Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
OVP
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
- Aantal honden: 1
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Re: OVP
OVP = Oostvaardersplassen. Daar gaan op het moment heel veel dieren dood door voedselgebrek (danwel worden ze geschoten ongeveer op het moment voordat ze uit zichzelf bezwijken door voedselgebrek). Deze spreker uit de OP is een ecoloog die het project in eerste instantie ondersteunt heeft, maar ondertussen aangeeft dat de stekker eruit moet omdat het dierenleed te groot is (tenminste, als hij hetzelfde vertelt als in het geschreven verhaal, want ik haak binnen een paar minuten af bij dit soort filmpjes).
Dan gaat het om dit soort dieren:

En dit soort hoeveelheden voedsel:

Links lopen de dieren, rechts kunnen ze niet bij:

Dan gaat het om dit soort dieren:

En dit soort hoeveelheden voedsel:

Links lopen de dieren, rechts kunnen ze niet bij:

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Het plaatsen van niks anders dan een link met in de titel een verder niet voor de hand liggende afkorting is niet echt een serieus topic. Als je al zo weinig moeite wil doen, wat verwacht je dan van de lezer 

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
En dan moet je op bokt kijken
Dat ontploft bijna door deze discussie . En springen mensen spontaan met een baal hooi in de auto .
Nou ja ik vind het vreselijk wat daar gebeurt onder het nom van natuur .
Dat is het niet en zal het nooit worden. Je moet daar echt beheren . Dit gaat zo fout ten koste van de dieren.

Dat ontploft bijna door deze discussie . En springen mensen spontaan met een baal hooi in de auto .
Nou ja ik vind het vreselijk wat daar gebeurt onder het nom van natuur .

Dat is het niet en zal het nooit worden. Je moet daar echt beheren . Dit gaat zo fout ten koste van de dieren.
Fenneke en Baloe

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Sandra&co schreef:Het plaatsen van niks anders dan een link met in de titel een verder niet voor de hand liggende afkorting is niet echt een serieus topic. Als je al zo weinig moeite wil doen, wat verwacht je dan van de lezer

Inderdaad gewoon beheer, lijkt me niet zo moeilijk.fenneke schreef:En dan moet je op bokt kijken![]()
Nou ja ik vind het vreselijk wat daar gebeurt onder het nom van natuur .![]()
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Je zou het hele gebied ook als een grote opfok voor goed vlees kunnen zien en er ieder jaar eind van de zomer oogsten. Mooier vlees kun je niet hebben en alles wat er loopt is eetbaar.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
jammer dat er zoveel dierenleed aan vooraf is gegaanKells schreef:Wijsheid komt met de jaren. Fijn dat deze man tot inkeer is gekomen.nyckle schreef:https://www.youtube.com/watch?v=c3jhgxQ ... e=youtu.be

probleem is dat ze graag meer vogelsoorten ( enz.) willen zien daar.... en met vlees kweken gaat dat niet lukken denk ik, dan moet je wel heel drastisch reduceren.bouvierpoedel schreef:Je zou het hele gebied ook als een grote opfok voor goed vlees kunnen zien en er ieder jaar eind van de zomer oogsten. Mooier vlees kun je niet hebben en alles wat er loopt is eetbaar.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Hoeft niet eind van de zomer is toch geen broeden meer en meeste vogels zitten al elders en al wat er rondloopt op 4 poten heeft zijn buikje vol . Mooie tijd voor de slacht voordat ze de pijp uitgaan want alles is dan al praktisch kaalgevreten .S@ndr@ schreef:jammer dat er zoveel dierenleed aan vooraf is gegaanKells schreef:Wijsheid komt met de jaren. Fijn dat deze man tot inkeer is gekomen.nyckle schreef:https://www.youtube.com/watch?v=c3jhgxQ ... e=youtu.be
probleem is dat ze graag meer vogelsoorten ( enz.) willen zien daar.... en met vlees kweken gaat dat niet lukken denk ik, dan moet je wel heel drastisch reduceren.bouvierpoedel schreef:Je zou het hele gebied ook als een grote opfok voor goed vlees kunnen zien en er ieder jaar eind van de zomer oogsten. Mooier vlees kun je niet hebben en alles wat er loopt is eetbaar.
Wat je zegt ben je zelfffff 

Er zaten vogels, maar die zijn vrijwel allemaal weg omdat dat er geen voedsel meer is voor ze.S@ndr@ schreef:jammer dat er zoveel dierenleed aan vooraf is gegaanKells schreef:Wijsheid komt met de jaren. Fijn dat deze man tot inkeer is gekomen.nyckle schreef:https://www.youtube.com/watch?v=c3jhgxQ ... e=youtu.be
Precies. En daarom komen die ook niet terug, er is geen voedsel voor ze en er zijn geen veilige plekken voor ze om te nestelen en te schuilen. En daarmee komen dus ook de vogels niet terug. Frans Vera, de bedenker van de OVP, heeft een zeer starre opvatting over wat onder ‘natuur’ - ‘oernatuur’ volgens hem - verstaan moet worden, en daar is hij niet vanaf te brengen. Iedereen die er anders over denkt of op grond van onderzoek tot andere conclusies komt, heeft er geen verstand van. Alleen hij weet het. https://www.trouw.nl/home/grote-grazers~a710615f/S@ndr@ schreef:en de beschutting is weggevreten, dat is het probleem dat de grote grazers veroorzaken
-
- Zeer actief
Een kennis van mij had een soort van goede oplossing. Voer de dieren bij. En dan nadat veulens en kalveren er klaar voor zijn een deel van de ouderdieren bij elkaar verzamelen. En slachten. Vlees aan mensen verkopen die graag "natuurvlees" willen eten. Mes snijdt aan meerdere kanten dan denk ik. Vond het idee nog zo gek niet. Maar ik denk dat er weerstand tegen is. 
Suzanne

Suzanne
- Tineke
- Zeer actief
Is niet helemaal waar want ze willen inderdaad geen afschot , al vind ik dat onzin , maar ze waren voor de hekken weg en doorgangen maken naar andere gebieden zodat er buiten beschutting meer eten was. Dat heeft Bleker van de cda tegengehouden.Tara schreef:Het grote probleem in Nederland is dat er teveel partijen zijn die allemaal hun zegje moeten kunnen doen. Een ander probleem is de misvatting dat wij een Partij voor de Dieren hebben die voor de belangen van dieren opkomen. Het is onder meer deze PvdD die dit dierenleed in stand blijft houden door continu alles dat lijkt op beheer te verwerpen.
Laatst was Esther Ouwehand op radio 1 aan het woord. Ze bleef maar herhalen dat dit natuur was en daarnaast bleef ze maar herhalen dat jagers de bron van alle kwaad waren. Die partij is drukker bezig met stokpaardjes bereiden dan met andere dingen, en die arme dieren betalen daar een torenhoge prijs voor.
De OVP is wat mij betreft een van de grootste schandalen in de Nederlandse geschiedenis.
Ze zijn inderdaad fel tegen de jacht, net als 80 % van de Nederlanders als het niet meer is al dan niet gebaseerd op onderbuikgevoelens.
Overigens hoorde ik van de week ook iemand over de Veluwe spreken en daar gaat het ook niet zo goed mee, juist omdat er daar zoveel gejaagd wordt.
Dat heeft weer tot gevolg dat er voor de overblijvers een overschot aan eten omdat ze allemaal grotere nesten krijgen (de wilde zwijen) en alles blijft leven.
De Edelherten en Zwijnen wordt nu constant op gejaagd en daar ligt de oplossing klaarblijkelijk ook niet in.
Maar daar hoor je weinig over terwijl de dieren het daar ook niet prettig hebben en steeds opgejaagd worden.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Domor
- Zeer actief
Met castreren loop je een groot risico op hoefbevangenheid en je hoeft er maar 1 te missen (of uitgezet te worden) en het is weer drama.
Hét enige werkzame alternatief in mijn ogen (anders dan het hebben van opfok door boeren etc) is het uitzetten van enkel mannelijke dieren. De hormonen zijn er dan voldoende dat hoefbevangenheid niet voor kookt, aanvullen kan je vanuit andere natuurgebieden doen waar het afvoeren van mannelijke dieren altijd een dingetje is (overschot) en mocht er toch een vrouwelijk dier over het hoofd gezien zijn of losgelaten worden dan is de schade niet groter dan 2 dieren moeten afschieten: moeder en jong.
Hét enige werkzame alternatief in mijn ogen (anders dan het hebben van opfok door boeren etc) is het uitzetten van enkel mannelijke dieren. De hormonen zijn er dan voldoende dat hoefbevangenheid niet voor kookt, aanvullen kan je vanuit andere natuurgebieden doen waar het afvoeren van mannelijke dieren altijd een dingetje is (overschot) en mocht er toch een vrouwelijk dier over het hoofd gezien zijn of losgelaten worden dan is de schade niet groter dan 2 dieren moeten afschieten: moeder en jong.
- Domor
- Zeer actief
Omdat het gras dat er s zomers staat zeer voedzaam is en deze dieren al generaties lang geselecteerd zijn op overleven op vrijwel niets. Net als bij bijvoorbeeld honden, gaat de energiebehoefte omlaag als ze gecastreerd zijn. Daarnaast zijn de hengsten dan ook nog eens niet meer bezig met de strijd voor een kudde. Vrouwelijke dieren zijn lastig te castreren van dit type, dus dat is niet van toepassing, maar zij zijn eigenlijk altijd drachtig en/ of lacterend.
Fjorden, haflingers en shetten staan berucht om hun gevoeligheid voor hoefbevangenheid als ze s zomers de in wei staan.
Klauwbevangenheid komt bij koeien wel voor, maar veel minder vaak omdat de meeste dieren of stier, of drachtig zijn.
Fjorden, haflingers en shetten staan berucht om hun gevoeligheid voor hoefbevangenheid als ze s zomers de in wei staan.
Klauwbevangenheid komt bij koeien wel voor, maar veel minder vaak omdat de meeste dieren of stier, of drachtig zijn.
- Tineke
- Zeer actief
Maar er is dan geen andere manier om de dieren zich niet voort te laten planten behalve castratie , bijvoorbeeld door medicijnen ofzo ?

- Tineke
- Zeer actief
Maar komt hoefbevangenheid sowieso voor bij deze dieren?Domor schreef:Omdat het gras dat er s zomers staat zeer voedzaam is en deze dieren al generaties lang geselecteerd zijn op overleven op vrijwel niets. Net als bij bijvoorbeeld honden, gaat de energiebehoefte omlaag als ze gecastreerd zijn. Daarnaast zijn de hengsten dan ook nog eens niet meer bezig met de strijd voor een kudde. Vrouwelijke dieren zijn lastig te castreren van dit type, dus dat is niet van toepassing, maar zij zijn eigenlijk altijd drachtig en/ of lacterend.
Van paarden weet ik het wel , zeker als ze op het land gaan na de winter maar deze dieren staan altijd buiten dus wellicht ligt dat dan anders.

- Domor
- Zeer actief
Je kan de merries een prikpil geven, maar dat werkt niet altijd en betekent jaarlijks vangen en met sommige middelen ook narcose. De kosten lopen gigantisch hoog op (budget is nu 250.000€, dan is er minimaal 750.000€ nodig) en is zeer stressvol. De gevoeligheid voor hoefbevangenheid voor de vrouwelijke dieren blijft dan, alleen de mannelijke dieren hebben er dan geen last van. Wel worden de vrouwelijke dieren het hele seizoen gedekt, wat ook weer niet bevorderlijk voor de gezondheid is.
Bachelorkuddes, dus kuddes die bestaan uit enkel mannelijke dieren, zijn heel natuurlijk. Normaal is een familiekudde 1 mannelijk dier met 3 tot 6 vrouwelijke dieren. Daarnaast is dan een bachelorkudde van 2-10 mannelijke dieren. Vandaar dat ik de optie "geen familiekuddes, enkel bachelorkuddes" (oftewel: alleen maar mannelijke dieren) veruit het beste vind. Want hoewel het dierenwelzijn voldoende moet zijn, speelt geld nu eenmaal ook gewoon een echte rol.
Hoefbevangenheid komt nu eigenlijk niet voor bij deze dieren. Tegen de tijd dat het gras begint te groeien zin ze uitgemergeld en zijn ze of aan het laatste stukje dracht bezig, of hebben ze een jong die gevoed moeten worden(en dus gieren de hormonen bij de mannen ruimschoots), maar hoefbevangenheid komt ook gewoon bij 24/7 weidepaarden voor, het heeft niet met de overgang stal-weide te maken. Wel met de conditie en hun insulinegevoeligheid (die bij dit soort rassen vaak beperkt is).
Bachelorkuddes, dus kuddes die bestaan uit enkel mannelijke dieren, zijn heel natuurlijk. Normaal is een familiekudde 1 mannelijk dier met 3 tot 6 vrouwelijke dieren. Daarnaast is dan een bachelorkudde van 2-10 mannelijke dieren. Vandaar dat ik de optie "geen familiekuddes, enkel bachelorkuddes" (oftewel: alleen maar mannelijke dieren) veruit het beste vind. Want hoewel het dierenwelzijn voldoende moet zijn, speelt geld nu eenmaal ook gewoon een echte rol.
Hoefbevangenheid komt nu eigenlijk niet voor bij deze dieren. Tegen de tijd dat het gras begint te groeien zin ze uitgemergeld en zijn ze of aan het laatste stukje dracht bezig, of hebben ze een jong die gevoed moeten worden(en dus gieren de hormonen bij de mannen ruimschoots), maar hoefbevangenheid komt ook gewoon bij 24/7 weidepaarden voor, het heeft niet met de overgang stal-weide te maken. Wel met de conditie en hun insulinegevoeligheid (die bij dit soort rassen vaak beperkt is).