Goeie vraag inderdaad. Ik denk dat ik een correctie zou definiëren als een prikkel die als vervelend wordt ervaren door een hond.mijke schreef:Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet je eigenlijk eerst een andere vraag beantwoorden, namelijk: is het vervelend voor een hond om gecorrigeerd te worden, heeft dat een negatief effect op zijn algehele welbevinden? Ik denk dat dat niet per definitie zo is. Ligt natuurlijk een beetje aan de correctie, maar gewoon een 'uh' of een 'nee' of een 'opletten!' kan volgens mij prima zonder dat de hond daarvan gelijk iets overhoudt. Sterker nog, volgens mij hebben ze daar zelfs baat bij want dat schept duidelijkheid. Waarom dat bij training voor de lol anders zou zijn dan training voor de opvoeding zou ik niet weten. Uiteindelijk gaat het denk ik om de balans. Als een hond er met zijn kop niet bij is of er met de pet naar gooit kun je dat best een of twee keer corrigeren, maar het moet geen strijd worden. Als het effect heeft, goed, dan ga je weer lekker enthousiast door en is alles gewoon leuk. Als het geen effect heeft, dan moet je misschien sowieso je methode aanpassen, of accepteren dat dit niet het juiste moment is om te doen wat je wilt doen. Morgen weer een dag zeg maar.
Voor de duidelijkheid, ik heb het hier niet (noodzakelijk) over fysieke correcties, maar over alles dat als correctie geldt. Een boze nee is voor mij ook al een correctie.
Hier een filmpje over negatieve markers, waarbij ik dus het gevoel heb dat het niet als vervelend door de hond wordt ervaren. Maarja, vragen kan je het ze natuurlijk niet. Meer druk dan dit noem ik in ieder geval een correctie.
Aan de ene kant vind ik dit heel logisch. Aan de andere kant, voor die hond maakt het niet uit of jij er je geld mee moet verdienen. Voor die hond blijft het even leuk of even vervelend. Maar goed, als ik op die manier ga terug redeneren kom ik er uiteindelijk op uit dat we geen huisdieren moeten houden..Kruimel53 schreef:
Ja precies. Ik hoef er zelf niks mee te bereiken, ik doe geen wedstrijden, ik werk niet voor m'n broodje met de honden dus ik hou het gewoon leuk voor iedereen.
Overigens, voordat mensen zich zorgen gaan maken, ik ben niet van plan mijn hond te gaan schoppen als hij niet netjes volgt. Onze trainingssessies zijn opgedeeld in 3/4 delen van elk 5-10 minuten. De rest van de tijd ligt hij lekker ontspannen in de auto te chillen. Er wordt erg veel gespeeld tussendoor en ik train überhaupt vaak zonder lijn. Dit topic is grotendeels een hypothetische vraag die naar bovenkwam in een gesprek over honden trainen.