen, ben alleen en hij doet het niet altijd.Cashel Vale schreef:Kan je het eens filmen? Is een beetje duidelijker om te kijken waarom
Andere honden bijt Rico ook 9 van de 10 keer in de wang (merkt ik bij cursus). Ik zeg nu heel duidelijk uhhh en zet hem dan op de grond.georges schreef:De boxers hier hapt hij ook vol in hun wangen Heel duidelijk "nee" zeggen (of "foei" of wat je ook gebruikt) hielp hier ook om duidelijk te maken dat dat bij mensen niet gewenst is
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Ik denk dat je nog wel wat duidelijker kunt zijn. 'Uh!' werkt hier heel goed om een hond tegen te houden, het betekent in feite "ga niet dat doen dat je nu wilt gaan doen" en ik gebruik het dus vooral om dingen te verhinderen waarvan de hond eigenlijk al wel weet dat het niet de bedoeling is. Maar als een hond al iets heeft gedaan wat écht niet wenselijk is (en happen in het gezicht, hoe speels bedoeld ook, valt daar voor mij onder) verdient wel een iets duidelijker standje. Gewoon een keer echt boos FOEI! roepen dus, alsof je geschrokken bent. Even duidelijk maken dat dit écht niet kan. Alleen 'uh' kan nog te veel klinken als 'hier heb ik nu even geen zin in' in plaats van als 'dit mag je echt nooooit meer doen'.charley schreef:Ik zeg nu heel duidelijk uhhh en zet hem dan op de grond.
-
charley
Waar het vandaan komt, geen idee wist ik het maar. Hij ligt gewoon lief bij je en wordt/ wilt geaaid worden en dan zo in een keer springt hij naar je gezicht. Zet ik hem op de grond of corrigeer(zeg duidelijk uhhh) ik hem is het ook over en wilt hij weer geaaid worden.Cleva schreef:Corrigeren is prima maar het is beter om je af te vragen waarom ze uberhaupt zo hysterisch in het leven staat. Waar komt die opgefokte energie vandaan?
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Het is een keeshondCleva schreef:Corrigeren is prima maar het is beter om je af te vragen waarom ze uberhaupt zo hysterisch in het leven staat. Waar komt die opgefokte energie vandaan?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Mijn 2e bouvier pup deed dat. Heb haar gewoon een keer terug gebeten nadat ze mij in mijn neus beet. Ze heeft het nooit meer gedaan.Net als het kind van een vriendin mij een keer beet die het ook nooit meer gedaan heeft. 
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
charley
Ja hij duwt zijn kop onder je hand of arm van aai me, dit doet hij ook tijdens het aaien.Heavy schreef:je zegt dat hij geaaid wil worden en tegen je aan schurkt .
Dat doe ik ook en zeg ik ook tegen de mens, negeer hem zeker als hij je gaat aankijken.Heavy schreef:Ik zou dat gewoon negeren.
Of hij echt gaat bijten weet ik niet want tot nu toe heb ik hem op tijd weten weg te duwen.bouvierpoedel schreef:Heb haar gewoon een keer terug gebeten nadat ze mij in mijn neus beet. Ze heeft het nooit meer gedaan.
-
blondie
- Zeer actief
Dat heb ik gehad met onze lieve draak. Van pup af aan telkens, nee, afweren, spel stoppen, alternatief aanbieden etc. en dat werkte gewoon prima.Nanna schreef:Die kreeg van mij een beste beuk. Er wordt niet als in NIET in gezichten gebeten.charley schreef:Als Rico naast je of op schoot zit/ ligt en je aait hem komt Rico in een keer uit het niets omhoog en hapt dan naar je gezicht![]()
Kijk, een speels kronkelpupje dat hapt en doet dat is prima, zo'n beestje weet niet beter. Maar vanuit het niets naar mijn gezicht happen is een hele grote nono. En dat wist ik hem in één keer duidelijk te maken. Straks heeft ie je wel te pakken zeg.
Maar ik moet zeggen dat ik altijd op mijn hoede was, hij had die neiging gewoon heel sterk om bij opwinding toch ineens richting gezicht te happen als iemand's gezicht toevallig in de buurt was.
Toen hij een maand of zeven was, buiten, keken we bij een bepaalde brug, hij vond dat altijd heel spannend en werd vrij druk en toen op ooghoogte hapte hij ineens. En toen was hij geen klein puppie meer.. ik voelde de ondertand in mijn kin en de boventand bij mijn wenkbrauw en voor mij op dat moment kwam het echt onverwachts. Ik ben toen zo pislink geworden. Het voelde alsof het open lag eerlijk gezegd, maar dat was gelukkig niet het geval. Maar mijn reactie toen kwam wel duidelijk door, hij heeft het niet weer gedaan in ieder geval, ook niet bij anderen.
Echt gezicht happen vanuit een hond naar een mens, hoe klein of groot ook, gewoon niet tolereren, en als nee, of uh niet duidelijk genoeg is dan maar wat duidelijker doorkomen.
Bij onze hond was het daarna wel duidelijk. In het verleden zat ik ook eens met een hond die die neiging had, en gewoonweg niet te vertrouwen vond ik dat, die hond mocht op de bank en dan kon hij ineens naar je gezicht happen. "Dat is hij normaal".. ja zeg doe even gezond.. was geen kleine kruising ook trouwens en al volwassen.. ik zat echt niet te wachten op een hap van die hond in mijn gezicht, net zo min als ik bij mijn eigen honden mijn gezicht moet gaan beschermen (of moet bedenken dat andere mensen in het gezicht geraakt kunnen worden) omdat ze misschien uit kunnen halen, vanuit welke emotie dan ook. Gewoon nee, mag niet, kan niet en als ze dat niet kunnen accepteren vanuit een bepaalde positie of bij een bepaalde manier van affectie dan daar acuut mee stoppen. Niet kunnen accepteren dat je nee zegt bij bepaald gedrag betekent bepaalde affectie of acceptaties zoals bij je op de bank zitten acuut stoppen.
- dagmar88
- Zeer actief
charley schreef:Ja hij duwt zijn kop onder je hand of arm van aai me, dit doet hij ook tijdens het aaien.Heavy schreef:je zegt dat hij geaaid wil worden en tegen je aan schurkt .
Dat doe ik ook en zeg ik ook tegen de mens, negeer hem zeker als hij je gaat aankijken.Heavy schreef:Ik zou dat gewoon negeren.
Of hij echt gaat bijten weet ik niet want tot nu toe heb ik hem op tijd weten weg te duwen.bouvierpoedel schreef:Heb haar gewoon een keer terug gebeten nadat ze mij in mijn neus beet. Ze heeft het nooit meer gedaan.
Waarom laat je hem dan steeds weer de fout in gaan?
Doe even een stapje terug, leer elkaar kennen en begrijpen voor je allemaal toeren uit moet halen.
Nu begin je al met het geven van privileges en vervolgens moet je politieagentje spelen.
In je eerste werkweek krijg je ook geen opslag.
Later kun je hem altijd nog een eigen plekje op de bank geven, of leren dat hij er op uitnodiging op mag.
- Crescent
- Zeer actief
Hm. Wel vind ik het lastig om een goed beeld te krijgen van het gedrag van je hond. Zelf pok ik waarschijnlijk in een reflex de hond uit mijn gezicht. Geen gedoe rondom mijn hoofd, zitten iets te veel zintuigen waar ik nog volop van wil genieten.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
Sandra&co
Dat. Niet dat ze naar m'n gezicht happen (het komt nog niet in ze óp), maar als ik 's nachts in bed lig dan kan er nog wel eens wat gespeeld worden op 5cm van m'n gezicht en dan deel ik een beste dreun uit. Dat moet ik écht niet hebben.Crescent schreef:Hm. Wel vind ik het lastig om een goed beeld te krijgen van het gedrag van je hond. Zelf pok ik waarschijnlijk in een reflex de hond uit mijn gezicht. Geen gedoe rondom mijn hoofd, zitten iets te veel zintuigen waar ik nog volop van wil genieten.
-
charley
Ik heb het hier vandaag ook met de trainster (gehoorzaamheid) over gehad. Zij zegt dat het aandacht vragen is op een hele speelse maar verkeerde manier.
Zij raad mij aan om Rico niet meer op de bank te laten en minder aandacht "aaien" moet geven (meer negeren), aaien inplaats van bijv. 1 minuut nu 30 sec.
Rico mag dus vanaf nu niet meer op de bank en hij gaat minder aaien "aandacht" krijgen.
Zij raad mij aan om Rico niet meer op de bank te laten en minder aandacht "aaien" moet geven (meer negeren), aaien inplaats van bijv. 1 minuut nu 30 sec.
Rico mag dus vanaf nu niet meer op de bank en hij gaat minder aaien "aandacht" krijgen.
-
Sandra&co
Minder aandacht terwijl hij dat duidelijk veel nodig heeft
Wist niet dat dat soort adviezen uit 1996 nog gegeven werd. Mijn idee is het meer om een kwartier per dag wat hersenwerkjes met hem te gaan doen. Ben je samen lekker positief bezig. Dat genegeer gaat 'm niet rustiger/beheerster maken, integendeel.
-
S@ndr@
- Zeer actief
charley schreef:Ik heb het hier vandaag ook met de trainster (gehoorzaamheid) over gehad. Zij zegt dat het aandacht vragen is op een hele speelse maar verkeerde manier.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
hoop voor rico dat je dit advies uit de prehistorietijd naast je neerlegtcharley schreef:Ik heb het hier vandaag ook met de trainster (gehoorzaamheid) over gehad. Zij zegt dat het aandacht vragen is op een hele speelse maar verkeerde manier.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Zou het niet zo kunnen zijn dat de trainster bedoeld heeft dat hij een beetje overprikkeld raakt van het aaien en dat je hem daarom beter wat korter kunt aaien?
Ik doe maar een gok hoor, Mila was namelijk ook zo toen ze jong was. Die wilde liever spelen dan knuffelen en van aaien werd ze een beetje rusteloos, dan ging ze ook wel eens ineens rare bokkensprongen maken.
Hij heeft ook geen pijn, dus dat hij het steeds doet als je op een bepaalde plek aait?
Ik doe maar een gok hoor, Mila was namelijk ook zo toen ze jong was. Die wilde liever spelen dan knuffelen en van aaien werd ze een beetje rusteloos, dan ging ze ook wel eens ineens rare bokkensprongen maken.
Hij heeft ook geen pijn, dus dat hij het steeds doet als je op een bepaalde plek aait?
- dagmar88
- Zeer actief
Lizzie. schreef:hoop voor rico dat je dit advies uit de prehistorietijd naast je neerlegtcharley schreef:Ik heb het hier vandaag ook met de trainster (gehoorzaamheid) over gehad. Zij zegt dat het aandacht vragen is op een hele speelse maar verkeerde manier.
Rico mag dus vanaf nu niet meer op de bank en hij gaat minder aaien "aandacht" krijgen.wat is er mis met duidelijkheid dat er niet in gezicht word gebeten. Heeft niks te maken met teveel aandacht krijgen.
Ik snap op zich wel waar het vandaan komt. TS komt heel onzeker en dus waarschijnlijk ook onduidelijk over, lijkt nog niet helemaal te snappen hoe de interactie in zijn werk gaat, wanneer het het juiste moment is voor aaien. Dat kan best vervelend uitpakken.
Even niet vind ik op zich geen verkeerd idee. Zat honden die niet op de bank mogen of er ronduit vervelend van worden.
Dat zijn heus geen zielige honden
Het gaat er eigenlijk vooral om dat jij moet gaan bedenken wat jij prettig vindt. Je ligt niet met mij of je trainster op de bank en moet vooral niet je eigen plezier in dat beestje (laten) ondermijnen.
-
charley
Hersenwerkjes doen we elke dag, snuffelmat, speciale spelletjes heb ik gekocht en gemaakt, brokjes in huis en tuin verstoppen.Sandra&co schreef:. Mijn idee is het meer om een kwartier per dag wat hersenwerkjes met hem te gaan doen.
ik ben 24/7 thuis hierdoor krijgt Rico heel veel aandacht en is continu bij me in de buurt. Krijgt hij geen aandacht springt hij tegen je op, dit negeer ik.Sandra&co schreef:Minder aandacht terwijl hij dat duidelijk veel nodig heeft
Dat aan het verstand peuteren ben ik nu 2 weken mee bezig door hem van de bank te zetten/ duwen als hij naar het gezicht springt met daarbij een hele duidelijke uhhh.S@ndr@ schreef: nice, wat is het toch leuk om een hond te hebben ,.... zucht, gewoon even aan zijn verstand peuteren dat je dat happen naar je gezicht niet wilt
Dat zou kunnen dat wij het verkeerd begrepen hebben, mail het haar zo even.DeDiana schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat de trainster bedoeld heeft dat hij een beetje overprikkeld raakt van het aaien en dat je hem daarom beter wat korter kunt aaien?
Hij heeft geen pijn, waar hij ook geaaid word (buikje, kop, rug) naar ongeveer 2 a 3 minuten springt hij blaffend op en gaat daarna weer met zijn kop onder je arm of had door en wil geaaid worden.DeDiana schreef:Hij heeft ook geen pijn, dus dat hij het steeds doet als je op een bepaalde plek aait?
- dagmar88
- Zeer actief
Beloon je onrust denk je?
-
charley
Ik beloon alleen gedrag wat ik goed vind zoals netjes op zijn plek liggen, hier komen als ik hem roep, enz.dagmar88 schreef:Beloon je onrust denk je?
-
Sandra&co
Heb je wel eens keihard 'AU!' gekrijst als hij je naar je gezicht hapt? Sofi greep mij als pup regelmatig bij m'n alles (net waar ze bij kon) en dat heb ik haar, toen ik het echt beu was, in een dag afgeleerd door dat te doen. Dus niet op normale toon een beetje 'au' te murmelen, maar op vol volume. Even boos kijken, wegduwen en klaar. Daar valt 0,0 lol aan te behalen en je bent gelijk rete-duidelijk. Dan hoef je ook geen weken op je tenen te lopen door die hond te negeren en de bank te verbieden. Gelijk. Bam. Duidelijk. Ik hou d'r van.
- dagmar88
- Zeer actief
charley schreef:Ik beloon alleen gedrag wat ik goed vind zoals netjes op zijn plek liggen, hier komen als ik hem roep, enz.dagmar88 schreef:Beloon je onrust denk je?
Hmmm ja
Ik doel niet zo zeer op zijn gedrag, maar op zijn en jouw staat van zijn. En belonen kan op veel manieren, waarschijnlijk bedoel ik daar niet hetzelfde mee als jij haha. Soms is een beloning bij mij niet meer dan een aai over de bol in het voorbijgaan, of een goedkeurend knikje.
Het gaat er om dat je op het juiste moment de juiste aandacht geeft.
Ik ben niet super cesarrig, maar volgens mij zou jij hier nog wel eens wat aan kunnen hebben.
https://www.cesarsway.com/cesar-millan/ ... the-reward
Het gevoel bekruipt me dat je vooral te moeilijk denkt en erg aan jezelf twijfelt. Je hebt best wat te stellen gehad met je overleden hond toch? Zit dat misschien nog in je achterhoofd?
Heb je andere topic even opgezocht en je hebt gewoon een verdraaid leuk hondje joh!
-
charley
Niet gekrijst maar wel hard geroepen en daarbij heel boos gekeken.Sandra&co schreef:Heb je wel eens keihard 'AU!' gekrijst als hij je naar je gezicht hapt?