Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe heb je de honden geleerd te wachten met uitstappen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hoe heb je de honden geleerd te wachten met uitstappen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik denk dat ik het principe aan zou leren op de gewone achterbank. Die deur heb je beter onder controle. Gewoon aanleren dat een opengaande deur niet per definitie betekent dat je daar door mag. Ik heb dat principe geoefend met bench, kamerdeur, voordeur... En dezelfde regel geldt dus ook voor de auto (maar daar kunnen we minder mee oefenen omdat we zelf geen auto hebben.)
Als het principe duidelijk is, kun je prima corrigeren voor het je niet aan dat principe houden bij de achterklep van de auto. Dat kwartje landt dan heus heel snel
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Hier hebben we ze het woord wachten aangeleerd en dat gaat zeker voor de auto op want Luus wil er altijd uit denderen.
Maar dat is makkelijker want zij zitten achter in de auto achter een rek en we openen gewoon via de zijkant.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Hier moesten ze altijd of "wachten" of "blijf" net hoe mijn pet stond, maar beide betekenen op je plaats blijven tot ik anders zeg.
Met mijn station batste ik de deur gewoon weer omlaag hebben ze snel genoeg door, sprong je er alsnog langs mocht je terug en nog langer wachten met een "ik zei BLIJF" erbij :mrgreen:

Nu zitten ze in individuele kennels, veel fijner en rustiger, maar ook dan geld: deur open is wachten tot ik zeg dat je eruit mag.

Ik laat normaal redelijk wat gaan, maar auto uitspringen voor ik toestemming geef kan levensgevaarlijke situaties opleveren dus dat is wel 1 van de momenten dat ik gehoorzaamheid eis.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

sbientje schreef:ik zal wel weer bruut zijn maar ze moeten gewoon zitten en als ze eruit vliegen gooi ik ze er sneller weer terug in en krijgen ze ook nog een verbaal standje.
Nee hoor, hier ook de overduidelijk maar minder vriendelijke methode nadat Tagor mijn vader een keer te snel af was en kennis maakte met de bumper van een tegemoet komende auto en daarna vliegles kreeg. Wonder boven wonder mankeerde hij niets maar het zorgde wel voor de mening dat ze beter een keer een bult op hun kop konden hebben in plaats van onder een auto te komen.
Ri@ schreef:
Maeve schreef:Maar je hoeft haar toch ook niet te zien? Je roept gewoon dat ze moet zitten, ze hoort je wel mag ik hopen :mrgreen:
Ja maar het helpt wel als ik haar aankijk en direct "eeeh zit" kan zeggen als ze het niet doet.
Ik denk dat je er wat de auto betreft een kadaverdiscipline van moet maken qua commando blijf of wacht. Hier ook hele enthousiaste honden die graag snel de auto uit wilden, maar na bovengenoemd incident was de gewoonte om bij het openen van de klep meteen "blijf!" te roepen, klep te openen, hond aanlijnen en dan er uit te laten. Ons te snel af zijn werd gecorrigeerd zoals sbientje hierboven schrijft.

Ik zou zo snel mogelijk aanleren om op commando te leren wachten in de auto (maar eigenlijk ook op andere plekken) zodat je de klep rustig kan openen als je achter de auto staat en de hond kan aanlijnen en uit de auto laten.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

sbientje schreef:ik zal wel weer bruut zijn maar ze moeten gewoon zitten en als ze eruit vliegen gooi ik ze er sneller weer terug in en krijgen ze ook nog een verbaal standje.
hier een mede-bruut.

je blijft zitten tot ik zeg dat je eruit mag. als dat lastig is dan is meestal het duivelsoog voldoende :hmmm:

willem kent het commando wacht. dat houdt in dat je blijft waar je bent tot ik wat anders zeg. welke houding hij heeft (zitten, liggen etc) boeit niet, als hij maar blijft.

dat werkt ook als hij losloopt op een pad en er een fietser aankomt
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Kent je hond niet sowieso het commando 'wachten'? Hier kennen ze die sowieso, dus kunnen ze wachten. De eerste keer heb ik m'n hand onder de klep gedaan bij Zahra en 'wachten' en haar zo een beetje tegenhouden. Toen kende ze dat vrij snel. En toen ze er wel een keer meteen uit ging kan ik je vertellen dat ze er héél snel weer in zat. :engel: Nu wacht ze echt keurig tot wij zeggen dat ze eruit mag.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

M@scha schreef:
hier een mede-bruut.

je blijft zitten tot ik zeg dat je eruit mag. als dat lastig is dan is meestal het duivelsoog voldoende :hmmm:

willem kent het commando wacht. dat houdt in dat je blijft waar je bent tot ik wat anders zeg. welke houding hij heeft (zitten, liggen etc) boeit niet, als hij maar blijft.

dat werkt ook als hij losloopt op een pad en er een fietser aankomt
Ik ben ook een bruut op dit vlak, terwijl ik verder een zacht gekookt ei ben met Lou. :mrgreen:

Ik heb haar in de auto ook het wachten commando aangeleerd, was het eerste wat ze kende. Blokkeren, opvangen en met mijn hand een blijf commando. En als je toch probeert eruit te springen, heb ik de riem vast en bungel je ergens halverwege de auto en de grond en is dat niet prettig.

Uit auto's springen gebeurt nooit zonder dat ik zeg dat je dat mag. Punt.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

ik ben ook een bruut. Niet wachten is bij je lurven (die zitten bij Fred in zn nek) gepakt worden en de auto in net zo lang totdat ik zeg dat je gaan mag.
Doe je het nog een keer dan gooi in de klep dicht en gaan we terug. Uit met de pret.

Maar dat resulteert wel in een zeer afwachtende Fred als de klep open gaat. Mag ik al?
Heel af en toe moet ik zacht wachten zeggen met opgetrokken wenkbrauwen en is het genoeg voor de komende tijd.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

In de auto blijven tot ik zeg dat ze eruit mogen is hier heilig.
Ik heb ze allebei 1 keer terug moeten gooien en daarna was het klaar.
Dat was ook echt bij kop en kont pakken en weer in de auto zetten.
Ze zitten hier op de achterbank en komen er netjes om de beurt uit.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier net zo, ik heb ze het commando 'wachten' geleerd, ook in allerlei andere situaties. En dat wachten heb ik een paar keer rijkelijk beloond. Ze mogen pas de auto uit als ik hun naam zeg, dus één voor één, om te voorkomen dat ze met z'n allen tegelijk proberen de auto uit te stormen.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik heb Lana op de achter bank, in het begin toen ze nog pup was, ging ik ernaast zitten, hond aan de lijn, manlief reed,
bij het uitstappen, moest ze blijven liggen totdat ik uit gestapt was, en dan pas mocht zij,
is er een mogelijkheid dat er iemand bij haar in de achter ruimte kan zitten, haar kan begeleiden en corrigeren als oefening totdat het kwartje is gevallen?
al is het maar bij jezelf op de oprit.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

sjm schreef:Kent je hond niet sowieso het commando 'wachten'? Hier kennen ze die sowieso, dus kunnen ze wachten. De eerste keer heb ik m'n hand onder de klep gedaan bij Zahra en 'wachten' en haar zo een beetje tegenhouden. Toen kende ze dat vrij snel. En toen ze er wel een keer meteen uit ging kan ik je vertellen dat ze er héél snel weer in zat. :engel: Nu wacht ze echt keurig tot wij zeggen dat ze eruit mag.
Ja ze kunnen wachten als ze voor me uit lopen en ik roep dat ze moeten wachten dan blijven ze stil staan. Met aanlijnen bij de voordeur moeten ze ook zitten en wachten totdat de deur open is en ze mogen gaan. Dat kunnen ze nu ook goed, zelfs als de kat van de buren op het pad zit blijven ze nog zitten. (ze zijn dan ook aangelijnd uiteraard want anders neem ik het risico niet)

Ze kunnen ook zit en blijf en dat ik dan wegloop en ze vanaf afstand roep. Ik heb de laatste tijd getraind op rust voordat er iets gaat gebeuren omdat het met jonge sterke honden anders geen doen is. Dat gaat goed.

Er zijn nu nog twee momenten die niet gaan zoals ik wil. dat is dus het uit de auto gaan en ook het aflijnen als we op de plaats van bestemming zijn. Bij het aflijnen als ze met z'n tweeen zijn willen ze al met elkaar gaan spelen. Mag niet en soms lukt het om de rust te bewaren maar ook dat moet beter. :wink: Ieder apart gaat wel goed.

Vanmorgen zijn we naar het strand geweest zodat ze hun energie goed kwijt zijn en straks gaan we oefenen met uit de auto komen zonder dat we ergens naar toe gaan. Dus gewoon hier op de parkeerplaats en dan open en dicht en in en uitstappen. En dan ga ik tips van dit topic gebruiken :ok:
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Cleva schreef:
Maeve schreef:Maar je hoeft haar toch ook niet te zien? Je roept gewoon dat ze moet zitten, ze hoort je wel mag ik hopen :mrgreen:
Dat ligt er een beetje aan hoe je honden in de discipline staan.
Heel veel honden snappen niet dat je het tegen ze hebt als je niet naar ze kijkt. Dat is ook helemaal niet gek want zo leren ze het luisteren wel aan, met een baas die 100% oogcontact geeft.
Ik zeg altijd de naam en als ze dan kijken, wat ze eigenlijk altijd wel doen geef ik het commando. Ik heb het onbewust op die manier aangeleerd omdat ik dat zelf ook prettig vindt en dan goed contact heb. Ik ga dat ook nog uitbreiden want het is inderdaad ook handig als ze luisteren zonder oogcontact.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Ri@ schreef:Vanmorgen zijn we naar het strand geweest zodat ze hun energie goed kwijt zijn en straks gaan we oefenen met uit de auto komen zonder dat we ergens naar toe gaan. Dus gewoon hier op de parkeerplaats en dan open en dicht en in en uitstappen. En dan ga ik tips van dit topic gebruiken :ok:
Ha, ik wilde net suggereren om te beginnen op makkelijke plekken. Hier was (is :mrgreen: ) wachten na de wandeling ook veel makkelijker dan wachten voor de wandeling. En zelfs de plek maakt uit, want wachten op de parkeerplaats bij het strand is het aller-moeilijkst en op de parkeerplaats bij het bos gaat tegenwoordig wel. Dus ik zou voor je deur beginnen met het uit de doeken doen van het principe, en het daarna pas moeilijker maken.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Zonder toestemming de auto uit komen staat hier in de top 3 van Zeer Ernstige Overtredingen.

Ik geef er geen commando bij maar ze mogen gewoonweg niet zelfstandig de auto uit totdat ik ze fysiek begeleid: Ik lijn ze aan en 'neem ze mee' de auto uit. In de uitzonderlijke situatie dat ze gelijk los mogen pak ik de halsband vast en begeleid ze daarmee de auto uit. Even stilstaan op de grond en als je rustig bent dan laat ik je halsband pas los. Ben je echt te druk dan mag je zelfs weer terug in de auto om het opnieuw te proberen. Als een ongecontroleerd projectiel krijsend de auto uitkomen mag dus niet hier :mrgreen:
Hier zitten de kleintjes ook in benches. Maar daar mogen ze ook niet gelijk uit als ik het deurtje openmaak; Hier geldt ook dat je wacht tot ik je vastpak bij riem of halsband.

Ik zou eerst per hond oefenen in rustige situaties, bv bij aankomst thuis? Eventueel de hond met een riem aan in de auto zodat je ze snel kunt pakken en terugzetten. Of een lange lijn via de achterbank/achterportier vasthouden? Niet in rijdende situatie natuurlijk maar alleen tijdens het oefenen van open en dichtgaan van de klep. Of mss kan je een extra barricade maken (plank? zodat ze niet zo snel onder de klep door kunnen komen als deze omhoog gaat.

Weten ze eenmaal wat de bedoeling is en vliegt er toch een hond uit dan ben ik ook een bruut: Ik pak de overtreder bij zijn of haar lurven en zwiep ze zo terug de auto in. Bij voorkeur nog voordat ze de grond raken, dat maakt de meeste indruk :engel: Maar ook als ik niet snel genoeg ben dan roep ik ze terug. Al duurt het een half uur, de wandeling gaat echt pas van start voordat alles normaal uit de auto is gekomen. Gemiddeld hoef ik dat maar 1x per jaar eentje terug te zwiepen :cool2:
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

bij mij moeten ze ook wachten. ik open mijn achterklep handmatig maar heb wel donkere ramen. als ik een nieuwe hond achterin heb doe ik de klep een stukje open en geef het commando wachten en duw gelijk de klep weer een stuk naar beneden. zit hun neus ertussen jammer joh. volgende keer blijven ze net zo lang wachten tot ik zeg dat ze er uit mogen.
ellen
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Wat doe je nu als ze er toch uitspringen? Laat je ze dan gaan of zitten er wel consequenties aan vast?

Als Morris het flikt om zonder toestemming de auto uit te springen dan brul ik hem meteen de auto weer in! Is hij nou helemaal betoeterd! Blijkbaar klink ik dan ook streng genoeg om hem weer heel snel terug in de auto te hebben. Dan is het even wachten en pas als ik het zeg mag hij eruit.

Om het aan te leren zijn we begonnen op de achterbank. Daar had ik meer controle en kon hij dus ook minder in de fout gaan. Toen het daar goed ging is hij naar de kofferbak gegaan. Ik vind het heel belangrijk dat hij gewoon wacht tot ik het zeg dus hier ben ik misschien ook wel een bruut in. Niet doen wat ik zeg is bij de lurven grijpen (die net als bij Fred zich in zijn nek bevinden :mrgreen:) en als de gesmeerde bliksem terug die auto in!
Nu is bij de lurven grijpen nooit meer aan de orde. Hij weet dat hij moet wachten.
Maar ja, het is Morris dus om de zoveel tijd test hij weer even uit of het nog steeds niet mag. Dan is een flinke brul dus genoeg om hem weer in de kofferbak te krijgen. Wachten zullen we :pffff:

Ok... en omdat het Morris is hebben we daarna weer een 'ik ga de auto niet uit!' fase. 'Je wou toch dat ik bleef zitten?! Nou nu blijf ik zitten! Puh!'. En dan sta ik dus weer compleet voor lul :Q:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Hier de zoveelste bruut. Ik kan het niet hebben dat er een hond zo de auto uitspringt, wie weet waar ik op dat moment sta. Ik laat ze wel eens uit bij een tankstation langs de snelweg en dan blijf je dús in de auto tot ik je aangelijnd heb. Zo niet, dan vlieg je er net zo snel weer in en gaat de deur weer dicht.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Dat bedenk ik mij ook nu. Ik zat er nog over na te denken, maar hier was het van jongs af aan blijf! Voor we de klep open deden. Voordeel was wel dat bij negeren van die opmerking ik de klep direct dicht deed.. de deksel op de neus krijgen zogezegd... :engel:
Maar bij aanleren was zeker als de klep open ging en stond en ze bleven netjes zitten de beloning in braven of een lekker vreetje.

Zeker Aak springt niet zomaar de auto uit, maar we geven voor we de klep open doen wel altijd nog een extra commando.

En wat ik nu ook lees, als ze er toch uit springen zonder dat wij ze eruit "vragen" dan hop direct de auto weer in met :gvd: .
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Eerlijk? Roepen en duwen. Tsja.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Misschien kan je een auto lenen waar je wel handmatig de achterklep dicht kan gooien en goed door de ramen kan kijken? Een paar keer oefenen en dan snappen ze vast je verwacht van ze. Direct daarna een paar keer oefenen in je eigen auto en klaar.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Cleva schreef:
Sandra&co schreef:Hier de zoveelste bruut. Ik kan het niet hebben dat er een hond zo de auto uitspringt, wie weet waar ik op dat moment sta. Ik laat ze wel eens uit bij een tankstation langs de snelweg en dan blijf je dús in de auto tot ik je aangelijnd heb. Zo niet, dan vlieg je er net zo snel weer in en gaat de deur weer dicht.
Precies, het is gewoon gevaarlijk en te eenvoudig om over te gaan zitten mieren.
Mag niet. Toch doen werkt niet. Pets. Au. Klaar.
Precies. Een hond die het commando wacht kent, kan in de auto blijven. Bij de eerste de beste overtreding hoog inzetten. Ingewikkelder is het niet of je moet een randdebiele hond hebben. Ik heb geen hond gehad die het na de eerse overtreding niet voor eens en altijd snapte. Ik ga bij zulke essentiële leefregels niet in discussie.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”