Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup 8 weken eet eigen ontlasting

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Katrien89
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Pup 8 weken eet eigen ontlasting

Ongelezen bericht door Katrien89 »

Sinds zaterdag hebben wij een dwergpoedel pup in huis! Ze is 8 weken en echt een zalige pup! Foto's moet ik nog plaatsen ;-)

Van de fokker kregen we brokjes mee die ze gewend is: versele laga opti-life mini. Ik gaf haar 4 keer per dag 20 gram, maar ze at zo vreselijk weinig dat ik het eten ben gaan wegen en ze at per maaltijd amper 2 gram op..
Het zijn ook al heel warme dagen geweest deze week en ik maakte me toch wat zorgen.
Na 2 dagen proberen (op maandag) heb ik met de fokker overlegd en haar ook verteld dat ik in de toekomst van plan was om over te schakelen op KVV. Ze raadde me aan om hier niet mee te wachten, aangezien ze toch amper at kon ik het evengoed nu al een poging wagen.
Ik heb Raw4dogs in huis gehaald en dit is een enorm succes, ze vreet alles in enkele seconden op en haar energiepeil is nu op 2 dagen als een raket in de lucht gegaan. Ik heel tevreden dus en mijn pup ook.
Ze heeft van de overschakeling bizar genoeg ook niets van last gehad, aangezien ze haar brokjes niet meer wilde eten heb ik redelijk bruusk moeten overschakelen, maar haar ontlasting bleef mooi, geen diarree gehad, super dus.

Alleen lijkt ze haar onlasting opeens erg lekker te vinden want vanochtend toen ik ze uitliet legde ze een drolletje waarna ze die opeens begon op te eten :80: Ik heb uit reflex hard in mijn handen geklapt en ze stopte hier even mee, maar maakte meteen aanstalten om verder te doen. Ik heb ze opgenomen en het meteen opgeruimd.
Een paar uur later van hetzelfde, meteen wilde ze het opeten.

Ik ben gaan opzoeken hierover en ik kom verschillende mogelijke oorzaken tegen:
- gedrag van de teef in het nest overnemen (die uitwerpselen van de pups oplikt). Dit lijkt mij een mogelijkheid maar waarom deed ze dit dan ook de eerste dagen niet?
- door op jonge leeftijd in een bevuilde kennel te zitten de eigen ontlasting opeten. Dit is echt geen mogelijkheid want ze werd tip top verzorgd bij de fokker en ook hier zit ze niet in een bench, laat staan dat ik haar in haar eigen vuil zou laten zitten..
- uit schrik omdat je als baasje zou afstraffen als ze vb binnen haar behoefte zou doen, haar eigen ontlasting dus laten verdwijnen om straf te vermijden. Dit is ook geen optie want ten eerste zou ik haar nooit straffen voor zoiets, maar ze heeft ook al elke behoefte netjes op wandeling of in de tuin gedaan.

Ik kan dus niet meteen een oorzaak vinden, buiten de overschakeling van eten dan. Ruikt haar ontlasting nog naar vers vlees ofzo? Ik kan me verder niet bedenken wat het zou kunnen zijn maar ik vind het iets vreselijk en wil niet dat ze hier een gewoonte van maakt.
Ik sta nu dus meteen met een poepzakje paraat maar dan nog moet ik me erg haasten want ze vliegt er op af, net alsof ze enorme honger heeft, maar daarnet deed ze het vlak na haar eten dus honger zal ze niet meer gehad hebben..

Ze krijgt van de KVV trouwens 4x 25 gram per dag

Iemand tips of raad?
dagmar88
Zeer actief

Re: Pup 8 weken eet eigen ontlasting

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Als ze 4 x 20 gram brok mocht, dan mag ze van vers het dubbele in gewicht.
Ik zou haar gewoon laten eten tot het buikje vol is, deden we met de pups ook.

Met dat poep eten zou ik nog even niets doen. Ja, haar na het poepen optillen, belonen met wat lekkers en blijheid en met dat kontkruimel op de arm het drolletje opruimen. Denk zo maar dat het vanzelf over gaat.

Eindelijk is ze er! Waar blijven de foto's?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou wat meer eten geven. Van 20 gram brok naar 25 gram kvv betekent minder droge stof, aangezien in kvv best wat vocht zit. 35 gram kvv zou meer overeen moeten komen met 20 gram brok
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Je kunt van alles proberen en zien of het helpt. :ok:
Mijn Vusi (DH) is nu 3 jaar en doet het nog steeds :ugh: Ze doet het niet tijdens de wandeling alleen thuis in de tuin. :wink:
Ze heeft het van dag 1 dat ze bij mij was gedaan, in het begin dacht ik dat ze al zindelijk was :LOL:
Katrien89
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:Als ze 4 x 20 gram brok mocht, dan mag ze van vers het dubbele in gewicht.

Met dat poep eten zou ik nog even niets doen. Ja, haar na het poepen optillen, belonen met wat lekkers en blijheid en met dat kontkruimel op de arm het drolletje opruimen. Denk zo maar dat het vanzelf over gaat.

Oh echt?? Ocharme dan geef ik haar al 2 dagen te weinig. Ik had nochtans naar de richtlijnen gekeken op voerwijzer.com en daar stond dat pups van KVV zo'n 50 gram per kg lichaamsgewicht per dag mogen hebben, en ze weegt 1,4 kg dus kwam ik ruwweg 25 gram per maaltijd, ik had zelfs wat extra gerekend.

Maar ik moet hier dus geen rekening mee houden? Ik dacht dat ze haar ziek zou eten als ik haar zoveel zou laten eten als ze wilde..

Bedankt voor de tip!!
Katrien89
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef: Eindelijk is ze er! Waar blijven de foto's?
Ik ben een beetje aan het sukkelen met de foto's plaatsen, ik heb dat nog niet gedaan op dit forum, heb even een berichtje naar de beheerder gestuurd dus ze zullen snel komen :-)
Katrien89
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Ik zou wat meer eten geven. Van 20 gram brok naar 25 gram kvv betekent minder droge stof, aangezien in kvv best wat vocht zit. 35 gram kvv zou meer overeen moeten komen met 20 gram brok

Ik wist dit dus niet, had enkel de richtlijnen op internet gevolgd. bedankt voor de tip ik geef haar meteen meer.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Voor pups is het 50-100 gram per kg per dag, waarbij de kleinere rassen meer naar de 100 gram per kg per dag nodig hebben en de grote rassen juist dichter bij de 50 gram per kg per dag. Uiteindelijk zal je dwergpoedel waarschijnlijk uitkomen op rond de 20 gram per kg lichaamsgewicht per dag. Elco zit daar iets boven (weegt 7 kg, krijgt 160 gram per dag), Gait zit daar zelfs nog ruim boven op bijna 30 gram per kg per dag (7,5 kg, krijgt zo'n 210 gram per dag)
dagmar88
Zeer actief

Katrien89 schreef: Oh echt?? Ocharme dan geef ik haar al 2 dagen te weinig. Ik had nochtans naar de richtlijnen gekeken op voerwijzer.com en daar stond dat pups van KVV zo'n 50 gram per kg lichaamsgewicht per dag mogen hebben, en ze weegt 1,4 kg dus kwam ik ruwweg 25 gram per maaltijd, ik had zelfs wat extra gerekend.

Maar ik moet hier dus geen rekening mee houden? Ik dacht dat ze haar ziek zou eten als ik haar zoveel zou laten eten als ze wilde..

Bedankt voor de tip!!
:wink: Het zijn richtlijnen. Het beste is om goed naar je hondje te kijken. Gemiddeld zit het tussen de 5 en 10% van het lichaamsgewicht. Maar dat kan dus zelfs meer zijn.

En ja, wij lieten ze zich gewoon rond en tevreden vreten. Er bleef altijd net een beetje over voor mama.
Heeft ze dan bij de volgende maaltijd niet zo'n trek, dan weet je dat je er een beetje mee moet spelen om te kijken wat voor haar het beste werkt :wink:
Katrien89
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:
Katrien89 schreef: Oh echt?? Ocharme dan geef ik haar al 2 dagen te weinig. Ik had nochtans naar de richtlijnen gekeken op voerwijzer.com en daar stond dat pups van KVV zo'n 50 gram per kg lichaamsgewicht per dag mogen hebben, en ze weegt 1,4 kg dus kwam ik ruwweg 25 gram per maaltijd, ik had zelfs wat extra gerekend.

Bedankt voor de tip!!
:wink: Het zijn richtlijnen. Het beste is om goed naar je hondje te kijken. Gemiddeld zit het tussen de 5 en 10% van het lichaamsgewicht. Maar dat kan dus zelfs meer zijn.

En ja, wij lieten ze zich gewoon rond en tevreden vreten. Er bleef altijd net een beetje over voor mama.
Heeft ze dan bij de volgende maaltijd niet zo'n trek, dan weet je dat je er een beetje mee moet spelen om te kijken wat voor haar het beste werkt :wink:
Ok, ik zie wat het geeft. Maar zou dit dan ook een oorzaak kunnen zijn van de ontlasting opeten?
Katrien89
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Voor pups is het 50-100 gram per kg per dag, waarbij de kleinere rassen meer naar de 100 gram per kg per dag nodig hebben en de grote rassen juist dichter bij de 50 gram per kg per dag. Uiteindelijk zal je dwergpoedel waarschijnlijk uitkomen op rond de 20 gram per kg lichaamsgewicht per dag. Elco zit daar iets boven (weegt 7 kg, krijgt 160 gram per dag), Gait zit daar zelfs nog ruim boven op bijna 30 gram per kg per dag (7,5 kg, krijgt zo'n 210 gram per dag)
Goed dat ik het kom vragen hier. Dat wil dus zeggen dat ze 50% per dag extra mag hebben, dat is niet niets. Mag ik vragen van waar je dit weet? Ik vind het jammer dat de richtlijnen op internet iets anders zeggen..
dagmar88
Zeer actief

Katrien89 schreef:Maar zou dit dan ook een oorzaak kunnen zijn van de ontlasting opeten?
Geen idee. Maar daar kom je snel genoeg achter :mrgreen:

Kan inderdaad nog een nest dingetje zijn.
dagmar88
Zeer actief

Katrien89 schreef: Goed dat ik het kom vragen hier. Dat wil dus zeggen dat ze 50% per dag extra mag hebben, dat is niet niets. Mag ik vragen van waar je dit weet? Ik vind het jammer dat de richtlijnen op internet iets anders zeggen..
Barfplaats denk ik, ooit in een ver verleden :tongue:
Wij hebben nooit wat gewogen hoor. Ja, jaren geleden bij m'n eerste pup. Je krijgt de smaak vanzelf te pakken.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Katrien89 schreef: Goed dat ik het kom vragen hier. Dat wil dus zeggen dat ze 50% per dag extra mag hebben, dat is niet niets. Mag ik vragen van waar je dit weet? Ik vind het jammer dat de richtlijnen op internet iets anders zeggen..
Barfplaats denk ik, ooit in een ver verleden :tongue:
Wij hebben nooit wat gewogen hoor. Ja, jaren geleden bij m'n eerste pup. Je krijgt de smaak vanzelf te pakken.
Barfplaats inderdaad. En Elco en Gait zaten inderdaad een eind in die richting, zo'n 80-90 gram per kg lichaamsgewicht per dag
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Katrien89 schreef:
dagmar88 schreef:Als ze 4 x 20 gram brok mocht, dan mag ze van vers het dubbele in gewicht.

Oh echt?? Ocharme dan geef ik haar al 2 dagen te weinig. Ik had nochtans naar de richtlijnen gekeken op voerwijzer.com en daar stond dat pups van KVV zo'n 50 gram per kg lichaamsgewicht per dag mogen hebben, en ze weegt 1,4 kg dus kwam ik ruwweg 25 gram per maaltijd, ik had zelfs wat extra gerekend.

Bedankt voor de tip!!
5 tot 10% waarbij 10 voor kleinere honden geldt en 5 voor grotere rassen. Maar mijn mechel heeft ook weken bijna 10% gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Barfplaats inderdaad. En Elco en Gait zaten inderdaad een eind in die richting, zo'n 80-90 gram per kg lichaamsgewicht per dag
Denk dat charlie op een gegeven moment wel anderhalve kilo at met een kilootje of twaalf. Ze werd 20 kilo.
Jaapje (30 kilo uiteindelijk) at naar verhouding veel minder. Wel een combinatie van vlees/barf, aardappel en brok, maar merendeels vers en dat is tijdens de groeispurt ook nooit meer dan 500-750 gram geweest.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

dagmar88 schreef:

Bedankt voor de tip!!

Klopt, waarbij de 5% de richtlijn is voor grotere hondenrassen en 10% voor kleine rassen. Zou je op zon 7,5% uitkomen voor een gemiddelde hond ;-) Maar vooral: kijk naar je hond en voel! Kijken is 1, maar voelen is belangrijker (de ribben dan).

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

~Suzanne~ schreef: Maar vooral: kijk naar je hond en voel! Kijken is 1, maar voelen is belangrijker (de ribben dan).
Ja, heel leuk, bij een volwassen hond. Een pup mag gewoon een dikke mol zijn.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

dagmar88 schreef:
~Suzanne~ schreef: Maar vooral: kijk naar je hond en voel! Kijken is 1, maar voelen is belangrijker (de ribben dan).
Nee hoor, wat mij betreft niet. Ik heb ze ook als pup van een week of 8-12 liever niet dik en mollig. Ook een pup moet dat allemaal meezeulen. Te mager natuurlijk ook niet maar als ik moet kiezen tussen "aan de dunnere kant van normaal" en "aan de dikkere kant van normaal" dan toch liever dat eerste. Ook bij ene pup wil ik de ribben kunnen blijven voelen.

Suzanne
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

~Suzanne~ schreef:
dagmar88 schreef:
Nee hoor, wat mij betreft niet. Ik heb ze ook als pup van een week of 8-12 liever niet dik en mollig. Ook een pup moet dat allemaal meezeulen. Te mager natuurlijk ook niet maar als ik moet kiezen tussen "aan de dunnere kant van normaal" en "aan de dikkere kant van normaal" dan toch liever dat eerste. Ook bij ene pup wil ik de ribben kunnen blijven voelen.

Suzanne
Mijn pup was een stevig molletje (vers gevoerd en niet teveel) en dat is allemaal goed gekomen.
9 weken:
Afbeelding
Iets van 3 1/2 maand:
Afbeelding
Ruim 1 jaar:
Afbeelding
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Goed opletten hoe pup zich ontwikkelt (wegen, voelen, hongerig eten, etc) is uiteindelijk het belangrijkst. Richtlijnen kan je het beste alleen als startpunt gebruiken.
Ik had voor mijn moeder ook een keurige lijstje gemaakt met de gemiddelden per maand oud. Helaas hield én houdt, hondlief zich er absoluut niet aan. Het is sowieso geen grote eter maar ze blijkt ook juist met veel minder eten dan aanbevolen op een prima gewicht te blijven. Mijn moeder zou haar graag ietsje voller willen maar ze is zeker niet mager. Voor de schrale hond liefhebber zou ze perfect zijn :wink:
Ze eet als eenjarige schapendoes van 11 kg niet of nauwelijks meer dan mijn 7,5 kg gecastreerde teckel van 7 jaar :19:

Poepeten kan naar mijn weten vele oorzaken hebben. Het gewoon lekker vinden is er 1 van. Ik zou iets héél lekkers (worst, gekookte kipfilet, hondenleverworst uit tube) in de aanslag hebben en aandacht pup vangen zodra ze uitgepoept is ("braaf poepen!". Pup vervolgens optillen en/of eindje verder lokken en daar laten eten terwijl je zelf helemaal neutraal het drolletje opruimt.
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Ik heb altijd gehoord en gelezen (weet niet meer welke boeken, weggedaan) dat het beter is voor de pup om schraal op te groeien. Is deze informatie achterhaald?
dagmar88
Zeer actief

Stapper schreef:Ik heb altijd gehoord en gelezen (weet niet meer welke boeken, weggedaan) dat het beter is voor de pup om schraal op te groeien. Is deze informatie achterhaald?
Gebeurt toch wel. Met een maandje of drie, vier. Niet met 8 weken.
Deze pup wordt geen kalf en poedels zijn al notoir slechte eters.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou, Anne en Tanja eten nog steeds poep. Anne eet ook haar eigen poep en de poep van Tanja als ze de kans krijgt. Als ze losloopt gaat ze nu zo ver mogelijk bij ons vandaan om snel om te draaien en haar drol op te eten.
En als Tanja poept hangt ze onder Tanja haar kont om zo de drollen op te vangen.
Als ze aangelijnd zijn kan dat niet, dus dan eet ze ook geen poep.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”