Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hierkomen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Hierkomen

Ongelezen bericht door Emma »

Tara schreef:
Emma schreef:

Haha,
Ik heb toch van jou nogal wat verhalen over Cleo, Dapper en Eva gelezen, waar de dingen nou ook niet helemaal goed gingen.
Was het niet Cleo, die ook eens achter de ganzen aanging, en je die niet terug kon roepen? Er staan me wel meer verhalen van bij, dat zo iets gebeurde.
En 1 van de honden was een herder, en die ging niet goed met sommige visite, dat je ook bang was, dat die misschien een hapje visite nam?

Oké, dat zal niet meteen stress gerelateerd zijn.
Maar als je het over steken in de opvoeding hebt, dan vind ik het toch een beetje, de pot verwijt de ketel. . .
Er is ook nog zoiets als karakter en karakter is geen opvoedingsdingetje. Zoals ik mijn honden niet opgevoed krijg in het negeren van katten op straat zul je een scherpe en waakse herder niet kunnen opvoeden tot een sociale allemansvriend die het bezoek warm onthaalt. Dan moet je verder je heil gaan zoeken in symptoombestrijding. In mijn geval strak laten volgen en aangelijnd houden op straat, in het geval van een overattente waakbijterd in wegsluiten.
Natuurlijk, daar gaat het mij verder niet om.

Ik vind het alleen een beetje verwijtbaar klinken, hoe stellig Cleva dan typt, dat je steken in de opvoeding laat vallen,
Als je hond een keertje een rondje veld zou rennen. Als het misschien eens wat druk, en dus stress zou kunnen ervaren, bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd, of cursus, of weet ik veel.
Meestal gebeurd dat trouwens, doordat juist de eigenaar, baasje, handler, ook zenuwachtig is :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Emma op 31 mar 2018 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Tara schreef: Er is ook nog zoiets als karakter en karakter is geen opvoedingsdingetje. Zoals ik mijn honden niet opgevoed krijg in het negeren van katten op straat zul je een scherpe en waakse herder niet kunnen opvoeden tot een sociale allemansvriend die het bezoek warm onthaalt. Dan moet je verder je heil gaan zoeken in symptoombestrijding. In mijn geval strak laten volgen en aangelijnd houden op straat, in het geval van een overattente waakbijterd in wegsluiten.
Nou er wordt , net als de puberteit , anders ook zat opgehangen als zijnde dit is een rasdingetje daar kun je niets aan doen.
En honden doen toch ook weleens onverwachte dingen en luisteren dan even niet.
Onze zijn eens op een hazenleger gestuit en zijn er luid gillend achteraan gegaan.
Voor ons totaal onverwachts want het zijn zeer betrouwbare hierkomers maar toen toch even niet.
En de jouwe zijn toch ook niet 100% betrouwbaar in het komen , die gaan er toch weleens vandoor en zijn ook weleens met behulp van buren naar binnen geloosd omdat er katten in de buurt waren.

Zo doet iedere hond weleens wat en zijn er zaken waar je je minder druk om hoeft te maken. Zo maak ik me nooit zorgen dat onze honden naar vreemde zullen lopen en er tegen op zullen springen om maar eens wat te noemen. Dat is werkelijk een gruwel in hun ogen maar moeten zij weer strak volgend een hardloper laten passeren. Maar een bange hond daarentegen laten ze wel weer ongemoeid passeren.

Zolang het geen ernstige zaken zijn of zaken waarbij andere mensen of dieren schade kunnen oplopen als ze weleens de fout ingaan maak ik me er eigenlijk nooit zo druk om.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Cleva schreef:
Emma schreef:
Haha,
Ik heb toch van jou nogal wat verhalen over Cleo, Dapper en Eva gelezen, waar de dingen nou ook niet helemaal goed gingen.
Was het niet Cleo...
Oh god, nou krijgen we dat gezwatel weer. :LOL:
Ja, lieve schat, ik doe ook dingen fout. Maar we hadden het over de theorie en die verandert niet met de feilbaarheid van de praktijkuitvoering van de boodschapper. Je poging tot trollen leg ik dus even naast me neer.
Als ik het nodig had om als perfecte opvoeder gezien te worden dan had ik die verhalen wel achterwege gelaten, denk je ook niet? :wink:

Het gaat er niet om dat het erg is als er een keer iets verkeerd gaat. Natuurlijk gebeurt dat. Het gaat er om dat er veel meer aan de hand is dan alleen de hormoonhuishouding van je hond als hij schijt aan je loopt te hebben.
Er bestaan namelijk geen lekker puh-hormonen.
Je vraagt zelf om dat gezwatel. En je begint er ook zelf mee.
Het is namelijk niet mijn gewoonte om wat meer persoonlijk te worden. Jij kan er blijkbaar niet tegen, dus moet je nog even schoppen om het trollen te noemen.
Verder begrijp je, of wil je niet begrijpen wat ik schrijf. Is niet erg, dat is internet- mens eigen.
En nu stop ik er verder mee.
Pienda
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pienda »

Cleva schreef:
Pienda schreef: "Uit spijkerschriftteksten, die nog bijna 2000 jaar voor de tijd van Sokrates zijn geschreven, kunnen we uit beschrijvingen van de ideale verhoudingen afleiden dat men toen al een concept had van problemen in de opvoedingsrelatie en dat kinderen zich brutaal konden gedragen tegenover hun ouders, of dat jongere kinderen hun oudere broers en zussen tegenspreken, en zoons hun vader."
De denkfout is dat de rol van de ouders een vaststaand gegeven is. Ouders die meteen keihard om zich heen rammen of juist alles goed vinden hebben geen conflict met de kinderen. Zijn die kinderen dan ineens geen pubers meer omdat de obligate ruziezoekerij uitblijft??

Je moet niet doen alsof ruzie in het gezin een medische aandoening van het kind is. Het gaat niet vanzelf over en het is ook niet vanzelf begonnen.
Pubers zijn niet zomaar brutaal, die willen daar iets mee bereiken dus het gaat veel meer over ontwikkeling, interactie en tegenstrijdige belangen dan een hormonale situatie die vaststaand gedrag veroorzaakt.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ruzie altijd te voorkomen is want je kunt je kinderen niet zomaar hun gang laten gaan en kinderen blijven niet eeuwig jouw regie accepteren. Maar dan is dat dus de reden voor de ruzie. Niet de hormonen.

Overigens zorgen hormonen in het verdere leven ook niet voor exact dit of dat gedrag. Ik zou niet weten waarom het bij puberteit ineens wel het geval zou zijn.
Het is in ieder geval volslagen onzin om te doen alsof de hond er standaard belang bij heeft om zonder verdere aanleiding moeilijk te gaan zitten doen omdat het een puber is.
Dat slaat echt nergens op. Moet jij opletten hoe die puber hier komt als hij er zelf iets aan heeft.
Dat is doodgewoon volwassen hondengedrag en die blik op eigenbelang gaat nooit meer over.
De baas is begrijpelijkerwijs nog steeds gewend aan een pup die alles wat je doet leuk vindt maar dat is iets heel anders.
Kan gewoon verklaard worden door de toename van geslachtshormonen en de veranderingen in de hersenen.
Puberteit gaat per definitie voorbij. Geslachtshormonen en veranderingen in de hersenen niet.
Je logica is zo lek als een mandje.
Dat niveau van geslachtshormonen en die mate van veranderingen in de hersenen gaat absoluut wel voorbij. Dat is het hele punt van die puberteit. Dus dat jij daar niet in gelooft heeft niet zoveel met mijn logica te maken. Geslachtshormonen hebben wel degelijk een effect op het gedrag. Vandaar dat castratie vaak een einde aan de "puberteit" maakt.
Ruzie in het gezin is helemaal geen medische aandoening en dat wil ik helemaal niet beweren. Maar in die puberteit ontwikkelen kinderen zich tot onafhankelijke mensen (is tenminste het idee :P ). Dat betekent dat ze zelf beslissingen willen gaan maken en die zijn nu eenmaal niet altijd hetzelfde dan die de ouders zouden maken. Daarnaast hoort impulsiviteit erbij en dat ze nog niet volledig de gevolgen kunnen overzien. Denk dat het laatste wat minder bij honden zal spelen. Kan ik wel het hele stuk over ontwikkelingen in, bijvoorbeeld, de frontale cortex gaan herhalen, maar mocht je daarin geïnteresseerd zijn moet je het artikel dat ik heb gepost maar even lezen.

Overigens ben ik het met je opmerking over eigen belang absoluut eens. Maar in de puberteit kunnen prioriteiten van de hond wel eens anders gaan liggen als dat ze in de puppytijd lagen of in de volwassenheid gaan liggen. En bij sommige honden kan dat soms wat minder gelegen uitkomen.
Pienda
Zeer actief

Cleva schreef: Ik zeg alleen dat geslachtshormonen en overgangsfases een reden tot onwenselijk gedrag zijn.
Géén denk ik dat je bedoelt?
Cleva schreef: Ik blijf erbij dat roepen dat een hond niet luistert omdat het een puber is en dat daarmee de kous af is volslagen onzinnig is.
Net zo onzinnig als gebrek aan opvoeding met castratie oplossen.
(...)
Het gaat veel meer over een baas die achter de feiten aanloopt dan een hond die worstelt met zijn ontwikkeling.
Nou zeg, blijkt dat we het al die tijd gewoon met elkaar eens zijn geweest :mrgreen: !
Simone-H
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Simone-H »

Ik ben met Pepper ook al een tijd aan het oefenen met hierkomen als ze los is.
Dat gaat vaak goed. Maar niet altijd. Als ze iets ziet wat haar belangstelling heeft wil ze eerst daarheen gaan en dan bijmij komen.
Begrijpt een hond dat ze het dan niet goed heeft gedaan? Ze komt wel, maar met een omweg zegmaar.
Ze krijgt altijd een voertje ofzo als ze komt, maar als ze toch eerst wat anders heeft gedaan komt ze vaak "schuldbewust" bij me.
Waar ik nu loop is het ongevaarlijk voor haar. Maar ik wil dat ze gewoon komt als ik roep zodat ze op meer plaatsen los kan. (Geen echt gevaarlijke plaatsen natuurlijk)
Als ze "schuldbewust" toch komt, kan een beloning dan nog wel, of kweek je daarmee dan juist dat het allemaal niet zo precies hoeft.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Bij ons op cursus zei je dan alleen 'goed zo', zonder ook een snoepje te geven. Weet nooit echt of dat zo goed werkt, maar ik gebruik het nog steeds ;)
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Soooof »

Ik zeg dan gewoon niks geloof ik. Geen koekje in elk geval. ;-)
Pienda
Zeer actief

Bij mij is grofweg het eerste jaar áltijd een snoepje als ze bij me komen. Of het nu is omdat ze geroepen worden of niet, of als ze eerst een ommetje hebben gemaakt, altijd. Als ze begrijpen wat de bedoeling is maar eerst een omweg willen maken corrigeer ik met stem op een afstand en als ze dan toch maar wel komen is het jackpot. Reageren ze er niet op ga ik weer actief werken aan het hier commando, alleen loslaten op plekken waar ik weet dat het goed gaat, of gewoon de lange lijn eraan.
Kortom, als ze niet 100% luisteren krijgen ze nog altijd een beloning als ze komen, juist als ze het moeilijk vinden.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik geef altijd een snoepje, tenzij ik het vergeet of niets meer heb. Het voertje is alleen iets extra's voor mijn honden, de grootste beloning is een blije baas. Soms is dat niet genoeg en moet ik zorgen dat ik interessant ben door net als vandaag, een groot stuk hout in de zee te vinden. Of dat er ineens 5 snoepjes op de grond liggen. Iets wat ik vind maar wat ze toch vooral zelf kunnen doen zonder dat ik daar direct mee te maken heb. Het blijven zelfstandige honden he :Q:
Het snoepje is vooral om te bekrachtigen dat ik blij met hun gedrag ben maar het is nooit genoeg motivatie te komen. Daar moet echt nog meer tegenover staan. Gewoon zeggen dat iets niet mag werkt hier niet, niet met mij in elk geval. Zodra ze los zijn niet. Ik moet dan uitvinden hoe ik zulk gedrag om kan buigen en mezelf dan zo interessant en dus belangrijk maak dat mijn aanwezigheid er nog toe doet op zo'n moment.
Ik heb dat gevonden in dingen vinden. Ik hoef maar 'kijk' te zeggen en ze staan beide naast me om mij heen te turen. Maar ik zeg vaker 'kom hier' en vaker nog 'kom eens hier', dat doen ze dan echt omdat ik het wil en er blij van wordt. Er is geen nut vinden zij.

Het lijkt me een verademing een hond te hebben die niet zoveel opties open heeft als mijn honden. Nuja, hond. Uma blijft wel bij me. Manu heb ik dat echt moeten leren. Of mezelf. Het is maar hoe je het bekijkt :lol1:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”