Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Hippo schreef:
Dan heb jij een afwijkende definitie van behaard, het is toch geen nakerd
Nee, maar veel scheelt het niet Ze heeft nul ondervacht en weinig spek. Zobizo hebben windhonden een veel lager vetpercentage dan 'gewone' honden.
En ze is bejaard Dan mag het zoberzo.
Lilo krigt zowiezo een jas aan in de winter. (Mens ik krijg hier kromme tenen van als ik het alleen maar lees. )
Shibby schreef:
Zo simpel is het volgens mij. Hond koud? Jas aan. Hond niet koud? Geen jas aan.
Ja, dat simpele uitgangspunt houd ik hier ook aan. Tot nu toe heeft Mojo het buiten nog niet koud gehad tijdens het wandelen, maar hij blijft ook de hele tijd wel in beweging. Als er sneeuw ligt heeft hij het sneller koud dan bij deze droge kou. Mojo heeft geen ondervacht en zijn gewone vacht is vrij dun en isoleert amper tot niet.
Tapas heeft het nog nooit koud gehad, maar die heeft een heerlijk dichte ondervacht en isolerende bovenvacht bij sneeuw en regen.
Op wedstrijddagen als Mojo een poos in de auto moet zitten tussendoor heeft hij wel een jas aan, en kan hij ook nog onder een deken kruipen als hij dat wil.
Hier krijgen Teun en Odie met deze droge kou geen jas aan, hebben ze niet nodig.
Maar Dax wel, die heeft anders echt geen lol in wandelen, dus dan is de keus makkelijk.
In loving memory of Denzel, Stef en Dax. Groetjes Petra en de hondjes
Shibby schreef:Malou heeft zo'n dikke vacht en een mooi speklaagje die krijgt echt geen jasje aan. Dat wil ze ook niet eens.
Terwijl wijlen Shib nauwelijks vacht had en soms stond te bibberen en klappertanden als hij even stil moest staan, ja dan doe ik 'm een jas aan.
Zo simpel is het volgens mij. Hond koud? Jas aan. Hond niet koud? Geen jas aan.
inderdaad. Zodra mijn honden het koud hebben krijgen ze ook een jas aan, maar aangezien ze beide een dubbele dikke vacht hebben en ook nog bes teen isolatielaagje vet, zal dat niet snel gebeuren. Met jas denk ik ook dat ze het te warm zouden vinden. Karel zwemt met ditweer ook nog gewoon..
Had vandaag eens bij beiden een deken in de autokooi gelegd, hele dag vanaf 8.00 uur tot 17.00 uur in de koude auto, straffe ijskoude wind op de speurvelden dan zouden ze t vast waarderen... nou niks hoor. Beide dekens lagen binnen een half uur al weggemoffeld in een hoek.
Mijn ouwetje Silka heeft zo veel vacht dat een jas niet nodig is. We moeten wel in beweging blijven. Vanmiddag waren de kleine honden aan het spelen in het park met andere honden en bleven we een tijd op dezelfde plek staan. Toen zag ik dat Sil toch wat stijf werd. Wanneer honden lekker blijven bewegen, hebben ze geen jas nodig. Denk ik.
Alleen Balou had een jas in de laatste maanden, maar ze heeft de jas niet vaak aan gehad. Zij is van al onze honden de enige die een jas heeft gehad. Ze hebben allemaal tot nu toe een dikke vacht en zijn vrijwel altijd in beweging. Ik vraag me af nu ik dit topic lees of ik niet wat te hard voor ze ben omdat er zoveel mensen wel een jas aan doen . Maar in m'n omgeving zie ik ook nooit honden met een jas aan eigenlijk.
Ri@ schreef:Alleen Balou had een jas in de laatste maanden, maar ze heeft de jas niet vaak aan gehad. Zij is van al onze honden de enige die een jas heeft gehad. Ze hebben allemaal tot nu toe een dikke vacht en zijn vrijwel altijd in beweging. Ik vraag me af nu ik dit topic lees of ik niet wat te hard voor ze ben omdat er zoveel mensen wel een jas aan doen . Maar in m'n omgeving zie ik ook nooit honden met een jas aan eigenlijk.
Nou zodra in mijn geval een mechelaar niet meer naar buiten kan wandelen zonder jas bij -5 hoef ik geen mechel meer hoor. Die zijn gemaakt voor dit weer qua vacht.
Nanna schreef:
En ze is bejaard Dan mag het zoberzo.
Vooral dat laatste. Mira heeft het niet nodig. Het zou haar alleen maar in de weg zitten.
Maar die is jongvolwassen, dat vliegt aan één stuk in de rondte en heeft helemaal geen tijd om zich af te vragen of ze tevreden is met haar gesteldheid.
Dat hou je geen leven lang vol. Er komt een dag dat ze een mantel wenst en die zal ze dan krijgen ook.
En whippethaar is echt alleen maar kleur. Met bescherming heeft het niets te maken. Een zomerbloesje.
Precies. Een jonge gezonde Whippet kan prima zonder jas in de sneeuw, als het niet guur is. Die vliegt zich wel warm. Maar ze hebben nou eenmaal bij het klimmen der jaren sneller een jas nodig dan een behaard, meer spekkig ras. Al mijn andere honden hebben nog nooit een jas gehad.
Dat kan écht niet las ik op fb. Met dit weer mogen whippets niet naar buiten tenzij dik ingepakt.
malinois schreef:Dat kan écht niet las ik op fb. Met dit weer mogen whippets niet naar buiten tenzij dik ingepakt.
Misschien zoals van de week als het -12 wordt. Maar in een normaal kwakkelwintertje zoals wij dat hier kennen kan dat best hoor Topsi liep in haar jonge jaren gewoon zonder jas door de sneeuw.
Ri@ schreef:Alleen Balou had een jas in de laatste maanden, maar ze heeft de jas niet vaak aan gehad. Zij is van al onze honden de enige die een jas heeft gehad. Ze hebben allemaal tot nu toe een dikke vacht en zijn vrijwel altijd in beweging. Ik vraag me af nu ik dit topic lees of ik niet wat te hard voor ze ben omdat er zoveel mensen wel een jas aan doen . Maar in m'n omgeving zie ik ook nooit honden met een jas aan eigenlijk.
Hier krijgen ze met wandelen ook geen jas aan. Stilstaan doen we dan toch nauwelijks en beiden hebben ze een prima vacht om zichzelf dan warm te houden. Finn gaat nu zelfs graag op het balkon in de zon liggen, neus in de wind.
Ze hebben de jas hier alleen voor na het trainen en voor in de auto (wanneer we niet rijden). Dan zitten ze stil en wordt het snel koud in de auto als de zon er niet op staat. Je kan al merken dat de zon krachtiger is en de auto goed warm kan houden. Maar anders is het er echt koud en ik heb Finn al eens bibberend op schoot gehad, omdat het toch wel koud geworden was en hij zichzelf niet warm kon houden vanwege stil liggen. (@Malinois: Hier had hij ook meerdere fleecedekens tot zijn beschikking, maar die lagen overal behalve waar hij lag. Dus kleedjes die aan de kant liggen zegt niet ook niet alles )
Finn heeft een Pomppa fleecejas voor de warmte en een maasdeken van back on track om na het trainen de spieren wat gecontroleerder te laten afkoelen. Tess heeft een simpele fleece deken voor na het trainen en tussendoor bij het wachten. En voor lang in de auto zitten een simpele jas via Witjes (dankzij het forum ). De back on track komt er tzt als ze wat meer af is
Hier krijgen ze met wandelen ook geen jas aan. Stilstaan doen we dan toch nauwelijks en beiden hebben ze een prima vacht om zichzelf dan warm te houden. Finn gaat nu zelfs graag op het balkon in de zon liggen, neus in de wind.
Ze hebben de jas hier alleen voor na het trainen en voor in de auto (wanneer we niet rijden). Dan zitten ze stil en wordt het snel koud in de auto als de zon er niet op staat. Je kan al merken dat de zon krachtiger is en de auto goed warm kan houden. Maar anders is het er echt koud en ik heb Finn al eens bibberend op schoot gehad, omdat het toch wel koud geworden was en hij zichzelf niet warm kon houden vanwege stil liggen. (@Malinois: Hier had hij ook meerdere fleecedekens tot zijn beschikking, maar die lagen overal behalve waar hij lag. Dus kleedjes die aan de kant liggen zegt niet ook niet alles )
Finn heeft een Pomppa fleecejas voor de warmte en een maasdeken van back on track om na het trainen de spieren wat gecontroleerder te laten afkoelen. Tess heeft een simpele fleece deken voor na het trainen en tussendoor bij het wachten. En voor lang in de auto zitten een simpele jas via Witjes (dankzij het forum ). De back on track komt er tzt als ze wat meer af is
In een autokooi kun je er niet naast gaan ligfen tenzij je hem idd in een hoek frummelt. Maar ze voelden heerlijk warm aan dus t was ook gewoon niet nodig.
Nou zodra in mijn geval een mechelaar niet meer naar buiten kan wandelen zonder jas bij -5 hoef ik geen mechel meer hoor. Die zijn gemaakt voor dit weer qua vacht.
Umi (14,5) heeft een jas (BoT) aan als ze meegaat naar de zaak. Dan ligt de een groot deel vd dag in de kantine met enkel een gaskachel en thuis is ze gewoon aan vloerverwarming. Thuis buiten krijgt ze niks aan.
De anderen alleen Yuma na het stellen in de avond.
Umi (14,5) heeft een jas (BoT) aan als ze meegaat naar de zaak. Dan ligt de een groot deel vd dag in de kantine met enkel een gaskachel en thuis is ze gewoon aan vloerverwarming. Thuis buiten krijgt ze niks aan.
De anderen alleen Yuma na het stellen in de avond.
Paar jaar geleden was t ook zo koud met hele nattige sneeuw en ijskoude wind. Toen heb ik voor Xena ook een jas gehaald. Die heeft ze dus 2 x aangehad alleen met dat weer. Verder niet... haar had ik t evetueel nu aangedaan bij t laatste rondje zonder zon en met ijskoude wind.
Maar gewoon zoals gistermiddag zou t niet nodig geweest zijn.
Maar zowel Xavi en Xygan zijn 2 jonge gezonde honden. Ik zie niet in waarom die zich niet warm kunnen rennen met wandelen... in de auto voelen ze heerlijk warm aan dus koud hebben ze t gewoon niet.
Toots je krijgt nu iets sneller een jas aan. Voor hem is het echt nodig. Afgelopen week had hij het smiddags niet nodig. Maar gister heeft hij elke ronde zijn jas aangehad. En dat zal de hele week wel gebeuren deze week denk ik ivm de wind.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Shibby schreef:Zo simpel is het volgens mij. Hond koud? Jas aan. Hond niet koud? Geen jas aan.
Dat!
Sira krijgt dit jaar voor het eerst met haar artrose wel een jas aan, ook als het niet zo extreem koud is.
Ze wordt anders heel snel stijf en pijnlijk na het wandelen. Nu het echt koud is haar dikke Hurtta winterjas en anders een fleecejasje.
Lana heeft het met wandelen echt nooit koud. Die gaat zelfs nog zwemmen en holt zich daarna gewoon weer warm.
Afgelopen training voor het eerst gemerkt, dat ze het tussendoor met wachten in de auto koud had, omdat ze dan stil zat en het in de auto na een tijdje ook koud werd. Ik heb nu dus wel een jasje voor haar aangeschaft, maar die heeft ze met wandelen nooit aan. Gewoon niet nodig.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart. Until you meet again one day......
Deze week heeft Zora voor het eerst een jas aangehad tijdens het wandelen. Gisteren wilde ze al niet mee, bleef steeds met een chagrijnig gezicht naast me lopen dus daarna maar een jas aangedaan. Toen kon ze ineens weer vrolijk doen, rennen en spelen. Ik kan me er wat bij voorstellen, op haar buik en poten zit niet echt veel vacht.
Dus inderdaad; hond koud, jas aan, hond niet koud, geen jas. Simpel.