Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips DLG en andere brokken die aanzetten.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Tips DLG en andere brokken die aanzetten.

Ongelezen bericht door Hippo »

N.a.v. een recent topic de opmerking dat DLG een dikmaker is, heb ik gisteren het forum er nog eens op nageslagen met de zoekfunctie. Daar kwam ik wel veel enthousiaste reacties tegen van mensen die het voeren en 1 reactie dat de hond veel meer moet krijgen dan op richtlijn van de zak staat. Maar niet of je er veel/weinig van hoeft te voeren.

Sinds we Dico hebben is het een strijd om hem voldoende te laten eten en op gewicht te houden. KVV is geen optie, hij kreeg 2kg per dag en bleef nog mager. Persbrok vreet hij helemaal niet of nauwelijks. Rijst, pasta of aardappels gekookt blieft hij niet. Hij eet er een hapje van en laat de rest staan. Satinballs waren eveneens geen succes.
Heb na 1,5 jaar aanklooien eindelijk een brok wat hij redelijk eet (lees: zo'n 4-5 dagen per week alles op eet) en waarvan hij nu net op gewicht is. 1 dag minder eten en je ziet het al. Qua spiermassa is hij gelukkig wel een eind in de goede richting.

Zijn bloed en urine zijn onderzocht, niks afwijkends. Verder is hij kerngezond en heeft (nu) voldoende energie. Echter vreet hij wel ruim 750gr van die Royal Canin Sporting Endurance per dag om op gewicht te blijven. Dat vind ik behoorlijk veel voor een voer met 4800 Kcal. Ook ruikt hij veel sterker naar hond en heeft hij een wat vettigere vacht sinds hij dat eet.
Dico woont bij ons in huis, krijgt gemiddeld 1,5 u per dag beweging in de vorm van actief wandelen. Daarnaast speelt hij misschien nog zo'n 45min per dag met Jiska. Momenteel fietsen we niet. Wel hebben we 2x per week KNPV training waar hij fysiek niet enorm vermoeid van raakt.

Ik heb DLG benaderd situatie kort beschreven, zij adviseren zo'n 475gr DLG krokant HE per dag. Dan zou hij dus stukken minder hoeven te eten dan van Royal Canin. Dus ben heel benieuwd naar de ervaringen van DLG voeders qua hoeveelheid. Tips van andere merken (krokante) brok zijn overigens ook welkom :lol1: .
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Tips DLG en andere brokken die aanzetten.

Ongelezen bericht door M@scha »

ik weet dat ik Lola zág groeien op cavom. moest het kind steeds minder geven tot ik het zielig vond en ben toen wat anders gaan voeren :-)
Afbeelding
Hippo
Zeer actief

M@scha schreef:ik weet dat ik Lola zág groeien op cavom. moest het kind steeds minder geven tot ik het zielig vond en ben toen wat anders gaan voeren :-)
Ik heb vorige honden ook op Cavom gehad, ze werden niet dik, maar hoefde er niet veel van te voeren inderdaad. Echter:
Hippo schreef:Persbrok vreet hij helemaal niet of nauwelijks. Tips van andere merken (krokante) brok zijn overigens ook welko.
Dico vreet geen persbrok. Als je hem 2 dagen geen eten geeft, eet hij nog maar een handje en de keer erop niks :hmmm:
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Hier met Zahra hetzelfde probleem. DLG at ze amper.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Iets heel anders wat je zou kunnen proberen is een andere maat brok geven. Misschien eet hij kleinere brok makkelijker? Persbrok vind ik vaak vrij groot en ook wat droog, kan me voorstellen dat dat niet zo lekker eet als je toch al geen liefhebber van eten bent.

Met DLG heb ik niet voldoende ervaring. Finn heeft het kort gehad en daar leek het goed op te gaan, maar was te kort om echt iets over te zeggen vind ik. Nu wel al een jaar heel tevreden over fish4dogs, maar ik weet niet wat dat voor een hond als Dico zou doen. Kan de energiewaarde zo even niet vinden.
Hippo
Zeer actief

sjm schreef:Hier met Zahra hetzelfde probleem. DLG at ze amper.
Heb je nu wel iets wat ze graag eet?
veertje schreef:Iets heel anders wat je zou kunnen proberen is een andere maat brok geven. Misschien eet hij kleinere brok makkelijker? Persbrok vind ik vaak vrij groot en ook wat droog, kan me voorstellen dat dat niet zo lekker eet als je toch al geen liefhebber van eten bent.

Met DLG heb ik niet voldoende ervaring. Finn heeft het kort gehad en daar leek het goed op te gaan, maar was te kort om echt iets over te zeggen vind ik. Nu wel al een jaar heel tevreden over fish4dogs, maar ik weet niet wat dat voor een hond als Dico zou doen. Kan de energiewaarde zo even niet vinden.
Dat had zeker en optie kunnen zijn, maar ik heb inmiddels al tig soorten brok geprobeerd (Acana, TOTW, 2 varianten Cavom, 2 varianten WOOOF, 3 varianten Meadowfields, Lukullus, 2 varianten Bosch, Eukenuba, Meradog, 2 varianten Royal Canin, Barca, Red Mills, Special Club, Naturis, Canex, Carocroc, Prins, 2 varianten Anubis en zal vast nog wat zijn vergeten..) . Klein, groot, geperst, krokant, dik, dun, het lijkt niet uit te maken. Hij gaat naar de bak, gaat eerst ruiken en als het hem niet aanstaat vreet hij dus helemaal niet (dus bij bijna alle persbrokken).

En daarnaast het volgende geprobeerd: brokken weken in heet water zodat het zachter is en meer geur af komt, jus erover, kattenvoer erdoor, room erdoor en blikvoer erdoor. Dat laatste werkt nog het beste. Het blikvoer van Rocco vindt hij erg lekker, maar daar moet hij weer zo'n onmogelijke hoeveelheid van eten dat dat geen optie is.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Mijn ouders hebben jarenlang DLG gevoerd aan hun twee (niet bijzonder actieve) honden. Zij hielden de richtlijn aan en dat beviel prima, de honden bleven daarop goed op gewicht (maar het betrof wel twee extreem makkelijke eters :mrgreen:). Ze voerden dus niet meer of minder dan aanbevolen werd.
Heb je toevallig al eens zo'n semi-moist brok geprobeerd? Volgens het voedingsadvies hoef je daar vrij weinig van te geven. Misschien dat hij zoiets wel lust?
Hippo
Zeer actief

Tedzy. schreef:Mijn ouders hebben jarenlang DLG gevoerd aan hun twee (niet bijzonder actieve) honden. Zij hielden de richtlijn aan en dat beviel prima, de honden bleven daarop goed op gewicht (maar het betrof wel twee extreem makkelijke eters :mrgreen:). Ze voerden dus niet meer of minder dan aanbevolen werd.
Heb je toevallig al eens zo'n semi-moist brok geprobeerd? Volgens het voedingsadvies hoef je daar vrij weinig van te geven. Misschien dat hij zoiets wel lust?
Bedankt :ok: . Zo'n brok heb ik nog niet eerder geprobeerd. Het vetpercentage van deze brok ligt wel erg laag t.o.v. wat ik anders voer. Maar ik houd het in overweging!
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ken je deze site? https://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken Kan je heel makkelijk een groot deel van de brokken vergelijken. De vetpercentages staan er ook bij.
Zo zie je heel makkelijk dat Ziwi Peak Hert (vreeeeslijk duur...) echt veel vetter is dan de rest.
Misschien heb je er wat aan. Succes!
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Hippo schreef:

.
Smuldier en barf. Als ze er zin in heeft. Soms ook gewoon niet. Het is echt lastig met madam. Soms denkt ze gewoon dat het niet nodig is.
Krijg haar ook moeilijk op gewicht. Soms eet ze een tijdje best goed en dan zie j het ook meteen. En dan weer een tijdje niet en dat zie je helaas ook meteen.
Hippo
Zeer actief

runninggirl schreef:Ken je deze site? https://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken Kan je heel makkelijk een groot deel van de brokken vergelijken. De vetpercentages staan er ook bij.
Zo zie je heel makkelijk dat Ziwi Peak Hert (vreeeeslijk duur...) echt veel vetter is dan de rest.
Die ken ik inderdaad :ok: . Helaas staat daar bijna alleen maar merken die heel veel vlees bevatten, mijn honden vermageren op zulk voer of ik moet ze er extreem veel van voeren. Dat probleem had ik nml ook met TOTW, Acana en Orijen en met KVV. Voor die 3 merken haalt Dico overigens ook zijn neus op :roll: .

En ik vind zo'n € 4,- per kg wel het matje. Dat Ziwi Peak vind ik voor € 40,- per kg :piew: , leuk als je een chihuahua hebt :mrgreen: .
Hippo
Zeer actief

sjm schreef:
Hippo schreef:

.
Smuldier en barf. Als ze er zin in heeft. Soms ook gewoon niet. Het is echt lastig met madam. Soms denkt ze gewoon dat het niet nodig is.
Krijg haar ook moeilijk op gewicht. Soms eet ze een tijdje best goed en dan zie j het ook meteen. En dan weer een tijdje niet en dat zie je helaas ook meteen.
Hmm helaas herkenbaar.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hippo schreef:
runninggirl schreef:Ken je deze site? https://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken Kan je heel makkelijk een groot deel van de brokken vergelijken. De vetpercentages staan er ook bij.
Die ken ik inderdaad :ok: . Helaas staat daar bijna alleen maar merken die heel veel vlees bevatten, mijn honden vermageren op zulk voer of ik moet ze er extreem veel van voeren. Dat probleem had ik nml ook met TOTW, Acana en Orijen en met KVV. Voor die 3 merken haalt Dico overigens ook zijn neus op :roll: .

En ik vind zo'n € 4,- per kg wel het matje. Dat Ziwi Peak vind ik voor € 40,- per kg :piew: , leuk als je een chihuahua hebt :mrgreen: .
Ik heb trouwens wel een tijd DLG gevoerd, de graanvrije versie. Was er wel heel tevreden over maar geen idee hoe het in vergelijking met andere brokken is qua hoeveelheid. Ze krijgen hier van alles door elkaar, ook kvv en tafelresten dus daar heb je niet zo veel aan.

Er zijn nu trouwens ook een aantal merken met insectenmeel als basis. Ik heb het ook geprobeerd hier en ze vonden het in ieder geval wel lekker. Maar gezien wat je zegt over dat ze het niet goed doen op veel vlees, is dat misschien ook wel iets om naar te kijken. Ik had Bugs for Pets die is er zowel krokant als geperst.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Hippo schreef:

En als je naast een brok aardappelen/pasta/weetikhetwat aan koolhydraten toevoegt?
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Shibby schreef:
Hippo schreef:

En als je naast een brok aardappelen/pasta/weetikhetwat aan koolhydraten toevoegt?
Ja, hier is dat ook dé truc, anders moet ik ook echt enorme hoeveelheden geven en blijven met name de dames nog dunnetjes. Een flinke hand rijst bij elke maaltijd houdt ze goed op gewicht. Maar dan moet je hond dat wel eten natuurlijk ;-)
Amoz is hier de enige die gewoon goed op gewicht blijft van iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid brokken of kvv, maar bijvoorbeeld Taartje had aan 2 kilo kvv op een dag nog niet genoeg :oeps: Nu krijgt ze ca. 800 gram kvv per dag en dan nog twee keer een grote schep rijst met vaak ook nog wat tafelrestjes of een groentenprutje en is ze zelfs iets aangekomen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hippo schreef: En daarnaast het volgende geprobeerd: brokken weken in heet water zodat het zachter is en meer geur af komt, jus erover, kattenvoer erdoor, room erdoor en blikvoer erdoor. Dat laatste werkt nog het beste. Het blikvoer van Rocco vindt hij erg lekker, maar daar moet hij weer zo'n onmogelijke hoeveelheid van eten dat dat geen optie is.

En als je brok en een beetje blik voor de smaak combineert met gekookte aardappels/puree?
De ervaring is hier dat meer vlees/brok op een gegeven moment niet meer werkt en dat je beter wat minder van een goede vleesrijke brok kunt geven met aardappels, rijst, pasta of havermout er bij.
(zelfgemaakte) schapenbonbons ruiken ook heerlijk :mann: en van die potten bouillon, rauw ei, knoflook.
Tussendoor een boterham met pindakaas oid wil ook wel aanzetten.
Hippo
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Hippo schreef: En daarnaast het volgende geprobeerd: brokken weken in heet water zodat het zachter is en meer geur af komt, jus erover, kattenvoer erdoor, room erdoor en blikvoer erdoor. Dat laatste werkt nog het beste. Het blikvoer van Rocco vindt hij erg lekker, maar daar moet hij weer zo'n onmogelijke hoeveelheid van eten dat dat geen optie is.

En als je brok en een beetje blik voor de smaak combineert met gekookte aardappels/puree?
De ervaring is hier dat meer vlees/brok op een gegeven moment niet meer werkt en dat je beter wat minder van een goede vleesrijke brok kunt geven met aardappels, rijst, pasta of havermout er bij.
(zelfgemaakte) schapenbonbons ruiken ook heerlijk :mann: en van die potten bouillon, rauw ei, knoflook.
Tussendoor een boterham met pindakaas oid wil ook wel aanzetten.
Hippo schreef:N.a.v. een recent topic de opmerking dat DLG een dikmaker is, heb ik gisteren het forum er nog eens op nageslagen met de zoekfunctie. Daar kwam ik wel veel enthousiaste reacties tegen van mensen die het voeren en 1 reactie dat de hond veel meer moet krijgen dan op richtlijn van de zak staat. Maar niet of je er veel/weinig van hoeft te voeren.

Sinds we Dico hebben is het een strijd om hem voldoende te laten eten en op gewicht te houden. KVV is geen optie, hij kreeg 2kg per dag en bleef nog mager. Persbrok vreet hij helemaal niet of nauwelijks. Rijst, pasta of aardappels gekookt blieft hij niet. Hij eet er een hapje van en laat de rest staan. Satinballs waren eveneens geen succes.
Heb na 1,5 jaar aanklooien eindelijk een brok wat hij redelijk eet (lees: zo'n 4-5 dagen per week alles op eet) en waarvan hij nu net op gewicht is. 1 dag minder eten en je ziet het al. Qua spiermassa is hij gelukkig wel een eind in de goede richting.

Zijn bloed en urine zijn onderzocht, niks afwijkends. Verder is hij kerngezond en heeft (nu) voldoende energie. Echter vreet hij wel ruim 750gr van die Royal Canin Sporting Endurance per dag om op gewicht te blijven. Dat vind ik behoorlijk veel voor een voer met 4800 Kcal. Ook ruikt hij veel sterker naar hond en heeft hij een wat vettigere vacht sinds hij dat eet.
Dico woont bij ons in huis, krijgt gemiddeld 1,5 u per dag beweging in de vorm van actief wandelen. Daarnaast speelt hij misschien nog zo'n 45min per dag met Jiska. Momenteel fietsen we niet. Wel hebben we 2x per week KNPV training waar hij fysiek niet enorm vermoeid van raakt.

Ik heb DLG benaderd situatie kort beschreven, zij adviseren zo'n 475gr DLG krokant HE per dag. Dan zou hij dus stukken minder hoeven te eten dan van Royal Canin. Dus ben heel benieuwd naar de ervaringen van DLG voeders qua hoeveelheid. Tips van andere merken (krokante) brok zijn overigens ook welkom :lol1: .
Dat is het probleem, hij vindt aardappels/rijst/pasta niks aan. Zelfs als ik wat overgebleven aardappels met Rocco blikvoer en dan door zijn brokken prak, eet hij niet alles op. En eet dan zoveel mogelijk de brokken tussen de aardappel uit. Er zijn momenten dat ik hem echt wel kan schieten, dat moeilijke gedoe met vreten van die kuthond :gvd: . Maargoed, ook boos worden helpt niet :engel: . Ook een Jiska die ernaast staat te trappen om zijn bak leeg te eten, het interesseert hem geen reet.
Bij mijn vorige honden kookte ik regelmatig wat extra rijst/pasta/ aardappels, die vonden het heerlijk. Ik heb ook van Dogbite van die schapen/zalmvet voor over de brokken, maar vreet hij niet eens als ik het los in de bak doe... Brood begint hij niet eens aan, ook niet met pindakaas of smeerworst.

Het is overigens een erfelijk dingetje, zijn vader en opa hebben het ook. En in elk nest van zijn vader zitten 1-2 honden die enorm slechte eters. Iets wat de fokker heel grappig vindt :roll: ... ik zie er de lol niet van in. Een mechel moet gewoon een normale eetlust hebben.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dacht misschien met nog wat er door gemengd, maar daar heeft ie dus ook geen zin in :tongue:
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Na de puppybrokjes is Pepper overgegaan op DLG, de "gewone".
Ze is altijd een moeilijke eter geweest, dus als pup gaf ik haar al brokjes met iets erdoorheen.
Ik geef haar de aanbevolen hoeveelheid wat ophet pak staat, min 25%. Dit op aanraden van de dierenarts omdat ze gecastreerd is. Ook door deze brokjes doeik wat doorheen, heel weinig maar. Een blikje honden/katten pate, daarvan een dikke theelepel. Wel afwisselen,anders wordt het te eentonig.
Pepper blijft goed op gewicht, is gewoon aktief en de vacht glanst erg mooi.
Over de dag krijgt ze nog iets om te knagen, of koekjes ofzo als beloning ergens voor. Wel alles "hondendingen".
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Hippo
Zeer actief

dagmar88 schreef:Dacht misschien met nog wat er door gemengd, maar daar heeft ie dus ook geen zin in :tongue:
Heb een tijdje voet bij stuk gehouden, maar schiet er niks mee op. Als hij het niet moet, vreet hij niet. Hij zag er niet uit zo mager, had ook minder energie.

Het is nog maar voor een halfjaar (dan wordt hij verkocht na ons examen), maar dacht misschien is de DLG wel de oplossing, hoog in Kcal en je hoeft er weinig van te voeren. Heb nu ineens een hond met een hondenlucht. Terwijl onze honden normaal bijna niet ruiken, dat horen we ook van anderen. Als hij nu in de auto van en naar mijn werk heeft gezeten (totaal 2u), dan ruikt je echt zo'n hondenlucht in de auto.
Hippo
Zeer actief

Simone-H schreef:Na de puppybrokjes is Pepper overgegaan op DLG, de "gewone".
Ze is altijd een moeilijke eter geweest, dus als pup gaf ik haar al brokjes met iets erdoorheen.
Ik geef haar de aanbevolen hoeveelheid wat ophet pak staat, min 25%. Dit op aanraden van de dierenarts omdat ze gecastreerd is. Ook door deze brokjes doeik wat doorheen, heel weinig maar. Een blikje honden/katten pate, daarvan een dikke theelepel. Wel afwisselen,anders wordt het te eentonig.
Pepper blijft goed op gewicht, is gewoon aktief en de vacht glanst erg mooi.
Over de dag krijgt ze nog iets om te knagen, of koekjes ofzo als beloning ergens voor. Wel alles "hondendingen".
bedankt :ok:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Shib was ook zo'n vreselijke eter. En ik vond het ook vreselijk. Altijd maar zoeken naar iets wat hij at en altijd op het randje van te mager.

Lou vreet alles en komt van het minste al aan en hoewel dat ook niet alles is, heb ik dat echt liever dan zo'n moeilijke eter.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Hippo
Zeer actief

Verder geen ervaringen?

Shibby schreef:Shib was ook zo'n vreselijke eter. En ik vond het ook vreselijk. Altijd maar zoeken naar iets wat hij at en altijd op het randje van te mager.

Lou vreet alles en komt van het minste al aan en hoewel dat ook niet alles is, heb ik dat echt liever dan zo'n moeilijke eter.
Ik heb wel honden gehad die normaal aten, zoals Oscar. Die at gewoon rustig en lustte niet alles. Verder honden waar alles zó zonder te proeven in hun slokdarm belandde :engel: . Doe mijn inderdaad maar die laatste categorie! Pff dat moeilijke gedoe, wordt je niet blij van.
xxdiandraxx
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door xxdiandraxx »

Tja mijn ervaring weet je dan al denk ik.. ;) geen idee waar je woont want anders mag je wel wat komen halen zodat hij kan proeven...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”