Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Schapen jagen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Als ik weet dat we naar plekken gaan waar we ook schapen tegenkomen, neem ik altijd m'n 10 mtr. lijn mee. Ik loop expres bepaalde weilanden door met Stanley aan de lange lijn en zet hem onder commando 'Volg' en 'Zit', langs die schapen heen. Die schapen rennen niet weg, want die zijn honden gewend, maar blijven wel op veilige afstand. Daarna geef ik vrij en mag hij zelf z'n weg bepalen (nog steeds aan de lange lijn). Gaat natuurlijk gelijk richting schaappies, waarna ik hard 'Nee' roep en het commando 'Hier'. Hij komt dan meestal gelijk terug en dat beloon ik met stukjes leverworst of kaas.
Tussen de paarden door gaat nu wel geweldig goed los. Het opjagen van die runderen doet hij zo af en toe (altijd die grote vette stier), maar dat 'Nee' en 'Hier' gevolgd door beloning levert Stanley altijd wat op. Het is een en al omkoperij, maar het werkt wel.
Jouw hond is nog heel jong en op ontdekkingsreis. Denk dat het verstandig is hem aan de lange lijn aan te leren totdat hij oud genoeg is om los te gooien bij schapen etc. Bij het inzetten van jouw commando's gevolgd door goed gedrag krijgt hij sneller door wat de bedoeling is. Wat ook helpt is om een hond erbij te laten lopen die zich totaal niet interesseert voor het opjagen van vee.
Veel succes.
Tussen de paarden door gaat nu wel geweldig goed los. Het opjagen van die runderen doet hij zo af en toe (altijd die grote vette stier), maar dat 'Nee' en 'Hier' gevolgd door beloning levert Stanley altijd wat op. Het is een en al omkoperij, maar het werkt wel.
Jouw hond is nog heel jong en op ontdekkingsreis. Denk dat het verstandig is hem aan de lange lijn aan te leren totdat hij oud genoeg is om los te gooien bij schapen etc. Bij het inzetten van jouw commando's gevolgd door goed gedrag krijgt hij sneller door wat de bedoeling is. Wat ook helpt is om een hond erbij te laten lopen die zich totaal niet interesseert voor het opjagen van vee.
Veel succes.
-
- Actief
Oei, je weet dat de politie je hond kan afschieten als hij in een weiland schapen de dood in jaagt? Ik ken een persoon waar ik schapendrijf, die deze problematiek ook behandeld. Helaas heb ik wel vaker gehoord dat bouviers echt schapen dood gebeten hebben. Zodra je de hond niet voldoende onder appel heb, lijkt het mij verstandiger om je hond aan te lijnen.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
In een geval als dit, waarbij jouw hond zeer riskant bezig is zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Zoek een deskundige trainer op die met de teletac weet om te gaan. Alleen op die manier zul je kunnen bereiken dat je zeker weet dat je hond nooit meer achter schapen aan zal gaan.
Maar zorg er voor dat je met een hele goede trainer in zee gaat, het luistert allemaal verschrikkelijk nauw, en je moet echt heel goed weten wat je doet in zo´n geval.
Zolang als je dit er niet uit hebt moet je zorgen dat je hond niet de kans krijgt om nog eens in de fout te gaan, dat kan hem namelijk zijn kop kosten, omdat hij gewoon afgeknald kan worden.
Maar zorg er voor dat je met een hele goede trainer in zee gaat, het luistert allemaal verschrikkelijk nauw, en je moet echt heel goed weten wat je doet in zo´n geval.
Zolang als je dit er niet uit hebt moet je zorgen dat je hond niet de kans krijgt om nog eens in de fout te gaan, dat kan hem namelijk zijn kop kosten, omdat hij gewoon afgeknald kan worden.
- -Jolanda-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
[quote="Wil de hond"]In een geval als dit, waarbij jouw hond zeer riskant bezig is zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Zoek een deskundige trainer op die met de teletac weet om te gaan. Alleen op die manier zul je kunnen bereiken dat je zeker weet dat je hond nooit meer achter schapen aan zal gaan.
8O 8O Teletac (stroomding toch)
Zeg zullen we eerst proberen op een positieve andere manier (lange lijn)
Dit eruit te trainen in plaats van meteen de stroom erop
8O 8O Teletac (stroomding toch)
- Annet
- Zeer actief
Ik vind de ernst van de situatie wel zodanig, dat ik ook het gebruik van de TT aan zou raden. Lange lijn enzo is allemaal leuk, maar ik vraag me af of je dan toch goed genoeg doorkomt.
Als het mijn hond zou zijn, zou ik het risico niet willen nemen. Dan zou ik zeker willen weten dat hij nooit maar weer een schaap aan zou durven kijken. Ik woon namelijk in een nogal schaaprijk gebied, dus het zou anders of afleren of herplaatsen worden.
Als het mijn hond zou zijn, zou ik het risico niet willen nemen. Dan zou ik zeker willen weten dat hij nooit maar weer een schaap aan zou durven kijken. Ik woon namelijk in een nogal schaaprijk gebied, dus het zou anders of afleren of herplaatsen worden.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Leg jij dan eens uit hoe die positieve werkwijze met de lange lijn er volgens jou uit hoort te zien om de kans op succes echt groot te maken. Zo groot dat je zeker weet dat deze hond, die de smaak al te pakken heeft, het nooit meer in zijn hoofd zal halen om nog eens achter de schapen aan te gaan.Jokie schreef:8O 8O Teletac (stroomding toch)Wil de hond schreef:In een geval als dit, waarbij jouw hond zeer riskant bezig is zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Zoek een deskundige trainer op die met de teletac weet om te gaan. Alleen op die manier zul je kunnen bereiken dat je zeker weet dat je hond nooit meer achter schapen aan zal gaan.
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Is ook een optie, in mijn ogen zelfs het enige alternatief voor de TT.M@ri@nne schreef:Wat is er mis met gewoon je hond aangelijnd houden in de buurt van schapen?
Deze methode heeft als nadeel dat er wel eens een schaap, of een hele kudde, op wil duiken op een plaats waar je dat niet verwacht, en de hond lekker los hebt.
- M@ri@nne
- Zeer actief
Nou die van mij is eens achter een kudde Schotse Hooglanders aan gegaan.Wil de hond schreef:Is ook een optie, in mijn ogen zelfs het enige alternatief van de TT.M@ri@nne schreef:Wat is er mis met gewoon je hond aangelijnd houden in de buurt van schapen?
Deze methode heeft als nadeel dat er wel eens een schaap, of een hele kudde, op wil duiken op een plaats waar je dat niet verwacht, en de hond lekker los hebt.
En houden we nu aangelijnd waar het moet. Verder kan ze in het bos e.d lekker los hoor.
Groetjes, Marianne.

-
- Zeer actief
- -Jolanda-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
M@ri@nne schreef:Wat is er mis met gewoon je hond aangelijnd houden in de buurt van schapen?
Dit is wat ik zou doen, mijn honden bij me houden aan de lijn.
Woon je in een gebied met veel schapen (andere dieren) dan zou ik hem zeker aangelijnd houden, want je kan het nooit voorklomen dat je hond ervandoor gaat richting schapen in dit geval, hoe goed hij/zij getraind is.
ik zou zeggen oefen met de lange lijn voor lange tijd 9en dan heb ik minimaal denk ik over een half jaar tot langer) en maak jezelf leuker dan die schapen, door aller lei manieren, lekkere dingen/speeltjes/enz.
Maar Wil leg mij eens uit hoe jij dat dan met die Teletac wil doen:
Hond dat ding om en als hij naar de schapen rent :O hond stroom stoot
Hond er nog een keer opaf en weer :O
een slimme hond heeft in mijn ogen door wanneer dat ding om is of niet, oftewel na een tijd stel het gaat goed met de Teletac en je wil dat ding niet meer omdoen loopt langs schapies en hond vliegt er weer op af en heeft nu succes, want hij weet dat die Teletac niet om is.
Tenminste zo zie ik het.
Ga gewoon met een lange lijn oefene of houdt je hond gewoon aangelijnd is het makkelijkst van alles.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij mijn ouders is een paar weken geleden een halve kudden schapen afgemaakt omdat ze door een hond zo verminkt waren dat ze niet meer te redden waren. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en je hond gewoon netjes aanlijnen. Wil je je hond los laten lopen, dan ga je toch gewoon naar een ander gebied om te wandelen?
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Jij hebt het denk ik over natuurgebieden?chrico schreef:Hahah Wil, hier duiken er niet ineens kuddes op. Dat staat van te voren aangegeven dat het mogelijk is als je in zo een gebied gaat wandelen.
Maar schapen in weilanden staan daar gewoon hoor, zonder bordjes die dit aangeven. Zoiets kom je gewoon tegen, op sóms onverwachte momenten. Zoals Zucco sinds kort ook weet, uit ondervinding.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Dan loop je dus op de openbare weg en moet je hond aangelijnd zijnWil de hond schreef:Bochtjes, bomen, dijkjes, zaken die het zicht belemmeren.chrico schreef:Schapen in weilanden zie je toch 8O
En dan ineens staat er onverwacht een schaap in beeld, daar waar je ze nooit tegenkomt, en shit, je hond ziet het eerder dan jij, en hij loopt los.

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja hallo Whera,chrico schreef:Dan loop je dus op de openbare weg en moet je hond aangelijnd zijnWil de hond schreef:Bochtjes, bomen, dijkjes, zaken die het zicht belemmeren.chrico schreef:Schapen in weilanden zie je toch 8O
En dan ineens staat er onverwacht een schaap in beeld, daar waar je ze nooit tegenkomt, en shit, je hond ziet het eerder dan jij, en hij loopt los.want ik neem aan dat jij een schaap in een weiland bedoeld
Als je het wetboek erbij gaat halen, en er dan even voor het gemak vanuit gaat dat dit altijd netjes wordt nageleefd, dan kan er natuurlijk helemaal nooit niks fout gaan tussen een hond en een schaap in een weiland.

-
- Zeer actief
Misschien ben ik erg simpel denkend hoor
maar, als ik een omgeving niet ken dan hou ik mijn honden bij me. Nu hoeven die van mij niet persee een riem om willen ze op de voet volgen maar als ik op een weg ben die ik niet ken, dan hou ik ze toch vast.
Ken ik de omgeving dan kom ik ook niet voor een verrassend schaap/of weet ik het wat te staan want dan weet ik waar die schapen staan.
Hier weet ik dat Milk de struisvogels heel erg leuk vind en geen kwaad vanuit Milk maar als ze de kans krijgt gaat ze erachteraan om te zien of struisvogels ook kunnen vliegen
Voor ik die weg op ga waar die vogels staan, gaat Milk op de voet.

Ken ik de omgeving dan kom ik ook niet voor een verrassend schaap/of weet ik het wat te staan want dan weet ik waar die schapen staan.
Hier weet ik dat Milk de struisvogels heel erg leuk vind en geen kwaad vanuit Milk maar als ze de kans krijgt gaat ze erachteraan om te zien of struisvogels ook kunnen vliegen

Voor ik die weg op ga waar die vogels staan, gaat Milk op de voet.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Je praat hier over een puber van 8 maanden, die nog in een leerproces zit. Dan ga je hem toch niet corrigeren met een stroomband?!!!
Eerst kijken in hoeverre hij appel aanneemt op de lange lijn, lijkt mij nuttiger dan nu al te gaan zwaaien met zo'n band.
Baasje mag er zelf ook wel wat voor doen, maar dan wel op een wat diervriendelijker manier, is mijn mening.
Daarnaast zijn die dingen knoertduur en bij ondeskundig gebruik een gevaarlijk wapen.
Eerst kijken in hoeverre hij appel aanneemt op de lange lijn, lijkt mij nuttiger dan nu al te gaan zwaaien met zo'n band.
Baasje mag er zelf ook wel wat voor doen, maar dan wel op een wat diervriendelijker manier, is mijn mening.
Daarnaast zijn die dingen knoertduur en bij ondeskundig gebruik een gevaarlijk wapen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij deskundig gebruik kan die puber met behulp van een elektronische halsband gewoon in één keer zijn leerproces wat schapen betreft afsluiten.Golden Stanley schreef:Je praat hier over een puber van 8 maanden, die nog in een leerproces zit. Dan ga je hem toch niet corrigeren met een stroomband?!!!
Hij leert dan dat het beter is om niet niet niet bij schapen in de buurt te komen. Zo dieronvriendelijk als het lijkt is zo´n stroomband echt niet hoor, je moet die dingen ook weer niet overschatten. De stroomstokken waar ze varkens me shocken zijn vele malen erger.
Je hebt gelijk als je zegt dat die dingen deskundig gebruikt dienen te worden, niet alleen maar ter voorkoming van onnodig leed, maar bovenal ter voorkoming van het toepassen van een verkeerd leerproces.
Zaak is dan ook dat je op het gemak een deskundige trainer opspoort, en vertrouwt op zijn kennis in deze. Niet zelf gaan lopen klooien dus.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je ziet wat over het hoofd denk ik Wil. Een stroomband is niet per definitie een martelwerktuig, maar als je hem wilt gebruiken om de hond van het schapen jagen af te houden , is je doel het geven van een traumatische ervaring, waardoor de hond het nooit of te nimmer meer in zijn pannetje haalt om achter een schaap aan te durven.Wil de hond schreef:Bij deskundig gebruik kan die puber met behulp van een elektronische halsband gewoon in één keer zijn leerproces wat schapen betreft afsluiten.
Hij leert dan dat het beter is om niet niet niet bij schapen in de buurt te komen. Zo dieronvriendelijk als het lijkt is zo´n stroomband echt niet hoor, je moet die dingen ook weer niet overschatten. De stroomstokken waar ze varkens me shocken zijn vele malen erger.
Dat is dus niet diervriendelijk, misschien heel nuttig, maar niet diervriendelijk.
Ik ken het verhaal van een herder die afgeleerd moest worden schapen te jagen, met deskundige trainer en teletakt.
Het geval wilde echter dat er net op het moment van de schok van de teletakt een vliegtuig overkwam. Die hond kromp nog jaren lang ineen als er een vliegtuig overkwam. Dat is dus een traumatische ervaring.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Eline* schreef:Je ziet wat over het hoofd denk ik Wil. Een stroomband is niet per definitie een martelwerktuig, maar als je hem wilt gebruiken om de hond van het schapen jagen af te houden , is je doel het geven van een traumatische ervaring, waardoor de hond het nooit of te nimmer meer in zijn pannetje haalt om achter een schaap aan te durven.Wil de hond schreef:Bij deskundig gebruik kan die puber met behulp van een elektronische halsband gewoon in één keer zijn leerproces wat schapen betreft afsluiten.
Dat is dus niet diervriendelijk, misschien heel nuttig, maar niet diervriendelijk.
Of dit diervriendelijk is of niet is natuurlijk wel diskutabel. Want als je door zo´n negatieve ervaring érger kunt voorkomen redt je mogelijkerwijs zelfs de hond, en wie weet een schaap, zijn leven. Afwegen van de gevolgen dus, van het wél of niet doen van het één of het ander. Ken jij een diervriendelijke methode die een even goede garantie op afleren geeft in deze? Afgezien van het aangelijnd houden dan.
Ik ken het verhaal van een herder die afgeleerd moest worden schapen te jagen, met deskundige trainer en teletakt.
Het geval wilde echter dat er net op het moment van de schok van de teletakt een vliegtuig overkwam. Die hond kromp nog jaren lang ineen als er een vliegtuig overkwam. Dat is dus een traumatische ervaring.
Waar jij het nu over hebt is denk ik toch wel een heel incidenteel geval hoor, en ook hier weer kun je je dus weer afvragen of de trainer niet een foutje maakte. Zulke verhalen ken ik ook, maar vraag me vaak af waar deze verhalen nu precies op gebaseerd zijn.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Er is geen diervriendelijke manier om jagen af te leren. Mijn honden jagen ook en gaan dus niet los in gebieden waar er iets te jagen valt.
Die keuze heb ik, dus geen stroombanden hier.
Zo vreemd is het voorbeeld van het vliegtuig niet. Het doel van de stroomschok is dat de hond de prikkel schaap associeert met een schok. Als hij net twee tellen is afgeleid door een vliegtuig, een andere hond of een fluitje van een meneer zal dat hetgeen zijn wat hij dus linkt aan de schok. Zo simpel is dat en dat is niet helemaal uit te sluiten.
Zo vreemd is het voorbeeld van het vliegtuig niet. Het doel van de stroomschok is dat de hond de prikkel schaap associeert met een schok. Als hij net twee tellen is afgeleid door een vliegtuig, een andere hond of een fluitje van een meneer zal dat hetgeen zijn wat hij dus linkt aan de schok. Zo simpel is dat en dat is niet helemaal uit te sluiten.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

Wat ik me zit af te vragen is dat dan zowat elke hond wel een stroomband kan gebruiken bij bv. het opjagen van eenden en katten (zie ik hetzelfde als schapen).
Ik steek liever energie in de gewenning aan situaties door daar vaak te lopen aan de lange lijn en het onder appel zetten, dan dat ik een stroomband moet gebruiken.
Ik steek liever energie in de gewenning aan situaties door daar vaak te lopen aan de lange lijn en het onder appel zetten, dan dat ik een stroomband moet gebruiken.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Er is denk ik wel een wezenlijk verschil tussen jagen, en achter schapen aanzitten. Het komt wel op hetzelfde neer, maar een konijn is natuurlijk geen kudde schapen. De kans dat je hond afgeknald wordt omdat hij achter een konijn aanzit is vele malen kleiner.Eline* schreef:Er is geen diervriendelijke manier om jagen af te leren. Mijn honden jagen ook en gaan dus niet los in gebieden waar er iets te jagen valt.
Ik zal ook zeker niet gaan aanmoedigen dat mensen het jachtinstinkt van hun hond gaan beteugelen door te pas en te onpas met een stroomband te gaan werken. Integendeel. Maar in extreme gevallen is het dus wel gewoon óf de stroomband, of een leven lang emmeren en onnodig risiko lopen.
Ook ben ik het er mee eens dat een goed appél, en gezond verstand veel problemen kunnen voorkomen. Aanlijnen daar waar je wild verwacht is ook een goede manier om problemen te voorkomen. Toch vrees ik dat een goed appél wel eens te weinig tegenwicht in de schaal kan leggen in het geval van een zeer sterke prikkel, zoals een kudde schapen dat kan zijn voor een hond die daar hevig op reageert, zeker als er al succes-ervaringen zijn behaald, zoals bij de Bouvier uit dit topic. Nog afgezien van het jachtinstinkt, het veedrijvers-instinkt zal ook zeker meespelen.
Of iemand kiest voor het gebruik van een stroomband is een individuele keuze.
En nog even over dat vliegtuig, of een andere afleidende prikkel, en de associatie daarmee van de impuls van de stroomband. Ik betwijfel ten zeerste dat een hond die echt helemaal gericht is op een schaap waar hij op af rent, en er al heel dicht in de buurt is, zich af zal laten leiden door een secundaire prikkel. Ik denk dat hij op dat moment gewoon niet bereikbaar is voor andere prikkels, zoals een fluitje o.i.d. Mocht dit wel zo zijn, dan denk ik dat er met zo´n hond getraind kan worden zonder stroomband.
Maar goed, om kort te gaan. De vraag in het openingsbericht was of er een manier bestaat om schapenjagen af te leren. Het antwoord daarop is dus ja.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Even voor de duidelijkheid..ik ben het niet met je oneens Wil. Alleen een jachtinstinkt is een jachtinstinkt. Als ik Nelson of Laika bij schapen zet is het leed niet te overzien. Alleen ik zet ze dus niet los tussen de schapen.
Daar ben ikzelf bij.
Daar ben ikzelf bij.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben het ook niet met jou oneens hoor Eline.Eline* schreef:Even voor de duidelijkheid..ik ben het niet met je oneens Wil. Alleen een jachtinstinkt is een jachtinstinkt. Als ik Nelson of Laika bij schapen zet is het leed niet te overzien. Alleen ik zet ze dus niet los tussen de schapen.
Daar ben ikzelf bij.
Je hebt gelijk, een jachtinstinkt is een jachtinstinkt, en dat zit er nou eenmaal in. Op zich valt zoiets prima te beheersen, en kun je daar goed mee om gaan.
Of in ieder geval, hoor je daar goed mee om te kunnen gaan, zeker als het zich richt op gevoeligere prooien.