Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mijn reu die niet wil komen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

marian1960
geregistreerd lid

mijn reu die niet wil komen

Ongelezen bericht door marian1960 »

Mijn hond Socks komt uit thailand en is nu 7 mnd.
Zijn ouders en voorouders waren/zijn dus straat honden, Socks echter heeft geen een dag op straat geleefd is gelijk opgevangen door de stichting waar wij hem hebben geadopteerd.
Het probleem is nu als volgd: Wanneer hij los is buiten komt hij niet meer naar ons toe of naar wie dan ook, zijn oren staan naar achteren en je ziet dat hij dan ook bang is voor ons en iedereen. Wanneer ik wegren komt hij wel achter mij aan maar op afstand hij blijft ook op de buurt maar komt absoluut niet uit zichzelf naar binnen of dichterbij.
Wanneer ik buiten aan een lang touw met hem oefen volgt hij de commando's wel op maar dit komt volgens mij omdat hij weet dat hij toch niet verder weg kan als de lengte van het touw.
Dat geldt natuurlijk ook voor binnen alhoewel hij binnen soms ook afstandelijk kan reageren en angstig kan zijn, en dan zie je ook dat hij met moeite naar je toe komt.
Zou het toch een gene kwestie kunnen zijn?
Zijn surrogaat zusje heeft hier totaal geen last van en luisterd dan ook heel goed zij is 6 mnd jong.
Wie heeft er een tip of suggestie?

alvast bedankt voor jullie reaktie.

Groetjes Marian
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoe lang is de hond al bij je? Heb je hem geleerd om te luisteren naar het commando Hier? En hoe heb je hem dat geleerd?
Is je hond in Thailand in de opvang geboren?
Welkom trouwens hier! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
marian1960
geregistreerd lid

hoi eline
okee we hebben hem vanaf 13 wkn en hij is bij een kindertehuis geboren
waar de stichting de hele geboorte van de moeder heeft bijgewoond en alle pups en moeder heeft meegenomen naar de opvang.
Zoals je kon lezen kan hij de commando's goed alleen wanneer hij los is doet hij dat niet vanwegen een (angst stoornis)?

Gr marian
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

marian1960 schreef:Zoals je kon lezen kan hij de commando's goed alleen wanneer hij los is doet hij dat niet vanwegen een (angst stoornis)?
Hoe bedoel je dat dan? Hij luistert dus goed, behalve als ie los is begrijp ik. Dat is dus ook iets wat kan komen doordat bv het hierkomen verkeerd is aangeleerd of de hond gewoon niet echt genegen is te komen. Vandaar mijn vragen.
Een hond is namelijk niet alleen maar bang als ie los is van de lijn. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Oren naar achteren is niet per se angst. Kan ook onderdanigheid/teken van respect zijn.
marian1960
geregistreerd lid

hij wel

Socks is dit dus wel, want al zal er iemand lopen met een hond die hij erg aantrkkelijk vind dan gaat hij wel heen maar zogauw die iemand ook maar naar hem zal grijpen is hij al weg.
Wij hebben al meerdere honden gehad en zijn ook op trainingen geweest maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Het is volgens mij ook geen uitproberen want een pup zal op een gegeven moment toch komen, hij doet dat na 4 uur nog niet.
Het commando is aangeleerd als volg": Socks kom voorrrrr wanneer hij kwam kreeg hij iets wat hij erg lekker vind, maar al neem ik nu een hele biefstuk mee hij komt niet en blijft op afstand naar je kijken. doe een stap naar voren hij doet er 5 van jouw af .
marian
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Tja hij heeft wel de leeftijd ervoor om een beetje de draak met je te steken ;)
Volgens mij geef je aan dat hij verder heel op zijn gemak bij je. Wat gebeurt er als je heel intressant gaat doen? Dus met je rug naar hem toe een gat in de grond graven of met een takje op de grond gaat spelen. (Schaamte overwin je zo hoor hihihi) Je moet dit natuurlijk niet uitproberen als je op een gevaarlijke plek bent. Maar eerst aan een lange riem en later zou het mooi zijn als je een veldje hebt waar een stevig hek om heen staat (mijn tuin stel ik beschikbaar ;) )
Veel jonge honden vinden het namelijk prachtig als je als baas lekker achter ze aan gaat lopen stressen als hij in de gaten krijgt dat jij iets veeeeel leukers doet en hem daar eigenlijk niet bij wil hebben heeft dat een enorme aantrekkingskracht (Zelf heb ik al veel honden op deze manier gevangen). Ook niet gelijk de riem om doen dan trapt hij er geen tweede keer in. Maar weg draaien een paar keer en hem dan mee laten doen dus ook graven of het stokje geven en even ontspannen met hem spelen. Dol op kaas of een koekje? Kun je dan eventuul ook nog geven.
Let wel dit zijn honden die verder behoorlijk relaxed bij hun baas zijn en geen generaties lang hebben in een gevaarlijke wereld hebben moeten leven overleven.
Als het echt blinde angst is heb je niet veel aan mijn verhaal :?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
marian1960
geregistreerd lid

socks

Bedankt voor je reaktie,
Ik heb echt van alles geprobeerd, en ja tot voor 1 1/2 mnd deed hij dat
ook wanneer ik ging graven of gek deed dan kwam hij, ik heb het idee dat we veel moeten oefenen en geduld hebben, want echt thuis is het een schat van een hond.
Suzanne19
Actief

Ongelezen bericht door Suzanne19 »

Mischien moet je het is met een lange lijn proberen.. commanda wacht 2 stappen van de hond af stuk weg lopen omdraaien en dan hier roepen.. Moet je wel met zijn 2en oefenen anders rent ie nog weg :mrgreen:
Afbeelding

Groetjes Suzanne
marian1960
geregistreerd lid

dit zijn onze 4de honden en zoals al gezegd, ik weet hoe ik met honden om moet gaan heb genoeg trainingen gedaan bij mijn andere honden,
dus een leek ben ik niet,en ja het is niet alleen het commando van komen maar alles wat er nog bij komt, zitten, af, op de rug, tanden kijken en noem het allemaal maar op en dat gaat allemaal ook wel, alleen dat ene probleem(pje) dan.
De lange lijn methode doen we ook al een week of 2 en nee los komt hij voorlopig niet meer.
tussen door spelen we en doen ook gek, je moet de buren soms eens zien kijken naar mij :P dan ben ik net zo'n uitgelaten kind die in een zandheuvel zit te wroeten of die aan het springen is alsof er 1000 vlooien in mijn gat zitten lol.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben er toch toe geneigd je probleem te zien als een opvoedingsprobleem en niet zo zeer gelinkt aan angst hoor.
Bange honden doen toch anders. De reactie's die je beschrijft zijn heel natuurlijk. Aktie geeft reactie, naderen doet weglopen.
In het verleden als je hem riep, waarom riep je hem dan? Om aan te lijnen?
Lees het boekje Calming signals eens van Turid Rugaas, dat geeft je wat zicht op het gedrag van je hond denk ik.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”