DeDiana schreef: Voor mij hangt het plezier in de training niet af van het hoogst haalbare resultaat behalen en zeker niet als ik mijn hond zou moeten corrigeren om hem zover te krijgen.
Ik merk dat ik juist het hoogst haalbare resultaat behalen het leukste vind in het trainen. Wat overigens niet betekent dat de hond maar altijd op zijn best heeft te presteren. Betekent wel dat ik veel nadenk over hoe dingen beter te doen.
TessaThomas schreef:
En ja, ik heb wel een grens qua correcties. Dan vind ik het niet leuk en dan stop ik er inderdaad mee, hoewel ik eerder een andere manier zou zoeken om het op te lossen. 10 stappen terug bijvoorbeeld. En continu druk zetten vind ik ook niet leuk trainen, dus als dat zou moeten houd het voor mij ook wel op. Het trainen moet voor de hond en voor mij leuk zijn, een lichte correctie heb ik dan geen problemen mee. Zo heeft mijn reu een nare ervaring en die laat heel duidelijk merken dat onderdeel niet leuk is. Dat heb ik geprobeerd opnieuw aan te leren op een totaal andere manier, maar hij bleef terugvallen dus doen we het niet meer. Misschien zou ik dat best op kunnen lossen door meer druk of weet ik het, maar dat vind ik het niet waard.
Onze oudste hond vindt trainen bijvoorbeeld helemaal niet leuk, daar zijn we dus mee gestopt.
Maar hangt je grens af van de hond of heb jij een absolute grens die je niet over wil gaan? Dat het leuk moet blijven staat voor mij bovenaan, leuk voor allebei wel te verstaan. Maar zijn alle correcties die daaraan vooraf gaan nog okee?
Tara schreef:
Om sneller op dat punt te kunnen komen vind ik het niet erg om er eventjes wat druk op te zetten, als ze eenmaal snappen wat de bedoeling is apporteren ze allemaal heel erg graag.
Ja precies. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze het met plezier doen. Duidelijk!
Boutje schreef:
Een "neen" gebruik ik als ze bewust iets fout doen. Zoals ondanks door hebben wat ik bedoel (ik zie dat ze mijn signaal gezien hebben en zien waar ik heen loop) toch even met een pretbek die verleidelijke tunnel in duiken. Dat wordt dus een boos neen en (meestal als ik uitgelachen ben helaas

) opnieuw.
Okee, jouw correctie is dus het "neen". Wat als je honden daar niet op zouden reageren? Dus wat als je honden je uit je eigen comfortzone halen daarmee?
Dees en Maylo schreef:Ik heb Droef wel gecorrigeerd hoor. Oefeningen en commando's die hij prima kon werden dan ineens half gedaan of compleet genegeerd. Dan greep ik heb even in zijn kladden en vertelde hem haar fijn dat dit niet de bedoeling is.
Soms maakte het indruk maar nog vaker kreeg ik dit

Perfectie verwachte ik niet, maar weigeren van commando's die er gewoon inzitten dat vond ik niet de bedoeling.
Ik had helemaal geen ambitie's maar vond het gewoon leuk om even een uurtje per week in groepsverband bezig te zijn, Droef vond het ook erg leuk. Tot we na zijn operatie weer zijn begonnen, ik ben na 7 lessen gewoon gestopt. Droef weigerde 9 van de 10 keer en begon geïrriteerd te raken van het minste geringste, waardoor ik hem dus nog vaker moest corrigeren.
Denk je dat je gebruik van correcties er aan heeft bijgedragen dat hij het niet meer leuk vond? Of vond hij het nog steeds leuk, maar jij niet?
Cleva schreef:
Ik ben niet tegen corrigeren maar in de training vind ik het vaak zonde van de energie. Ik werk liever samen dan dat het een plicht wordt.
Kunstjes voor de baas doen is van een totaal andere orde dan daadwerkelijk samenwerken en zodra er correcties om de hoek komen kijken wordt het een
omdat- ik-het-zegverhaal.
(...)
Veel honden die het goed doen in de gehoorzaamheid hebben al een bepaalde interne plichtmatigheid. Daar zou ik zelf niet ook niet nog een keer een bak dwang op zetten. Voor je het weet druk je je hond kapot en daar worden ze niet leuker van. Dan krijg je zo'n robot die nooit een stap verkeerd zet maar net zo nooit meer spontaan naar je toekomt voor een potje stoeien of een schuine mop.
In mijn optiek heb je dan ook teveel druk gezet. Ik zie honden graag vrij en blij. Ik heb overigens een hond die niet is belast met een interne plichtmatigheid

, dus bang dat ik voor hem te ver ga ben ik niet. Maar moet natuurlijk ook mijn eigen grenzen in de gaten houden. Overigens doen we verder alles wat je noemt in je post: we staan max 10 minuten op het veld per keer, we spelen heel veel en gebruiken heel veel beloningen. Het is een hond die moeilijk te motiveren is, dus dat is sowieso nodig.
Boutje schreef:
Ja, dat had ik bij de collies vroeger ook. Die waren overgevoelig. Maar mijn huidige honden hebben zo veel drive en werklust dat het best kan. En uiteraard beloon ik nadien uitbundig als ze het wel goed doen.
Dit heb ik ook. Ik was gewend te trainen met mijn collie waarbij zelfs een negatieve marker al heftig is en daar denk ik er niet eens aan om te corrigeren. Nu heb ik een hele stugge en zelfstandige hond die me dus aan het denken zet en dan kom ik dit soort dilemma's tegen
Maeve schreef:Ik vind dat afhankelijk van de hond, z'n gedrag en je doel.
(...)
En toen kwam Segno, en de fokker omschreef haar als: "dit is een hondje waar je eerlijk tegen kan zijn!" en dat is wel de beste omschrijving

Die raakt verveeld van die kleine stapjes en heeft meer uitdaging nodig. Het is een beetje tegen alle regeltjes in, maar ze functioneert het best als er een beetje druk op staat

Bij een "nee" stopt ze met wat ze doet en probeert iets anders, wat soms sneller en fijner werkt dan gedrag negeren en in kleine stapjes ombuigen.
Een hond die goed reageert op een nee is natuurlijk nog een vrij gevoelige hond. Hoe zou dat voor jou zijn als de hond daar niet op reageert?
Als ik zo de reacties lees gaan ze bijna allemaal over hele gevoelige honden. Honden die geen correcties nodig hebben om beter te functioneren of dat ze niet tegen correcties kunnen omdat dan meteen de pret over is. Ik snap heel goed dat het dan geen moeilijke overweging is om zonder correcties te trainen. Maar hoe zit dat voor de mensen die een stuggere hond hebben? Ik kan me voorstellen dat je al heel snel niets meer met je hond doet behalve lekker buiten wandelen.