Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Vanmorgen was ik met Jet bij de dierenarts omdat ze ziek is (overgeven, buikpijn, niet eten. Gaat al weer wat beter gelukkig) De dierenarts vond haar dun, mager zelfs.. Naar mijn inziens valt het wel mee, toch? Ribben zijn goed te voelen, maar niet te zien. Ruggengraat en heupbotten zijn ook niet te zien. Ze heeft een bolle rug op de onderste foto omdat ze buikpijn had.
Lijkt op Elco en Gait op dit moment (maar die hebben nog wat meer vacht om het iets te camoufleren), en die mogen er wel weer een onsje bij. Elco is net echt ziek gewest, Gait volgens mij ook, maar aan hem was weinig meer te merken dan wat langzamer eten en iets meer rust in huis, wat nu weer over is
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 22 jan 2018 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Puur en alleen op basis van de bovenste foto zeg ik "aan de ondergrens van normaal".. ik zou er dus ook ietsje bij willen hebben. Maar.... foto's vertekenen. Als je zonder enige druk de ribben afzonderlijk kunt voelen dan is ze idd net ff te schraal.
Maar, opnieuw, foto's vertekenen; ik zou aan de hond moeten zitten om een gefundeerde mening (en dan is het alsnog een mening) te hebben.
Als je de ruggengraat wel erg kunt voelen, en de heupbotten ook echt kunt voelen, als in dat je voelt dat ze uitsteken, vind ik het zelf te mager, als het geen windhond is.
Maar ja, dat is moeilijk uit te leggen vanaf een beeldscherm.
~Suzanne~ schreef:Puur en alleen op basis van de bovenste foto zeg ik "aan de ondergrens van normaal".. ik zou er dus ook ietsje bij willen hebben. Maar.... foto's vertekenen. Als je zonder enige druk de ribben afzonderlijk kunt voelen dan is ze idd net ff te schraal.
Maar, opnieuw, foto's vertekenen; ik zou aan de hond moeten zitten om een gefundeerde mening (en dan is het alsnog een mening) te hebben.
Suzanne
Goed verwoord.
Vanaf de foto zou ik ook zeggen"ondergrens van normaal".
Daarbij heb je mensen die honden juist graag schraal zetten.
Daar ben ik er niet een van. Tenzij daar een reden voor is. Sport of gezondheid, waarin dit cruciaal zou zijn.
Een schrale hond heeft niet veel reserve als ze ziek zijn, en kunnen dan snel echt mager gaan ogen.
Emma schreef:Als je de ruggengraat wel erg kunt voelen, en de heupbotten ook echt kunt voelen, als in dat je voelt dat ze uitsteken, vind ik het zelf te mager, als het geen windhond is.
Bij Charlie voel je haar ruggengraat en heupbotten ook goed maar om haar ribben te voelen moet je toch echt wel wat druk zetten. Ik zou Charlie wel 1 of 2 kg lichter willen hebben.
Vanaf een foto vind ik het echt lastig zeggen maar ze lijkt me prima, al zou ik niet willen dat ze nog schraler zou worden als het mijn hond was.
~Suzanne~ schreef:Puur en alleen op basis van de bovenste foto zeg ik "aan de ondergrens van normaal".. ik zou er dus ook ietsje bij willen hebben. Maar.... foto's vertekenen. Als je zonder enige druk de ribben afzonderlijk kunt voelen dan is ze idd net ff te schraal.
Suzanne
Goed verwoord.
Vanaf de foto zou ik ook zeggen"ondergrens van normaal".
Daarbij heb je mensen die honden juist graag schraal zetten.
Daar ben ik er niet een van. Tenzij daar een reden voor is. Sport of gezondheid, waarin dit cruciaal zou zijn.
Een schrale hond heeft niet veel reserve als ze ziek zijn, en kunnen dan snel echt mager gaan ogen.
Ik heb mijn eiigen honden ook bewust net ietsje "onder normaal"... maar op basis van de foto van deze hond schat ik in dat die daar nog wat onder zit, echt aan de onderkant van de marge zeg maar. Maar, echt, dat is op basis van een foto. En je kunt het alleen beoordelen door te voelen. Als je de ribben direct kunt voelen, bij de minste aanraking, dan is dat je aanwijzing dat de hond idd ietsje meer mag zijn. Moet je door een laagje heen om de ribben te voelen is er niets aan de hand, als ook rugwervels en heup niet uitsteken.
Emma schreef:Als je de ruggengraat wel erg kunt voelen, en de heupbotten ook echt kunt voelen, als in dat je voelt dat ze uitsteken, vind ik het zelf te mager, als het geen windhond is.
Bij Charlie voel je haar ruggengraat en heupbotten ook goed maar om haar ribben te voelen moet je toch echt wel wat druk zetten. Ik zou Charlie wel 1 of 2 kg lichter willen hebben.
Vanaf een foto vind ik het echt lastig zeggen maar ze lijkt me prima, al zou ik niet willen dat ze nog schraler zou worden als het mijn hond was.
Je moet ze natuurlijk ook kunnen voelen, maar als je ze voelt, zonder dat daar ook echt wat vulling naast zit. Dus echt dat je karig skelet voelt. Zoals je dat voelt bij (niet te dikke) windhonden, dan vind ik het te mager. Als het dus geen windhond is.
Tja, moeilijk uit te leggen.
En natuurlijk heeft de bouw daar ook wel wat mee te maken.
Op basis van de foto's vind ik idd de markiesjes ook te schraal tonen. Maar.... op basis van de foto's dus.. telt niet echt maar ik heb niet meer om van uit te gaan.
Ik vind Jet, Elco en Gait alledrie prachtig op gewicht en probeer mijn honden ook zo te houden. Van mijn dierenarts krijg ik alleen maar complimenten
Ik wil de ribben makkelijk kunnen voelen maar niet zien en dat het smaller wordt na de achterste rib. Buik duidelijk hoger dan de ribbenkast.
Helemaal alleszeggend is dat niet want bij Dalí ga je zijn ruggengraat en heupbotten eerder voelen dan zijn ribben terwijl je bij Lucca haar ribben als eerste voelt. Het hangt af van de bespiering van een hond en van de manier waarop ze vet opslaan.
Lothian schreef:Ik vind Jet, Elco en Gait alledrie prachtig op gewicht en probeer mijn honden ook zo te houden. Van mijn dierenarts krijg ik alleen maar complimenten
Ik wil de ribben makkelijk kunnen voelen maar niet zien en dat het smaller wordt na de achterste rib. Buik duidelijk hoger dan de ribbenkast.
Ja dit dus eigenlijk. Vooral het bovenaanzicht van Jet is precies als bij Oor. Ik kreeg laatst van de dierenarts nog een hele verhandeling van dat mensen me vast wel zouden zeggen dat ze te mager is, maar dat ze dat absoluut niet is en dat mensen gewoon te dikke honden gewend zijn. Bij Oor kun je de ribben ook zonder enige moeite voelen maar je ziet ze niet. Ze zuo ook best een kilo of 2 meer kunnen hebben en nog steeds niet te dik zijn, maar dan gaat het vooral in een zwembandje rond haar taille zitten, en niet in een gelijkmatig verdeeld laagje over haar ribben. Nutteloos dus.
als ze een paar dagen niet eten en overgeven vallen ze gauw iets af,
maar over het algemeen heb ik mijn hond liever [wel binnen de normen] iets te schraal dan overgewicht.
vooral voor een jonge hond in de groei,
Lana is ook niet te dik [zou ook wel een paar kilo meer kunnen hebben] ribben voelbaar maar niet zichtbaar, geen uitstekende botten,
volop in de groei, eet prima, goed gewicht, glimmende vacht, vol energie, en rent de hele dag rondt, is vrolijk en gezond,
prima toch
Mijn eerste gedachte toen de dierenarts zei dat ze haar mager vond was ook: tegenwoordig zijn veel honden juist te dik, dat is het normaalbeeld aan het worden. Ik hou juist wel van de atletische bouw en slank.
Ik vind haar zelf ook prachtig hoe ze nu is. Mooi slank en heel goed gespierd. Ze is dan ook behoorlijk actief. Ze moet inderdaad niet dunner worden, dan zou ze wel te dun zijn.
Ik vind haar wel erg slank, net op het randje zou ik ook zeggen. Nou heb ik liever een dunne dan een stevige hond (en ik heb beiden), maar het grote nadeel is dan dat ze gelijk zo mager worden als ze ziek zijn. Dat vind ik eng.
Sorry dat ik ook je topic leen, maar wat vinden jullie van Millie?
Jet ziet er perfect uit!
Elmo is echt wel aan de dunne kant, ik kan zijn ruggengraat voelen, maar er komt geen gram meer op. Daar hoor je mensen nooit over, door die vacht