Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Helpt het om je hond te wassen bij allergie??
Moderator: moderatorteam
- Ody
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Helpt het om je hond te wassen bij allergie??
Ik zag ergens op tv een programma voorbij komen van een vrouw die eigenlijk allergisch was voor honden, maar toch heel graag een hondje wilde. Ze had nu een wit fluffy hondje, beetje maltezer/boomerachtig maar dan kort geknipt. Haar huis was supersteriel en behoorlijk kaal (zonder frutsels, kussentjes e.d.). Als ze het hondje iedere dag in bad deed ging het goed.
Nu vroeg ik me af........ aangezien ik zelf allergisch ben (icm astma) of dat inderdaad scheelt. Ik was mijn honden eigenlijk nooit, tenzij ze in iets goors hebben gelegen. Misschien moet ik dat toch af en toe gaan doen?????
Nu vroeg ik me af........ aangezien ik zelf allergisch ben (icm astma) of dat inderdaad scheelt. Ik was mijn honden eigenlijk nooit, tenzij ze in iets goors hebben gelegen. Misschien moet ik dat toch af en toe gaan doen?????
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
- Aantal honden: 1
Re: Helpt het om je hond te wassen bij allergie??
Hoelang heb je je honden al? Heb je er nog veel last van? Ik ben namelijk ook allergisch voor veel dieren waaronder veel honden. Toen ik Shep net in huis had, was dat ook het geval. Nam toen dagelijks een allergiepil. Maar naarmate ik haar langer had vervaagde mijn allergie. Volgens mijn huisarts was dat heel normaal omdat ik samen met Shep woon, dat ik resistentie had opgebouwd.
Nu heb ik het alleen nog als ik echt met mijn neus in haar vacht ga hangen maar daar neem ik dan met liefde een allergiepil voor in.
Geen idee of je hond wassen helpt. Een hond vaak wassen is natuurlijk weer niet goed voor de hond zelf.
Nu heb ik het alleen nog als ik echt met mijn neus in haar vacht ga hangen maar daar neem ik dan met liefde een allergiepil voor in.
Geen idee of je hond wassen helpt. Een hond vaak wassen is natuurlijk weer niet goed voor de hond zelf.

- Ody
- Zeer actief
Met medicijnen heb ik van mijn eigen honden tot nu toe gelukkig weinig last, maar ik merk wel dat ik steeds meer op katten ga reageren. Ook die van mezelf, de kattenkamer binnen komen slaat soms echt op mijn longen.
De katten wassen is geen optie, maar de honden bijvoorbeeld eens per kwartaal ofzo zou prima kunnen als dat wat zou uitmaken.
De katten wassen is geen optie, maar de honden bijvoorbeeld eens per kwartaal ofzo zou prima kunnen als dat wat zou uitmaken.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
De meeste mensen hebben last van de huidschilfers van het dier dus ik denk wel dat af en toe wassen zal helpen.

- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Kan me wel ergens voorstellen dat het een beetje helpt als het alleen om een contact allergie gaat. De soort vacht helpt hier ook al in.
Zelf ben ik ook allergisch, maar je bouwt inderdaad in de loop der tijd een resistentie op voor de stoffen die jouw hond bij zich draagt. Overigens heb ik wel te horen gekregen(van de huisarts( dat omgekeerd ook kan gebeuren waardoor het dus erger zou worden, in geval van knaagdieren is dit ook wel uitgekomen, daarmee verdraag ik lichamelijk contact echt niet en dat heeft er ook voor gezorgd dat ik mijn laatste koppel ratten heb moeten herplaatsen. Wel nog meerdere malen geprobeerd met andermans ratten en hamster maar dat moet ik maar niet meer doen.
Van Izzy heb ik nog nooit een reactie gehad maar stokhaar levert standaard wel reactie's op. Zodra het weer korte mouwen weer gaat worden begin ik met de hooikoorts tabletten waardoor de reactie's wat minder heftig zijn, aangezien ik Droef nog al graag knuffel.
Izzy heeft een zachte vacht en ook wanneer ze net geschoren is heb ik vrijwel geen last van mijn contact allergie bij haar. Gek genoeg vind ik dat zachte haar zelf helemaal niet fijn voelen, ik voel liever kortharige honden zeg maar, alleen denkt mijn allergie daar anders over. 
Zelf ben ik ook allergisch, maar je bouwt inderdaad in de loop der tijd een resistentie op voor de stoffen die jouw hond bij zich draagt. Overigens heb ik wel te horen gekregen(van de huisarts( dat omgekeerd ook kan gebeuren waardoor het dus erger zou worden, in geval van knaagdieren is dit ook wel uitgekomen, daarmee verdraag ik lichamelijk contact echt niet en dat heeft er ook voor gezorgd dat ik mijn laatste koppel ratten heb moeten herplaatsen. Wel nog meerdere malen geprobeerd met andermans ratten en hamster maar dat moet ik maar niet meer doen.
Van Izzy heb ik nog nooit een reactie gehad maar stokhaar levert standaard wel reactie's op. Zodra het weer korte mouwen weer gaat worden begin ik met de hooikoorts tabletten waardoor de reactie's wat minder heftig zijn, aangezien ik Droef nog al graag knuffel.

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Mijn allergische vriendin met een longziekte wast haar hondje heel vaak.Op die manier kan ze toch van een hond genieten anders was het geen doen.
- Ody
- Zeer actief
Misschien toch eens een fles gaan aanschaffen dan.....
Welke shampoo gebruiken jullie??
Welke shampoo gebruiken jullie??
- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Het kan inderdaad helpen. Zelf zou ik er dan eerder voor kiezen ze naar een trimsalon te brengen waar ze (zeker in de rui) eens goed gewassen worden en met een waterblazer alle losse haren eens flink eruit geblazen worden. Dat kan echt schelen en lukt je zelf niet met alleen wassen.
Daarnaast inderdaad zorgen voor minder stof in huis qua vloerkleden, kussens, stoffen bank, etc. En een goed luchtfilter kan echt een heel groot verschil maken, daarmee zitten er veel minder allergenen in de lucht. Vooral ook met katten zou ik zeker voor een luchtfilter gaan.
Daarnaast inderdaad zorgen voor minder stof in huis qua vloerkleden, kussens, stoffen bank, etc. En een goed luchtfilter kan echt een heel groot verschil maken, daarmee zitten er veel minder allergenen in de lucht. Vooral ook met katten zou ik zeker voor een luchtfilter gaan.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Moet je maar net genoeg geld hebben om je hond iedere week naar de trimsalon te brengen.hakunamatata schreef:Het kan inderdaad helpen. Zelf zou ik er dan eerder voor kiezen ze naar een trimsalon te brengen waar ze (zeker in de rui) eens goed gewassen worden en met een waterblazer alle losse haren eens flink eruit geblazen worden. Dat kan echt schelen en lukt je zelf niet met alleen wassen.
Wassen en blowen kun je zelf ook wel daar is geen diploma hogere wetenschappen voor nodig .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je allergisch bent voor de huidschilfers lijkt wassen me eerder averechts werken.
Ik was mijn honden nooit daarom hoef ik ze ook nooit in te smeren. De naakthonden die gewassen worden (en gesmeerd) moeten om de paar dagen ingesmeerd worden om de huid soepel te houden.
Als je na het wassen niet smeert krijg je zo'n schilferende hond.
Dat is niet anders met een hond met vacht natuurlijk. De vacht en huid worden niet beter van wassen (bij een goede vacht en huid uiteraard).
Ik was mijn honden nooit daarom hoef ik ze ook nooit in te smeren. De naakthonden die gewassen worden (en gesmeerd) moeten om de paar dagen ingesmeerd worden om de huid soepel te houden.
Als je na het wassen niet smeert krijg je zo'n schilferende hond.
Dat is niet anders met een hond met vacht natuurlijk. De vacht en huid worden niet beter van wassen (bij een goede vacht en huid uiteraard).
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Eens per kwartaal gaat sowieso niet uitmaken. Bij het wassen hoop je dat dode huidschilders en allergenen wegspoelen ipv in de lucht/je huis komen waar jij er last van kunt hebben. Maar dat aanmaken van huidschilfers is gewoon een continue proces. Je zou je hond volgens mij elke dag moeten wassen voordat je er echt effect van hebt. Net als dat eens per kwartaal stofzuigen niet echt zoden aan de dijk zet. Als je geen last hebt van je hond zou ik er niks aan doen want al dat wassen is wel slecht voor de hond, en tegen de kattenallergie doet het sowieso al helemaal niks.Ody schreef:De katten wassen is geen optie, maar de honden bijvoorbeeld eens per kwartaal ofzo zou prima kunnen als dat wat zou uitmaken.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Nouja voor we bediscussiëren wat allemaal wel of niet helpt - je kunt het gewoon uitproberen toch?
Dan kom je er vanzelf achter.

-
- Zeer actief
Wij hebben een niet verharende hond (Portugese waterhond)
Mijn zus is heel erg allergisch voor heel veel dieren.
Als ik onze hond was en droog met de waterblazer voordat mijn zus kontakt heeft met onze hond heeft ze veel meer last dan wanneer ik m een tijd niet gewassen heb.
Dus hier gaat het niet op.
Mijn zus heeft trouwens veel meer last van deze zgn hypoallergene hond dan van onze vorige hond. (border collie)
Dus ik denk dat het heel erg scheelt per persoon en welke soort allergie je hebt.
Mijn zus is heel erg allergisch voor heel veel dieren.
Als ik onze hond was en droog met de waterblazer voordat mijn zus kontakt heeft met onze hond heeft ze veel meer last dan wanneer ik m een tijd niet gewassen heb.
Dus hier gaat het niet op.
Mijn zus heeft trouwens veel meer last van deze zgn hypoallergene hond dan van onze vorige hond. (border collie)
Dus ik denk dat het heel erg scheelt per persoon en welke soort allergie je hebt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Nou precies.Paisley schreef:Nouja voor we bediscussiëren wat allemaal wel of niet helpt - je kunt het gewoon uitproberen toch?
Gewoon uitproberen zou ik zeggen.
(En hoe zo slecht voor de hond. Zijn daar überhaupt studies van dan?
Ik was me ook elke dag

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Emma schreef:Nou precies.Paisley schreef:Nouja voor we bediscussiëren wat allemaal wel of niet helpt - je kunt het gewoon uitproberen toch?
Gewoon uitproberen zou ik zeggen.
(En hoe zo slecht voor de hond. Zijn daar überhaupt studies van dan?
Ik was me ook elke dag)

Vrogger gingen mensen minimaal maar 1 x per week in bad en dan gelijk de wekelijkse schone onderbroek aan want het zou slecht zijn zoveel wassen.
Niets mis mee met een schone fris gewassen hond. Bij veel fokkers gaan de honden ook 1 x maal per week in bad en die zijn nog allemaal gezond.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Ik ga even corrigeren, het gaat niet om honden die allergisch zijn, maar om de baasjes die allergisch zijn voor de hond_Tiny_ schreef:Het gezegde dat wassen voor een hond slecht is is achterhaald en stamt uit de tijd dat mensennhun hond nog met groene zeep wasten. Je moet wel een beetje ket je tijd meegaan, we zeggen immers ook niet meer dat honden agressief worden van rauw vlees.
Het wassen van een allergische hond kan zeker wel helpen. Ten eerste omdat je de allergenen wegwast. Stel je hond is allergisch voor berkenpollen. Wanneer die pollen dan veel in de lucht zijn kan een hond er echt wel baat bij hebben om gewassen te worden. Ten tweede omdat tijdens het drogen van de huid en vacht verkoeling optreed wat jeukstillend is.
Waar het fout gaat is wanneer mensen denken een natuurlijke shampoo te moeten gebruiken. Want natuurlijk is goed nietwaar? Maar een shampoo die op planten en kruiden gebasserd is kan net zo goed een allergische reactie oproepen. Wat je moet hebben is een synthetische shampoo. Die wordt door het lichaam niet herkend als allergeen.
Een hond mag gerust elke week gewassen worden met een goede hondenshampoo. Sterker nog, allergische honden die een speciale shampoo van de DA hebben moeten zelfs 2 keer per week gewassen worden.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Toch hebben heel veel mensen huidproblemen door overmatig gebruik van zeep die niet als dusdanig herkend worden. Zoals een vette hoofdhuid, waardoor je wel móet wassen om de dag en daardoor het probleem in stand houdt. Of mensen die na het douchen altijd gezichtscreme en bodylotion moeten gebruiken omdat ze anders het gevoel hebben uit hun vel te scheuren.bouvierpoedel schreef:![]()
Vrogger gingen mensen minimaal maar 1 x per week in bad en dan gelijk de wekelijkse schone onderbroek aan want het zou slecht zijn zoveel wassen.
Niets mis mee met een schone fris gewassen hond. Bij veel fokkers gaan de honden ook 1 x maal per week in bad en die zijn nog allemaal gezond.
Ik heb beide. Als ik een hond was, was ik dan zo'n schilferig yorkie met vettige slieren vacht

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ja precies, het is echt allang bewezen dat veel wassen (vooral met zeep en warm water) niet zo best is voor de huid. Dat is bij mensen, maar waarom dat bij honden anders zou zijn zou ik echt niet weten. Toch sta ik ook geregeld onder de douche en was ik mijn haar, dus ach om dat met je hond ook te doen, waarom niet. Maar dan niet verbaasd zijn als de vetaanmaak van de hondenvacht, net als bij mijn haar, volkomen ontregeld raakt.Paisley schreef:Toch hebben heel veel mensen huidproblemen door overmatig gebruik van zeep die niet als dusdanig herkend worden. Zoals een vette hoofdhuid, waardoor je wel móet wassen om de dag en daardoor het probleem in stand houdt. Of mensen die na het douchen altijd gezichtscreme en bodylotion moeten gebruiken omdat ze anders het gevoel hebben uit hun vel te scheuren.bouvierpoedel schreef:![]()
Ik heb beide. Als ik een hond was, was ik dan zo'n schilferig yorkie met vettige slieren vacht