Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sofi & clicker

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Sofi & clicker

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ben sinds een paar dagen met Sofi aan het clickeren. Dolle pret. Het is een soort spelletje van ik die zo kalm mogelijk probeert te doen, en Sofi die totaál uit haar panty schiet inclusief piepjes, een tempo stampervoetjes waar een mitrailleur jaloers op zou zijn en bliksemsnelle bewegingen (probeert alles in recordtempo uit om een click te krijgen - van lig naar zit, van linksom liggen naar rechtsom liggen en dan weer zit om dan weer te gaan liggen en te gaan zitten enz. enz.).
Het is voor haar een wedstrijdje - zoals bijna alles voor haar een wedstrijdje is. Maar ze is zó bliksemsnel dat het haast niet correct te clickeren is plus het schiet zijn doel voorbij. Ze is zo gefocust op de mogelijkheid van het krijgen van een voertje dat ze eigenlijk gewoon 0 aandacht meer heeft voor wat er nou echt gevraagd wordt. Heeft iemand tips om de rust erin te krijgen? Fysiek moe maken is alvast kansloos, daar moet ik het bij haar echt niet van hebben.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Sofi & clicker

Ongelezen bericht door billy »

Je gaat gewoon zitten en wachten tot ze het gedrag laat zien waar je voor wil clicken en ik zou met 1 oefening beginnen, bv de zit en de rest van haar gedrag negeren.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat heb je haar al geleerd met de clicker?
Wat wil je haar leren?

Als ze zo druk ervan wordt zou ik eerst eens iets heel simpels proberen wat niet lijkt op iets wat ze al kan. En iets wat rustig moet. Bv in een vakje/hoepel/bakje gaan staan ofzo.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Zodra ze druk wordt clicker wegleggen en dus stoppen met de sessie. Als ze het zo ontzettend leuk vindt, heeft ze snel genoeg door dat ze beter rustig kan blijven en kan focussen omdat anders het clickeren stopt
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fotogravinnetje schreef:Zodra ze druk wordt clicker wegleggen en dus stoppen met de sessie. Als ze het zo ontzettend leuk vindt, heeft ze snel genoeg door dat ze beter rustig kan blijven en kan focussen omdat anders het clickeren stopt
:LOL: Het is hier nooit gelukt.

Het enige wat hier een beetje hielp was een duidelijke grens aangeven. Een streep tape op de grond waar ze echt geen snorhaar overheen mocht steken.
Anders deed ze liefst zo dol zo dicht mogelijk in mij.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Of juist eerst een paar keer clickeren voor iets wat ze juist al kan (en makkelijk en goed doet). Dus waarvan je weet dat succes verzekerd is. Ze moet eerst begrijpen dat ze click alleen krijgt voor datgeen wat de bedoeling is,en dus niet voor andere dingen (dus je moet bij haar ook niet zelf in de verleiding komen om ineens voor iets anders te gaan klikken).

Maar je bent al een paar dagen bezig dus misschien is het handig om eerst te vertellen hoe ver je al bent.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Bij Amy begin ik altijd met een paar lange blijfoefeningen en wat zelfbeheersingsoefeningen om de rust er wat in te krijgen en dat werkt bij haar goed. Ik werk met Amy sowieso veel aan impulscontrole (niet haar sterkste kant :engel: ) en daardoor is het in het algemeen ook wel beter geworden qua rust en bereikbaarheid, maar ze is ondertussen ook vier, dus dat mag ook wel.
Bij Mila stopte ik altijd als ze van gekkigheid niet meer wist wat ze aan het doen was, maar daar raakte ze dan ook weer gefrustreerd van. Dus ik vind beginnen met rustige oefeningen die wat zelfbeheersing vragen eigenlijk beter werken, voor mijn honden in ieder geval.
Sandra&co

sirene schreef:Of juist eerst een paar keer clickeren voor iets wat ze juist al kan (en makkelijk en goed doet). Dus waarvan je weet dat succes verzekerd is. Ze moet eerst begrijpen dat ze click alleen krijgt voor datgeen wat de bedoeling is,en dus niet voor andere dingen (dus je moet bij haar ook niet zelf in de verleiding komen om ineens voor iets anders te gaan klikken).

Maar je bent al een paar dagen bezig dus misschien is het handig om eerst te vertellen hoe ver je al bent.
Nou ik ben 2 dagen bezig en elke keer een minuut of 10 om het overzichtelijk te houden. De eerste minuut heb ik haar aangeleerd dat click = koekje en toen ben ik gaan belonen voor dingen die ze al kan, zodat ze snapt dat juiste commando = click = koekje is. Dus simpele dingen als 'zit' 'lig' en 'af'.
Nu wou ik vandaag 'sta' aanleren. Dus vanuit zit omhoog laten komen met een koekje voor d'r snuit, click, koekje. Maar ze zit zó in de drive om een koekje te krijgen dat, als ik nu 'sta' zeg, ze het hele riedeltje van zitten en liggen weer gaat uitvoeren. Terwijl ze commando's zonder clicker eigenlijk gewoon rap onder de knie heeft.
Waarom wil ik dan überhaupt clickeren. Omdat ik haar mentaal moe wil krijgen en dus ingewikkelder dingen aan wil leren (ik zag bijvoorbeeld een Sara een deur dicht duwen en dat lijkt me ook érg handig voor mezelf). Dus dingen waarmee ik haar door de dag heen 'aan het werk' kan zetten om haar bezig te houden.

Maar ik zie hier al goede tips voorbij komen! De focus-oefeningen en oefeningen waarbij ze zich móet concentreren om resultaat te halen. Dus daar gaan we morgen weer mee aan de slag :cheer:
billy
Erelid

Clickeren is eigenlijk dat je het de hond moet laten uitzoeken, dus je hoeft nergens mee te helpen alleen clicken als ze het gedrag laat zien wat jij wilt, dus geen commando's niks tot ze dat gedrag beheerst en daarna ga je er pas een commando aan koppelen, nu maak je haar alleen maar druk denk ik :mrgreen:
Bedenk eerst wat je van haar wil zien en click alleen daarop en maar een paar minuutjes, dan is het klaar en zeker niet meerdere dingen want dan weet ze het niet meer.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij Elco werkt het beter om de eerste stapjes inderdaad met de clicker te doen, maar zodra hij begrijpt wat de bedoeling is, kan ik de clicker beter wegleggen en gewoon met stembeloning verder gaan om de verschillende deelstappen aan elkaar te koppelen. Dan houdt hij z'n koppie er beter bij, terwijl het clickeren juist helpt door de precisie van het aanwijzen van het gewenste gedrag. Bij Gait kan ik wel alles clickeren (die raakt ook minder gefrustreerd van freestyle clickeren dan Elco), want die blijft veel beter gefocust. Dus wat het beste werkt, verschilt per hond
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat je het juist verwarrend hebt gemaakt door de clicker te gebruiken voor teveel verschillende dingen die ze al kon.
Ik zou dus morgen echt iets heel anders (maar wel simpel) gaan aanleren dan ze al kent en dan echt met shapen gaan aanleren en niet te snel willen.
Dus bijvoorbeeld een bakje neerzetten waar ze in moet staan of bv een snijplank waar ze op moet staan en dan meteen gaan klikken voor elke interactie ermee (zonder lokken en aanwijzingen). Je laat haar bv wachten legt de plank neer een stuk verderop en geeft haar vrij. Meteen als ze richting plank gaat klik je. Dan stimuleer je meteen zelf nadenken. Ik stop even als ze veel te druk worden maar het is per hond verschillend hoe ze dat oppikken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik weet niet hoe lekker de voertjes zijn die je hebt, maar misschien iets 'saaiers' proberen? Doodgewone dagelijkse brokjes bijvoorbeeld?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Clickeren is eigenlijk dat je het de hond moet laten uitzoeken, dus je hoeft nergens mee te helpen alleen clicken als ze het gedrag laat zien wat jij wilt, dus geen commando's niks tot ze dat gedrag beheerst en daarna ga je er pas een commando aan koppelen, nu maak je haar alleen maar druk denk ik :mrgreen:
Bedenk eerst wat je van haar wil zien en click alleen daarop en maar een paar minuutjes, dan is het klaar en zeker niet meerdere dingen want dan weet ze het niet meer.
:ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
billy
Erelid

Dit is een retedrukke Truus die het zelf moet ontdekken, schoteltje aanraken en ik zou er eigenlijk ook weer veel meer mee willen doen want het is wel heel leuk, heb het met mijn papegaaien ook gedaan :mrgreen:

Afbeelding
billy
Erelid

Heavy schreef::LOL: dat doet Jip ook en als hij het niet meer weet gaat hij enorm zitten krabben. Ik ben ermee gestopt want ik werd er gek van en hij ook .
Omdat je dan te snel gaat en je hond geen barst van je snapt wat je wilt :mrgreen: je moet geen commando's geven, de grap van het clickeren is dat je het de hond laat uitzoeken en jij niks mag zeggen, moeilijk is dat he :tongue:
Afbeelding
billy
Erelid

Heavy schreef:
billy schreef:Dit is een retedrukke Truus die het zelf moet ontdekken, schoteltje aanraken en ik zou er eigenlijk ook weer veel meer mee willen doen want het is wel heel leuk, heb het met mijn papegaaien ook gedaan :mrgreen:

Zie geen filmpje
Staat nu openbaar :wink:
Afbeelding
billy
Erelid

Heavy schreef:Dat doet ze leuk :ok: ik ga het nog eens met Jip proberen . Ik bedenk me net dat hij in de periode dat ik het met hem deed heel erg gestrest was dus misschien was het teveel voor hem . Voor Heavy is het al snel te simpel ook weer een probleem :wink:
Dank je, en het mooie en ook meteen het moeilijke van clickeren is dat je er niet mee moet bemoeien :lol1: tot ze het zelf uitvinden wanneer die click komt, ga gewoon lekker zitten en kijken ze een keer naar iets kijken bv wat jij wilt en dan click je en dat ga je uitbouwen, meer is het niet. :wink:
Commando's doe je pas als ze het snappen, maar tot die tijd laat je je hond het doen, nou ik ga er ook weer eens wat mee doen :D
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

billy schreef:Clickeren is eigenlijk dat je het de hond moet laten uitzoeken, dus je hoeft nergens mee te helpen alleen clicken als ze het gedrag laat zien wat jij wilt, dus geen commando's niks tot ze dat gedrag beheerst en daarna ga je er pas een commando aan koppelen, nu maak je haar alleen maar druk denk ik :mrgreen:
Zoals jij het gebruikt is het shapen. De clicker kan ook gebruikt worden icm uitlokking. Ik gebruik beide. Shapen voor zaken als om een pion, ergens opstaan/liggen en lokken voor bewegingen die ik meer gecontroleerd uit wil voeren.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

sam en lola deden hetzelfde. zó fanatiek dat ik dacht dat zij een hartaanval en ik een zenuwinzinking zou krijgen. ik ben ermee gestopt. terrorterriërs!

bij willem gaat het veel relaxter en die vindt het ook echt leuk
Afbeelding
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Leuk he dat clickeren
Met sara loop ik er ook vaak tegenaan hoor dat ze het zo leuk vindt dat ze echt van alles gaat proberen.
Ik heb van 1 oefening het op kunnen nemen, niet zo heel netjes gefilmf maar wel mooi om te zien hoe ze zonder sturing of wat dan ook zelf bedenkt wat de bedoeling is.
En nu is die bel een deurbel. Als ze naar buiten moet drukt ze op de bel.

xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Tamara81 schreef:Leuke filmpjes Billy en Suzanne!

Ik moest zo lachen om Sara, ze gaat telkens met haar kontje op het knorrende varken zitten. Daar reageert ze dan vervolgens niet op omdat ze zo gefocust is op de oefening :lol1:
Haha ja toen was ze nog zo klein dat ze niet op de bank kon springen en ging ze altijd via die speelmand. Dat hadden we haar als eerste geleerd, en vanaf die plek deden we ook wel eens kunstjes als pootje geven. Ze probeerde uit te zoeken wat we nou wilden en het is haar gelukt :)

Ik wil haar nu eigenlijk leren "wie is je vriendje" en dat ze dan steeds dezelfde knuffel aantikt met haar poot of bek. maar ik vrees dat ze in haar enthousiasme het vriendje steeds zal bijten en mee neemt
Sandra&co

billy schreef:Dit is een retedrukke Truus die het zelf moet ontdekken, schoteltje aanraken en ik zou er eigenlijk ook weer veel meer mee willen doen want het is wel heel leuk, heb het met mijn papegaaien ook gedaan :mrgreen:

'Retedruk'? :schrik: Mijn god mens, ik zal zo eens proberen een filmpje te posten van hoe Sofi er tegenaan gaat. Dit. Is. Niet. Retedruk :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sandra&co schreef:

'Retedruk'? :schrik: Mijn god mens, ik zal zo eens proberen een filmpje te posten van hoe Sofi er tegenaan gaat. Dit. Is. Niet. Retedruk :mrgreen:

:LOL: Had me er heel wat anders bij voorgesteld ja.
billy
Erelid

dagmar88 schreef:
Sandra&co schreef:

:LOL: Had me er heel wat anders bij voorgesteld ja.
Als je 1 ding tegelijk doet met het clicken krijg je dus een retedrukke Truus ook rustig :pffff:
Afbeelding
Sandra&co

Ohhh, dít is niet de retedrukke Truus, dan heb ik je bericht gewoon verkeerd gelezen. Ik dacht dat je bedoelde dat ze in dit filmpje retedruk was ;)

Ok, maar het helpt dus inderdaad heel goed om haar zelf te laten nadenken over een taakje. Ze is een 10x relaxter nu, we hebben een beginnetje gemaakt met het eerste wat ik kon bedenken; haar kop op een natuurstenen plaatje neerleggen. Dus eerst geclickerd op interactie met het plaatje, toen een kwartier rust en daarna nog een minuut of 5 geclickerd op het langer dan een seconde de kop erop te leggen/er boven te houden. Ja geen idee wat we hier verder mee kunnen hoor, maar moest even wat bedenken. Terugkijkend denk dat ik het wel nog korter moet houden omdat ze op het eind echt gefrustreerd begon te raken én ik moet geen stembeloning gebruiken want dat is een trigger om te escaleren qua blijigheid :) Bedankt voor de tips!

Onderdeel 1, interactie met plaatje (weet nog niet hoe ik het beeld gedraaid krijg op deze telefoon...):
https://www.youtube.com/watch?v=qhCHWNOmNJE

Onderdeel 2, kop er wat langer op leggen. Nee niet er langs, niet er boven zwevend maar eróp ;)
https://www.youtube.com/watch?v=tP6OSjNhN0Y
billy
Erelid

Sandra&co schreef:Ohhh, dít is niet de retedrukke Truus, dan heb ik je bericht gewoon verkeerd gelezen. Ik dacht dat je bedoelde dat ze in dit filmpje retedruk was ;)

Ok, maar het helpt dus inderdaad heel goed om haar zelf te laten nadenken over een taakje. Ze is een 10x relaxter nu, we hebben een beginnetje gemaakt met het eerste wat ik kon bedenken; haar kop op een natuurstenen plaatje neerleggen. Dus eerst geclickerd op interactie met het plaatje, toen een kwartier rust en daarna nog een minuut of 5 geclickerd op het langer dan een seconde de kop erop te leggen/er boven te houden. Ja geen idee wat we hier verder mee kunnen hoor, maar moest even wat bedenken. Terugkijkend denk dat ik het wel nog korter moet houden omdat ze op het eind echt gefrustreerd begon te raken én ik moet geen stembeloning gebruiken want dat is een trigger om te escaleren qua blijigheid :) Bedankt voor de tips!

Onderdeel 1, interactie met plaatje (weet nog niet hoe ik het beeld gedraaid krijg op deze telefoon...):
https://www.youtube.com/watch?v=qhCHWNOmNJE

Onderdeel 2, kop er wat langer op leggen. Nee niet er langs, niet er boven zwevend maar eróp ;)
https://www.youtube.com/watch?v=tP6OSjNhN0Y
Nee Retedrukke Truus wordt rustig van dingen bedenken met clickeren. :wink:

Kijk dat is leuk om te zien en ook hoe Sofie nadenkt om de click te kunnen krijgen :cheer: :cheer:

Je kan verschillende oefeningen doen en inderdaad niet te lang anders gaan ze zelf iets verzinnen en is het niet leuk meer. :ok:
Ga van het weekend eens wat proberen met Dirk :tongue:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Fiji is een ideale clickerhond om te shapen. Zij denkt heel goed na. Csiva is ook zo'n achterlijke stuiterbal. Csiv gaat zo snel mogelijk doen wat ze kan en heel hard blaffen voor een click. Het duurt altijd even voordat ze weer wil en kan nadenken... Maar als ik maar niks doe en stil blijf wachten wil het wel. Ik werk alleen met shapen, uitlokken past me niet zo goed ;)
Sandra&co

Net met Sofi een beginnetje gemaakt (jaja, het is de laatste sessie van vandaag maar ik heb er echt lol mee!) om te leren deur dicht te maken. Binnen een halve minuut ging d'r kop van deur naar hand (koekje!), van deur naar hand (koekje!) enz.. Er werd zelfs al een beetje aan de deur geduwd, dus die gaat super!

Maar ik probeerde net met Izzy ook te clickeren...Clickkoekje zodra ze met haar neus naar het kartonnen bord op de deur ging. Ze. Snapt. Het. Niet. Brokjes als beloning zijn normaal helemaal haar ding (in huis) maar haar kop is 1 groot vraagteken bij dit hele gebeuren. Ze snapt de link tussen click en koekje nog niet eens. Heb een kwartier met haar bij de deur gezeten en af en toe (als ze iets hoorde) ging haar neus richting deur (*clickkoekje*, "Oh lekker dank je...?") maar zonder verdere stimuli...niks. Ze ging er na een tijdje maar gewoon wat bij liggen. "Komt kennelijk vanzelf wel weer een koekje...?". 't Is maar goed dat het zo'n goeie ziel is, want van d'r schedelinhoud moet ze het gewoon niet hebben :ugh:
Dan maar doen wat ze kan. Zelfbeheersing-oefeningetjes :I:

Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Hey wat leuk, een clicker topic!

Ik clicker (of heb geclickerd) met alle honden. Voor Alfy was het niet zo'n succes, die wordt enorm druk van moeten denken dus volledig shapen werkte niet voor ons. Met een klein beetje uitlokken / hulp en dan een aantal keer klikken voor het gedrag wat ik wil zien lukt het vaak wel. Kenji vindt de clicker prima maar als ik alleen de clicker gebruik wordt hij onzeker. Die mist echt het "gevoel" dat je meegeeft met een stembeloning, het oprechte "goed zo jongen". Dus bij Kenji werk ik nu met een clickerwoord en dat werkt voor hem beter. Ook voor Kenji is volledig shapen niet fijn, dus hem geef ik met zo minimaal mogelijke hulp een zetje in de goede richting en dan gaan we verder met shapen.

Djalu is een ideale clickerhond. Denkt na, raakt niet zo snel van de wijs als hij niet meteen de click krijgt en blijft echt proberen. Hij leert ook nog eens erg snel dus dat maakt het extra leuk. Ben nu begonnen met het aanleren van een poottarget, 1 sessie gedaan. Ook aandacht, handtouch, voorpootjes op & start met de pivot heb ik volledig met shapen gedaan. De posities (zit/af/sta) met deels shapen, deels lokken. En samen met Crutz zijn we begonnen met rondje draaien om een pion maar die heb ik niet meer gedaan sindsdien.

Zal kijken of ik een filmpje kan uploaden ergens deze week :ok:
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”