Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oudere hond adopteren.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Oudere hond adopteren.
Regelmatig kom je op herplaats sites en in asielen oudere honden tegen.
Ik vraag me af of er asielen ook regelingen hebben voor de bij senioren te verwachten medische kosten.
Hoe regelen ze het met dieren die al een medisch rugzakje hebben ?
Zouden er ook meer senioren geadopteerd worden als dierenartsen bijv 1 x p. week in het asiel gratis zitting houden
voor geadopteerde oudere dieren.
Hoe zien jullie dit ?
Moet men oudere honden die een levensbedreigende aandoening hebben maar nog wel een paar maanden goed kunnen leven wel
herplaatsen of is het beter om die te laten inslapen ?
Vooral met dat laatste heb ik enorme twijfels.
Ik denk dat men met die laatste groep niet teveel meer moet heen en weer schuiven; vooral als het om bijv. kanker gaat.
Ik vraag me af of er asielen ook regelingen hebben voor de bij senioren te verwachten medische kosten.
Hoe regelen ze het met dieren die al een medisch rugzakje hebben ?
Zouden er ook meer senioren geadopteerd worden als dierenartsen bijv 1 x p. week in het asiel gratis zitting houden
voor geadopteerde oudere dieren.
Hoe zien jullie dit ?
Moet men oudere honden die een levensbedreigende aandoening hebben maar nog wel een paar maanden goed kunnen leven wel
herplaatsen of is het beter om die te laten inslapen ?
Vooral met dat laatste heb ik enorme twijfels.
Ik denk dat men met die laatste groep niet teveel meer moet heen en weer schuiven; vooral als het om bijv. kanker gaat.
-
- Zeer actief
Re: Oudere hond adopteren.

Zie mijn topic over Guinnie.
Ze heeft goudgeld gekost. Doe ik het ooit weer? Ik weet het niet.
Heb ik er spijt van? Nee!!!! Ze heeft ruim 4 heerlijke jaren bij ons gehad maar je moet uiteraard beseffen dat kosten fors uit hand kunnen lopen.
Onze Freule had binnen 1 maand net zoveel gekost als nu 1 stamboomcollie-pup

Je kunt ook geluk hebben dat een ouderen hond gezond blijft maar ik zou extra kosten wel incalculeren... zeker over de jaren.. wat extra hier, wat extra ondersteuning daar....
Ik vind het niet gek om een reserve van zo'n 1000 euro te hebben maar goed, dat vind ik voor "gewone" honden eigenlijk ook

Of asielen daar een potje voor hebben? Nee joh, die zijn al blij als je ze zo'n dier uit handen neemt. Ik gegrijp het idee van gratis DA-consult maar ook dat vind ik eigenlijk niet werken. Een DA is ook gewoon iemand die geld moet verdienen.. je zou nog kunnen denken aan een samenwerking, waarbij de DA uit coulance voor een asieldier voor de eerste 2 consulten een aangepast tarief hanteert maar verder is het gewoon werk denk ik.
Suzanne
- dagmar88
- Zeer actief
alinelaila schreef: Overigens hier nooit echt een probleem om senioren geplaatst te krijgen. Daar reageert toch altijd wel een bepaalde groep op die juist op zoek zijn naar oude hondjes die ze een leuke laatste tijd willen geven.
Denk dat dat de goede insteek is met bejaarde hondjes. Daar moet je geen duizenden euro's in willen steken.
Gewoon veel tijd en liefde en klaar wanneer de grote gebreken komen.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Tja, dat vind ik nogal liggen aan de aandoening (heeft de hond pijn/ongemakken?), de prognose en de aard van het beestje.alinelaila schreef:Als het zeker is dat het een levensbedreigende aandoening is die niet beter wordt zeg ik inslapen. Dan ga je toch niet meer slepen met zo'n beestje, weer naar een ander huis, wennen en dan over 2 maanden inslapen. Dat is niks.
Zo'n beestje kijkt niet vooruit, dus dan kun je beter vast inslapen voor het echt een lijdensweg wordt.
Taartje is hier ook gekomen als senior met kanker. Misschien had ze nog een paar maanden of een paar jaar, dat wist (weet) niemand. Maar ze was op het moment van plaatsen verder helemaal fit, zonder klachten. Een een heel makkelijke hond in de omgang, die zich makkelijk aanpast. Inslapen vond ik persoonlijk echt helemaal niet aan de orde. Ook als ze nog maar twee maanden had geleefd was het de moeite waard geweest, maar zij was dan ook heel snel gewend en heeft geen stress gehad van de reis of de veranderingen o.i.d.
Nu twee jaar later is ze er nog steeds. Zodra ze wel klachten krijgt, gaan we geen medische molen meer in, want beter gaat dat inderdaad niet meer worden.
-
- Zeer actief
Tom was dan wel niet oud maar ik heb hem 9 maanden gehad en hij was geweldig en ik heb nergens spijt van.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Geloof dat je als asiel heel nuchter moet bekijken wat haalbaar is en op redelijke termijn een nieuw tehuis kan vinden . Zo niet de roze spuit . Ook bij honden die teveel aan medische kosten en behandelingen nodig hebben. Of de slopers en vechters want je verplaatst alleen een probleem .
Waarom wil je andere honden en mensen dat aan doen die met hun goede hart zo'n beest in huis nemen en daar op vast lopen aan kosten of de volgende hond kapot bijt.
Of richt je kantoor of andere ruimte in om daar een oude vandagen / behoeftige club te huisvesten tot aan hun dood zolang als het gezellig, leefbaar en knus is.
Waarom wil je andere honden en mensen dat aan doen die met hun goede hart zo'n beest in huis nemen en daar op vast lopen aan kosten of de volgende hond kapot bijt.
Of richt je kantoor of andere ruimte in om daar een oude vandagen / behoeftige club te huisvesten tot aan hun dood zolang als het gezellig, leefbaar en knus is.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Voor oudere senioren hondjes gaat het best wel supersnel qua herplaatsing.
Leeftijden van 11 tot 14 jaar zijn bij ons vaak binnen 2 a 4 weken geplaatst.
Kleinere aandoeningen vinden mensen ook vaak geen probleem.Verder is het gewoon kijken wat dierwaardig is.
Tijdje geleden heel oud verwaarloost yorkie binnen gekregen; die heeft nog 2 weken lekker bij mijn collega gezeten en fleurde helemaal op en na 2 weken was het klaar; hij ging rap achteruit.
Leeftijden van 11 tot 14 jaar zijn bij ons vaak binnen 2 a 4 weken geplaatst.
Kleinere aandoeningen vinden mensen ook vaak geen probleem.Verder is het gewoon kijken wat dierwaardig is.
Tijdje geleden heel oud verwaarloost yorkie binnen gekregen; die heeft nog 2 weken lekker bij mijn collega gezeten en fleurde helemaal op en na 2 weken was het klaar; hij ging rap achteruit.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
- Fabiola17
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix - Aantal honden: 2
Wij hebben bewust gekozen voor een oudere hond.
De 1ste had wat medische dingetjes, maar niets wat wij niet aankonden.
Sinne is 10, op dit moment geen medische zaken (alleen haar gebit is niet zo goed).
Nou hebben wij het ook niet echt arm, dus eventuele kosten kunnen wij wel aan.
En zo'n drukke jonge hond is niets voor ons.
Als een hond echt van alles mankeert vind ik dat je er niet mee moet blijven leuren. Helaas kost zo'n hond dus altijd veel geld, en dat is er vaak niet. Je kunt ook niet elke opvanghond ten koste van alles in leven houden.
Maar het blijft lastig.
De 1ste had wat medische dingetjes, maar niets wat wij niet aankonden.
Sinne is 10, op dit moment geen medische zaken (alleen haar gebit is niet zo goed).
Nou hebben wij het ook niet echt arm, dus eventuele kosten kunnen wij wel aan.
En zo'n drukke jonge hond is niets voor ons.
Als een hond echt van alles mankeert vind ik dat je er niet mee moet blijven leuren. Helaas kost zo'n hond dus altijd veel geld, en dat is er vaak niet. Je kunt ook niet elke opvanghond ten koste van alles in leven houden.
Maar het blijft lastig.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Het ligt volledig aan je instelling. Je kunt financieel volledig leeglopen op een oudere hond, maar dat komt alleen maar omdat er nu allemaal mogelijkheden zijn waar je geen 'nee' tegen kan zeggen. Iemand hierboven heeft het over 'extra ondersteuning' maar vroeger werden honden ook gewoon oud zonder poedertjes en druppeltjes van enkele tientjes per vruchteloze poging.
Mijn honden kosten in hun laatste jaren helemaal niet zoveel. Als het niet te fiksen is, is het tijd voor afscheid.
Mijn honden kosten in hun laatste jaren helemaal niet zoveel. Als het niet te fiksen is, is het tijd voor afscheid.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Voor mij zou dat niets uitmaken, Esperanza kwam toen ze al een jaar of 11/12 was , ik wist van een aantal dingen waarvoor ze behandelt was en op het moment dat zij uit de vliegtuig bench kwam wist ik al dat of dat dier blijft niet lang of ze gaat me centen kosten... en ja ze bleef niet lang maar 20 maanden en heeft me flink geld gekost maar ik kan gelukkig zeggen dat dat geen probleem was.
-
- Zeer actief
Waarom zou je mensen met een goed hart opzadelen met een kneusje met allerlei gebreken waarvan mensen geen idee of overzicht hebben wat het in de toekomst gaat geven aan rekeningen en zorg en verdriet.
De partij die die hond plaatst zou beter moeten weten .
De partij die die hond plaatst zou beter moeten weten .

- Adjani & Tyson
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull terrier
- Contacteer:
In ons asiel herplaatsen we oude honden die ongeneselijk ziek zijn niet meer.
Wel worden er nog allerlei kosten gemaakt als we oudjes binnen krijgen zoals opknappen gebit etc zodat de toekomstige baasjes die kosten niet hebben en dan worden ze herplaatst
Oudjes zijn ook goedkoper in aanschafkosten bij het asiel
Ik heb onlangs nog 1000 euro uitgegeven aan mijn herplaatser die er een half jaar is (13,5) gewoon om haar nog een extra kans te geven op een fijne tijd. En die mensen zullen er best meer zijn die dat zouden doen
Wel worden er nog allerlei kosten gemaakt als we oudjes binnen krijgen zoals opknappen gebit etc zodat de toekomstige baasjes die kosten niet hebben en dan worden ze herplaatst
Oudjes zijn ook goedkoper in aanschafkosten bij het asiel
Ik heb onlangs nog 1000 euro uitgegeven aan mijn herplaatser die er een half jaar is (13,5) gewoon om haar nog een extra kans te geven op een fijne tijd. En die mensen zullen er best meer zijn die dat zouden doen

-
- Zeer actief
- Contacteer:
inderdaad.. zo comfortabel mogelijk houden en zodra dat niet meer mogelijk is dan is het klaar toch.. allerlei grote ingrepen en lastige onderzoeken moet je een oudje niet meer aan willen doen.. ik vind zolang ik iets kan oplossen met een pilletje of een injectie oid prima maar grotere operaties en onderzoeken etc gewoon niet meer doen.Nanna schreef:Nou ja, dat eigenlijk. Als zo'n oude hond nog redelijk gezond is waarom zou je hem dan niet nog een paar fijne jaren bezorgen? En als ie serieus gaat krakkemikken ga je er niet op leeglopen in het medische circuit maar laat je hem inslapen in de wetenschap dat ie het bij jou nog fijn heeft gehad. Dat beest is je voor allebei dankbaar.Paisley schreef:Het ligt volledig aan je instelling. Je kunt financieel volledig leeglopen op een oudere hond, maar dat komt alleen maar omdat er nu allemaal mogelijkheden zijn waar je geen 'nee' tegen kan zeggen.
- kipo
- Zeer actief
Je kunt ook leeglopen op en jonge hond. En dat hoeft niet eens iets rasgebondens te zijn. Een beetje botbreuk kost al het nodige, een gecompliceerde breuk heel veel.
Linda bleek bijna 12 te zijn toen ze bij ons kwam, nu is ze ruim 13 en wij genieten al ruim een jaar van een fantastische hond, zo lief, onafhankelijk, maar wel aanhankelijk, stabiel als een blok beton.
Ik had mezelf tekort gedaan als ik haar vanwege haar leeftijd had overgeslagen. Ja, zij zal korter bij ons zijn dan een jonge hond, normaal gezien, maar daar waren we op voorbereid.
Oh, en buiten en wond aan haar oor, die niet genas en een paar slechte kiezen mankeert ze vooralsnog niks.
Linda bleek bijna 12 te zijn toen ze bij ons kwam, nu is ze ruim 13 en wij genieten al ruim een jaar van een fantastische hond, zo lief, onafhankelijk, maar wel aanhankelijk, stabiel als een blok beton.
Ik had mezelf tekort gedaan als ik haar vanwege haar leeftijd had overgeslagen. Ja, zij zal korter bij ons zijn dan een jonge hond, normaal gezien, maar daar waren we op voorbereid.
Oh, en buiten en wond aan haar oor, die niet genas en een paar slechte kiezen mankeert ze vooralsnog niks.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik heb ooit een oud maltezertje geschatte leeftijd tussen de 12 en 15 jaar, uit het asiel gehaald. deze hebben we 3 jaar gehad zonder problemen. uiteindelijk was ze gewoon op en hebben we haar in laten slapen ze was toen tussen de 15 en 18 jaar.
daarna een oude llhasa apso, ook uit het asiel. hij bleek een hartruis te hebben 4 uit 6. die heeft 4 jaar geleefd bij ons enis uiteindelijk ingeslapen omdat de hartruis erger werd en medicatie niet meer hielp.
ellen
daarna een oude llhasa apso, ook uit het asiel. hij bleek een hartruis te hebben 4 uit 6. die heeft 4 jaar geleefd bij ons enis uiteindelijk ingeslapen omdat de hartruis erger werd en medicatie niet meer hielp.
ellen
- Crescent
- Zeer actief
Een oude hond is niet automatisch meer DA kosten?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- kipo
- Zeer actief
Niet per se. Mijn eerste 2 honden zijn zonder enig probleem 11 jaar geworden, toen hadden ze miltkanker, de een overleed aan inwendige bloedingen, de ander (ruim een jaar later) is geopereerd en een paar maanden later ingeslapen wegens uitzaaiingen.Crescent schreef:Een oude hond is niet automatisch meer DA kosten?
Pol is bijna 16, heeft in de 8 jaar dat wij hem hebben 2x zijn gebit laten doen en sinds 4 of 5 jaar zijn z'n nierwaarden verhoogd en krijgt hij nierdieet, maar eten moet hij toch, dus dat is ook niet echt een kostenpost.
Oh en Linda krijgt pijnstillers, want dan loopt ze beter, maar echt kosten wil ik dat niet noemen.
Natuurlijk komen veel gebreken meer voor bij oudere honden dan bij jongere, maar niet elke oude hond heeft veel gebreken en hoe je ermee omgaat is ook nog een keuze.
Ik laat bij Pol bijvoorbeeld niet 2x per jaar bloedonderzoek doen. Niet eens vanwege de kosten, maar omdat hij er zo'n hekel aan heeft. Zolang hij goéd eet en niet overmatig drinkt, zullen zijn waarden wel stabiel zijn.
- Crescent
- Zeer actief
Eens. Mijn eerste hond was ergens tussen de 8 en 10 jaar toen ik haar adopteerde. Bovendien maak je op zo'n hondenleven ook weer een heleboel kosten niet, zo lang blijven ze simpelweg niet leven (helaas!)kipo schreef:Niet per se. Mijn eerste 2 honden zijn zonder enig probleem 11 jaar geworden, toen hadden ze miltkanker, de een overleed aan inwendige bloedingen, de ander (ruim een jaar later) is geopereerd en een paar maanden later ingeslapen wegens uitzaaiingen.Crescent schreef:Een oude hond is niet automatisch meer DA kosten?
Pol is bijna 16, heeft in de 8 jaar dat wij hem hebben 2x zijn gebit laten doen en sinds 4 of 5 jaar zijn z'n nierwaarden verhoogd en krijgt hij nierdieet, maar eten moet hij toch, dus dat is ook niet echt een kostenpost.
Oh en Linda krijgt pijnstillers, want dan loopt ze beter, maar echt kosten wil ik dat niet noemen.
Natuurlijk komen veel gebreken meer voor bij oudere honden dan bij jongere, maar niet elke oude hond heeft veel gebreken en hoe je ermee omgaat is ook nog een keuze.
Ik laat bij Pol bijvoorbeeld niet 2x per jaar bloedonderzoek doen. Niet eens vanwege de kosten, maar omdat hij er zo'n hekel aan heeft. Zolang hij goéd eet en niet overmatig drinkt, zullen zijn waarden wel stabiel zijn.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
- Zeer actief
Ging toch niet over gezonde ouwe honden of waar een hoestje of een wratje op zit.

- kipo
- Zeer actief
Het ging toch over oudere honden (punt). En sommige honden kún je financieel op leeglopen en anderen mankeren nooit iets. Dat is niet afhankelijk van de leeftijd.bouvierpoedel schreef:Ging toch niet over gezonde ouwe honden of waar een hoestje of een wratje op zit.
- Nicoline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): APBT
Ik heb Trees uit het asiel gehaald toen ze 10 jaar was, ze kwam hier eigenlijk in de opvang en is gebleven, toch nog mooi even 14 geworden terwijl ze cushing's had. Opzich is er voor die ouwetjes ook wel een doelgroep, denk aan mensen die zelf ook al op leeftijd zijn bijvoorbeeld of gewoon graag zo'n grijze snoet willen die rond het huis drentelt.