Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Belgische herderruggen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Belgische herderruggen

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

mocht ik ooit een groenendaeler willen, zou ik die hiervandaan halen. Kennel van mijn dierenarts.

http://www.terra-luna.ch/DE/index.htm
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

En steeds minder stop. Ik vind ze niet mooi, bijna karikaturen van wat ze ooit waren.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Wat apart! Ik vind die eerste nog het mooiste
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Het worden net hyena's. Zonde hoor.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Volgens mij ligt het erg naar de landen waar gefokt wordt (zoals bij wel meer rassen). Kwam laatst dit plaatje tegen en zoals ik het begrijp zijn het allemaal types die in verschillende streken de voorkeur hebben

Afbeelding

Vertaling van bijschrift: "De belg moet altijd vierkant zijn.
Er zijn idd verschillende "types" afhankelijk van continenten en verwante verenigingen (europa-amerika)"

En dan gaan mensen dat zo debiel opkammen, zoals die tervuerense op je foto. Ziet er toch niet uit. Vind ze overigens allemaal niet mooi :mrgreen: En vooral bij die reuen met overvloedige vacht toont het heel gek.

Voor wat de andere variëteiten betreft. Volgens mij zijn de belgen allang niet meer hetzelfde op hun vacht na. Als je ziet wat er van Tess overblijft als ze nat is dan is dat echt een scharminkelige mechelaar hoor :tongue:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Afbeelding

Ik dénk dat deze hond al heel anders oogt als je er een tuinslang op zet. Hij heeft een gigántische kraag, dat maakt de rug optisch ook korter.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Mwah, hij wordt er misschien wel iets minder extreem vierkant van, maar niet heel veel. De zwarte lijn is vierkant (143x143 px). Hij is tailhoogte al vierkant, en dan heb ik de basis nog aan de brede kant genomen in plaats van het midden van de voorpoten.

Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

De tervueren van een kennis:
Afbeelding

Ook al zo kort, ik vind het geen gezicht. Hij is van een Finse fokker
veertje
Zeer actief

Dit is de vader van Tess.Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Het is een behoorlijke trend bij de langharen, om de honden zó kort in rug te fokken, dat ze niet meer vierkant zijn, maar een op de korte kant geplaatste rechthoek nodig hebben om in te passen...
En dat gaat enorm ten koste van het gangwerk. De meeste langharen trippelenm waar de Laekense gewoon draaft zoals bij een werkhondenras past.
De showlangharen zijn verworden tot een karikatuur van zichzelf, en veel showmechels doen daar inmiddels niet meer voor onder.
Eeuwig zonde als je het mij vraagt.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Dat wat Longfields benoemt valt mij inderdaad op aan veel wat compactere langharige belgen. Dat getrippel, was nooit in me opgekomen dat dat door de bouw kwam.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Nanna schreef:En dan de langhaar variant.
Er loopt een discussie op FB dat die ruggen steeds korter gaan worden.
Ik ben eens gaan sneupen en het valt inderdaad bij nogal wat honden wel op. Waarom is dat eigenlijk? En waarom zie je het niet bij de Laekense herder?

Vintage foto
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Maar wat mij hier het meest opvalt is dat de hond op het vintage plaatje een veel kortere vacht heeft. Minder van die hangkammen overal.
Hippo
Zeer actief

blondie schreef:Dat wat Longfields benoemt valt mij inderdaad op aan veel wat compactere langharige belgen. Dat getrippel, was nooit in me opgekomen dat dat door de bouw kwam.
Dat is bij heel veel rassen. Ook bij boxers, dobermanns en diverse jachthonden. Die zijn steeds vierkanter gefokt waardoor het gros meestal in telgang loopt i.p.v. draaft. Ik zie het al met Dico die in verhouding redelijk lange poten heeft, die loopt zowel telgang als draf, terwijl mijn andere mechels eigenlijk altijd draafden.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hippo schreef:
blondie schreef:Dat wat Longfields benoemt valt mij inderdaad op aan veel wat compactere langharige belgen. Dat getrippel, was nooit in me opgekomen dat dat door de bouw kwam.
Dat is bij heel veel rassen. Ook bij boxers, dobermanns en diverse jachthonden. Die zijn steeds vierkanter gefokt waardoor het gros meestal in telgang loopt i.p.v. draaft. Ik zie het al met Dico die in verhouding redelijk lange poten heeft, die loopt zowel telgang als draf, terwijl mijn andere mechels eigenlijk altijd draafden.
De Showlangharen telgangen zelden maar trippelen in de draf, met van die heel korte pasjes. Ze kunnen ook niet anders met zo'n extreem korte rug en vaak amper voorhandshoeking.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hippo schreef:
Ik heb er 1 gehad die telde de rest draaft idd ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

LongFields schreef:
Hippo schreef:
De Showlangharen telgangen zelden maar trippelen in de draf, met van die heel korte pasjes. Ze kunnen ook niet anders met zo'n extreem korte rug en vaak amper voorhandshoeking.
Klopt dat zie ik ook. Kennis van me heeft 5 langharen allemaal van dat getrippel. Brrr daar zou ik zenuwachtig van worden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Charlie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlie »

Ben zelf een echte leek, maar als ik zo naar de rug van onze groenendaeler kijk...... lijkt het mij mee te vallen qua rare vorm. Of zie ik het verkeerd ? Correct me if I'm wrong :E:
Afbeelding
Groetjes Charlie

Afbeelding
Hippo
Zeer actief

Charlie schreef:Ben zelf een echte leek, maar als ik zo naar de rug van onze groenendaeler kijk...... lijkt het mij mee te vallen qua rare vorm. Of zie ik het verkeerd ? Correct me if I'm wrong :E:
Afbeelding
Die valt inderdaad mee :ok: , maar heeft nog best een korte rug.
Hippo
Zeer actief

LongFields schreef:
Hippo schreef:
Klopt de langharen die ik ken trippelen ipv telgangen. Ik doelde erop dat honden met zeer korte ruggen dus hun gangwerk moeten aanpassen, omdat ze niet normaal kunnen lopen. Het wordt dan getrippel of telgangen :wink:
Charlie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlie »

Hippo schreef:
Charlie schreef:Ben zelf een echte leek, maar als ik zo naar de rug van onze groenendaeler kijk...... lijkt het mij mee te vallen qua rare vorm. Of zie ik het verkeerd ? Correct me if I'm wrong :E:
Afbeelding
Ja vind je ? Die korte rug. Ookal heb ik een bril op, ik zie dat dus echt niet..... ben misschien iets te blond haha :blont:
Groetjes Charlie

Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Charlie schreef:
Hippo schreef:
Afbeelding
Ja vind je ? Die korte rug. Ookal heb ik een bril op, ik zie dat dus echt niet..... ben misschien iets te blond haha :blont:
Denk ook een kwestie van gewenning. Ik zie ook niet meer dat Zahra hele lange poten heeft. Ik zie ook niet meer dat Sammy & Isa heel erg klein zijn. :mrgreen:
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Nu weet ik waarom ik de terveurense of groenendaler niet meer zo mooi vind als 15 jaar geleden, heb er 1 terveur gehad en dat was een prachtexemplaar, groot, redelijk struis en dikke vacht, nu zijn het precies zo'n magere dunne scharminkels tegenwoordig

Maar als ik nu foto's bekijken van dit ras vond ik ze zo iets raar hebben maar wist niet goed wat en ja, door dit te lezen valt mijn frank, ze zien er zo raar uit door die rug

Neen, ze zijn er niet op vooruit gegaan, vind geen mooie honden meer
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Charlie schreef:
Hippo schreef:
Afbeelding
Als je snel over de foto heen kijkt lijkt het mee te vallen inderdaad.
Maar de volle broek en staart vertekend.
Kijk maar eens vanaf de staartaanzet tot de hals, dat is niet zo heel erg lang. :W:
Afbeelding
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Wat een gedoe over een rug die misschien wat korter lijkt. Mijn tervuerense teefje heeft ook niet precies de bouw van de meeste teefjes. Ze is namelijk bijna net zo groot als een reu en heeft een brede rug terwijl de teefjes meestal juist een smalle rug hebben. Maar wat maakt mij dat uit. Ze is de liefste en trouwste hond die ik ooit gehad heb en daar gaat het voor mij om.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Oh my god die eerste foto is mijn droomhond :I:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tsja mijn Puli en Kroaat zijn ook vrijwel vierkant. Natuurlijk hebben die in verhouding een kortere rug dan een hond die rechthoekig van bouw is. Nadeel is dat er bij de langhaar Belgen (en de show mechel) doorgeslagen wordt in dat vierkante...
veertje
Zeer actief

Machie schreef:Tsja mijn Puli en Kroaat zijn ook vrijwel vierkant. Natuurlijk hebben die in verhouding een kortere rug dan een hond die rechthoekig van bouw is. Nadeel is dat er bij de langhaar Belgen (en de show mechel) doorgeslagen wordt in dat vierkante...

Hoe kan je doorslaan in vierkant? Vierkant is vierkant toch? :denken:
veertje
Zeer actief

Nanna schreef:Correct me if I am wrong maar volgens mij horen Belgen helemaal niet vierkant te zijn maar rechthoekig.
De rasstandaard zegt dit:
"De Belgische Herdershond is inschrijfbaar in een vierkant"
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Caro schreef:Wat een gedoe over een rug die misschien wat korter lijkt. Mijn tervuerense teefje heeft ook niet precies de bouw van de meeste teefjes. Ze is namelijk bijna net zo groot als een reu en heeft een brede rug terwijl de teefjes meestal juist een smalle rug hebben. Maar wat maakt mij dat uit. Ze is de liefste en trouwste hond die ik ooit gehad heb en daar gaat het voor mij om.
Er is geen relatie tussen lief zijn en een korte rug hebben. Dus dat jouw hond de liefste en betrouwbaarste is, is in deze discussie eigenlijk niet echt heel belangrijk.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Sandra&co schreef:
Caro schreef:Wat een gedoe over een rug die misschien wat korter lijkt. Mijn tervuerense teefje heeft ook niet precies de bouw van de meeste teefjes. Ze is namelijk bijna net zo groot als een reu en heeft een brede rug terwijl de teefjes meestal juist een smalle rug hebben. Maar wat maakt mij dat uit. Ze is de liefste en trouwste hond die ik ooit gehad heb en daar gaat het voor mij om.
Er is geen relatie tussen lief zijn en een korte rug hebben. Dus dat jouw hond de liefste en betrouwbaarste is, is in deze discussie eigenlijk niet echt heel belangrijk.
Is wel wat ik veel vaker opmerk. Dan geef ik aan waar Elco en Gait afwijken van de rasstandaard, krijg je als reactie waarom je je eigen honden zo naar beneden haalt, want ze zijn toch lief en mooi enzo? Uiterlijk zegt niets over karakter. En korte/lange rug/poten zegt niets over mooi of lelijk (wat over het algemeen iets subjectiefs is, terwijl het over objectieve zaken ging)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”