Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pas op met rauw vlees voor hond en kat

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Pas op met rauw vlees voor hond en kat

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
S@ndr@
Zeer actief

Re: Pas op met rauw vlees voor hond en kat

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

een resistente bacterie is geen grapje, maar om iedere bacterie heen slalommen is ook niet mogelijk ,,,, en als je alles ontsmet en je weerstand niet traint val je vroeg of laat om door een hele onschuldige bacterie... alles heeft voors en tegens en voorlopig heb ik nog geen zin om me zorgen te maken , ze krijgen hier gewoon alles dus ook vers.
Ik persoonlijk denk wel dat de westerse wereld doorslaat met zijn drang naar hygiëne :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hier ook vers en gewoon normale hygiene. Niets overdrevens.

Overigens vind ik dat wel een ding... gewone hygiene is wel nodig. Overdrijven niet.

Snijplanken e.d. goed schoonmaken in de vaatwasser.. maar ja... rauw gehakt en bereid gehakt op 1 bord (voor mensen) is ook een nogo... dus tsja..

Suzanne
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ik pas nergens voor op, en mijn laatste golden is er zelfs mee groot geworden en met bijna 15 jaar ingeslapen wegens ouderdom. Ik ga er nog even fijn mee door
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

~Suzanne~ schreef: maar ja... rauw gehakt en bereid gehakt op 1 bord (voor mensen) is ook een nogo... dus tsja..

Suzanne
Ik snoep altijd rauw gehakt als ik er mee bezig ben en met de gourmet raken de gehaktballetjes net de plaat om daarna zo snel mogelijk op mijn bord te belanden.
Een wonder dat ik nog leef. :LOL:
Laatst gewijzigd door GrethavW op 12 jan 2018 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Leonie&Evi
Actief

Ongelezen bericht door Leonie&Evi »

Nou ik vond het al weer zo lang stil rond deze discussie. Maar hij is er gelukkig weer... hoorde het net idd op de televisie.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

GrethavW schreef:
~Suzanne~ schreef: maar ja... rauw gehakt en bereid gehakt op 1 bord (voor mensen) is ook een nogo... dus tsja..

Suzanne
Ik snoep altijd rauw gehakt als ik er mee bezig ben en met de gourmet raken de gehaktballetje net de plaat om daarna zo snel mogelijk op mijn bord te belanden.
:mrgreen: Volgens mijn oma moet je gehaktballen voorproeven.
dagmar88
Zeer actief

Apart wel, dat je "om zeker van je zaak te zijn" brokken kunt voeren.
Het ligt veel minder voor de hand daar dezelfde hygiënemaatregelen op toe te passen.
Ik peins er niet over, daar niet van :tongue:

https://www.nu.nl/gezondheid/2309328/in ... nvoer.html
80564M

GrethavW schreef:

Suzanne
Ik snoep altijd rauw gehakt als ik er mee bezig ben en met de gourmet raken de gehaktballetje net de plaat om daarna zo snel mogelijk op mijn bord te belanden.
Hoe kan ik lekkere gehaktballen maken als ik ze niet rauw kan proeven? En ik leef nog steeds, en kan me de laatste keer dat ik verkouden was ook niet meer heugen. Mijn weerstand is prima. Ik heb ook geen vis-plankjes, vlees-plankjes of groente-plankjes.
80564M

dagmar88 schreef:Apart wel, dat je "om zeker van je zaak te zijn" brokken kunt voeren.
Het ligt veel minder voor de hand daar dezelfde hygiënemaatregelen op toe te passen.

Vind het wel bijzonder dat hij ermee komkt, omdat Wolfsblut geboren is in een tijd dat er nog niet eens brokken voor honden bestonden.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Marion. schreef:
dagmar88 schreef:Apart wel, dat je "om zeker van je zaak te zijn" brokken kunt voeren.

Vind het wel bijzonder dat hij ermee komkt, omdat Wolfsblut geboren is in een tijd dat er nog niet eens brokken voor honden bestonden.
Zo bijzonder is dat niet Marion. Ik ben noch voorstander, noch tegenstander van vers vlees voor de hond. Alles wat ik tegen kom en hondgerelateerd is plaats ik dan op het hondenforum. Voor het algemeen belang der honden dus.
Toen ik nog een kleine jongen was aten de honden inderdaad met de pot mee. Af en toe ging mijn vader naar het slachthuis voor de nodige aanvulling. Toen ik wat ouder was verschenen de Bonzo hondenbrokken. Niet lang daarna kwam Donatin, een diner voor honden. Hahaha en nu is er zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

GrethavW schreef:

Suzanne

Hahahaha, ik ook, en als ik soepvlees opzet neem ik een paar stukjes rauw. En met steengrillen eet ik de biefstuk soms ook rauw, of net even aan beide kanten op de plaat en hoppa gelijk op mijn bord.

Het is dat ik er niet van hou om tussen koeien door te lopen, in Oostenrijk loop je door hun weides heen, maar anders nam ik zo een hap uit hun bil. Hahahaha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Marion. schreef:Ik pas nergens voor op, en mijn laatste golden is er zelfs mee groot geworden en met bijna 15 jaar ingeslapen wegens ouderdom. Ik ga er nog even fijn mee door
Het punt is ook helemaal niet dat honden er niet tegen kunnen. Het gaat over het gevaar voor mensen en dat je er dus wél hygiënisch mee om moet gaan. Overigens net als met ander rauw vlees. Gewone rundergehaktballen zal niet zo heftig zijn, net als een biefstuk, maar dat je geen rauwe kip op moet peuzelen is toch wel algemeen geaccepteerd?
En dan hebben ze het ook nog eens over de mensen met over het algemeen een zwakkere weerstand.
Niets nieuws onder de zon, maar gewoon een verslag van een nieuw wetenschappelijk onderzoek.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zelfde verhaal andere woorden elke 2 maanden komt t wel weer voorbij met dank aan de brokkenmaffia.
Ik blijf t dus gewoon voeren net als mn honden elke dag een dikke kus op hun dopneus krijgen. Oh Suzanne golfjes hier hebben we water en afwasmiddel. Ik weet t heel apart maar niet iedereen gebruikt een vaatwasser
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

lor1_1984 schreef:Volgens mij geeft rauw voeren niet meer of minder risico's dan brokken voeren, mits de hygiëne op orde is en de weerstand goed is.
Ik kan me voorstellen dat het met zwangerschap, kleine kinderen en ziektes zoals kanker waarbij de weerstand gesloopt wordt dmv behandelingen meer op hygiëne te letten maar ook dat valt te ondervangen door bijv met handschoenen te werken naast de normale hygiënemaatregelen.
Dat zul je sowieso moeten doen als je dieren hebt, wat ze ook eten.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat er veel meer regels zijn omtrent vlees voor menselijke consumptie. Het zou mij dan ook niet verbazen dat het gevaarlijker is, als in, er meer bacteriën aanwezig zijn.
Als je er voorzichtig mee omgaat zal het verder vast wel loslopen.
Ik ben overigens wel blij geen vlees meer te voeren, geloof dat mijn hond er verder ook niet zo 'rauwig' :mrgreen: om is.
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Lekker kvv hier. Gewoon normale hygiëne. Wij gebruiken vaak glazen snijplanken, makkelijk schoon te maken.
Ik ben redelijk voorzichtig met wat ik zelf eet, maar niet overdreven.
Biefstuk vind ik niet lekker dus eet ik sowieso niet.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
S@ndr@
Zeer actief

Pienda schreef:
Marion. schreef:Ik pas nergens voor op, en mijn laatste golden is er zelfs mee groot geworden en met bijna 15 jaar ingeslapen wegens ouderdom. Ik ga er nog even fijn mee door
Het punt is ook helemaal niet dat honden er niet tegen kunnen. Het gaat over het gevaar voor mensen en dat je er dus wél hygiënisch mee om moet gaan. Overigens net als met ander rauw vlees. Gewone rundergehaktballen zal niet zo heftig zijn, net als een biefstuk, maar dat je geen rauwe kip op moet peuzelen is toch wel algemeen geaccepteerd?
En dan hebben ze het ook nog eens over de mensen met over het algemeen een zwakkere weerstand.
Niets nieuws onder de zon, maar gewoon een verslag van een nieuw wetenschappelijk onderzoek.
Het gaat dus om mensen met een verzwakte weerstand, en er kunnen nare dingen van komen dan Ja, zo heeft de natuur het bedoelt.... dus gewoon weerstand kweken in de beste methode denk ik, de hysterie rondom bacteriën en virussen en wat er allemaal kan gaan gebeuren ........ pffffffffff als je bang bent kun je niets, en ik ben echt geen vervend vlees voerder...... maar ze krijgen het wel, alle dagen een klein beetje bij de brokken- je leeft maar 1 keer
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maar die mensen komen niet op straat dan? Denk dat er buiten meer bacterien liggen dan bij mn hond na een vleeshapje. Zeker aan winkelwagens, deurklinken etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Tara schreef:Raar eigenlijk, waarom zou je wel nagenoeg rauwe biefstuk kunnen eten, rosbief die al een paar dagen in de koelkast ligt en geen rauw gehakt kunnen eten?
Ik vind het ook raar dat je varkenshaas medium/raw mag eten.
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

sjm schreef:
Tara schreef:Raar eigenlijk, waarom zou je wel nagenoeg rauwe biefstuk kunnen eten, rosbief die al een paar dagen in de koelkast ligt en geen rauw gehakt kunnen eten?
Ik vind het ook raar dat je varkenshaas medium/raw mag eten.
Dit doen ze in (veel) restaurants ook niet meer. Ik vraag er altijd naar en soms zijn ze dan bereid het wel te doen, soms zeggen ze ja maar doen ze nee en soms krijg je gewoon nee te horen. Thuis maak ik de varkenshaas gewoon rose/rood.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Het probleem zit erin dat er een kans bestaat dat hond of kat drager wordt van een resistente bacterie én dat de huisgenoten van die hond of kat dat vervolgens ook worden.
Zolang je niet ziek bent, is dat geen probleem, maar als je onverhoopt in het ziekenhuis terecht komt, wordt dat wél een probleem. Mogelijk voor jezelf, maar vooral voor de overige patiënten.
dagmar88
Zeer actief

S@ndr@ schreef: Het gaat dus om mensen met een verzwakte weerstand, en er kunnen nare dingen van komen dan Ja, zo heeft de natuur het bedoelt....

Die zie ik toch eerder salmonellabrokjes in hun jaszak stoppen. Of hun handen niet wassen na het breken van een ei.
Hygiëne bij rauw vlees zit er wel ingebakken. Als je dat al niet snapt ligt je met je slechte weerstand constant te creperen van de kruisbesmettingen.

Lactobacillus acidophilus uit pens zou de vermenigvuldiging van e-coli tegengaan.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

S@ndr@ schreef: Het gaat dus om mensen met een verzwakte weerstand, en er kunnen nare dingen van komen dan Ja, zo heeft de natuur het bedoelt....
Maak je een grap, of meen je dit serieus?
S@ndr@
Zeer actief

jvanringen schreef:
Maak je een grap, of meen je dit serieus?
wat dat degene met een goede weerstand overeind blijven, Nee joh dat is een grapje, zo wreed zou moeder natuur niet zijn :roll: sarcasme modus weer uit :Q:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Nou, ik ben zwanger en dan krijg je in het ziekenhuis dus zo'n gesprekje met een verpleegkundige waarin ze uitlegt welke dingen je niet mag eten als je zwanger bent. Rauw vlees mag je dus niet eten (obviously). Ik heb toen ook even gevraagd naar het voeren van rauw vlees aan de hond. Het antwoord was exact zoals ik gedacht had: gewoon nadien je handen wassen, dan is er geen risico. Nou, vreselijk zeg! Ohja, nog een tipje: niet zelf opeten. Dat helpt ook om er niet dood aan te gaan :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”