Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Jet gaat wekelijks in bad. Ik doe het rustig ook vaker als ze weer is ergens in heeft liggen rollen. Ze gaat elke week i.v.m haar allergieën, dat helpt heel goed tegen de jeuk. Maar ik denk dat ze zonder allergieën ook wel wekelijks gewassen zou worden.
lor1_1984 schreef:Hij zit geloof ik in de overgang van puppyvacht naar volwassenvacht, schijnt een drama te zijn qua vacht en onderhoud.
Tel daarbij op dat hij een tuig draagt, met de katten speelt en zekf ook nogal eens in de vacht bijt.
Gelukkig gaat hij over 2 weken weer naar de trimmer.
Ik zou eerder vaker wassen. Lekker vet in de conditioner en alleen kammen met anti klit spray.
lor1_1984 schreef:Hij zit geloof ik in de overgang van puppyvacht naar volwassenvacht, schijnt een drama te zijn qua vacht en onderhoud.
Tel daarbij op dat hij een tuig draagt, met de katten speelt en zekf ook nogal eens in de vacht bijt.
Nikki90 schreef:Jet gaat wekelijks in bad. Ik doe het rustig ook vaker als ze weer is ergens in heeft liggen rollen. Ze gaat elke week i.v.m haar allergieën, dat helpt heel goed tegen de jeuk. Maar ik denk dat ze zonder allergieën ook wel wekelijks gewassen zou worden.
Alfil had vorig voorjaar en het jaar daarvoor ook last van jeuk. De da raadde aan hem een poosje 3x week te wassen met shampoo (coatex). Hielp supergoed.
alfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]
Ik zou eerder vaker wassen. Lekker vet in de conditioner en alleen kammen met anti klit spray.
Die antiklitspray is een goede.
Die conditioner wat minder want daar krijgt hij zo'n viezig aanvoelende vacht van.
Wat voor conditioner heb je?
Elmo is altijd juist lekker zacht
Nikki90 schreef:Jet gaat wekelijks in bad. Ik doe het rustig ook vaker als ze weer is ergens in heeft liggen rollen. Ze gaat elke week i.v.m haar allergieën, dat helpt heel goed tegen de jeuk. Maar ik denk dat ze zonder allergieën ook wel wekelijks gewassen zou worden.
Alfil had vorig voorjaar en het jaar daarvoor ook last van jeuk. De da raadde aan hem een poosje 3x week te wassen met shampoo (coatex). Hielp supergoed.
Ja, fijn is dat he als het zo goed helpt! Bij heftige jeuk gaat Jet inderdaad ook 2 á 3 keer per week.
~Suzanne~ schreef:Ik zou me ook afvragen waarom het nodig is dat een hond echt zo vies van een opvang vandaan komt dat die gewassen moet worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Waarom is het daar zo vies? Ik zou de oplossing dus zoeken in een schonere opvang, niet in een 2 x per week te wassen hond...
Smoezelig van het zand staat er. Moeten ze een pup binnen gaan houden om niet vies te worden?
Nee hoor, er staat zo vies dat ze gewassen moet worden. "Smoezelig van het zand" lees ik niet in het bericht.
Suzanne
Ze is niet echt vies in de zin van poep of urine of modder.
De witte vacht is oranje/bruin van het zand. En dat kan ik er niet uitspoelen met water. De opvang waar ze heen gaat is mooi schoon. Ze speelt de hele dag met de andere honden. Ligt onder of boven op de honden, ze geniet er echt van.
Misschien wil ik dr wel te schoon hebben.
Vandaag heeft ze voor het eerst gezwommen, ik moest er zelf voor in het water. Dus het water in om schoon te worden is voor nu nog geen optie.
Bedankt iedereen voor de berichten. Ik lees verschillende meningen over wel of niet wassen.
Maar ik wil eigenlijk geen smoezelige hond.
Ik ken iemand die het niet zo nauw neemt met de verzorging van haar hond. Dat wil ik echt niet, ik vind het belangrijk dat ze er gewoon fris uitziet.
lor1_1984 schreef:
Iets met deshedding, ooit gekregen.
Maar moet eerdaags maar ff kijken voor een andere dan.
Probeer de europrofit van kruidvat eens. Ben je 50 cent kwijt als het niks is, al doet ie het in dat geval prima om je benen mee te scheren.
Ontklit als een tierelier.
~Suzanne~ schreef:Ik zou me ook afvragen waarom het nodig is dat een hond echt zo vies van een opvang vandaan komt dat die gewassen moet worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Waarom is het daar zo vies? Ik zou de oplossing dus zoeken in een schonere opvang, niet in een 2 x per week te wassen hond...
Suzanne
Ik heb bij een pension met dagopvang gewerkt, waar ook regelmatig honden in de opvang zaten die echt smerig geworden waren.
We hadden prachtige grasvelden waar de honden overdag konden spelen, maar soms zat er een graver bij die al het gras omploegde tot modderkuilen. En als je dan een beetje regen erbij hebt, dan wordt het al gauw een dikke bende.
Moet je de honden daarom de hele dag binnen in hun eentje in de kennel houden?
Overigens werd er alles aan gedaan om de velden netjes te houden, maar het zijn nou eenmaal honden en die gun je ook hun vrijheid en plezier
De houd de vacht van mijn moeders schapendoes bij. Het is geloof ik not done om een schapendoes (vaak) te wassen maar ik vind een schone vacht kammen veel makkelijker.
Ze is nu bijna 1 jaar en ze is 3 maanden geleden loops geweest. Ik heb nooit vaker dan 1 keer per week gekamd. Ze heeft dan wel wat klitten maar nooit hele vilt plakken. Hoef ook zelden iets in te knippen. Ze is nu 2 keer gewassen maar ik ga dat vaker doen denk ik.
Voor antiklit gebruik ik een plantenspuit met warm water met een halve theelepel kokosolie erin opgelost. Werkt perfect zonder dat het vettig wordt.
Foto van gister. Ze is net gewassen, ingesprayt en helemaal uitgekamd.
Jelulu schreef:Ik ken iemand die het niet zo nauw neemt met de verzorging van haar hond. Dat wil ik echt niet, ik vind het belangrijk dat ze er gewoon fris uitziet.
Mijn honden zien er al niet meer fris uit na één wandeling maar ze ogen wel gewoon verzorgd.
Nagels gevijld, voetjes geknipt, glanzende vacht. Alleen is de kleinste hoeveelheid regen in mijn dorp aanleiding tot gruwelijk veel modder en dan komen ze meerdere keren per dag goor thuis.
De herfst en zachte winters zijn een hel maar als ik dat telkens moet gaan wassen gooi ik ze acuut het asiel in.
Komt ze niet alsnog vuil thuis van de dagdagelijkse wandelingen met jou dan?
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 20 apr 2018 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij speelt veel in de modder.
Meeste is aan het eind van de dag wel weer eraf.
Hij gaat soms onder de douche, maar niet zo vaak.
Ik kam hem ongeveer eens per week,....veel haar komt er niet af.
Dat hij vies wordt vind ik niet erg.
Als hij maar plezier heeft
pioenroos schreef:De houd de vacht van mijn moeders schapendoes bij. Het is geloof ik not done om een schapendoes (vaak) te wassen maar ik vind een schone vacht kammen veel makkelijker.
Hier in de buurt loopt een jaar oude Schapendoesreu. Mooie warrelige vacht, prachtbeest. Hebben ze hem helemaal kaalgezet want ja, dat was toch wel praktischer...
Het beest ziet er niet úit gewoon...
En ik snap wel dat het die hond niks uitmaakt hoor maar waarom neem je dan in 's hemelsnaam een Schapendoes?
Ik snap die gemakzucht nooit zo. Zó veel werk is het nou ook weer niet.
Ja, doei. Dagelijks drie kwartier borstelen en daarmee ook nog de vacht blijven vernielen. Ik ben mooi overnieuw begonnen.
pioenroos schreef:De houd de vacht van mijn moeders schapendoes bij. Het is geloof ik not done om een schapendoes (vaak) te wassen maar ik vind een schone vacht kammen veel makkelijker.
Hier in de buurt loopt een jaar oude Schapendoesreu. Mooie warrelige vacht, prachtbeest. Hebben ze hem helemaal kaalgezet want ja, dat was toch wel praktischer...
En ik snap wel dat het die hond niks uitmaakt hoor maar waarom neem je dan in 's hemelsnaam een Schapendoes?
Het zal alleen aan zand al veel schelen.
Bij ons op het strand lopen een paar Old English sheep dogs, ook helemaal kort. De Lagotto, de Briards en veel doodles ook, ik snap het wel hoor. Je neemt een hond toch vooral voor het karakter. Als ik zie wat bij mijn zus in de trimsalon komt Helemaal in de klit of zelfs vervilt met pijn op de huid omdat mensen de vacht niet goed onderhouden. Dan liever dat mensen ervoor kiezen de hond kort te zetten Volgens mij is het voor veel rassen zelfs prettiger met een kort vachtje dan dat het altijd maar voor hun ogen hangt.
Nanna schreef:En ik snap wel dat het die hond niks uitmaakt hoor maar waarom neem je dan in 's hemelsnaam een Schapendoes?
Misschien omdat je het leuke honden vindt en de vacht het enige minpuntje is? Moeten die mensen toch helemaal lekker zelf weten, of ze daar wel of niet te lui voor zijn.
Ik was ze best vaak. Zeker voor een (grote) wedstrijd.
Ik vind het heerlijk als het regent en er komt een shampoo heur van de honden af ipv een natte honden geur
malinois schreef:Ach ja... zelfreinigend zijn ze wel
Hiervoor worden ze echt niet gewassen als t droog is ligt er hooguit een zandbak op de bank en in de mand.... (foto's)
Hiervoor zouden ze hier echt wel in bad gaan. Heb een hekel aan poetsen. Honden wassen vind ik wel leuk, dus dan is de keus makkelijk gemaakt. Al zou wassen hierbij ook gewoon met alleen water kunnen. Beetje afhankelijk van hoe lang geleden dat het geweest is dat ze met shampoo gewassen zijn en waar ik zin in heb.
malinois schreef:Ach ja... zelfreinigend zijn ze wel
Hiervoor worden ze echt niet gewassen als t droog is ligt er hooguit een zandbak op de bank en in de mand.... (foto's)
Hiervoor zouden ze hier echt wel in bad gaan. Heb een hekel aan poetsen. Honden wassen vind ik wel leuk, dus dan is de keus makkelijk gemaakt. Al zou wassen hierbij ook gewoon met alleen water kunnen. Beetje afhankelijk van hoe lang geleden dat het geweest is dat ze met shampoo gewassen zijn en waar ik zin in heb.
Nee hoor paar uurtjes drogen en t is weg...
Voor t zand hebben we dan de stofzuiger
Ja, doei. Dagelijks drie kwartier borstelen en daarmee ook nog de vacht blijven vernielen. Ik ben mooi overnieuw begonnen.
1 x per week in bad en met de blower drogen , scheelt een boel werk met borstelen kammen en dus minder klit en vilt.
Nanna schreef:En ik snap wel dat het die hond niks uitmaakt hoor maar waarom neem je dan in 's hemelsnaam een Schapendoes?
Misschien omdat je het leuke honden vindt en de vacht het enige minpuntje is? Moeten die mensen toch helemaal lekker zelf weten, of ze daar wel of niet te lui voor zijn.
De kans is steeds groter dat een volgende hond ook weer een kleine haarbal wordt, die gaat ook kort dan hoor.
Zowiezo lijkt het me als gewoon huishondeigenaar van op de hoek/driehoog achter een godsonmogelijke taak om die hond lang in het haar te houden en netjes klitvrij.
Ja misschien als je hem in de vlechten of papillotten zet.
Nee hoor, helemaal niet nodig, gewoon een kwestie van bijhouden en de juiste kammen en borstels hebben.
Zo ziet ze er regelmatig uit
Maar na een borstelbeurt:
Oh, en ze heeft haar eigen zandbak in de tuin, waar ze regelmatig geniet op een door haarzelf gemaakt 'strandje.
Mee eens hoor. Ik vind het leuk om de schapendoes netjes te houden. En mijn moeder doet elke morgen een elastiekje in zodat haar ogen goed te zien zijn.
Maar Flora heeft een relatief makkelijke vacht én is superbraaf met borstelen. Maar ze neemt toch ook kilo's bagger mee het huis in. Want ze mag zich (uiteraard) dagelijks vermaken met ploegen door de klei of rollen door het zand. Met natte vacht, want ze houdt van een (modder)badje
Ik snap best dat als je dan ook een schapendoes met veel vacht hebt die niet van kammen houdt je die vacht eraf haalt. Niet mooi inderdaad maar dat maakt voor de lol die je hebt met je hond niks uit natuurlijk.
Ik denk (hoop) wel dat als ze haar volwassen vacht heeft ik niet meer wekelijks hoef te borstelen. Ben er nu 2 uur mee bezig en vind dat zelf best veel werk en tijd eerlijk gezegd.
_Tiny_ schreef:Wat ik er van zie is dat mensen met een langhaar hond vol goede moed beginnen. Ze komen met hun pupje in de trimsalon en willen de vacht graag lang houden. Dus geef ik ze een borstellesje, leg uit welke materialen ze moeten aanschaffen en hoe ze de hond het beste kunnen wassen. Een half jaar later zie ik ze weer in de trimsalon en is de hond toch zo in de klit dat alleen scheren overblijft. Goed borstelen is nl best moeilijk en niet iedereen heeft die handigheid of ze worden het gewoon moe. Dan is lekker kort gaan nog altijd beter dan vervilt en verwaarloosd.
Ik snap dat ook wel, zeker als ze dan hun vachtwissel hebben. Tess heeft dat nu ook en dan baal ik weer dat ik het even heb laten versloffen en ik de klitten eruit moet zien te krijgen zonder haar te veel te belasten. Nouja dat lukt ook wel weer met een hoop geduld en gepriegel. Maar ik snap dat sommige mensen dan maar naar de schaar grijpen. Al zou ik het zelf nooit doen, dan maar beetje harder werken of naar de trimsalon. Het enige dat ik nu geknipt heb zijn haar liezen, dat ziet toch niemand
Nanna schreef:En iedereen moet zelf weten of ze de hond wel of niet kaalscheren. Het is alleen dat ik het zo jammer van het rasbeeld vind. Eigenlijk vind ik een geschoren hond er nooit op vooruitgaan maar dat is geheel mijn makke hoor.
Ik vind een hond met een halve meter aan vacht en een gordijn voor de ogen idioot. Vervolgens aan de gang met elastiekjes en strikjes zodat dat beest uit zijn doppen kan kijken, volslagen ridicuul.
Dat rasbeeld schuif ik zo opzij als dat betekent dat mijn hond er gewoon als hond uit gaat zien.
Nanna schreef:En iedereen moet zelf weten of ze de hond wel of niet kaalscheren. Het is alleen dat ik het zo jammer van het rasbeeld vind. Eigenlijk vind ik een geschoren hond er nooit op vooruitgaan maar dat is geheel mijn makke hoor.
Ik vind een hond met een halve meter aan vacht en een gordijn voor de ogen idioot. Vervolgens aan de gang met elastiekjes en strikjes zodat dat beest uit zijn doppen kan kijken, volslagen ridicuul.
Dat rasbeeld schuif ik zo opzij als dat betekent dat mijn hond er gewoon als hond uit gaat zien.
Nou Nanna nu hoor je het eens dat je eigenlijk een Ridiculi hebt ipv een puli .
bouvierpoedel schreef:Nou Nanna nu hoor je het eens dat je eigenlijk een Ridiculi hebt ipv een puli .
Neen, maar effe serieus. Ik vind ook maar weinig mooi aan een bobtail die onder handen is genomen met een keukenschaar hoor, maar een bobtail met een vacht die voldoet aan het rasbeeld vind ik evengoed vreemd.
Bij sommige hondenrassen in volle vacht herken je er amper nog een vorm in en dan zou knippen of scheren jammerlijk zijn?