Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Los leren lopen - hoe nu verder? Eeennn LOS!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Los leren lopen - hoe nu verder?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait is er als pup weggelopen uit schrik. Had hem binnen 10 minuten terug. Was banger dat ie het te koud zou krijgen (was in januari) dan dat ie ergens onder een auto zou kunnen komen. Je zit er op een eiland met maar 1 brug naar de vaste wal. En om daar te komen moet ze over een veel minder interessant gedeelte dan het veilige natuurgebied.
Gps-tracker geeft misschien nog wat meer vertrouwen dat je haar niet kwijt raakt.
Vanaf de uitgang van dat vrijwel afgesloten gebied is het nog een kilometer naar de brug, op het eiland zelf is vrijwel geen verkeer. Na de brug heeft ze dan 1 weg waar niet hard gereden kan worden en ook niet erg veel verkeer is. En daarna ligt er een open gebied met weer minstens een kilometer geen enkele auto.
Vanaf 1 juli mogen honden er weer los, maar meestal lopen tot tegen dat het echt koud wordt (half november tot half december ergens) een kudde koeien in dat gebied. Dat zou ik dus niet aanraden met een hond die niet betrouwbaar terug te roepen is. Elco en Gait gaan ook altijd aan de lijn als we ze tegenkomen, aangezien ze al eens zijn gaan koeien drijven...
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Fotogravinnetje schreef:Gait is er als pup weggelopen uit schrik. Had hem binnen 10 minuten terug. Was banger dat ie het te koud zou krijgen (was in januari) dan dat ie ergens onder een auto zou kunnen komen. Je zit er op een eiland met maar 1 brug naar de vaste wal. En om daar te komen moet ze over een veel minder interessant gedeelte dan het veilige natuurgebied.
Gps-tracker geeft misschien nog wat meer vertrouwen dat je haar niet kwijt raakt.
Vanaf de uitgang van dat vrijwel afgesloten gebied is het nog een kilometer naar de brug, op het eiland zelf is vrijwel geen verkeer. Na de brug heeft ze dan 1 weg waar niet hard gereden kan worden en ook niet erg veel verkeer is. En daarna ligt er een open gebied met weer minstens een kilometer geen enkele auto.
Vanaf 1 juli mogen honden er weer los, maar meestal lopen tot tegen dat het echt koud wordt (half november tot half december ergens) een kudde koeien in dat gebied. Dat zou ik dus niet aanraden met een hond die niet betrouwbaar terug te roepen is. Elco en Gait gaan ook altijd aan de lijn als we ze tegenkomen, aangezien ze al eens zijn gaan koeien drijven...
Ik kan natuurlijk gewoon mee gaan en dan gewoon daar bekijken of ik haar wel of niet loslaat. En het hoeft natuurlijk niet gelijk de hele wandeling. Ik ga er even over denken :ok:
Cleva schreef:
Nanna schreef:
Rebble schreef:
Dus, iemand tips?
Kaas. Daar zijn alle honden gevoelig voor ;-)
Als ik KAASSSS! roep staan er vier honden om me heen.

En sla gerust ook een maaltijd over. Dat biedt motivatie.
Hmm, geen idee of haar dat zou motiveren eigenlijk. Het valt te proberen natuurlijk.

@Kaiou, ik sla jouw voerdummie tip helemaal over, had het wel gelezen. Op zich lijkt het me een uitstekende manier maar ik zal haar eerst moeten leren dat ze dan iets naar me toe brengt. Ga daar ook even over nadenken iig.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Rebble schreef:
Fotogravinnetje schreef:Gait is er als pup weggelopen uit schrik. Had hem binnen 10 minuten terug. Was banger dat ie het te koud zou krijgen (was in januari) dan dat ie ergens onder een auto zou kunnen komen. Je zit er op een eiland met maar 1 brug naar de vaste wal. En om daar te komen moet ze over een veel minder interessant gedeelte dan het veilige natuurgebied.
Ik kan natuurlijk gewoon mee gaan en dan gewoon daar bekijken of ik haar wel of niet loslaat. En het hoeft natuurlijk niet gelijk de hele wandeling. Ik ga er even over denken :ok:
Je kunt dan zelf inschatten of het er inderdaad veilig genoeg is. En dan lekker beginnen met een sleeplijn. En wie weet gaat het zo goed dat ze in de rest van het gebied ook nog los mag lopen van je ;)
Rebble
Zeer actief

Cleva schreef:
Rebble schreef: Hmm, geen idee of haar dat zou motiveren eigenlijk. Het valt te proberen natuurlijk.
Oh. Eigenlijk moet je dan verder dan het loslopen gaan. Je hebt je hond gewoon niet in de hand.

Dat is verder helemaal niet zo raar na drie maanden maar het is wel echt een ander onderwerp.

Ik zou vanuit de basis gaan onderzoeken wat ze eigenlijk wel en niet begrijpt aan jouw taal en gedrag.
We verwachten allemaal maar dat honden automatisch begrijpen wat we bedoelen omdat dat heel vaak gewoon zo is maar niet altijd.

Heb je al formeel met haar doorgenomen wat roepen en komen precies betekent?
Oh nee hoor dat weet ik en daar heb je helemaal gelijk in. En met heel veel dingen maakt dat ook gewoon niet uit, ze is nl. bijna altijd het braafste meisje van de klas. Ik denk dat ze het reilen en zeilen in huis inmiddels prima begrijpt maar dat ze buiten verder inderdaad geen idee heeft.
Ze weet heel goed wat geroepen worden en komen precies betekend. We hebben alleen allebei geen idee wat het betekent als ze geen gehoor geeft aan dat geroep.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Rebble schreef:We hebben alleen allebei geen idee wat het betekent als ze geen gehoor geeft aan dat geroep.
Haha! Hier moest ik even om lachen, treffend gezegd :D
Rebble
Zeer actief

Cleva schreef:
Rebble schreef: Ze weet heel goed wat geroepen worden en komen precies betekend. We hebben alleen allebei geen idee wat het betekent als ze geen gehoor geeft aan dat geroep.

Heb je op het komen geoefend?

Geen gehoor geven is teveel vrijheid. Een goed opgevoede hond neemt geen vrijheid. Die staat altijd onder instructie.

Ik kan me prima voorstellen dat dat er nog niet inzit en je maakt je terecht zorgen want weg is weg.
En nu?
Welke stappen heb je nu te nemen?
Ja, dat was mijn vraag aan jullie :F:

Nou ja, plan voor nu is dus langzaam uitbreiden. Aan de lange lijn voert ze het commando 'hier' bijna altijd uit. We gaan allereerst dat bijna maar eens even wegpoetsen. En dan Shibby d'r tip om haar niet te ver bij me weg te laten lopen en aandacht voor mij te belonen terwijl de lange lijn achter haar aan sleept. Op die manier moet ik enorm op haar letten zodat ik de kleine dingetjes leer zien en herkennen wat ze van plan is.

Als ik met Izzy een probleem had (zij wilde wel uitvallen naar andere honden aan de lijn) trok ik de touwtjes in het algemeen weer even wat strakker aan maar Charlie doet niks fout verder. Nou klinkt ze heel saai maar ze is regelmatig heel grappig haha
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

mijke schreef:
Rebble schreef:We hebben alleen allebei geen idee wat het betekent als ze geen gehoor geeft aan dat geroep.
Haha! Hier moest ik even om lachen, treffend gezegd :D
:F:Het is zo waar.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Rebble schreef:Op die manier moet ik enorm op haar letten zodat ik de kleine dingetjes leer zien en herkennen wat ze van plan is.
Dit is het ook gewoon denk ik. Je hebt die hond nog maar net, je kent haar nu redelijk maar de echt kleine dingetjes, de finesses, dat duurt gewoon wat langer. Oor heeft best veel dingen waar ze op kán reageren. Skaters, wielrenners, kinderen, noem maar op. Dingen die onverwacht of snel bewegen kúnnen haar triggeren. Dat is 99 keer neit en dan zomaar ineens een keer wel. En dat gaat dan zó rap, het heeft echt wel even geduurd voordat ik dat aan haar kon zien. Ik heb haar daarvoor gewoon goed moeten bestuderen. En nu zie ik het zó snel, dat ik niet eens zou kunnen zeggen waar ik het eigenlijk precies aan zie. Net een spier die verstijft of iets in haar blik dat verandert ofzo. Als ik dan direct reageer door 'uh!' te zeggen of hier te roepen, dan ben ik nog op tijd. Als ik een seconde later ben, ja dan ben ik dus te laat. Maar dat op haar letten is inmiddels zo een tweede natuur geworden dat ik eigenlijk nooit meer te laat ben. In het begin kost het bakken vol energie, maar nu ken ik haar zo goed, nu gaat dat gewoon automatisch. Wat dat betreft is zoiets ogenschijnlijk simpels als hier komen en niet achter X aanrennen ook minstens net zo veel een kwestie van de hond leren kennen, gedragingen en risicovolle situaties herkennen, als dat het een kwestie is van trainen. Ik zou zeggen 50/50.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

mijke schreef:Misschien niet het meest pedagogisch verantwoorde antwoord, maar als ik het zo hoor zou ik het risico gewoon nemen. Op een plek waar ze in ieder geval niet zelf een weg over kan rennen oid. Ze klinkt niet als een hond die vervelend is voor andere honden of anderszins een risico voor de omgeving vormt. Dan zou ik het gewoon lekker doen en eens kijken hoe dat gaat. Hoewel ik wel snap dat dat lastig is, ik vind het ook moeilijk om de controle te laten varen, maar zoals jij haar beschrijft denk ik dat dat best prima kan.
Ik ben het hier wel mee eens, je moet soms ook risico's durven nemen.

Wat je ook kan doen is er 30 meter waslijn aanhangen, en dat gewoon los laten en laten slepen. En kaas is een goeie, en andere hele lekkere happen of spannende speeltjes of weet ik veel wat voor interessants je kan bedenken en uit je zak kan toveren waardoor ze geneigd is om direct terug te komen als je haar roept. Wat dan het meest interessant is verschilt per hond, vaak is het vreten, maar bij Lilo zijn het haar vriendjes. Als die een konijnenspoor ontdekt en ik roep dan van "Oooh, kijk eens wie daar is!" stopt ze per direct en gaat stijf van opwinding om zich heen kijken want owowow, haar verkeringen zijn toch wel het allerleukste in de hele wereld. Het is dus effe uitvogelen wat bij jouw hond het meest effectieve lokmiddel is, en dat kunnen ook 5 knakworsten zijn die jij zomaar hebt 'gevonden' in de struiken, of een speeltje met een piepje erin, of plakken leverworst, maakt niet uit. Het gaat erom dat jij iets hebt dat onweerstaanbaar is, en dat die hond minstens het idee heeft van vrij loslopen. En als je vanuit die twee dingen gaat werken, komt het vast goed.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Rebble schreef:Ja ze kwam wel :cheer: Maar om nou iedere keer te krijsen als een viswijf als ze moet komen :LOL: :LOL:
Ze kwam wel. :D

Man, ik heb wat staan wachten op twee stipjes in de verte die op een spoortje van een haas ofzo zaten. Maar ze kwamen wel terug. En dat is het allerbelangrijkste hoor, honden die uiteindelijk, soms na veel gevloek en stress daadwerkelijk terugkomen zonder dat er schade aan is gericht of andere dieren zijn vermoord. Eigenlijk is het dan al goed. :D

Het is ook een beetje je eigen grenzen verleggen. En niet jouw zelfstandige ondernemende hond vergelijken met braverds die altijd binnen 5 meter van hun baas op het paadje blijven lopen. Terugkomen waar je elkaar het laatst hebt gezien, dat vind ik al een goed begin. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Rebble
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
mijke schreef:Misschien niet het meest pedagogisch verantwoorde antwoord, maar als ik het zo hoor zou ik het risico gewoon nemen. Op een plek waar ze in ieder geval niet zelf een weg over kan rennen oid. Ze klinkt niet als een hond die vervelend is voor andere honden of anderszins een risico voor de omgeving vormt. Dan zou ik het gewoon lekker doen en eens kijken hoe dat gaat. Hoewel ik wel snap dat dat lastig is, ik vind het ook moeilijk om de controle te laten varen, maar zoals jij haar beschrijft denk ik dat dat best prima kan.
Ik ben het hier wel mee eens, je moet soms ook risico's durven nemen.

Wat je ook kan doen is er 30 meter waslijn aanhangen, en dat gewoon los laten en laten slepen. En kaas is een goeie, en andere hele lekkere happen of spannende speeltjes of weet ik veel wat voor interessants je kan bedenken en uit je zak kan toveren waardoor ze geneigd is om direct terug te komen als je haar roept. Wat dan het meest interessant is verschilt per hond, vaak is het vreten, maar bij Lilo zijn het haar vriendjes. Als die een konijnenspoor ontdekt en ik roep dan van "Oooh, kijk eens wie daar is!" stopt ze per direct en gaat stijf van opwinding om zich heen kijken want owowow, haar verkeringen zijn toch wel het allerleukste in de hele wereld. Het is dus effe uitvogelen wat bij jouw hond het meest effectieve lokmiddel is, en dat kunnen ook 5 knakworsten zijn die jij zomaar hebt 'gevonden' in de struiken, of een speeltje met een piepje erin, of plakken leverworst, maakt niet uit. Het gaat erom dat jij iets hebt dat onweerstaanbaar is, en dat die hond minstens het idee heeft van vrij loslopen. En als je vanuit die twee dingen gaat werken, komt het vast goed.
Er is gewoon niks waar ze zó enorm enthousiast van wordt. Ze vindt heus dingen wel leuk maar niet iets waar ze een moord voor doet.
Hanneke2 schreef:
Rebble schreef:Ja ze kwam wel :cheer: Maar om nou iedere keer te krijsen als een viswijf als ze moet komen :LOL: :LOL:
Ze kwam wel. :D

Man, ik heb wat staan wachten op twee stipjes in de verte die op een spoortje van een haas ofzo zaten. Maar ze kwamen wel terug. En dat is het allerbelangrijkste hoor, honden die uiteindelijk, soms na veel gevloek en stress daadwerkelijk terugkomen zonder dat er schade aan is gericht of andere dieren zijn vermoord. Eigenlijk is het dan al goed. :D

Het is ook een beetje je eigen grenzen verleggen. En niet jouw zelfstandige ondernemende hond vergelijken met braverds die altijd binnen 5 meter van hun baas op het paadje blijven lopen. Terugkomen waar je elkaar het laatst hebt gezien, dat vind ik al een goed begin. :wink:
Ik niet, het totale contactloze als ze tientallen meters wegrent vind ik gewoon onverantwoord. Ik denk namelijk dat ze ook wel 100 of 200 meter zal nemen als het haar zo uitkomt. Ik hoef geen brave paadjeshond maar ik wil wel dat ze uiteindelijk in een straal van zeg 30 meter van me blijft en dat ik contact met haar hou.
Ik ga dus lekker aan de slag met haar met de 10-meter lijn (al is ze daar geen fan van en blijft ze dan een beetje bij me sukkelen maar met wat tijd zal ze daar wel aan wennen) en haar regelmatig bij me roepen en belonen.
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Rebble schreef:
Oh echt!? Geen idee waarom maar dat had ik niet verwacht bij Morris! Ik ga er inderdaad mee aan de slag op deze manier icm met de lange lijn laten slepen. Doodeng :schrik: :LOL:
Ja, Morris kon het geen moer schelen als ik me verstopte of stond te roepen of wat dan ook. Vooral op bekende paden is zijn idee van in de buurt blijven nogal verschillend van mijn idee zullen we maar zeggen. Onbekende gebieden ging het altijd beter. Daar houdt hij me beter in de gaten.
Ik heb me een tijd echt vertwijfeld afgevraagd of ik ooit gewoon weer lekker achteloos kon wandelen met de hond fijn om me heen scharrelend. Kwam ogen en oren tekort! En hier is het gewoon heel simpel; loslopen kan alleen als fietsers, wandelaars etc genegeerd worden en er niet zomaar wegen overgestoken worden.

Het was eerst echt een kwestie van hem geen seconde uit het oog verliezen en heel beperkt ruimte geven. Meer ruimte moest hij verdienen. Luisterde hij dan weer minder dan was het weer ruimte inleveren. En bij alles wat ik maar ontwaarde aan fietsers, wandelaars, fazanten, honden en wat je maar kunt bedenken zorgen dat hij bij mij was voor hij in de fout kon gaan. En dat lukt echt niet altijd, je moet wel een lange adem hebben.
Maar als ik dan kijk hoe het nu gaat... dan is het al het harde werken wel waard geweest! Niet dat hij nu perfect is hoor, verre van, en ik ben ook niet perfect :engel: maar we kunnen nu heerlijk wandelen. Soms moet ik de touwtjes weer wat strakker aantrekken. Hij blijft bijvoorbeeld nu weer teveel achter. Wil elke grasspriet uitgebreid bestuderen en vanochtend was hij zonder dat ik het doorhad omgekeerd om het hele eind nog even een keer vanaf andere kant te kunnen snuffelen. Kijk ik achterom, staat hij weer aan begin van het pad :roll: maar hij negeert nu alles wat er langs komt, dus het kan geen kwaad. Het is alleen vervelend voor mezelf. Sta ik wortel te schieten. Luisteren dat hij dan moet komen doet hij dan ook niet. En daar heb ik dus geen zin in! Er moet wel gewoon geluisterd worden als ik iets zeg! Dus de komende wandelingen mag hij even niet meer achterblijven. Voor me blijven en in het zicht blijven! Na een paar keer is het dan weer klaar en lopen we weer een hele tijd zorgeloos onze wandelingen.

Hij houdt me scherp, voor het saai kan worden zorgt hij dat ik weer even bij de les ben :Q:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Een paar dingen die mij bij Amy heel erg hebben geholpen, is dat ik haar met behulp van de lange lijn heb geleerd dat ze niet te veel ruimte mag nemen en op de paden/in zicht moet blijven. Amy is wel heel makkelijk te motiveren en luistert goed. Ze heeft mij ook altijd goed in de gaten gehouden, maar ging gewoon altijd meteen de bosjes in en dat was bij het loslopen erg onhandig, want ik kon haar zo niet goed in de gaten houden en dus ook niet op tijd ingrijpen als ze aan het jagen sloeg. Een sleeplijn van 10 meter eraan laten hangen werkt ook niet echt als je hond 20 meter bij je vandaan door de bosjes struint. De fout die ik daarbij in eerste instantie heb gemaakt, was dat ik vooral trainde op betrouwbaar hierkomen en haar in die situaties bij me riep. Wat ze dan heel netjes deed en dat is heel fijn natuurlijk, maar ze leerde er niet van wat ik van haar verwachtte tijdens het wandelen. Dus ik moest constant blijven ingrijpen door haar bij me te roepen, waarna ze binnen een paar seconden weer te veel ruimte nam, etc.
Later ben ik haar aan de lange lijn gaan leren hoeveel ruimte ze mocht nemen en heb ik haar het commando 'op het pad' aangeleerd. Door daar heel consequent in te zijn, snapte ze wel heel snel dat ze niet te ver weg mocht en niet de bosjes in mocht. Nu moet ik het soms nog zeggen als ze losloopt en te ver gaat, maar ze snapt nu veel beter wat ik van haar verwacht en ik hoef er nauwelijks nog in te sturen.
Jules01
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jules01 »

Als je denkt dat ze niet over een draad/hek van 1 meter jumpt, dan kan ze met Archie in onze tuin ook los. Of Joia dat ziet zitten, weet ik niet maar dat is haar probleem. :mrgreen: In onze tuin zitten kippen en in de weilanden er omheen wilde konijnen en hazen.
Misschien als tussenstap wel een idee?
Rebble
Zeer actief

nomo schreef:Hij houdt me scherp, voor het saai kan worden zorgt hij dat ik weer even bij de les ben :Q:
Saai? Met Morris :80: :LOL: :LOL:
Uiteraard bedankt voor je hele post maar anders wordt het zo'n enorme lap quotes :tongue: Ik heb er zeker wat aan want hij lijkt een beetje hetzelfde te doen als Charlie.
DeDiana schreef:Een paar dingen die mij bij Amy heel erg hebben geholpen, is dat ik haar met behulp van de lange lijn heb geleerd dat ze niet te veel ruimte mag nemen en op de paden/in zicht moet blijven. Amy is wel heel makkelijk te motiveren en luistert goed. Ze heeft mij ook altijd goed in de gaten gehouden, maar ging gewoon altijd meteen de bosjes in en dat was bij het loslopen erg onhandig, want ik kon haar zo niet goed in de gaten houden en dus ook niet op tijd ingrijpen als ze aan het jagen sloeg. Een sleeplijn van 10 meter eraan laten hangen werkt ook niet echt als je hond 20 meter bij je vandaan door de bosjes struint. De fout die ik daarbij in eerste instantie heb gemaakt, was dat ik vooral trainde op betrouwbaar hierkomen en haar in die situaties bij me riep. Wat ze dan heel netjes deed en dat is heel fijn natuurlijk, maar ze leerde er niet van wat ik van haar verwachtte tijdens het wandelen. Dus ik moest constant blijven ingrijpen door haar bij me te roepen, waarna ze binnen een paar seconden weer te veel ruimte nam, etc.
Later ben ik haar aan de lange lijn gaan leren hoeveel ruimte ze mocht nemen en heb ik haar het commando 'op het pad' aangeleerd. Door daar heel consequent in te zijn, snapte ze wel heel snel dat ze niet te ver weg mocht en niet de bosjes in mocht. Nu moet ik het soms nog zeggen als ze losloopt en te ver gaat, maar ze snapt nu veel beter wat ik van haar verwacht en ik hoef er nauwelijks nog in te sturen.
Charlie gaat echt enorm sukkelen als ik de 10-meter lijn achter haar aan laat slepen. Ik wilde het vanmorgen filmen maar ja dan ben ik daar weer mee bezig ipv opletten. Ik ga nog proberen om de lijn aan haar tuig te bevestigen ipv aan haar halsband, even uitproberen of ze dan minder hinder ondervindt van de druk van het achter zich aan slepen van de lijn. Misschien dat het komt omdat ze aan een ketting heeft geleefd want ze is sowieso gevoelig voor elke druk op de riem, ze trekt dan ook absoluut niet. Het maakt ook een beetje dat ik "bang" ben dat alles wat ik haar aan die 10-meter lijn leer spontaan verdwijnt als ze echt los is en dat ik dan weer het nakijken heb.
Jules01 schreef:Als je denkt dat ze niet over een draad/hek van 1 meter jumpt, dan kan ze met Archie in onze tuin ook los. Of Joia dat ziet zitten, weet ik niet maar dat is haar probleem. :mrgreen: In onze tuin zitten kippen en in de weilanden er omheen wilde konijnen en hazen.
Geen idee of ze over een hek van 1 meter springt eigenlijk. Het hek van het omheinde veld is zo'n 1.50m en daar stopte ze dus voor. Ik zou alleen nu echt niet meer in kunnen schatten of ze je kippen heel laat :blauwoog: Aan de (lange) lijn en hier in de tuin leek ze echt 0 interesse te hebben in eenden, vogels en katten e.d. maar ja, toen zag ze ze ineens los :Q:
Het zou sowieso wel gezellig zijn natuurlijk, ik ga dus eerst even hard aan het werk met haar en dan kan ik het misschien wat beter inschatten :ok:
Afbeelding
Jules01
Zeer actief

Dubbel
Laatst gewijzigd door Jules01 op 19 feb 2018 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jules01
Zeer actief

Rebble schreef:
nomo schreef:Hij houdt me scherp, voor het saai kan worden zorgt hij dat ik weer even bij de les ben :Q:
Saai? Met Morris :80: :LOL: :LOL:
Uiteraard bedankt voor je hele post maar anders wordt het zo'n enorme lap quotes :tongue: Ik heb er zeker wat aan want hij lijkt een beetje hetzelfde te doen als Charlie.
DeDiana schreef:Een paar dingen die mij bij Amy heel erg hebben geholpen, is dat ik haar met behulp van de lange lijn heb geleerd dat ze niet te veel ruimte mag nemen en op de paden/in zicht moet blijven. Amy is wel heel makkelijk te motiveren en luistert goed. Ze heeft mij ook altijd goed in de gaten gehouden, maar ging gewoon altijd meteen de bosjes in en dat was bij het loslopen erg onhandig, want ik kon haar zo niet goed in de gaten houden en dus ook niet op tijd ingrijpen als ze aan het jagen sloeg. Een sleeplijn van 10 meter eraan laten hangen werkt ook niet echt als je hond 20 meter bij je vandaan door de bosjes struint. De fout die ik daarbij in eerste instantie heb gemaakt, was dat ik vooral trainde op betrouwbaar hierkomen en haar in die situaties bij me riep. Wat ze dan heel netjes deed en dat is heel fijn natuurlijk, maar ze leerde er niet van wat ik van haar verwachtte tijdens het wandelen. Dus ik moest constant blijven ingrijpen door haar bij me te roepen, waarna ze binnen een paar seconden weer te veel ruimte nam, etc.
Charlie gaat echt enorm sukkelen als ik de 10-meter lijn achter haar aan laat slepen. Ik wilde het vanmorgen filmen maar ja dan ben ik daar weer mee bezig ipv opletten. Ik ga nog proberen om de lijn aan haar tuig te bevestigen ipv aan haar halsband, even uitproberen of ze dan minder hinder ondervindt van de druk van het achter zich aan slepen van de lijn. Misschien dat het komt omdat ze aan een ketting heeft geleefd want ze is sowieso gevoelig voor elke druk op de riem, ze trekt dan ook absoluut niet. Het maakt ook een beetje dat ik "bang" ben dat alles wat ik haar aan die 10-meter lijn leer spontaan verdwijnt als ze echt los is en dat ik dan weer het nakijken heb.
Jules01 schreef:Als je denkt dat ze niet over een draad/hek van 1 meter jumpt, dan kan ze met Archie in onze tuin ook los. Of Joia dat ziet zitten, weet ik niet maar dat is haar probleem. :mrgreen: In onze tuin zitten kippen en in de weilanden er omheen wilde konijnen en hazen.
Geen idee of ze over een hek van 1 meter springt eigenlijk. Het hek van het omheinde veld is zo'n 1.50m en daar stopte ze dus voor. Ik zou alleen nu echt niet meer in kunnen schatten of ze je kippen heel laat :blauwoog: Aan de (lange) lijn en hier in de tuin leek ze echt 0 interesse te hebben in eenden, vogels en katten e.d. maar ja, toen zag ze ze ineens los :Q:
Het zou sowieso wel gezellig zijn natuurlijk, ik ga dus eerst even hard aan het werk met haar en dan kan ik het misschien wat beter inschatten :ok:
Kippen zitten achter een hek hoor, en desnoods gaan ze op stal.
De buren hebben soms wel schapen/koeien lopen. Onze tuin is opgedeeld in segmenten, dus als het in het ene niet gaat, kunnen we altijd naar een ander deel. En als het niet gaat, hebben we ook een bos dochtbij voor een aanlijnwandeling :mrgreen:

Kijk maar, en als je het aandurft, hoor ik het wel!
Rebble
Zeer actief

Oefenen met een lange lijn achter haar aan schiet ook niet op :LOL:

https://youtu.be/d_o2XM5qhlk
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Rebble schreef:Oefenen met een lange lijn achter haar aan schiet ook niet op :LOL:

'Er is een fout opgetreden. Probeer het later opnieuw.' krijg ik te zien.
Rebble
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Rebble schreef:Oefenen met een lange lijn achter haar aan schiet ook niet op :LOL:

'Er is een fout opgetreden. Probeer het later opnieuw.' krijg ik te zien.
Hmm, geen idee. Ik heb mezelf even uitgelogd en de link aangeklikt en ik kreeg gewoon het filmpje te zien.
Afbeelding
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Ik zie inderdaad een hond die bij je blijft plakken en zeker bewust is van de lange lijn.
Ik heb ooit eens als tip gekregen om steeds een stuk van de lijn af te knippen. En daarmee verder te oefenen. Totdat je op een gegeven moment nog maar 1 meter er aan hebt hangen.
Heb je toevallig ook een filmpje van hoe ze losloopt (op het omheinde veld)?
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Judith schreef:Ik zie inderdaad een hond die bij je blijft plakken en zeker bewust is van de lange lijn.
Ik heb ooit eens als tip gekregen om steeds een stuk van de lijn af te knippen. En daarmee verder te oefenen. Totdat je op een gegeven moment nog maar 1 meter er aan hebt hangen.
Heb je toevallig ook een filmpje van hoe ze losloopt (op het omheinde veld)?
Ik heb wel wat filmpjes, moet ze even uploaden (en dat gaat langzaam want gefilmd in HD).

Ik heb 2 lange lijnen, de langste van 10-meter vindt ze sowieso niet geweldig als hij te lang is, ook niet als ik 'm vasthoud. Ik heb nog een verknipte 'lange' lijn, die is een meter of 4 en die kan ik gewoon bij het handvat vasthouden dan neemt ze in principe de ruimte die ze krijgt maar altijd zonder trekken. Maar die vind ik nu nog te kort om hem los te laten slepen.
Zal de filmpjes van het veld straks nog even posten :ok:
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Nu is ie te zien. Wat een knap, braaf hondje zo :D
Rebble
Zeer actief

*Wolf* schreef:Nu is ie te zien. Wat een knap, braaf hondje zo :D
Ja 't is net echt :LOL: Maar ik heb toch liever dat ze wat meer ontspannen loopt en niet zo bescheten doet :tongue:
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ik hoop dat ze goed staan, heb ze via tapatalk geplaatst. Zo niet dan pas ik het morgen aan. Deze filmpjes zijn een aantal weken geleden gemaakt, de eerste en tweede keer dat we op het veld waren. Ehm, zet je geluid niet te hard :mann:

https://youtu.be/BEHiHcgko6Q

https://youtu.be/EA7lMDHpn9M

https://youtu.be/qTErv7ZbB8k
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Haha ja, die lange sleeplijn werkt zo inderdaad niet ;-) Het kan natuurlijk zo zijn dat ze er nog aan went, maar je hebt gelukkig ook een omheind veld waar je kunt oefenen met haar. Het nadeel is dat zo'n veld eigenlijk helemaal niet lijkt op gewoon wandelen, omdat je er meestal veel stilstaat en het vaak heel overzichtelijk is.
Als ik naar de filmpjes op het veld kijk, zie ik dat ze soms wel contact maakt en zelf incheckt, dus dat is al een goed teken. Ik denk dat je de opbouw van het hier-commando stapsgewijzer moet maken, dat ze het nu nog niet snapt in deze omgeving en situatie. Ik weet niet of je zelf rondloopt op het veld of steeds blijft staan? Want als je op dezelfde plek staat en zij kan je gewoon nog zien, ziet zij waarschijnlijk de noodzaak om te komen ook niet. Het kan dan helpen om zelf meer in beweging te blijven. Kijk eens of je haar interesse kunt wekken door ineens op je hurken te gaan zitten, een stukje van haar weg te rennen of iets anders onverwachts te doen. En misschien kun je oefenen met iemand anders, dus dat iemand haar vasthoudt, jij zelf wegloopt en dan roept (vanaf 5 meter, 10 meter, 20 meter, etc.)?
Vindt ze het leuk om naar voertjes te zoeken als je die een klein stukje weggooit? Ze lijkt er niet heel enthousiast over, dus misschien kun je de beloning interessanter maken door bijvoorbeeld een stuk of drie voertjes voor haar weg te gooien die ze mag zoeken. En misschien werkt het ook als je haar echt met je stem even helemaal de hemel in prijst als ze naar je toe komt, dus de opwinding en het enthousiasme wat aanwakkert?
Jules01
Zeer actief

Grappig, ik zie veel parallelen met Archie. Die kon ook zo suf zijn :mrgreen:
Ik zie haar niet heel bewust onder het commando hier vandaan willen komen, maar meer een kwartje dat nog niet is gevallen.
Bij Archie heb ik samen met Mark het commando hier gedaan (ook omdat ik wilde dat hij naar Mark ging luisteren)
Tussen ons in, van de ene naar de ander met lekkers en een bal en daarin vaak afgewisseld. Afstand uitgebreid en de beloning dan ook. En hij doet het zeer redelijk, behalve bij konijnen en katten :schrik:
Rebble
Zeer actief

DeDiana schreef:Haha ja, die lange sleeplijn werkt zo inderdaad niet ;-) Het kan natuurlijk zo zijn dat ze er nog aan went, maar je hebt gelukkig ook een omheind veld waar je kunt oefenen met haar. Het nadeel is dat zo'n veld eigenlijk helemaal niet lijkt op gewoon wandelen, omdat je er meestal veel stilstaat en het vaak heel overzichtelijk is.
Als ik naar de filmpjes op het veld kijk, zie ik dat ze soms wel contact maakt en zelf incheckt, dus dat is al een goed teken. Ik denk dat je de opbouw van het hier-commando stapsgewijzer moet maken, dat ze het nu nog niet snapt in deze omgeving en situatie. Ik weet niet of je zelf rondloopt op het veld of steeds blijft staan? Want als je op dezelfde plek staat en zij kan je gewoon nog zien, ziet zij waarschijnlijk de noodzaak om te komen ook niet. Het kan dan helpen om zelf meer in beweging te blijven. Kijk eens of je haar interesse kunt wekken door ineens op je hurken te gaan zitten, een stukje van haar weg te rennen of iets anders onverwachts te doen. En misschien kun je oefenen met iemand anders, dus dat iemand haar vasthoudt, jij zelf wegloopt en dan roept (vanaf 5 meter, 10 meter, 20 meter, etc.)?
Vindt ze het leuk om naar voertjes te zoeken als je die een klein stukje weggooit? Ze lijkt er niet heel enthousiast over, dus misschien kun je de beloning interessanter maken door bijvoorbeeld een stuk of drie voertjes voor haar weg te gooien die ze mag zoeken. En misschien werkt het ook als je haar echt met je stem even helemaal de hemel in prijst als ze naar je toe komt, dus de opwinding en het enthousiasme wat aanwakkert?
Deze filmpjes zijn gemaakt toen we het veld net ontdekt hadden. Toen was ik dus wel al bezig met het hier komen maar nog nooit los gedaan. Ze komt zich inderdaad ook regelmatig even melden en dat doet ze dus zeker heel goed, ik beloon dat ook altijd.
Ik loop zelf ook een rondje op het veld. Op je gemakje met af en toe blijven staan doe je ongeveer een kwartier over een rondje en dat zou nog uitgebreid kunnen worden want het achterste deel pak ik nooit mee. Ik loop eigenlijk nooit zelf uit beeld, het zou wel kunnen want in het midden zit een strook met bomen en bosjes. Maar ik moet eerlijk zeggen, zelfs op het omheinde veld vind ik het lastig om haar uit zicht te hebben, zeker nu ze de laatste keer de sloot over is gegaan.
Interesse door op mijn hurken te zitten heb ik nog niet geprobeerd, ga ik doen :ok: Een stukje wegrennen vindt ze wel prima "Ren jij nou maar even een stukje dan wacht ik hier wel en snuffel even wat aan deze molshoop" :LOL:

Samen met mijn man oefenen kan prima, ik heb dat nog tegen hem gezegd toen ik cursus deed met Charlie maar toen ontdekten we dit veld en heb ik dat hele idee laten varen maar dat kunnen we zeker wel gaan doen.

Dat voertjes zoeken vindt ze op zich wel leuk, als we samen in de buurt aan het wandelen zijn doe ik het ook altijd en dan heb ik gelijk haar aandacht. Maar ja, die zijn aangelijnd en vrij saai. Ze moet ze alleen echt zien gaan en dan weten waar ze liggen, zoeken is niet haar forte en 3 snoepjes gooien is wat ambitieus :engel: Als ze ze niet kan zien, zoekt ze even en kijkt dan naar mij of ik wat direct aan haar geef en zo niet ook goed, dan loopt ze door.
Jules01 schreef:Grappig, ik zie veel parallelen met Archie. Die kon ook zo suf zijn :mrgreen:
Ik zie haar niet heel bewust onder het commando hier vandaan willen komen, maar meer een kwartje dat nog niet is gevallen.
Bij Archie heb ik samen met Mark het commando hier gedaan (ook omdat ik wilde dat hij naar Mark ging luisteren)
Tussen ons in, van de ene naar de ander met lekkers en een bal en daarin vaak afgewisseld. Afstand uitgebreid en de beloning dan ook. En hij doet het zeer redelijk, behalve bij konijnen en katten :schrik:
Dus eigenlijk hetzelfde als wat Diane zegt? De 1 houdt Charlie vast, de ander roept 'Hiieeer' en Charlie wordt losgelaten en zou dus naar de ander moeten gaan? En dat steeds verder uitbreiden?
Jij benoemt trouwens een punt wat wij ook willen, Charlie moet ook naar Paul gaan luisteren en dan werkt die methode daar wel bij natuurlijk.

Ik heb ook inderdaad niet het idee dat ze bewust niet naar het commando luistert maar het is wel zo dat ze vaak ook gewoon totaal niet reageert niet alleen niet op het hier commando maar gewoon niet. Zoals Diana aangaf dat ik zelf kan gaan rennen (weg van haar of naar haar toe en dan doorrennen) het lijkt haar weinig te boeien dan terwijl ik dan wel vaak enthousiast aan het roepen ben.

Nou ja, al met al is er nog genoeg werk aan de winkel. Gelukkig vind ik het wel leuk en vind ik haar er niet irritant door worden :mann: Ik had namelijk van mezelf verwacht dat ik alleen aangelijnd wandelen enorm saai zou vinden, het scheelt dat ze verder wel heel leuk en lief is. We moeten gewoon even uitvinden wat ze wel boeiend genoeg vindt om uit haar bubbel te komen.
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Maya en Pluto schreef:Ik weet niet waar je woont, maar je zou naar het Leesten bij Apeldoorn kunnen gaan. Dit is een omheind hondenbos. Niet supergroot, maar zeker groot genoeg om te wandelen en te zien wat je hond doet.
Omdat Boaz ook niet zomaar los kan ga ik daar altijd naartoe. Hij krijgt dan een tuig om met een GPS erop voor mijn gemoedsrust.
Hij kan hier heerlijk rondrennen en tegelijkertijd kan ik oefenen. Boaz neemt ook veel afstand, maar ik weet inmiddels dat hij in het omheinde deel als hij me niet ziet meteen gaat zoeken naar me. Buiten de omheining durf ik dit nog niet, en of dat ooit wel zo zal zijn betwijfel ik.
Mocht je ooit willen gaan, dan loop ik graag met je mee.
Wat grappig, daar heb ik Ziva laatst voor het eerst los gelaten. Ik heb haar nu een maand en ze heeft het echt nodig om te rennen. Ik was er 8 jaar niet geweest en het is helemaal veranderd. Het is veel overzichtelijker en je kunt er een lekker stuk lopen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

jeetje wat is ze leuk... wat een mooie leuke hond, heerlijke kop zit erop!
Wij hebben haar alleen de vliegtuig krat in en uit gezien en toen was ze heel voorzichtig natuurlijk.. maar hier.. daar wordt je toch verliefd op :I:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”