Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Belgische herderruggen
Moderator: moderatorteam
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Belgische herderruggen
mocht ik ooit een groenendaeler willen, zou ik die hiervandaan halen. Kennel van mijn dierenarts.
http://www.terra-luna.ch/DE/index.htm
http://www.terra-luna.ch/DE/index.htm

-
- Zeer actief
En steeds minder stop. Ik vind ze niet mooi, bijna karikaturen van wat ze ooit waren.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Wat apart! Ik vind die eerste nog het mooiste
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
-
- Zeer actief
Het worden net hyena's. Zonde hoor.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Volgens mij ligt het erg naar de landen waar gefokt wordt (zoals bij wel meer rassen). Kwam laatst dit plaatje tegen en zoals ik het begrijp zijn het allemaal types die in verschillende streken de voorkeur hebben

Vertaling van bijschrift: "De belg moet altijd vierkant zijn.
Er zijn idd verschillende "types" afhankelijk van continenten en verwante verenigingen (europa-amerika)"
En dan gaan mensen dat zo debiel opkammen, zoals die tervuerense op je foto. Ziet er toch niet uit. Vind ze overigens allemaal niet mooi
En vooral bij die reuen met overvloedige vacht toont het heel gek.
Voor wat de andere variëteiten betreft. Volgens mij zijn de belgen allang niet meer hetzelfde op hun vacht na. Als je ziet wat er van Tess overblijft als ze nat is dan is dat echt een scharminkelige mechelaar hoor

Vertaling van bijschrift: "De belg moet altijd vierkant zijn.
Er zijn idd verschillende "types" afhankelijk van continenten en verwante verenigingen (europa-amerika)"
En dan gaan mensen dat zo debiel opkammen, zoals die tervuerense op je foto. Ziet er toch niet uit. Vind ze overigens allemaal niet mooi

Voor wat de andere variëteiten betreft. Volgens mij zijn de belgen allang niet meer hetzelfde op hun vacht na. Als je ziet wat er van Tess overblijft als ze nat is dan is dat echt een scharminkelige mechelaar hoor

Ik dénk dat deze hond al heel anders oogt als je er een tuinslang op zet. Hij heeft een gigántische kraag, dat maakt de rug optisch ook korter.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Mwah, hij wordt er misschien wel iets minder extreem vierkant van, maar niet heel veel. De zwarte lijn is vierkant (143x143 px). Hij is tailhoogte al vierkant, en dan heb ik de basis nog aan de brede kant genomen in plaats van het midden van de voorpoten.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
De tervueren van een kennis:

Ook al zo kort, ik vind het geen gezicht. Hij is van een Finse fokker

Ook al zo kort, ik vind het geen gezicht. Hij is van een Finse fokker
- veertje
- Zeer actief
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Het is een behoorlijke trend bij de langharen, om de honden zó kort in rug te fokken, dat ze niet meer vierkant zijn, maar een op de korte kant geplaatste rechthoek nodig hebben om in te passen...
En dat gaat enorm ten koste van het gangwerk. De meeste langharen trippelenm waar de Laekense gewoon draaft zoals bij een werkhondenras past.
De showlangharen zijn verworden tot een karikatuur van zichzelf, en veel showmechels doen daar inmiddels niet meer voor onder.
Eeuwig zonde als je het mij vraagt.
En dat gaat enorm ten koste van het gangwerk. De meeste langharen trippelenm waar de Laekense gewoon draaft zoals bij een werkhondenras past.
De showlangharen zijn verworden tot een karikatuur van zichzelf, en veel showmechels doen daar inmiddels niet meer voor onder.
Eeuwig zonde als je het mij vraagt.
-
- Zeer actief
Dat wat Longfields benoemt valt mij inderdaad op aan veel wat compactere langharige belgen. Dat getrippel, was nooit in me opgekomen dat dat door de bouw kwam.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Maar wat mij hier het meest opvalt is dat de hond op het vintage plaatje een veel kortere vacht heeft. Minder van die hangkammen overal.Nanna schreef:En dan de langhaar variant.
Er loopt een discussie op FB dat die ruggen steeds korter gaan worden.
Ik ben eens gaan sneupen en het valt inderdaad bij nogal wat honden wel op. Waarom is dat eigenlijk? En waarom zie je het niet bij de Laekense herder?
Vintage foto
![]()
- Hippo
- Zeer actief
Dat is bij heel veel rassen. Ook bij boxers, dobermanns en diverse jachthonden. Die zijn steeds vierkanter gefokt waardoor het gros meestal in telgang loopt i.p.v. draaft. Ik zie het al met Dico die in verhouding redelijk lange poten heeft, die loopt zowel telgang als draf, terwijl mijn andere mechels eigenlijk altijd draafden.blondie schreef:Dat wat Longfields benoemt valt mij inderdaad op aan veel wat compactere langharige belgen. Dat getrippel, was nooit in me opgekomen dat dat door de bouw kwam.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
De Showlangharen telgangen zelden maar trippelen in de draf, met van die heel korte pasjes. Ze kunnen ook niet anders met zo'n extreem korte rug en vaak amper voorhandshoeking.Hippo schreef:Dat is bij heel veel rassen. Ook bij boxers, dobermanns en diverse jachthonden. Die zijn steeds vierkanter gefokt waardoor het gros meestal in telgang loopt i.p.v. draaft. Ik zie het al met Dico die in verhouding redelijk lange poten heeft, die loopt zowel telgang als draf, terwijl mijn andere mechels eigenlijk altijd draafden.blondie schreef:Dat wat Longfields benoemt valt mij inderdaad op aan veel wat compactere langharige belgen. Dat getrippel, was nooit in me opgekomen dat dat door de bouw kwam.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb er 1 gehad die telde de rest draaft idd ook.Hippo schreef:Dat is bij heel veel rassen. Ook bij boxers, dobermanns en diverse jachthonden. Die zijn steeds vierkanter gefokt waardoor het gros meestal in telgang loopt i.p.v. draaft. Ik zie het al met Dico die in verhouding redelijk lange poten heeft, die loopt zowel telgang als draf, terwijl mijn andere mechels eigenlijk altijd draafden.blondie schreef:Dat wat Longfields benoemt valt mij inderdaad op aan veel wat compactere langharige belgen. Dat getrippel, was nooit in me opgekomen dat dat door de bouw kwam.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Klopt dat zie ik ook. Kennis van me heeft 5 langharen allemaal van dat getrippel. Brrr daar zou ik zenuwachtig van worden.LongFields schreef:De Showlangharen telgangen zelden maar trippelen in de draf, met van die heel korte pasjes. Ze kunnen ook niet anders met zo'n extreem korte rug en vaak amper voorhandshoeking.Hippo schreef:Dat is bij heel veel rassen. Ook bij boxers, dobermanns en diverse jachthonden. Die zijn steeds vierkanter gefokt waardoor het gros meestal in telgang loopt i.p.v. draaft. Ik zie het al met Dico die in verhouding redelijk lange poten heeft, die loopt zowel telgang als draf, terwijl mijn andere mechels eigenlijk altijd draafden.blondie schreef:Dat wat Longfields benoemt valt mij inderdaad op aan veel wat compactere langharige belgen. Dat getrippel, was nooit in me opgekomen dat dat door de bouw kwam.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Charlie
- Zeer actief
- Hippo
- Zeer actief
- Hippo
- Zeer actief
Klopt de langharen die ik ken trippelen ipv telgangen. Ik doelde erop dat honden met zeer korte ruggen dus hun gangwerk moeten aanpassen, omdat ze niet normaal kunnen lopen. Het wordt dan getrippel of telgangenLongFields schreef:De Showlangharen telgangen zelden maar trippelen in de draf, met van die heel korte pasjes. Ze kunnen ook niet anders met zo'n extreem korte rug en vaak amper voorhandshoeking.Hippo schreef:Dat is bij heel veel rassen. Ook bij boxers, dobermanns en diverse jachthonden. Die zijn steeds vierkanter gefokt waardoor het gros meestal in telgang loopt i.p.v. draaft. Ik zie het al met Dico die in verhouding redelijk lange poten heeft, die loopt zowel telgang als draf, terwijl mijn andere mechels eigenlijk altijd draafden.blondie schreef:Dat wat Longfields benoemt valt mij inderdaad op aan veel wat compactere langharige belgen. Dat getrippel, was nooit in me opgekomen dat dat door de bouw kwam.

- Charlie
- Zeer actief
Ja vind je ? Die korte rug. Ookal heb ik een bril op, ik zie dat dus echt niet..... ben misschien iets te blond haha

-
- Zeer actief
Denk ook een kwestie van gewenning. Ik zie ook niet meer dat Zahra hele lange poten heeft. Ik zie ook niet meer dat Sammy & Isa heel erg klein zijn.Charlie schreef:Ja vind je ? Die korte rug. Ookal heb ik een bril op, ik zie dat dus echt niet..... ben misschien iets te blond haha

- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Nu weet ik waarom ik de terveurense of groenendaler niet meer zo mooi vind als 15 jaar geleden, heb er 1 terveur gehad en dat was een prachtexemplaar, groot, redelijk struis en dikke vacht, nu zijn het precies zo'n magere dunne scharminkels tegenwoordig
Maar als ik nu foto's bekijken van dit ras vond ik ze zo iets raar hebben maar wist niet goed wat en ja, door dit te lezen valt mijn frank, ze zien er zo raar uit door die rug
Neen, ze zijn er niet op vooruit gegaan, vind geen mooie honden meer
Maar als ik nu foto's bekijken van dit ras vond ik ze zo iets raar hebben maar wist niet goed wat en ja, door dit te lezen valt mijn frank, ze zien er zo raar uit door die rug
Neen, ze zijn er niet op vooruit gegaan, vind geen mooie honden meer
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Als je snel over de foto heen kijkt lijkt het mee te vallen inderdaad.Charlie schreef:Ja vind je ? Die korte rug. Ookal heb ik een bril op, ik zie dat dus echt niet..... ben misschien iets te blond haha
Maar de volle broek en staart vertekend.
Kijk maar eens vanaf de staartaanzet tot de hals, dat is niet zo heel erg lang.

- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Wat een gedoe over een rug die misschien wat korter lijkt. Mijn tervuerense teefje heeft ook niet precies de bouw van de meeste teefjes. Ze is namelijk bijna net zo groot als een reu en heeft een brede rug terwijl de teefjes meestal juist een smalle rug hebben. Maar wat maakt mij dat uit. Ze is de liefste en trouwste hond die ik ooit gehad heb en daar gaat het voor mij om.

- Crescent
- Zeer actief
Oh my god die eerste foto is mijn droomhond 

What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Tsja mijn Puli en Kroaat zijn ook vrijwel vierkant. Natuurlijk hebben die in verhouding een kortere rug dan een hond die rechthoekig van bouw is. Nadeel is dat er bij de langhaar Belgen (en de show mechel) doorgeslagen wordt in dat vierkante...
- veertje
- Zeer actief
Machie schreef:Tsja mijn Puli en Kroaat zijn ook vrijwel vierkant. Natuurlijk hebben die in verhouding een kortere rug dan een hond die rechthoekig van bouw is. Nadeel is dat er bij de langhaar Belgen (en de show mechel) doorgeslagen wordt in dat vierkante...
Hoe kan je doorslaan in vierkant? Vierkant is vierkant toch?

- veertje
- Zeer actief
De rasstandaard zegt dit:Nanna schreef:Correct me if I am wrong maar volgens mij horen Belgen helemaal niet vierkant te zijn maar rechthoekig.
"De Belgische Herdershond is inschrijfbaar in een vierkant"
Er is geen relatie tussen lief zijn en een korte rug hebben. Dus dat jouw hond de liefste en betrouwbaarste is, is in deze discussie eigenlijk niet echt heel belangrijk.Caro schreef:Wat een gedoe over een rug die misschien wat korter lijkt. Mijn tervuerense teefje heeft ook niet precies de bouw van de meeste teefjes. Ze is namelijk bijna net zo groot als een reu en heeft een brede rug terwijl de teefjes meestal juist een smalle rug hebben. Maar wat maakt mij dat uit. Ze is de liefste en trouwste hond die ik ooit gehad heb en daar gaat het voor mij om.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Is wel wat ik veel vaker opmerk. Dan geef ik aan waar Elco en Gait afwijken van de rasstandaard, krijg je als reactie waarom je je eigen honden zo naar beneden haalt, want ze zijn toch lief en mooi enzo? Uiterlijk zegt niets over karakter. En korte/lange rug/poten zegt niets over mooi of lelijk (wat over het algemeen iets subjectiefs is, terwijl het over objectieve zaken ging)Sandra&co schreef:Er is geen relatie tussen lief zijn en een korte rug hebben. Dus dat jouw hond de liefste en betrouwbaarste is, is in deze discussie eigenlijk niet echt heel belangrijk.Caro schreef:Wat een gedoe over een rug die misschien wat korter lijkt. Mijn tervuerense teefje heeft ook niet precies de bouw van de meeste teefjes. Ze is namelijk bijna net zo groot als een reu en heeft een brede rug terwijl de teefjes meestal juist een smalle rug hebben. Maar wat maakt mij dat uit. Ze is de liefste en trouwste hond die ik ooit gehad heb en daar gaat het voor mij om.