Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Plukvacht.
Moderator: moderatorteam
- Simone-H
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Plukvacht.
Pepper heeft een plukvacht, en daar heb ik een vraag over.
November 2016 kon Pepper niet echt geplukt worden omdat er nagenoeg geen ondervacht was. Ergens in het voorjaar was die ondervacht er wel weer en is ze goed behandeld. In de zomer een paar keer bijgetrimd.
Afgelopen najaar was er weer bijna geen ondervacht. Niet geplukt dus. Ondertussen zit er vrij veel haar op. Het zit ook wel los, ik hoef er maar even een beetje aan te trekken en het laat los. De ondervacht lijkt nu ook in orde.
Maar eigenlijk vind ik die lange vacht wel leuk staan. Vooral in deze tijd van het jaar. Is het voor de vacht erg als ik het plukken nog een poosje uitstel?
Pepper zelf lijkt er geen last van te hebben. Ze zit niet of nauwelijks te krabben. Ik borstel haar regelmatig zodat het niet gaat klitten. Af en toe vind ik een dotje haar, (soms wat losse haren).
Ik zou haar dan als het wat warmer weer gaat worden weer helemaal willen laten trimmen.
November 2016 kon Pepper niet echt geplukt worden omdat er nagenoeg geen ondervacht was. Ergens in het voorjaar was die ondervacht er wel weer en is ze goed behandeld. In de zomer een paar keer bijgetrimd.
Afgelopen najaar was er weer bijna geen ondervacht. Niet geplukt dus. Ondertussen zit er vrij veel haar op. Het zit ook wel los, ik hoef er maar even een beetje aan te trekken en het laat los. De ondervacht lijkt nu ook in orde.
Maar eigenlijk vind ik die lange vacht wel leuk staan. Vooral in deze tijd van het jaar. Is het voor de vacht erg als ik het plukken nog een poosje uitstel?
Pepper zelf lijkt er geen last van te hebben. Ze zit niet of nauwelijks te krabben. Ik borstel haar regelmatig zodat het niet gaat klitten. Af en toe vind ik een dotje haar, (soms wat losse haren).
Ik zou haar dan als het wat warmer weer gaat worden weer helemaal willen laten trimmen.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Plukvacht.
Wat ik heb begrepen en bij Doutze ook zeker merk is dat de losse, plukrijpe vacht enorm jeukt. Vergelijkbaar met zo'n ouderwetse wollen trui wat enorm kan irriteren.
Deze plukrijpe vacht moet eruit. Dat voelt veel fijner voor de hond.
De vacht heeft ook amper nog een isolerende werking dus bij deze kou heeft ze daar ook niets aan. Doet niet veel voor haar.
Bij Doutze kijk ik trouwens niet naar ondervacht, die heeft zij tot nu toe eigenlijk niet. Maar als ze plukrijp is, dan wordt ze wel geplukt.
Doutze is nu 7 maanden en haar heb ik een paar weken geleden voor het eerst geplukt.
Bij een plukvacht valt het haar in principe niet uit maar blijft het dode haar in het haarzakje zitten. Dat moet gewoon weg, voor de hond veel fijner, beter voor de vacht omdat nieuwe vacht dan beter kan groeien. Bij de ruwhaar kromi's is het trimadvies elke 10 tot 12 weken. Of dat voor alle honden opgaat weet ik niet. Doutze is mijn 1e ruwhaar.
Karen
De vacht heeft ook amper nog een isolerende werking dus bij deze kou heeft ze daar ook niets aan. Doet niet veel voor haar.
Bij Doutze kijk ik trouwens niet naar ondervacht, die heeft zij tot nu toe eigenlijk niet. Maar als ze plukrijp is, dan wordt ze wel geplukt.
Doutze is nu 7 maanden en haar heb ik een paar weken geleden voor het eerst geplukt.
Bij een plukvacht valt het haar in principe niet uit maar blijft het dode haar in het haarzakje zitten. Dat moet gewoon weg, voor de hond veel fijner, beter voor de vacht omdat nieuwe vacht dan beter kan groeien. Bij de ruwhaar kromi's is het trimadvies elke 10 tot 12 weken. Of dat voor alle honden opgaat weet ik niet. Doutze is mijn 1e ruwhaar.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- Simone-H
- Zeer actief
Er is mij verteld dat als er geen (of bijna geen) ondervacht is en je gaat dan plukken, de hond te kaal wordt. Vandaar dat ze destijds niet geplukt is, maar alleen "bijgewerkt". Eens in de 10-12 weken lijkt me voor Pepper veel te veel. Wat jeuken van de vacht betreft, ik schreef al dat ik aan Pepper niets merk. Als ik dat merk is mijn vraag klaar en gaat ze naar de trimster.Pets_Passion schreef:Wat ik heb begrepen en bij Doutze ook zeker merk is dat de losse, plukrijpe vacht enorm jeukt. Vergelijkbaar met zo'n ouderwetse wollen trui wat enorm kan irriteren.
Karen
Misschien zijn hier nog hondenbezitters die iets over mijn vraag kunnen zeggen.
@Nanna. Voorlopig nog geen tweede hondje. Hoewel ik er wel af en toe aan denk. Maar ik moet het wel zelf aankunnen.
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Het is gewoon niet comfortabel.
Maar als jij het graag zo wilt wie zijn wij dan om je te overtuigen.
Gentle heeft ook niet veel jeuk als ze even niet geplukt is. Zij had een zogenaamde stripvacht erop.
Door verbouwingen en verhuizing ben ik er even niet aan toe gekomen om haar te laten plukken.
Maar ze is vorige week weer geweest en is nu een stuk vrolijker...
Gentle heeft ook niet veel jeuk als ze even niet geplukt is. Zij had een zogenaamde stripvacht erop.
Door verbouwingen en verhuizing ben ik er even niet aan toe gekomen om haar te laten plukken.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Simone-H
- Zeer actief
Ik vraag niet om overtuigd te worden.Gimmick schreef:Het is gewoon niet comfortabel.
Ik vraag om raad.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Als jij zegt dat ze geen jeuk heeft laat je dr toch zo? Jouw hond, jouw keuze.Simone-H schreef:Ik vraag niet om overtuigd te worden.Gimmick schreef:Het is gewoon niet comfortabel.
Ik vraag om raad.
- dagmar88
- Zeer actief
Gimmick schreef:Het is gewoon niet comfortabel.
De vraag is maar of het wel echt een plukvacht is. Het is een kruising toch?
Klit een langere plukvacht wel? Bij mijn schnauzers niet, en die liepen 's winters ook wel met een coupe gorilla.

Ik zou dus gewoon zelf die losse haren er uit halen.
- Simone-H
- Zeer actief
Dankjewel voor je reaktie.
Volgens de trimster is het een plukvacht. Maar wat ik her en der lees over een plukvacht twijfel ik inderdaad ook. Ik lees dan iets anders als wat ik bij Pepper zie. Ze is een kruising. Ik kan er wel plukjes haar uittrekken, dat lijkt ze niet erg te vinden.
Volgens de trimster is het een plukvacht. Maar wat ik her en der lees over een plukvacht twijfel ik inderdaad ook. Ik lees dan iets anders als wat ik bij Pepper zie. Ze is een kruising. Ik kan er wel plukjes haar uittrekken, dat lijkt ze niet erg te vinden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Plukken kan je inderdaad zelf doen.
Het is even wennen maar prima te doen, de losse haren die makkelijk loslaten kan je prima zelf weg halen.
Is even een werkje maar kan je rustig doen.
Als er nauwelijks ondervacht is en je gaat de hond plukken kan ze inderdaad erg kaal worden. Dat is niet zo mooi maar voor je hond wel veel fijner.
De bovenvacht is plukrijp of hij is het niet en als hij plukrijp is moet ie geplukt. Ondervacht of geen ondervacht.
Het is even wennen maar prima te doen, de losse haren die makkelijk loslaten kan je prima zelf weg halen.
Is even een werkje maar kan je rustig doen.
Als er nauwelijks ondervacht is en je gaat de hond plukken kan ze inderdaad erg kaal worden. Dat is niet zo mooi maar voor je hond wel veel fijner.
De bovenvacht is plukrijp of hij is het niet en als hij plukrijp is moet ie geplukt. Ondervacht of geen ondervacht.

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
't hondje uit je profielfoto?
Laat maar lekker zitten tot de zomer. Eventueel een keertje wassen (flink lang (= minuut of 20) insoppen en masseren met shampoo) om het tussentijdse losse haar kwijt te raken.
Wanneer je d'r wat vaker laat plukken/bijwerken, dan kan er een strip-/rolvacht opgezet worden en dan heb je geen last meer van wel/geen ondervacht. De bovenvacht is dan in twee lagen en je haalt telkens maar de rijpe helft weg.
Laat maar lekker zitten tot de zomer. Eventueel een keertje wassen (flink lang (= minuut of 20) insoppen en masseren met shampoo) om het tussentijdse losse haar kwijt te raken.
Wanneer je d'r wat vaker laat plukken/bijwerken, dan kan er een strip-/rolvacht opgezet worden en dan heb je geen last meer van wel/geen ondervacht. De bovenvacht is dan in twee lagen en je haalt telkens maar de rijpe helft weg.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Rupert heeft ook een plukvacht. O en afspraken makern bij de trimmer is ook echt iets voor mij.
Dus om de 10-12 weken plukken lukt hier echt niet, om de 10-12 maand komt dichter in de buurt.
Toevallig is hij vanmorgen net geweest, precies ook in die ene week in t jaar dat het min 8 graden vriest
arme Rupert. (Slechte slechte baas)
Ik heb m trouwens nog nooit kunnen betrappen op jeuk.

Dus om de 10-12 weken plukken lukt hier echt niet, om de 10-12 maand komt dichter in de buurt.

Toevallig is hij vanmorgen net geweest, precies ook in die ene week in t jaar dat het min 8 graden vriest

Ik heb m trouwens nog nooit kunnen betrappen op jeuk.
Gr. Aniek

- Simone-H
- Zeer actief
Dankjewel voor de reakties.
Ja, het is het hondje van de profielfoto. Daar is ze nog wel erg jong.
Het advies van de strip/rol vacht lijkt me wel wat. Zal ik bespreken met de trimster.
Ja, het is het hondje van de profielfoto. Daar is ze nog wel erg jong.
Het advies van de strip/rol vacht lijkt me wel wat. Zal ik bespreken met de trimster.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
haha ja dat doe ik bij Pom ook, als die in de rui gaat kan je er de hele ondervacht zo uitplukken, en vervolgens een week of 2 later haar dekvacht ook nog. Toch geen plukvachtdagmar88 schreef:
Ik "plukte" de huskies ook. Zodra het echt goed los zat lekker kroelen op de bank en de hele boel er uit trekken.
Ik zou dus gewoon zelf die losse haren er uit halen.