blondie schreef:elskeadrianne schreef:Cleva schreef:Hoe oud is ze?
Bijna 9 maand, heerlijke puber

Hoe ging je hiervoor ermee om? Ben er echt benieuwd naar, zelf namelijk vrij jong begonnen met niet zomaar in het kader van "het is een pup dus laat maar gaan" van jongs af aan al wat restricties daarin gegeven.
En wij deden dat dus ook middels oogcontact maken, onze handen aan laten raken met de neus voor contact, een bal aan een touwtje mee om dus af te leiden als we zijn aandacht wilden.
Puur ook omdat ik wist dat als ze groter zouden worden en het zelfde gedrag zouden vertonen dat mensen en honden er minder leuk op reageren, en de eigen hond overigens ook, want opjaag gedrag zit ook best in de DH

en eenmaal aangeleerd en zelf belonend gedrag is er wat moeilijker uit te trainen dan op voorhand wat meer sturen in wat ze wel en niet mogen.
Goede vraag, ik heb haar vanaf 8 weken (bijna) altijd kennis laten maken met de honden hier in de buurt. Dat ging dan altijd wel aan de riem. Loslopen ook direct vanaf 8 weken mee begonnen, maar dan zonder andere honden in de buurt. Achteraf gezien had ik dat kennismaken misschien minder moeten doen. Inderdaad wat jij zegt, het is maar een puppy...

Mede door het meelezen hier op het forum heb ik nu al dat ik af en toe denk: hmm, dat had ik ook beter zo aan kunnen pakken...

Ook heb ik haar vaak van een afstandje laten zitten en kijken naar de hond die dan passeerde, dat ging prima, en dan liepen we weer verder.
Ik weet eigenlijk niet meer hoe oud ze was toen we voor het eerst naar het bos gingen, een maand of 5 gok ik? Op die leeftijd rende ze al borstelend op alle honden af. Toen kwam wel het besef dat niet alle baasjes/honden dit prettig vinden, en waarschijnlijk al helemaal niet wanneer ze volwassen wordt.
Om dit te voorkomen ben ik gaan aanlijnen als ik een hond in de verte zag, vaak lukte dit om bijvoorbeeld de andere kant op te rennen, dan rende ze wel achter mij aan
Helaas lukt dit dus niet altijd, als ze mij voor is dan ging/gaat ze erop af.
Ik moet eerlijk zeggen dat het lijkt alsof het beter gaat (afkloppen); als een andere hond in het vizier komt dan loopt ze iets vooruit, en kijkt dan achterom naar mij van: is het goed als ik mag kennismaken? Dan zeg ik ga maar, snuffelt ze even en als ik zeg dat ze door moet lopen komt ze ook gewoon met mij mee. Uiteraard wordt ze dan uitbundig beloond. Ik heb eerlijk gezegd nog niet geprobeerd om bijvoorbeeld op zo'n moment (omkijken naar mij) te zeggen dat het niet mag en dat ze moet komen, omdat ik eigenlijk zeker weet dat ze dan niet luistert en toch gaat.. Het borstelen is er (bij de meeste honden) inmiddels wel af, dit is vast gewoon opwinding geweest.