Sandra&co schreef: het is wat kinderachtig om dan te beweren dat mensen die wél lopen, liegen of gewoon dommig zijn

dat inderdaad.
Bij mij is het overigens helemaal niet een kwestie van: ik wil zo graag dus de honden gaan maar mee. Ik kan me geen hond voorstellen die niet graag een (lange) wandeling maakt eigenlijk, geurtjes opsnuiven, ontdekken, samen op pad/jacht zijn.
Alléén maar iedere dag op dezelfde dag balletjes gooien zou dat niet kunnen vervangen in mijn ogen.
Met mijn seniorenclub maak ik wandelingen tot 2 uur (heel enkele keer meer), vaak op (relatief) onbekende plekken. Geen 25 km dus maar wel heel afwisselend. Daarnaast wordt er nog met balletjes gegooid voor Amber hier op het terrein, die dit als enige leuk vindt, en doen ze de hele dag met mij mee. Verder nemen ze zelf geen enkel initiatief, al hebben ze daarvoor alle ruimte en gelegenheid. Dat zit er gewoon niet in helaas. Zelfs puzzelen oid doen ze alleen als ik er bij blijf. Als ik wegloop is het klaar, want ik ga vast iets leukers doen

.
Dus ja, om ze tevreden en fit te houden ga ik met ze op pad. Niet zozeer voor mezelf, al geniet ik er natuurlijk ook van anders nam ik geen honden.