Precies dit, niks mis met fysiek corrigeren, ook niet bij een pup. Het is wat anders als je een pup van 9 weken die in je voorbij wapperende broek hapt een volle rechtste geeft. Een hond van 5 maanden heeft gewoon niet in mijn gezicht te happen. Of het nou is van overprikkeldheid of whatever, niks mee te maken. In mijn lijf en zeker mijn gezicht, wordt niet gehapt of gebetenNanna schreef:Nee, niet als in een tik geven of zo. Maar als m'n nieuwe pup me bijt hou ik toch even dat snuitje wat langer vast dan dat zij wenselijk vindt. Dat is ook fysiek corrigeren en doet geen pijn. Maar de boodschap is duidelijk: doen we niet. Daarna weer lekker speelgoed geven en het is weer de braafste pup van de wereld. Fysiek corrigeren heeft maar weinig te doen met trappen, klappen en dreunen. Alleen op écht onwenselijk gedrag als naar mijn gezicht bijten omdat je dat zo past (bij (jong)volwassen honden dus) reageer ik als door een bij gestoken en dan kun je er eentje verwachten.Heavy schreef: Een pup die net bij me woont waar ik een band mee wil opbouwen die wil ik alles leren en begeleiden .
Daar passen geen fysieke correcties bij voor mij .
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
naar gezicht happen
Moderator: moderatorteam
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Re: naar gezicht happen
- dagmar88
- Zeer actief
Hippo schreef: In mijn lijf en zeker mijn gezicht, wordt niet gehapt of gebeten
Daar moet je je ook te goed voor voelen.
Anders kun je zo'n hond nooit veilig houden. Wat maakt jou dan zijn baas?
Niko weet dat ik hem altijd de optie geef het uit de weg te gaan, en dat hij zijn grenzen aan mag geven.
In m'n gezicht bijten behoort niet tot de mogelijkheden, de eerste keer was destijds meteen de laatste.
Dat hij me toen beet was achteraf eigenlijk een heel positief omslagpunt voor hem.
-
charley
Ik heb inderdaad een visuele beperking wat hart achteruit blijkt te gaan en daarom ben ik wat onzeker, ben niet erg onzeker.Heavy schreef:Maar ik heb wel gelezen dat ts erg onzeker is en ook een visuele beperking heeft .
Ik ben helemaal niet in paniek hoor. Ik stel gewoon rustig hoe ik dit het beste kan afleren. Als ik in paniek was had ik de Rico waarschijnlijk allang weg gedaan of een beste optater verkocht.Heavy schreef:En wel vaker in een soort van paniek raakt bij gedrag van haar pup/ hond .
-
charley
Maar zoals ik aangegeven heb mag Rico toch op de bank en als hij tegen me aan gaat schurken of heel druk gaat doen gaat van de bank zonder wat te zeggen. Mocht hij toch gaan happen dan ga ik heel boos NEE roepen (verder niks), en hem van de bank duwen en negeren, misschien wel een keer zijn bek dicht drukken (snuit vast houden).
-
charley
Dat heeft hij inderdaad vanaf een maand of 3 tot 5 a 6 maanden gedaan, bijten in je onderbeen en dan met zijn kop gaan schudden en niet loslaten. Ik was inderdaad onder de indruk omdat Rico zo vreselijk doorbeet tot bloedens aan toe, heb er 1 mooi littekens aan over gehouden. Ik was toen niet in paniek hoor, als ik in paniek ben gebeuren er hier hele andere dingen.Heavy schreef:Ik bedoelde je vorige topic toen hij je beet met een week of 8 wat alle pups doencharley schreef:Ik heb inderdaad een visuele beperking wat hart achteruit blijkt te gaan en daarom ben ik wat onzeker, ben niet erg onzeker.Heavy schreef:Maar ik heb wel gelezen dat ts erg onzeker is en ook een visuele beperking heeft .
Ik ben helemaal niet in paniek hoor. Ik stel gewoon rustig hoe ik dit het beste kan afleren. Als ik in paniek was had ik de Rico waarschijnlijk allang weg gedaan of een beste optater verkocht.Heavy schreef:En wel vaker in een soort van paniek raakt bij gedrag van haar pup/ hond .dat was eerder normaal dan afwijkend gedrag maar daar was je best van onder de indruk toen .
-
charley
Zo gaat het er hier zeker niet aan toe. Ik spreek heel streng met 1 woord. Ik stel ook nooit een vraag aan Rico maar duidelijk wat hij moet doen zoals hier, nee, uhhh, kom, lopen.
-
blondie
- Zeer actief
Weet je Charley, er staan echt heel veel reacties in dit topic. Ook heb je van de persoon waar je les krijgt tips gekregen. Pak de tips eruit waarvan je denkt dat het van toepassing kan zijn op de gedragingen van jouw hond.charley schreef:Zo gaat het er hier zeker niet aan toe. Ik spreek heel streng met 1 woord. Ik stel ook nooit een vraag aan Rico maar duidelijk wat hij moet doen zoals hier, nee, uhhh, kom, lopen.
Ik vind naar het gezicht happen van een jonge hond van zeven maanden gewoon over de scheef gaan. Je hebt hem van pup af aan en hij hapt dus nog steeds naar jouw of naar andere mensen hun gezicht, dus Uh, nee, niet doen en van de bank af zetten hebben dus blijkbaar niet het effect gehad dat hij nu na zeven maanden snapt dat je dat gedrag niet wilt hebben.
Maar nogmaals, aan jou om op die manier door te gaan en hopen dat hij binnen een paar maanden het wel gaat snappen, of hij snapt een keer wel raak en misschien bij een onbekende buiten en dan heb je misschien wel een echt probleem.
Dat had ik namelijk in mijn achterhoofd bij het happen vanuit mijn jonge hond naar het gezicht. Ik ben nu blij dat hij écht weet dat hij het niet mag doen, ik ga het geen ongewenst gedrag noemen, hij mag het gewoon niet doen. punt. En dat is hem wel duidelijk. Er zijn in het dagelijkse leven teveel momenten (echt waar en ook hier) dat mensen met hun gezicht richting de hond gaan, het laatste wat ik wil is dat mijn hond daarop reageert met happen snappen bijten of wat dan ook. En normaliter doen honden dat ook niet, maar die honden die wél die neiging daartoe hebben, ook al bedoelen ze het niet agressief, moeten echt geleerd worden dat het gewoon niet mag. Dan lopen ze maar weg bij opwinding, leer ze een speeltje te pakken als ze te druk worden, echt ook dat is te leren, en soms leren ze zichzelf dat aan (met name dus honden die wat snel overprikkeld raken zullen snel een alternatief pakken, geef ze dat dan ook
Dan was het dus ook "Uh!, waar is je speel". dus geen fysieke correctie nodig maar wel een alternatief. Met Uh uit de modus halen van eventueel bijten (hoge kef/blaf was inderdaad een voorteken vaak) en dan vragen waar de knuffel/speel was. Donders snel wisten ze uit zichzelf bij opwinding ineens met een speeltje in de bek aan te komen. Dan maar zo dacht ik altijd maar.
Ik krijg nu ook regelmatig een hartjeskussen in mijn snufferd geduwd
-
charley
Dat happen naar het gezicht doet hij pas sinds 2 weken, de laatste week is het erger geworden. De tips en adviezen die ik hier heb gekregen ben ik nu mee bezig en lijken te werken, zodra hij gaat schurken op de grond zetten en negeren (negeren vind Hij erg). Hij gaat dan maar kluiven of slapen en komt dan naar een tijd rust aangelopen met een bal of knuffel.blondie schreef:charley schreef: Weet je Charley, er staan echt heel veel reacties in dit topic. Ook heb je van de persoon waar je les krijgt tips gekregen. Pak de tips eruit waarvan je denkt dat het van toepassing kan zijn op de gedragingen van jouw hond.
Ik vind naar het gezicht happen van een jonge hond van zeven maanden gewoon over de scheef gaan. Je hebt hem van pup af aan en hij hapt dus nog steeds naar jouw of naar andere mensen hun gezich:
-
blondie
- Zeer actief
Dan heb ik het verkeerd gelezen of begrepen ik dacht dat hij al langer de neiging had tot happen en ook naar gezicht happen.charley schreef:Dat happen naar het gezicht doet hij pas sinds 2 weken, de laatste week is het erger geworden. De tips en adviezen die ik hier heb gekregen ben ik nu mee bezig en lijken te werken, zodra hij gaat schurken op de grond zetten en negeren (negeren vind Hij erg). Hij gaat dan maar kluiven of slapen en komt dan naar een tijd rust aangelopen met een bal of knuffel.blondie schreef:charley schreef: Weet je Charley, er staan echt heel veel reacties in dit topic. Ook heb je van de persoon waar je les krijgt tips gekregen. Pak de tips eruit waarvan je denkt dat het van toepassing kan zijn op de gedragingen van jouw hond.
Ik vind naar het gezicht happen van een jonge hond van zeven maanden gewoon over de scheef gaan. Je hebt hem van pup af aan en hij hapt dus nog steeds naar jouw of naar andere mensen hun gezich:
In dat geval alleen maar goed dat je het ter sprake hebt gebracht.
Het ontketend wel direct een discussie zo jij ook kunt lezen en iedereen kan nu lezen hoe mensen verschillend op dit soort reacties van honden reageren en ook denken over dit soort uitingen van een hond in zijn of haar gedrag
Goed om te lezen dat hij er wel positief op reageert. Negeren is ook niet leuk voor een hond, en soms is het nodig en soms kun je dus ook voor het alternatief gaan. Maar je gaat nu op deze manier te werk en het lijkt te werken. Ben blij dat je durft te vragen en topics opent in ieder geval, denk dat we er allemaal van leren ook om elkaars manier van reageren en de beweegredenen daaromheen te lezen. Komt vast goed Charley!
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
- Aantal honden: 1
Ik weet niet of ik in de positie ben om advies te geven, want heb nog maar 1 hond gehad, maar misschien kan het een verschil maken als je Rico alleen op de bank laat als jij dat zegt. Dus als hij uit zichzelf de bank op gaat, hem eraf sturen. En eventueel een tijdje later hem uitnodigen op de bank.
_Esmee
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Nee, het vervelend zijn heeft een oorzaak. Sommige honden worden vervelend door verveling, sommige juist doordat ze meer prikkels te verwerken gekregen hebben dan ze aan kunnen. Omdat de oorzaak van het vervelend zijn verschillend is, moet ook de aanpak ervan verschillen. Bij onderprikkeling moet je juist uitdaging geven, bij overprikkeling juist rust. En dan kunnen ze ook 'gewoon' vervelend zijn en dan kun je ze inderdaad even toespreken
-
Neeltje
Nou, Lotje doet dat nog regelmatig hoor en niks overprikkeld, lekker gewandeld en dan komen we thuis en gaan we nog even door tuin of kamer sjezen. Heerlijk toch, lach me rot hoe ze 8-tjes door de kamer sjeest, over de bank en leuning hupsa en dan na 100 keer te hebben rondgedraaid heerlijk op de bank neerploffen en meteen in slaap vallen. Franse Bulldog Tirsa deed precies hetzelfde, al sjeesde ze niet over banken, maar de 8-tjes gingen net zo snel.Fotogravinnetje schreef:Nee, het vervelend zijn heeft een oorzaak. Sommige honden worden vervelend door verveling, sommige juist doordat ze meer prikkels te verwerken gekregen hebben dan ze aan kunnen. Omdat de oorzaak van het vervelend zijn verschillend is, moet ook de aanpak ervan verschillen. Bij onderprikkeling moet je juist uitdaging geven, bij overprikkeling juist rust. En dan kunnen ze ook 'gewoon' vervelend zijn en dan kun je ze inderdaad even toespreken
-
charley
Zo bedoel ik het niet. ik spreek alleen streng met 1 woord als hij naar het gezicht hapt of heel stout is. Ik spreek verder gewoon normaal tegen Rico want het is een geweldig leuke, lieve hond.Cleva schreef:Je hoeft niet streng te praten. Liever niet zelfs want het is erg handig als je in beleefd gezelschap ook je hond tot de orde kunt roepen zonder meteen de sfeer te verzieken.charley schreef:Zo gaat het er hier zeker niet aan toe. Ik spreek heel streng met 1 woord. Ik stel ook nooit een vraag aan Rico maar duidelijk wat hij moet doen zoals hier, nee, uhhh, kom, lopen.
De hond snapt echt wel dat de sanctie bij de waarschuwing hoort. Niet dreigen maar doen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier ook...Nanna schreef:Ik heb helemaal geen zin in dat gepsychologiseer of ie nou juist wel of juist niet over- of onderprikkeld is. Mijn gemoedstoestand is veel belangrijker en een boze mamma wil je niet. Echt, ik voorzie ze in alle behoeften en ik heb reuze tevreden hondjes. Maar ik wil gewoon geen gedoe en geheister. RUST in de roedel en we gaan keten als ik het zeg.
Werkt als een tiet

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
blondie
- Zeer actief
Ik denk dat ik dan anders kijk naar overprikkeling. Als ik naar Aki (of Bluf destijds) kijk had het niets met structuur te maken. Bij die honden is een bepaalde handeling of bepaalde dingen die ze doen of ervaren al iets waardoor ze heel druk worden en soms daarin doorslaan. En dan is het aan de baas om dat op tijd in te zien en daarin rust te brengen door een bepaalde handeling te stoppen.Nanna schreef:Kon je best eens gelijk in hebben.
Ik heb een vrij gestructureerd leven en bovendien heb ik mezelf gepensioneerd dus alle tijd.
We hebben over de dag verspreid echt vaste momenten voor bepaalde zaken. Zo laat uitlaten, zo laat eten. Voor het slapen gaan een mergpijpje.
Dit doen we wel en dat doen we niet en dan ook echt altijd. Structuur te over![]()
Denk echt dat hoe meer houvast er is hoe minder overprikkeling ontstaat.
Aaien of buik kroelen om het simpel te houden kon bij de hele jonge Aki al een bepaalde spanning opbouwen dat hij ineens iets moest doen om dat te uiten. Bij stoeien idem, ineens wordt zijn gedrag intenser, ook bij bekende mensen buiten ons om. Het is dan echt zaak om daar de rust in te brengen, bij hem geldt echt dat bij té je moet stoppen op tijd, zonder dus boos te worden.
Over een muurtje lopen of er op en er af springen.. PING dan gaat hij ineens áán.. en dan is het dus weer zaak om op tijd even de rust erin te houden, en dat lukt nu, maar ik vrees dat als een ander denkt leuk even wat met hem te gaan doen ineens niet weet wat te doen of wat ze meemaken, hij wordt extreem druk als in springen, happen etc..
Dat zie ik als te druk worden door te veel prikkels, en ik heb gemerkt dat de ene hond daar gevoeliger voor is dan de ander.
Maar dan nog, kunnen ze wel leren wat absoluut een nee is, en dat gezicht happen, richting gezicht gaan is echt een grote NEE hier, en dat hoef ik na die ene keer niet nog eens te herhalen.
Klinkt wellicht nu als een onprettige hond, dat is zeker niet zo, we weten hoe hij kan reageren in bepaalde situaties dus bij vreemde mensen die denken te gaan dollen met hem grijpen we op voorhand al in. Straks weer het huis vol met oud en nieuw en dat gaat allemaal prima, ondanks de vele mensen en drukte en dus prikkels, maar dat is weer anders dan een op een contact waarbij iemand druk gaat doen met hem.
-
blondie
- Zeer actief
Maar goed zo las ik ook iemand hier die bij bijten van de jonge honden de bek even iets langer dicht hield zodat ze het als onprettig ervoeren. Dat deed ik bij onze Aki ook en dat werkte prima, zo'n verongelijkte kop als hij je daarna aankeek, bijna een pruillip trok hij dan. En toch is hij niet schuw daardoor geworden, regelmatig neem ik hem nog bij de neus
om er een zoen op te geven. Dat kan nu, toen hij pup was absoluut niet, want dan had ik een neus perforatie of een tand door mijn lip 
-
blondie
- Zeer actief
Als je het juiste knopje weet te vinden heb je er ook geen kind aan meestal 
-
Neeltje
Dat maakt Lotje allemaal niet uit, behalve als ik met vrienden samen wegga, dat gaat niet. Dus die stuur ik altijd eerst naar buiten en dan ga ik pas en gaat alles goed.Heavy schreef:Ik denk wel dat de ene hond er gevoeliger voor is dan de andere. Jip is nogal erg gevoeligdie wil het liefste alles op de minuut af op tijd en het moet wel allemaal kloppen. Afgelopen week probeerde ik hem nog te foppen.
Toen moest ik even een uurtje weg in de middag en heb de boodschappentas meegenomen want het " boodschappen doen " kent hij heel goed . Maarja we doen altijd boodschappen met de auto en nu ging ik op de fietsen dat klopte niet volgens Jip dus die was er weer letterlijk ziek van
![]()
Heavy is daar veel makkelijker in . Die kan net als Aki wel snel druk worden als mensen of andere honden ook druk zijn maar die kan ook net zo gemakkelijk weer rustig worden . Knopje aan/ uit werkt heel goed bij haar.
-
charley
We zijn nu iets meer dan 20 dagen verder naar mijn laatste bericht en tot nu toe gaat het erg goed.
Rico heeft nog 3 keer bij mijn vader naar het gezicht gehapt daarna niet meer. Ik heb mijn pa gezegd dat als Rico gaat schurken hij hem van de bank moet duwen en negeren. Toen Rico de laatste keer hapte heeft mijn pa Rico even hart aangepakt en daar is Rico zo van geschrokken en van onder de indruk dat hij bijna in mij kroop. Bij mij thuis heeft hij het helemaal niet meer gedaan en licht hij heerlijk rustig naast mij of tegen mij aan op de bank.
Ik ben heel blij dat het over lijkt te zijn want mijn ouders wouden niet meer hebben dat Rico mee kwam op visite.
Hartelijk dank voor jullie tips en advies.
Rico heeft nog 3 keer bij mijn vader naar het gezicht gehapt daarna niet meer. Ik heb mijn pa gezegd dat als Rico gaat schurken hij hem van de bank moet duwen en negeren. Toen Rico de laatste keer hapte heeft mijn pa Rico even hart aangepakt en daar is Rico zo van geschrokken en van onder de indruk dat hij bijna in mij kroop. Bij mij thuis heeft hij het helemaal niet meer gedaan en licht hij heerlijk rustig naast mij of tegen mij aan op de bank.
Ik ben heel blij dat het over lijkt te zijn want mijn ouders wouden niet meer hebben dat Rico mee kwam op visite.
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
-
Sandra&co
Kijk, jullie pap had het door. Eén duidelijke correctie en pup-lief snapt het. Hoef je er niet mee door te emmeren. Fijn dat het opgelost lijktcharley schreef:We zijn nu iets meer dan 20 dagen verder naar mijn laatste bericht en tot nu toe gaat het erg goed.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Goed gedaan papa charley! Fijn dat het geholpen heeft 
-
charley
Wat hij gedaan heeft weet ik niet maar gelukkig is het happen daar nu ook over en mag hij weer lekker mee op visite.Sandra&co schreef:Kijk, jullie pap had het door. Eén duidelijke correctie en pup-lief snapt het. Hoef je er niet mee door te emmeren. Fijn dat het opgelost lijkt
Rico is nu echt een geweldig leuke en lieve hond (was hij al hoor) waar ik mee blijf door trainen.
Nogmaals bedankt voor alle reacties en tips.

De kleine ex bijter