Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
naar gezicht happen
Moderator: moderatorteam
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Re: naar gezicht happen
Ehm, vast vloeken in de kerk, maar hij kreeg van mij een gepaste, gemeende dreun voor zijn harses.
Ik kan niet zoveel met dat onduidelijke genegeer en geduw bij dit soort halszaken.
Heel, echt heel, veel honden zijn bijzonder gebaat bij duidelijke grenzen stellen. Happen naar mijn gezicht is een duidelijke no go.
Ik kan niet zoveel met dat onduidelijke genegeer en geduw bij dit soort halszaken.
Heel, echt heel, veel honden zijn bijzonder gebaat bij duidelijke grenzen stellen. Happen naar mijn gezicht is een duidelijke no go.
Gr. Aniek

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Nu zegt de trainster dit. En hier in dit topic hebben een aantal mensen ook hun idee erover gegeven.Nanna schreef:Wat vermoeiend. Mijn idee zou zijn om hem gewoon aaien en banktime te geven en het happen naar je gezicht af te leren. Want dat is toch wat je stoort?charley schreef:Ik heb het hier vandaag ook met de trainster (gehoorzaamheid) over gehad. Zij zegt dat het aandacht vragen is op een hele speelse maar verkeerde manier.
Zij raad mij aan om Rico niet meer op de bank te laten en minder aandacht "aaien" moet geven (meer negeren), aaien inplaats van bijv. 1 minuut nu 30 sec.
Rico mag dus vanaf nu niet meer op de bank en hij gaat minder aaien "aandacht" krijgen.
TS je moet ook zelf dingen durven in te schatten en er op reageren. De hond mocht op de bank, is ook een formaatje wat makkelijk op de bank kan. Kroelen is prima, maar op het moment dat hij overprikkeld raakt moet je daarin je grenzen stellen, dat is voor de hond ook gewoon het duidelijkst
Ik wil zelf niet nadenken over het x aantal seconden dat ik een hond aai of aandacht geef, hier mogen ze op de bank mits ze normaal doen, te druk doen betekent eraf zonder gezeur en dan verder even links laten liggen. Richting mijn gezicht happen was klaar over en uit, zeker toen hij ouder werd, dan pakte ik ook gewoon zijn bek beet met een NEE! en alle aandacht verder over, oprotten. En aangezien hij graag aandacht wil snapte hij donders goed dat de aandacht over was en dat ik boos werd vanwege zijn gedrag op dat moment.
Aaien en kroelen is ook een vorm van belonen of bevestiging van iets, zeker voor een jonge hond, daarin kunnen ze dus ook druk worden. Als je dat op tijd inziet en dan stopt, of met nee bekrachtigt en zelf iets anders gaat doen leren ze dondersgoed en snel wat jouw grenzen zijn, waarom je stopt met aandacht geven op dat moment etc.
Het is goed dat je dingen vraagt, maar probeer ook je eigen gevoel erin te volgen met tips en kanttekeningen die mensen je geven.
-
charley
Dat moeilijk denken zal best wel kunnen maar dat heb ik dan zelf niet door. Twijfelen doe ik wel eens maar dat gaat niet over Rico maar over mij zelf en toekomst.dagmar88 schreef:Het gevoel bekruipt me dat je vooral te moeilijk denkt en erg aan jezelf twijfelt.
Boy mijn Chow heb ik heel wat mee te stellen gehad, niet qua gedrag maar aan ziektes en om de 7 dagen naar de DA gaan, ED, HD, Artrose in alle poten, gezwellen enz, enz, en dan nu zijn oude baasje die mij de schuld geeft van mishandeling en dat ik hem heb laten inslapen.dagmar88 schreef:Je hebt best wat te stellen gehad met je overleden hond toch?
Boy zit nog steeds in mijn hoofd maar ik vergelijk Rico niet met Boy. Boy was Boy en Rico is Rico de Keeshond puber.dagmar88 schreef:Zit dat misschien nog in je achterhoofd?
- Hylos
- Zeer actief
Xavi heeft vroeger ook zo'n periode gehad.
Je kon niet normaal meer op de bank zitten samen, hij sprong gewoon bovenop je en begon te happen.
Of aan je mouw te bijten.
Hoe meer energie (auw schreeuwen, wegduwen, flink aanpakken) ik er in stak hoe erger het werd.
Ik heb hem toen (op aanraden.. van wie weet ik niet meer) een halsband om gedaan en van de bank gedaan (zonder wat te zeggen) als hij zo begon te doen.
Dat deed ik 2 a 3 keer en dan ging hij in de bench. Gewoon rustig er in doen.
Bij Xavi gewoon overprikkeldheid en dan zelf geen rust kunnen vinden.
Dus daar hielp ik hem dan bij, zo zag ik het.
Je kon niet normaal meer op de bank zitten samen, hij sprong gewoon bovenop je en begon te happen.
Of aan je mouw te bijten.
Hoe meer energie (auw schreeuwen, wegduwen, flink aanpakken) ik er in stak hoe erger het werd.
Ik heb hem toen (op aanraden.. van wie weet ik niet meer) een halsband om gedaan en van de bank gedaan (zonder wat te zeggen) als hij zo begon te doen.
Dat deed ik 2 a 3 keer en dan ging hij in de bench. Gewoon rustig er in doen.
Bij Xavi gewoon overprikkeldheid en dan zelf geen rust kunnen vinden.
Dus daar hielp ik hem dan bij, zo zag ik het.

- dagmar88
- Zeer actief
charley schreef:Dat moeilijk denken zal best wel kunnen maar dat heb ik dan zelf niet door. Twijfelen doe ik wel eens maar dat gaat niet over Rico maar over mij zelf en toekomst.dagmar88 schreef:Het gevoel bekruipt me dat je vooral te moeilijk denkt en erg aan jezelf twijfelt.
Boy mijn Chow heb ik heel wat mee te stellen gehad, niet qua gedrag maar aan ziektes en om de 7 dagen naar de DA gaan, ED, HD, Artrose in alle poten, gezwellen enz, enz, en dan nu zijn oude baasje die mij de schuld geeft van mishandeling en dat ik hem heb laten inslapen.dagmar88 schreef:Je hebt best wat te stellen gehad met je overleden hond toch?
Boy zit nog steeds in mijn hoofd maar ik vergelijk Rico niet met Boy. Boy was Boy en Rico is Rico de Keeshond puber.dagmar88 schreef:Zit dat misschien nog in je achterhoofd?
Ach jeetje wat naar zeg
Het is niet zo zeer het vergelijk, maar de zorgen. Dat heeft toch zijn weerslag en dat moet slijten.
Mens, trek lekker je eigen plan, bedenk wat jij waardevolle regels vindt om te implementeren. Wat maakt niet eens uit, als het maar bij jullie past.
Relax, geniet, schiet foto's.
-
charley
Ik kan nog wel rustig aan op de bank zitten maar wat u schrijft herken ik hier gelijk, zo gaat het hier ook.Hylos schreef:Je kon niet normaal meer op de bank zitten samen, hij sprong gewoon bovenop je en begon te happen.Of aan je mouw te bijten.
Bedankt voor alle tips en adviezen, ik ga ze nogmaals doornemen en er zeker mee aan de slag.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Ik vind de 30 seconden aaien regel een beetje rigide, maar even niet meer op de bank vind ik nog niet eens zo'n raar advies. Rico is een keeshond en zoals ik ze ken kunnen ze best de neiging hebben heel veel aandacht op te eisen zodra je dat ook maar enigszins lijkt te belonen. De hond van mijn moeder is precies zo. Helemaal als je 24/7 samen bent en je nog een beetje onzeker overkomt in de grenzen die je stelt (wat mij het geval lijkt hier). En keeshonden worden snel dol van aandacht. Eerder is er ook al een topic hier geweest over Rico waarbij mensen ook het idee opperden dat hij overprikkeld werd en dat bleek toen ook het geval. Ik denk dat dat nog steeds zo is. Daar zijn keeshondjes nu eenmaal gevoelig voor. En als je 24/7 samen leeft met een jonge puber reu die heel slim en actief is en veel aandacht nodig heeft, dan kan ik me voorstellen dat dat aandacht geven heel vanzelf gaat, als een automatisme, en om daar dan af en toe bewust even paal en perk te stellen lijkt me best wel kunnen werken.
- dagmar88
- Zeer actief
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik denk dat geen enkele methode of techniek echt goed werkt als het niet iets is wat je eigen is. Je grenzen aangeven werkt alleen goed als je het echt meent, als het vanuit jezelf komt. Ik heb het idee dat daar veel te winnen is. Dan ben je pas echt duidelijk voor je hond. Een manier of techniek zonder die innerlijke motivatie, drijfveer werkt niet (goed), omdat je dan niet duidelijk genoeg bent in wat je wilt
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Budkes schreef:Ehm, vast vloeken in de kerk, maar hij kreeg van mij een gepaste, gemeende dreun voor zijn harses.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik zou er ook zo snel mogelijk op gaan ingrijpen, happen in het gezicht is mijns inziens een no go, te gevaarlijk om dat er even langzaam uit te trainen via omwegen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Hij krijgt natuurlijk de ruimte om het te doen omdat jij geen grenzen hebt en ook niet aangeeft.
Wat is er mis met je grenzen aan te geven .?

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ook niets mis mee want dat is ook je grenzen aan geven.Heavy schreef:Niks hoor . Maar wat is er mis met elkaar met rust laten af en toe ? Dat verwacht ik van mijn honden ookbouvierpoedel schreef:Hij krijgt natuurlijk de ruimte om het te doen omdat jij geen grenzen hebt en ook niet aangeeft.

-
charley
Grenzen heb ik zeker wel en dat weet hij ook heel goed. Naar het gezicht happen mag echt niet hier net zo als tegen mensen aan springen of aan de meubels knagen.bouvierpoedel schreef:Wat is er mis met je grenzen aan te geven .?
Dat heeft mij vader meerdere malen geprobeerd en dan springt hij gewoon naar je gezicht en gaat maar door en door net zo lang tot hij zijn zin krijgt.Heavy schreef:Ik heb het idee dat je het onbewust uitlokt . Ik kan er naast zitten hoor maar als ik lees dat hij tegen je aan schurkt en je hem dan aait en hij dan hapt dan denk ik wat gebeurd er als je hem tegen je aan laat schurken en hem niet aait? Misschien valt hij dan wel met een diepe zucht in slaap?
Het onbewust uitlokken zou ik niet weten want hij doet dit bij iedereen. En dat kan ik daar dan aan doen?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Je bent blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest dat naar gezichten happen onacceptabel is. Hij weet dat dus duidelijk nog niet, anders deed hij het niet meer. Dat zul je dus een stuk duidelijker moeten maken
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Ik betitel het ook niet als agressief of aandacht trekkerij. Heel eerlijk vind ik de reden waarom hij het doet helemaal niet interessant. Een hond van die leeftijd van dat ras is imo vooral gebaat bij duidelijkheid.
Als je, zoals jij, @Heavy, op tijd begint met afleiden of voorkomen ontstaat het probleem niet. In dit geval is er al een probleem, dat je wss niet oplost door afleiden. Dat heeft ze al tijden gedaan schijnbaar.
Een hond van die leeftijd met dat karakter, zal zich waarschijnlijk veel prettiger voelen bij een duidelijke baas. Nee is heel duidelijk nee en ja is ja. En als je dat goed doet zijn er in de rest van zijn leven heel veel ja's en nog maar heel weinig nee's.
Een hond mag best weten dat iets niet mag. Hem daarin laten zweven vind ik dan weer erg hondonvriendelijk.
Als je, zoals jij, @Heavy, op tijd begint met afleiden of voorkomen ontstaat het probleem niet. In dit geval is er al een probleem, dat je wss niet oplost door afleiden. Dat heeft ze al tijden gedaan schijnbaar.
Een hond van die leeftijd met dat karakter, zal zich waarschijnlijk veel prettiger voelen bij een duidelijke baas. Nee is heel duidelijk nee en ja is ja. En als je dat goed doet zijn er in de rest van zijn leven heel veel ja's en nog maar heel weinig nee's.
Een hond mag best weten dat iets niet mag. Hem daarin laten zweven vind ik dan weer erg hondonvriendelijk.
Laatst gewijzigd door Budkes op 03 dec 2017 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ja joh dat begrijpen ze.Heavy schreef:Ik ben niet zo van de harde aanpak zeker niet bij een jonge hond van 8 maanden die barst van de energie. Ik zou het niet meteen als agressief of aandacht trekkerij willen zien . Of jaloers gedrag bijvoorbeeld . Maar ik zou het ook zeker niet pikken![]()
Ik probeer dan liever te voorkomen. Als hij het bijvoorbeeld doet in de ochtend als hij net de hele nacht braaf heeft geslapen en jij wil nog even koffie drinken voor het wandelen dan kan ik het me voorstellen dat hij je aandacht wil en vraagt snap je ?
Dan kan je dat voorkomen door hem even buiten in de tuin te zetten met bijvoorbeeld een voerbal .
Doet hij het na een lange wandeling als jij even in de bank wil koffie drinken dan is hij misschien overprikkeld en kan je hem even verplicht in zijn mand of bench of ren zetten .
Als hij het doet bij bezoek wat binnen komt dan kan je hem ook eerst rustig laten worden in een bench bijvoorbeeld .Mijn honden werden ook altijd erg druk als er bezoek kwam en vooral als dat bezoek nog ging roepen met gespreide armen Hallo Jippieeeeee!
Dan zat Jippie op schoot en het bezoek had de koffie in het gezicht
Afleiden of voorkomen werkt beter dan het gevecht aangaan op zo'n moment denk ik
Maakt niet uit waar het vandaan komt en waarom hij het doet , gewoon niet geoorloofd dus afstraffen gelijk.

- Budkes
- Zeer actief
Ik heb hier pup Louitje. Louitje mag op de bank, ( en op de salontafel en op de leuning en op het aanrechtblad
) vorige week lag Louitje ook op de bank. Hij lag met zijn bevallige bips op mijn hoofdkussen. Dus ik ging liggen met mijn hoofd tegen Louitje aan. Louitje vond dit blijkbaar niet goed want hij greep naar mij, gepaard met een snauw. Binnen een seconde kreeg Louitje een flinke draai om zijn oren, gepaard gaande met een DAT DOEN WE DUS NIET GVD
Louitje vloog beduusd van de bank en keek me stomverbaasd aan, kwam even later weer naar me toe, kreeg een aai en een knuffel en mocht weer op de bank. Louitje ligt nog steeds op de bank, maar als ie in de weg zit en ik ga zitten schikt ie keurig zonder wanklank op. Oftewel het was hem in 1 x duidelijk en we liggen heerlijk samen op de bank.
Louitje vloog beduusd van de bank en keek me stomverbaasd aan, kwam even later weer naar me toe, kreeg een aai en een knuffel en mocht weer op de bank. Louitje ligt nog steeds op de bank, maar als ie in de weg zit en ik ga zitten schikt ie keurig zonder wanklank op. Oftewel het was hem in 1 x duidelijk en we liggen heerlijk samen op de bank.
Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
Behalve als het gedrag al succesvol bestaat en zelfbelonend gedrag is geworden.Heavy schreef:Ja klopt als je voorkomt dan bestaat het probleem nietBudkes schreef:Ik betitel het ook niet als agressief of aandacht trekkerij. Heel eerlijk vind ik de reden waarom hij het doet helemaal niet interessant. Een hond van die leeftijd van dat ras is imo vooral gebaat bij duidelijkheid.
Gr. Aniek

-
natalie
- Zeer actief
Precies mijn gedachte. Ik hou niet van (hardhandige) correcties, maar ik geef wel mijn grenzen aan. En wanneer dit (nog) niet goed lukt geef ik Jip iets anders te doen, met de opdracht: 'vermaak jezelf maar even.' Wij gebruiken geen bench meer, maar hebben wel een hekje in huis waarmee we Jip even apart kunnen zetten. En dat hekje betekent in feite dat ik even geen tijd en aandacht voor hem heb. Aandacht vragen mag bij mij wel, maar niet op een opdringerige manier. Ik zou het ook even niet meer laten gebeuren. Ligt hij naast je op de bank en drukt hij zijn neus onder je arm? Dan direct al op de grond zetten. Dan krijgt hij niet de kans om zich te misdragen.Heavy schreef:Ik ben niet zo van de harde aanpak zeker niet bij een jonge hond van 8 maanden die barst van de energie. Ik zou het niet meteen als agressief of aandacht trekkerij willen zien . Of jaloers gedrag bijvoorbeeld . Maar ik zou het ook zeker niet pikken![]()
Ik probeer dan liever te voorkomen. Als hij het bijvoorbeeld doet in de ochtend als hij net de hele nacht braaf heeft geslapen en jij wil nog even koffie drinken voor het wandelen dan kan ik het me voorstellen dat hij je aandacht wil en vraagt snap je ?
Dan kan je dat voorkomen door hem even buiten in de tuin te zetten met bijvoorbeeld een voerbal .
Doet hij het na een lange wandeling als jij even in de bank wil koffie drinken dan is hij misschien overprikkeld en kan je hem even verplicht in zijn mand of bench of ren zetten .
Als hij het doet bij bezoek wat binnen komt dan kan je hem ook eerst rustig laten worden in een bench bijvoorbeeld .Mijn honden werden ook altijd erg druk als er bezoek kwam en vooral als dat bezoek nog ging roepen met gespreide armen Hallo Jippieeeeee!
Dan zat Jippie op schoot en het bezoek had de koffie in het gezicht
Afleiden of voorkomen werkt beter dan het gevecht aangaan op zo'n moment denk ik
-
natalie
- Zeer actief
Natuurlijk maakt het wél uit waar het gedrag vandaag komt en waarom hij het doet. Dan kun je daar als eigenaar op inspelen en het gedrag voorkomen. Gewoon niet meer laten geburen, punt. Dan dooft het echt wel uit. Altijd maar dat gedreun en geschop. Is echt helemaal niet nodig.bouvierpoedel schreef:Maakt niet uit waar het vandaan komt en waarom hij het doet , gewoon niet geoorloofd dus afstraffen gelijk.
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Voordat je kunt inspelen en gedrag voorkomen heeft het dus al een paar keer plaatsgevonden, de hond is er al in gegroeid. Meegenomen dat de gemiddelde eigenaar helemaal niet kan timen is het een haast kansloze missie. Een keer welgemeend vanuit je grote teen 'vragen' of ze wel helemaal wijs zijn helpt ook wel, niks geen gedreun of geschop. De dingen die je in een reflex doet komen vaak het beste over, want welgemeend, als je er over na moet denken ben je al te laat. Daarna zijn ze weer lief en braaf en mogen ze gewoon weer bij me liggen.natalie schreef:Natuurlijk maakt het wél uit waar het gedrag vandaag komt en waarom hij het doet. Dan kun je daar als eigenaar op inspelen en het gedrag voorkomen. Gewoon niet meer laten geburen, punt. Dan dooft het echt wel uit. Altijd maar dat gedreun en geschop. Is echt helemaal niet nodig.bouvierpoedel schreef:Maakt niet uit waar het vandaan komt en waarom hij het doet , gewoon niet geoorloofd dus afstraffen gelijk.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- mijke
- Zeer actief
Ben ik in principe helemaal met je eens hoor. Ik word bijna nooit boos op Oor, en strenger dan een niet eens boos klinkend 'eh' wordt het echt maar zelden. Er wordt al helemaal niet gedreund en geschopt. Maar bij zulk direct gevaarlijk en zéér ongewenst gedrag als in het gezicht happen, iets wat klaarblijkelijk ook al zo veelvuldig is ingesleten dat hij het de hele tijd en heel snel en bij iedereen doet, is een strengere correctie in mijn ogen het enige dat echt snel en effectief werkt. Boze, harde stem icm met een boze dreigende houding en het wegduwen van de hond en bijvoorbeeld een por geven of in zn nekvel pakken of wat dan ook, iets fysieks komt echt het beste over. En dat hoeft heus niet per se pijn te doen, hoewel het ook niet erg is als het wel vervelend is en ze eens een piepje geven, het gaat er om dat de boodschap overkomt. Juist ook omdat je verder bijna nooit boos wordt maakt het indruk. En das precies de bedoeling.natalie schreef:Natuurlijk maakt het wél uit waar het gedrag vandaag komt en waarom hij het doet. Dan kun je daar als eigenaar op inspelen en het gedrag voorkomen. Gewoon niet meer laten geburen, punt. Dan dooft het echt wel uit. Altijd maar dat gedreun en geschop. Is echt helemaal niet nodig.bouvierpoedel schreef:Maakt niet uit waar het vandaan komt en waarom hij het doet , gewoon niet geoorloofd dus afstraffen gelijk.
-
natalie
- Zeer actief
Omega schreef:Voordat je kunt inspelen en gedrag voorkomen heeft het dus al een paar keer plaatsgevonden, de hond is er al in gegroeid. Meegenomen dat de gemiddelde eigenaar helemaal niet kan timen is het een haast kansloze missie. Een keer welgemeend vanuit je grote teen 'vragen' of ze wel helemaal wijs zijn helpt ook wel, niks geen gedreun of geschop. De dingen die je in een reflex doet komen vaak het beste over, want welgemeend, als je er over na moet denken ben je al te laat. Daarna zijn ze weer lief en braaf en mogen ze gewoon weer bij me liggen.
Voorkomen werkt hier thuis heel prima. Als het gedrag één of twee keer heeft plaatsgevonden, is de hond er echt nog niet ingegroeid. En zelfs als het al vaker is gebeurd, is dat gedrag wel weer te doorbreken. Timing is inderdaad belangrijk, maar een hond opvoeden mag toch ook best wat tijd kosten? Een peuter van 3 jaar heeft ook nog niet de manieren die je als ouder wenst. Dat komt gedurende de opvoeding. Mijn reflex is (gelukkig) nog nooit geweest om tegen mijn hond te brullen. Dat zou in mijn geval dus geacteerd zijn. Ik houd in de gaten wat hij aan het doen is en speel daar tijdig op in. Dat klinkt heel vermoeiend wellicht, maar dat is er bij mij helemaal ingebakken en kost geen enkele moeite meer. Jip mag de wereld op zijn eigen manier en tempo ontdekken, en ik stuur bij wanneer dat nodig is. En jij gebruikt misschien geen fysieke correcties, maar ik lees dat wel bij andere reacties ("die kreeg van mij een beste beuk.")
-
natalie
- Zeer actief
Als de hond niet meer de kans krijgt om dit gedrag te uiten, ben je er toch ook? Ja, dat vraagt wat van de eigenaar (oplettendheid om tijdig te kunnen ingrijpen) maar in mijn ogen is dat gewoon onderdeel van de opvoeding. Ik vind het meer een vorm van gemakzucht om dan maar je hond af te branden. Zal vast ook effectief zijn, maar ik vind het niet nodig.mijke schreef:Maar bij zulk direct gevaarlijk en zéér ongewenst gedrag als in het gezicht happen, iets wat klaarblijkelijk ook al zo veelvuldig is ingesleten dat hij het de hele tijd en heel snel en bij iedereen doet, is een strengere correctie in mijn ogen het enige dat echt snel en effectief werkt.
- mijke
- Zeer actief
Nou eigenlijk ben je er dan nog niet, want de hond weet nog steeds niet dat het niet mag. Nu kan gedrag inderdaad met de tijd uitdoven als een hond het niet meer kan uitvoeren. Maar het gedrag zoals charley het hier beschrijft lijkt me bijzonder moeilijk te voorkomen. Dan zou de hond dus eigenlijk nooit meer op de bank mogen en zou je de hond nooit meer moeten aaien. Rico klinkt exact als de keeshond van mijn moeder en dat is echt andere koek dan een flatcoat zoals jij hebtnatalie schreef:Als de hond niet meer de kans krijgt om dit gedrag te uiten, ben je er toch ook? Ja, dat vraagt wat van de eigenaar (oplettendheid om tijdig te kunnen ingrijpen) maar in mijn ogen is dat gewoon onderdeel van de opvoeding. Ik vind het meer een vorm van gemakzucht om dan maar je hond af te branden. Zal vast ook effectief zijn, maar ik vind het niet nodig.mijke schreef:Maar bij zulk direct gevaarlijk en zéér ongewenst gedrag als in het gezicht happen, iets wat klaarblijkelijk ook al zo veelvuldig is ingesleten dat hij het de hele tijd en heel snel en bij iedereen doet, is een strengere correctie in mijn ogen het enige dat echt snel en effectief werkt.
-
natalie
- Zeer actief
En dat is ook precies wat ik TS wil meegeven. Kies een methode die bij je past. Want uit alle reacties zou je de conclusie kunnen trekken dat Rico een flinke schop onder zijn reet verdient, maar dat hoeft niet per se de oplossing te zijn. Er zijn alternatieve wegen te bewandelen.
-
natalie
- Zeer actief
Nanna schreef:Dat daar meteen in elkaar slaan, dreunen en trappen van wordt gemaakt, daar kan ik ook niks aan doen.
"Die kreeg van mij een beste beuk"
"hij kreeg van mij een gepaste, gemeende dreun voor zijn harses"
"Hij krijgt gewoon de welverdiende knal voor zijn reet."
Ik zou niet weten hoe ik het anders moet interpreteren. Maar 'in elkaar slaan' heb ik dan weer niet gezegd
-
*Wolf*
- Zeer actief
Ik vind dit wel een interessante. Ik zou zeggen: JIJ legt je hoofd op de hond, wat hij niet wil. In feite z'n goed recht, en hij laat dat merken. Je kunt dan ook denken: ok, ik ging zijn grenzen over, stom, volgende keer niet meer doen.Budkes schreef:Ik heb hier pup Louitje. Louitje mag op de bank, ( en op de salontafel en op de leuning en op het aanrechtblad) vorige week lag Louitje ook op de bank. Hij lag met zijn bevallige bips op mijn hoofdkussen. Dus ik ging liggen met mijn hoofd tegen Louitje aan. Louitje vond dit blijkbaar niet goed want hij greep naar mij, gepaard met een snauw. Binnen een seconde kreeg Louitje een flinke draai om zijn oren, gepaard gaande met een DAT DOEN WE DUS NIET GVD
![]()
![]()
Ik weet het niet hoor, zit even wat na te denken. Dit omdat ik zelf een reu heb, herplaatser, die me een paar keer heeft gebeten, en een paar keer gesnauwd na aaien terwijl hij op de bank lag. Ik heb dit gerespecteerd, vanuit de gedachte dat IK naar HEM toe kwam en hij zijn grenzen aangaf. Tweemaal bleek hij ook pijn te hebben, eerste keer gekneusde rib en tweede keer zeer oor. Andere keren weet ik niet maar ik ben wel voorzichtig met aaien nu, blijkbaar wil hij toch heel rustig benaderd worden als hij tenminste niet zelf aangeeft ervoor open te staan.
Het zal anders zijn als het om een pup gaat dan om een herplaatser met onbekend verleden, maar ik denk dat je het zeker niet op één hoop moet gooien, zo van: jij gromt/hapt naar mij als je op de bank ligt en ik aai je? Ik zal je even duidelijk maken dat dat ....
Ander voorbeeld: mijn teef wilde het eerste halfjaar dat ze hier was ook niet echt te veel toenadering. Eén keer bracht ik mijn hoofd te dicht bij haar, ze gaapte toen, ik negeerde het en daarop kreeg ik een snauw. Helemaal prima, ze was daar nog niet klaar voor. Nu kan ik alles met haar, maar toen had ze nog een persoonlijke zone.
Dus echt per geval bekijken, dit soort dingen, anders kun je (volgens mij) echt verknipte honden creëren, die niet meer waarschuwen maar meteen bijten,. Ik weet niet hoe ik met zulk gedrag bij een pup zou omgaan, hoor, misschien ook wel directer, je weet dan immers dat het niet uit een duister verleden voorkomt.
- Budkes
- Zeer actief
Het vraagt imo nog veel meer van de hond dan van de eigenaar, die methode. Een wel getimede proportionele en gemeende correctie is voor een hond veel makkelijker te begrijpen, en nog veel belangrijker veel gemakkelijker te verwerken als het onduidelijke niet op de bank als je hapt en allerlei andere omwegen. Een hond is van nature geen onduidelijkheid gewend. Juist een hond die weet wat er van hem verwacht wordt heeft veel meer privileges en kan veel meer vrijheid aan als een hond waar voor dit niet geldt.natalie schreef:Als de hond niet meer de kans krijgt om dit gedrag te uiten, ben je er toch ook? Ja, dat vraagt wat van de eigenaar (oplettendheid om tijdig te kunnen ingrijpen) maar in mijn ogen is dat gewoon onderdeel van de opvoeding. Ik vind het meer een vorm van gemakzucht om dan maar je hond af te branden. Zal vast ook effectief zijn, maar ik vind het niet nodig.mijke schreef:Maar bij zulk direct gevaarlijk en zéér ongewenst gedrag als in het gezicht happen, iets wat klaarblijkelijk ook al zo veelvuldig is ingesleten dat hij het de hele tijd en heel snel en bij iedereen doet, is een strengere correctie in mijn ogen het enige dat echt snel en effectief werkt.
Hier lopen vier honden, 1 ervan is superduidelijk tegen de opdringerige pup. Hij vindt dat de pup van zijn lijf moet blijven en maakt dat duidelijk door een harde correctie. De pup is 4x groter dan de volwassen hond maar de pup begrijpt dat prima en valt nu alleen de andere 2 nog lasti en peinst er niet over die ene nog lastig te vallen. Hij huppelt vrolijk langs hem heen met een blik van o ja jij niet hè. Geen trauma, gewoon duidelijke regels waar hij zich aan vast kan houden.
Een duidelijk instinctieve correctie die onmiddellijk volgt op ontoelaatbaar gedrag heeft werkelijk helemaal niets met "je hond afbranden" te maken. En trouwens ook niets met mishandeling.
Ik persoonlijk vind het een stuk diervriendelijker dan alle omwegen die sommige hondeneigenaren maar menen te moeten nemen. De gemiddelde hond snapt er geen pepernoot van.
Gr. Aniek