Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Commando's luid en zwijg aanleren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Commando's luid en zwijg aanleren

Ongelezen bericht door Ody »

Vanwege het reddingswerk wat ik met Lana doe, moet ik haar het commando luid (en zwijg) aanleren gedurende de winterstop. Ze heeft dit nodig om in een later stadium aan te leren te gaan blaffen als ze het slachtoffer heeft gevonden.

Het lastige is alleen dan Lana niet zo veel blaft. Ze blaft in de auto soms tegen andere honden die ze ziet, maar dan ben ik aan het rijden en kan ik er niet veel mee. Als ze naar buiten moet, geeft ze bij de deur 1 enkele kef en dat is het.
Waar ze nog het meeste tegen blaft is de tv, vooral als er dieren op tv zijn. Dus hadden ze me geadviseerd daarmee aan de slag te gaan, zet Nat Geo op en koppel een commando aan het blaffen tegen de tv. Maar zodra ik wat zeg, houdt ze op met blaffen en staat me raar aan te kijken haha.

Iemand tips hoe dit handig aan te pakken??
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Re: Commando's luid en zwijg aanleren

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik lees mee.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Zo doe ik het ook. Dus op iets waarvan je weet dat ze blaffen als een filmpje of de deurbel. Dan met de clicker erbij en erna beloning. Ook voor een halfslachtige binnensmondse woef al belonen en dan uitbouwen tot aanhoudend blaffen.

Of vanuit opwinding, maar dat is typisch iets van vocale mechels. Dus hond vastzetten of een ander laten vasthouden, dan met speeltje welke ze erg leuk vinden uitdagen en dan gaan ze meestal al blaffen. Wat ook helpt, laten meeblaffen met een hond die al blaft. Zo leerde ik Hippo heel snel blaffen.

Houdt het kort en oefen vaak. Elke dag 1-2x en langzaam uitbouwen. Eenmaal aanhoudend blaffent, kunnen ze al snel netjes blijven doorblaffen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier met een bijtrolletje geleerd
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik lees ook even mee!
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

En 'zwijg'?

Want dat is hier misschien nog wel een handige :wink:
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Mijn ene hond blafte in het spel, de ander als we de stofzuiger tegen zijn neus hielden :P.
Ik zei het klikkerwoord op het moment dat ze blaften (+ beloning daarna natuurlijk). Daarna maakte ik de handeling waardoor ze gingen (spelhouding of stofzuiger) blaffen steeds kleiner.
Vervolgens gaf ik er een handsignaal aan (happen met mijn hand) en liet ik de handeling weg. En daarna gaf ik er pas een stemcommando aan.

Dus ik zou als ze naar de tv staat de blaffen in haar blikveld proberen te zijn, dus naast de tv gaan staan of er voor zitten. Telkens als ze blaft, hup snoepje erin.
Als ze dat doorheeft zou ik er een handgebaar bij maken en dan kijken of je de tv weg kan laten. Dus eerst aanzetten, blaffen, belonen, dan een keer uitzetten, blaffen, belonen.

Stil op dezelfde manier aanleren. Een handeling vinden waardoor ze uit zichzelf stil zijn en dat zo weer uitbouwen. Afhankelijk van hoe vocaal je hond is eerst de stil of eerst de luid aanleren.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Sommige honden zijn van nature geen blaffers. Allereerst zou ik met je groep kijken of blaffen de meest geschikte methode van verwijzen is. Niet elke hond vind het blaffen bij een persoon fijn. Als je wel wil laten blaffen dan zoek ik je iets wat hem frustreert . Daar kun je dan gebruik van maken. Het eerste geluidje ga je belonen en wees dat niet te zuinig met de beloning. Dan ga je het uitbouwen tot meerder blaffen. Dan ga je een commando aan toe voegen van bijvoorbeeld luid en dan maak je het gebaar waardoor hij gaat blaffen. Dit verder uitbouwen. Ook in verschillende situaties en dan bij je zelf als slachtoffer. Stil kun je aanleren door gewoon als die stil is stil te zeggen en hem een beloning te geven
Jan
Afbeelding
elskeadrianne
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Ik heb het met een bijtrol geleerd, binnen 10 minuten had ze het door. Geen idee hoe eigenlijk, ze blafte volgens mij omdat ik haar aan het opjutten was en toen heb ik het commando eraan gekoppeld.
Die van mij is ook absoluut geen blaffer, "zwijg" kent ze niet. Na het commando "luid" blaft ze 2 of 3 keer, dan is ze ook weer stil, tenzij ik het commando weer geef.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”