Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

instructeur zijn op twee hondenscholen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

instructeur zijn op twee hondenscholen

Ongelezen bericht door joyce83 »

Hebben we instructeurs in ons midden? en dan vooral instructeurs zonder eigen hondenschool.

Ben laatst in een kleine discussie gekomen met een andere instructeur van onze vereniging over het wel of niet les mogen geven op twee hondenscholen. Ze was van mening dat dit niet de bedoeling is en dat er dan een keuze gemaakt moet worden voor 1 hondenschool. Zelf ben ik van mening dat je altijd van elkaar kan leren en zie ik nog niet echt een reden dat het niet zou kunnen. Natuurlijk wel zo dat geen van de hondenscholen hinder ervan moet ondervinden van elkaar. Ik kan me voorstellen dat je belangenverstrengeling krijgt als je ergens les geeft en een hondenschool zelf hebt en dan "klanten" afneemt van de ander dat het niet zo handig is.

Hoe gaan ze er bij jullie hondenschool mee om, mogen ze op verschillende scholen lesgeven? en wat zijn eventueel de meningen over het wel of niet op twee hondenscholen les geven?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Re: instructeur zijn op twee hondenscholen

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik ben eruit gewerkt, ondanks dat de eigenaar van hondenschool 1 toestemming had gegeven bij nummer 2 aan de slag te gaan. Nu alleen nummer 2 en dat bevalt prima
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

Heb je ook een idee waarom hij je er dan uit heeft gewerkt?
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Degene waar ik agility van kreeg geeft dat ook op 2 andere hondenscholen
Alle 3 weten ze ervan en blijkbaar is dat dus geen probleem

De ene in Nederland en de andere 2 in België trouwens ( woon vlakbij de grens )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Bizar eigenlijk. Ik zit me af te vragen hoe ik zou reageren als mijn werkgever me verbiedt om ergens anders aan het werk te gaan maar ook geen fulltime baan wil aanbieden.

Tuurlijk is het flauwekul. Het heet een concurrentiebeding en is alleen van toepassing als het in je arbeidscontract staat.
Alleen al t feit dat het een discussiepunt is laat zien dat er een ongezonde competitiviteit tussen de hondenscholen gaande is en ze kunnen geen dubbel-spion gebruiken. Echt, mensen die met dieren werken zijn meer dan eens totaal sociaal ontwricht :kotz:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Paisley schreef:Bizar eigenlijk. Ik zit me af te vragen hoe ik zou reageren als mijn werkgever me verbiedt om ergens anders aan het werk te gaan maar ook geen fulltime baan wil aanbieden.

Tuurlijk is het flauwekul. Het heet een concurrentiebeding en is alleen van toepassing als het in je arbeidscontract staat.
Alleen al t feit dat het een discussiepunt is laat zien dat er een ongezonde competitiviteit tussen de hondenscholen gaande is en ze kunnen geen dubbel-spion gebruiken. Echt, mensen die met dieren werken zijn meer dan eens totaal sociaal ontwricht :kotz:
Nouja, een hondenschool is toch ook een bedrijf? Anders deden ze het wel uit pure liefdadigheid. Het hoeft helemaal geen onderlinge haat en nijd te zijn, maar het betreft wel twee aparte bedrijven. Dan kan ik me voorstellen dat ze het fijn vinden om dat ook gescheiden te houden en geen werknemers te "delen". Juist omdat een misverstand of communicatiefout zo snel is gemaakt en je geen onderling gezeik wil.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Ik ken diverse mensen die voor verschillende bedrijven werken. sportlieden ( weet niet of deze zzp- er zijn) bij sportscholen en zzp-ers. Geen probleem zolang je bij bedrijf nr 1 geen reclame maakt voor bedrijf nr 2 of 3. Zzp-ers moeten
Volgens mij moeten ze zelfs aan kunnen tonen voor de belastingdienst dat ze verschillende opdrachtgevers hebben.
Paisley
Zeer actief

Maeve schreef: Nouja, een hondenschool is toch ook een bedrijf? Anders deden ze het wel uit pure liefdadigheid. Het hoeft helemaal geen onderlinge haat en nijd te zijn, maar het betreft wel twee aparte bedrijven. Dan kan ik me voorstellen dat ze het fijn vinden om dat ook gescheiden te houden en geen werknemers te "delen". Juist omdat een misverstand of communicatiefout zo snel is gemaakt en je geen onderling gezeik wil.
Als het een bedrijf is, moeten ze zich ook zo gaan gedragen. En dat betekent dat er een concurrentiebeding is opgenomen in het contract waar uitgebreid de grenzen van het beding zijn beschreven en de gevolgen wanneer het wordt overtreden in de vorm van een boete.
Daar heb je dan als werknemer voor gekozen. Als dat in dit geval zo is gebeurd, dan zou die discussie niet zijn ontstaan natuurlijk. Het is niet de bedoeling dat tijdens je dienstverband er ineens iemand bedenkt dat hun docent niet bij een andere school mag lesgeven.
Laatst gewijzigd door Paisley op 16 mar 2018 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

joyce83 schreef:Heb je ook een idee waarom hij je er dan uit heeft gewerkt?
2 verschillende versies. Zijn versie is dat ie geen animo meer had waardoor hij mij geen groepen kon aanbieden. Verhaal nummer 2, hij kon het niet hebben dat ik qua kennis doorgroeide (hij is blijven hangen in een bepaald leerprincipe).
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Maeve schreef: Nouja, een hondenschool is toch ook een bedrijf? Anders deden ze het wel uit pure liefdadigheid. Het hoeft helemaal geen onderlinge haat en nijd te zijn, maar het betreft wel twee aparte bedrijven. Dan kan ik me voorstellen dat ze het fijn vinden om dat ook gescheiden te houden en geen werknemers te "delen". Juist omdat een misverstand of communicatiefout zo snel is gemaakt en je geen onderling gezeik wil.
Als het een bedrijf is, moeten ze zich ook zo gaan gedragen. En dat betekent dat er een concurrentiebeding is opgenomen in het contract waar uitgebreid de grenzen van het beding zijn beschreven en de gevolgen wanneer het wordt overtreden in de vorm van een boete.
Daar heb je dan als werknemer voor gekozen. Als dat in dit geval zo is gebeurd, dan zou die discussie niet zijn ontstaan natuurlijk. Het is niet de bedoeling dat tijdens je dienstverband er ineens iemand bedenkt dat hun docent niet bij een andere school mag lesgeven.
Ja, eens. Had veel onduidelijkheid gescheeld. Maar het feit dat ze liever niet willen dat een instructeur ook bij een andere hondenschool lesgeeft vind ik niet zo gek, of asociaal ofzo :19:
Overigens vind ik voor een baas werken en daarnaast ZZPen wel wat anders. Dat ik af en toe een opdracht aanneem buiten m'n werk daar om vind mijn baas prima. Maar ik mag niet aan het werk voor z'n concurrent :wink:
Paisley
Zeer actief

Maeve schreef: Maar het feit dat ze liever niet willen dat een instructeur ook bij een andere hondenschool lesgeeft vind ik niet zo gek, of asociaal ofzo :19:
Ik eigenlijk wel. Een hondenschool kan je bijna nooit een baan met een goede omvang regelen. Dat gaat meestal maar om wat losse uurtjes. Als je daarbij gaan verbieden dat er ook les wordt gegeven op een andere hondenschool, wat moet je dan? Willen ze alleen mensen die verder werkloos zijn ofzo?

Het concurrentiebeding is er vooral om te voorkomen dat bedrijfsgeheimen worden meegenomen of een netwerk vanuit de ene werkgever wordt ingezet op de andere. Een stel cursisten leren om met hun hond om pionnetjes heen te lopen is wat dat betreft niet echt spannend. Sterker nog - in het onderwijs ben ikzelf nog nooit tegen een concurrentiebeding aangelopen. Ik heb een paar jaar op twee verschillende scholen les gegeven en natuurlijk kan dat wat scheve verhoudingen veroorzaken. Ik heb heel wat lesmateriaal heen en weer lopen slepen. Ik heb vaak verplichtingen moeten verzaken omdat ik niet op twee plekken tegelijk kon zijn. Maar het is totaal onredelijk als een werkgever en concurrentiebeding in je contract van 18 uurtjes zet, met de boodschap "wees voor de rest maar werkloos of neem een baantje bij de buurtsuper" alleen omdat het onhandig is om een werknemer te moeten delen. Zulke ingrijpende arbeidsvoorwaarden in een contract zijn alleen rechtsgeldig als de eventuele schade voor de werkgever in verhouding daarmee zijn.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Maar goed, het is geen bedrijf maar een hondenschool. En de meeste hondenscholen die ik van dichtbij heb gezien, zijn een stel enthousiastelingen die zoiets opzetten en elkaar vervolgens de tent uit vechten, waarna er iemand afspat en zn eigen hondenschool opricht. Dat die twee hondenscholen geen werknemers willen delen, snap ik best. Maar daar is geen concurrentiebeding voor nodig want zoals Laura al zegt, wegpesten werkt ook.
Zucht, hondenscholen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Maeve schreef: Maar het feit dat ze liever niet willen dat een instructeur ook bij een andere hondenschool lesgeeft vind ik niet zo gek, of asociaal ofzo :19:
Ik eigenlijk wel. Een hondenschool kan je bijna nooit een baan met een goede omvang regelen. Dat gaat meestal maar om wat losse uurtjes. Als je daarbij gaan verbieden dat er ook les wordt gegeven op een andere hondenschool, wat moet je dan? Willen ze alleen mensen die verder werkloos zijn ofzo?

Het concurrentiebeding is er vooral om te voorkomen dat bedrijfsgeheimen worden meegenomen of een netwerk vanuit de ene werkgever wordt ingezet op de andere. Een stel cursisten leren om met hun hond om pionnetjes heen te lopen is wat dat betreft niet echt spannend. Sterker nog - in het onderwijs ben ikzelf nog nooit tegen een concurrentiebeding aangelopen. Ik heb een paar jaar op twee verschillende scholen les gegeven en natuurlijk kan dat wat scheve verhoudingen veroorzaken. Ik heb heel wat lesmateriaal heen en weer lopen slepen. Ik heb vaak verplichtingen moeten verzaken omdat ik niet op twee plekken tegelijk kon zijn. Maar het is totaal onredelijk als een werkgever en concurrentiebeding in je contract van 18 uurtjes zet, met de boodschap "wees voor de rest maar werkloos of neem een baantje bij de buurtsuper" alleen omdat het onhandig is om een werknemer te moeten delen. Zulke ingrijpende arbeidsvoorwaarden in een contract zijn alleen rechtsgeldig als de eventuele schade voor de werkgever in verhouding daarmee zijn.
Maar een fulltime baan uit twee hondenscholen halen vind jij wel realistisch? Vrijwel alle instructeurs die ik ken hebben naast hun werk bij de hondenschool gewoon nog een ban in een heel andere sector. Dat lijkt me realistischer dan als instructeur aan 40 uur per week komen. Want die hondenscholen zullen beide toch ongeveer dezelfde uren draaien :wink:
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Esther12 »

LOL, ik zie het al voor me in het muziekwereldje, dat je maar op 1 muziekschool les mag geven.
Paisley
Zeer actief

Maeve schreef:
Maar een fulltime baan uit twee hondenscholen halen vind jij wel realistisch? Vrijwel alle instructeurs die ik ken hebben naast hun werk bij de hondenschool gewoon nog een ban in een heel andere sector. Dat lijkt me realistischer dan als instructeur aan 40 uur per week komen. Want die hondenscholen zullen beide toch ongeveer dezelfde uren draaien :wink:
Nee. Zeg ik dat dan? Het is gewoon basaal arbeidsrecht hoor, daar heb je als hondenschool geen vrijstelling voor omdat het tòch al geen zode aan de dijk zet.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Dat komt in veel sectoren voor. Alleen is het dan wel de bedoeling dat ze dat aangeven als je in dienst treedt.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Boutje schreef:Ik vermoed dat de hondenscholen waar ik les gegeven heb/geef iets anders zijn...

Echt vrijwilligerswerk, ik krijg per uur les dat ik geef 2 drankbonnetjes. En lidgeld kost gewoon voor een nieuweling 90 euro per jaar, hernieuw je dan is het zlefs maar 60. En daar voor kan je met zo veel eigen honden je wil gehoorzaamheid, flyball, dogdance, showtraining en/of agility doen 2 keer per week.
zo is het (op wat prijsdetails na) bij de meeste hondenscholen hier die aangelsoten zijn bij Sint Hubertus, de grootste vereniging en als enige FCI.

Ik ken 1 iemand die naast gehoorzaamheid bij ons ook nog les pakwerk geeft in een andere hondenschool.

De rest gewoon alleen bij ons...
En omdat ik ook nog met mijn eigen honden wil trainen komt het niet in mij op ook elders les te geven.
De wedstrijdspelers zijn via hun licentie ook aan een bepaalde club verbonden, ik denk niet dat iemand het zo maar oke vindt als je dan ook nog elders les geeft...

Als je betaald en met contract les geeft zie ik geen enkel probleem, je krijgt gewoon je uurloon en geeft die uren waar je voor betaald wordt. Wat je voor de rest doet is jouw zaak.
Dat is niet duur. Waar ik vroeger getraind heb is het nu een stuk duurder. 120 euro voor tien lessen.
Vroeger betaalde ik met mijn eerste Pinscher 35 gulden per 10 lessen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
joyce83
Zeer actief

Ik heb het puur over hondenscholen met vrijwilligers.

Voordeel:
Kennisdeling
Misschien breder inzetbaar
Les kunnen geven in een andere discipline die ze bij de ander niet hebben

Nadelen
Hondenschool 1 betaald voor bijscholing waar de ander op mee lift (als de ander hier niet in voorziet)
Misschien beperking in mogelijkheid om les te geven.
Weg trekken cursisten, ach kom bij nr 1 behendigheid doen is dat beter.... bij wijze van.

Qua baan vind ik het net iets anders daar heb je contract voor x aantal uren en dat is om geld te verdienen. Maar ook daar zijn bedrijven van 20 uur contract maar toch moeten werken met een rooster waardoor je ook niet altijd wanneer je vrij bent.

Het is lastig. Misschien ook onhandig als beide op andere manier les geven. Ik heb zelf hierin geen ambitie op 1 plek is me al genoeg werk. Maar kwam laatst toevallig voor waarop ik begon te denken waarom zou het niet mogen.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik geef les op 2 hondenscholen. bij de 1 geef ik apporteer/jachttraining opm recreatieve basis. puur om de mensen wat anders te bieden dan het geijkte g&g, behendigheid en noem maar op. de andere hondenschool geef ik jachttraining voor mensen die wedstrijden willen lopen bij de KNJV. beide hebben geen probleem dat ik op 2 scholen les geef.

ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”