Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat triggerde de aanval?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Wat triggerde de aanval?

Ongelezen bericht door laeken »

Guus is dol op correcties :I: Hij vraagt er echt altijd om :engel:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Nanna schreef:In plaats van snauwen, knauwen en corrigeren kun je natuurlijk ook de ander gewoon onderuitschoffelen :LOL:

Afbeelding
Da's gewoon Planken 2.0 :pffff:
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

En toch is het maar niet hoe je het bekijkt, of het gestoord gedrag is. Het is ongewenst, dat zeker, maar gestoord? Nu ben ik geen etholoog, maar hoeveel diersoorten zijn er niet die soortgenoten doden? Denk alleen al aan de chimpansee. En wij mensen zelf, de enige soort die rationeel kan denken. Waarom zouden honden dan gestoord zijn als ze een soortgenoot, met een reden, hoe onbeduidend ook in onze ogen, doden? (en dan heb ik het niet over vechthonden, dat is van een heel andere categorie).

Wij hadden vroeger een roedeltje kleine mixen, teven. Die vochten wel eens, om eten, aandacht, noem maar op. Dat was vervelend, maar begrijpelijk. Nu heb ik een teef, o.a. gekozen omdat ze zo sociaal en lief was, die het in zich blijkt te hebben een soortgenoot te doden, om een voor haar vast goede reden. Geef haar die kans niet, en ze is nog steeds heel sociaal en lief. Is ze daarom gestoord? Ik vind van niet. Het is een dier, en daarom kan ze onvoorspelbaar zijn. Zou mooi zijn als alle honden zich volgens onze regels en wensen zouden gedragen, maar 'gelukkig' is niet alles maakbaar, en hebben ze toch elk hun eigen karakter en dat is niet altijd wat ons bevalt. We moeten er maar mee dealen.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

*Wolf* schreef:En toch is het maar niet hoe je het bekijkt, of het gestoord gedrag is. Het is ongewenst, dat zeker, maar gestoord? Nu ben ik geen etholoog, maar hoeveel diersoorten zijn er niet die soortgenoten doden? Denk alleen al aan de chimpansee. En wij mensen zelf, de enige soort die rationeel kan denken. Waarom zouden honden dan gestoord zijn als ze een soortgenoot, met een reden, hoe onbeduidend ook in onze ogen, doden? (en dan heb ik het niet over vechthonden, dat is van een heel andere categorie).

Wij hadden vroeger een roedeltje kleine mixen, teven. Die vochten wel eens, om eten, aandacht, noem maar op. Dat was vervelend, maar begrijpelijk. Nu heb ik een teef, o.a. gekozen omdat ze zo sociaal en lief was, die het in zich blijkt te hebben een soortgenoot te doden, om een voor haar vast goede reden. Geef haar die kans niet, en ze is nog steeds heel sociaal en lief. Is ze daarom gestoord? Ik vind van niet. Het is een dier, en daarom kan ze onvoorspelbaar zijn. Zou mooi zijn als alle honden zich volgens onze regels en wensen zouden gedragen, maar 'gelukkig' is niet alles maakbaar, en hebben ze toch elk hun eigen karakter en dat is niet altijd wat ons bevalt. We moeten er maar mee dealen.
Het is gestoord, omdat het niet normaal en niet wenselijk is. En buitenproportioneel. Dat het vaker voorkomt wil niet zeggen dat het niet gestoord is. Ook mensen die andere mensen vermoorden noem ik gestoord. We hebben honden niet voor niets gedomesticeerd, het zijn geen wilde dieren meer.
*Wolf*
Zeer actief

mijke schreef:Het is gestoord, omdat het niet normaal en niet wenselijk is. En buitenproportioneel. Dat het vaker voorkomt wil niet zeggen dat het niet gestoord is. Ook mensen die andere mensen vermoorden noem ik gestoord. We hebben honden niet voor niets gedomesticeerd, het zijn geen wilde dieren meer.
Oké, mensen die anderen doden kun je gestoord noemen, maar het gaat dan ook om de enige soort die de gevolgen van zijn daad kan overzien. Dieren kunnen dat niet. En je kan ook stellen dat het domesticatieproces niet 100% is geslaagd omdat het dieren blijven en dat de invloed van de mens nu eenmaal ergens stopt. (De arrogantie trouwens om te stellen dat wij mensen honden helemaal onder controle zouden hebben gekregen.)

Ik lees jouw reactie overigens als jouw persoonlijke mening want het kan nooit dé waarheid zijn. (De mijne trouwens ook niet.)
mijke
Zeer actief

Natuurlijk is mijn reactie mijn mening, hehe :P Maargoed dit is een semantische discussie denk ik, over de vraag wat de definitie van gestoord is. Los daarvan blijft denk ik wel als een paal boven water staan dat de reactie van die husky niet normaal (alsin, het meest voorkomende) is, en buitenproportioneel. En dat maakt het minder OK dan een afgepaste correctie zoals wij die allemaal wel kennen van onze en andere honden uit het dagelijks leven.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik word termen als normaal wat zat omdat ik het nogal een persoonlijk waardeoordeel vind en daar kan ik niet zoveel mee. Dat dit gedrag niet wenselijk is dat is duidelijk. Maar wat iemand anders wel of niet normaal vind heb ik niet zoveel boodschap aan. Ik ben meer nieuwsgierig naar wat er achter het gedrag zit.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ri@ schreef:Ik word termen als normaal wat zat omdat ik het nogal een persoonlijk waardeoordeel vind en daar kan ik niet zoveel mee. Dat dit gedrag niet wenselijk is dat is duidelijk. Maar wat iemand anders wel of niet normaal vind heb ik niet zoveel boodschap aan. Ik ben meer nieuwsgierig naar wat er achter het gedrag zit.
:ok:
Ik heb het meegemaakt in het Spaanse asiel en bij het roedeltje honden waarin Amy is opgegroeid. Allemaal honden (geen vechthonden overigens) die honds gedrag vertoonden zonder inmenging van mensen. Hoe onwenselijk en choquerend ook, dit kan dus voorkomen bij honden die hun natuurlijk gedrag laten zien en alleen om die reden al heb ik moeite met de kwalificatie 'gestoord'. Onze moraal heeft niets met hondengedrag van doen.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Het lijkt mij vooral onwenselijk dat in zo'n salon de honden hij elkaar los gelaten worden. En dat vervolgens ook nog eens niemand op let. Dat vind ik behoorlijk gestoord.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
*Wolf*
Zeer actief

Zeker is het veel interessanter om te achterhalen waarom een hond doet wat ie doet, maar volgens mij was dat onderwerp hier al een beetje uitgemolken (en blijft het gissen). En als mensen dan gaan roepen dat het gestoord gedrag is (feit!), dan roept dat om een tegenreactie :U:
laeken
Zeer actief

Verstoord gedrag omdat de hond in een gestoorde situatie geplaatst wordt vind ik wel op zijn plek.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Dat hanige en stijve wat veel hier beschrijven deed me denken aan dit stel.
Iedere keer als ik ze tegen kom, gaat het er zo aan toe. Kiwi doet t dominantie-dansje met 1 van de husky's en Mayke gaat erbij staan joelen. Ze kunnen zo best lang staan :LOL: En het is 1 draaierij van verstijfde honden maar meer dan dat wordt t nooit. Inmiddels vertrouw ik poolhonden op sociaal vlak, maar ze veroorzaken bij mij honden wel heel veel spanning. Mayke stort zich van ellende op dr rug en Kiwi schiet spontaan in de hyena-look.

Afbeelding
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ri@ schreef:Ik word termen als normaal wat zat omdat ik het nogal een persoonlijk waardeoordeel vind en daar kan ik niet zoveel mee. Dat dit gedrag niet wenselijk is dat is duidelijk. Maar wat iemand anders wel of niet normaal vind heb ik niet zoveel boodschap aan. Ik ben meer nieuwsgierig naar wat er achter het gedrag zit.
Precies! Daarom noemde ik het ook een 'correctie'. Inderdaad enorm buitensporig en helaas met een vreselijk afloop en dus zeer ongewenst. Maar 'gestoord'? Ik vind het gestoord dat honden zo maar bij elkaar in een 'café' worden gezet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rami schreef:
Precies! Daarom noemde ik het ook een 'correctie'. Inderdaad enorm buitensporig en helaas met een vreselijk afloop en dus zeer ongewenst. Maar 'gestoord'? Ik vind het gestoord dat honden zo maar bij elkaar in een 'café' worden gezet.
Dit inderdaad... dat alles maar zo met elkaar moet kunnen dealen vind ik dan weer een gestoorde gedachte
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Paisley schreef:Dat hanige en stijve wat veel hier beschrijven deed me denken aan dit stel.
Iedere keer als ik ze tegen kom, gaat het er zo aan toe. Kiwi doet t dominantie-dansje met 1 van de husky's en Mayke gaat erbij staan joelen. Ze kunnen zo best lang staan :LOL: En het is 1 draaierij van verstijfde honden maar meer dan dat wordt t nooit. Inmiddels vertrouw ik poolhonden op sociaal vlak, maar ze veroorzaken bij mij honden wel heel veel spanning. Mayke stort zich van ellende op dr rug en Kiwi schiet spontaan in de hyena-look.

Afbeelding
Wat een mooie foto! Ik zou niks vrezen want jouw hond is vele malen intenser dan de husky. :engel: De husky heeft een veel meer ontspannen houding en kijkt ook weg. Als er een af gaat zou ik mijn geld zetten op jouw hond en als die dat dus niet doet zie ik er geen probleem in. De husky doet vrolijk mee maar is er wel relexed bij.

Echt een hele gave foto :ok:
Afbeelding
mijke
Zeer actief

malinois schreef:
Rami schreef:
Dit inderdaad... dat alles maar zo met elkaar moet kunnen dealen vind ik dan weer een gestoorde gedachte
Maar waarom of/of? Ik vind het bij elkaar zetten in deze situatie verwerpelijk, maar dat maakt de reactie van de husky nog niet normaal.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

laeken schreef:
Wat een mooie foto! Ik zou niks vrezen want jouw hond is vele malen intenser dan de husky. :engel: De husky heeft een veel meer ontspannen houding en kijkt ook weg. Als er een af gaat zou ik mijn geld zetten op jouw hond en als die dat dus niet doet zie ik er geen probleem in. De husky doet vrolijk mee maar is er wel relexed bij.

Echt een hele gave foto :ok:
Het is natuurlijk wel een moment opname, maar het klopt wel dat Kiwi in dr lichaamstaal behoorlijk intens kan zijn. Maar er zijn ook genoeg honden die haar helemaal net serieus nemen. Opdringerige jonge reuen krijgt ze soms niet van zich af. Meer als een kittige grauw en heel wat stijf gedraai wordt t niet.
Dus ik zou mn geld op de husky inzetten :engel:
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

DeDiana schreef:
:ok:
Ik heb het meegemaakt in het Spaanse asiel en bij het roedeltje honden waarin Amy is opgegroeid. Allemaal honden (geen vechthonden overigens) die honds gedrag vertoonden zonder inmenging van mensen. Hoe onwenselijk en choquerend ook, dit kan dus voorkomen bij honden die hun natuurlijk gedrag laten zien en alleen om die reden al heb ik moeite met de kwalificatie 'gestoord'. Onze moraal heeft niets met hondengedrag van doen.
Inderdaad, ik ben in Kimba geweest in Spanje en daar zaten echt heel veel leuke honden die je zo op de bank bij je thuis zou kunnen neerleggen. En toch is het ook weleens mis gegaan en werd een angstig hondje door meerdere honden dood gebeten. Die honden leden niet aan een plots opkomende gestoordheid maar vertonen , hoe onwenselijk ook, hondengedrag welke wij liever niet zien.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”