Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie heeft de tip bij uitvallen
Moderator: moderatorteam
-
Blafke
- Actief
- Aantal honden: 1
Wie heeft de tip bij uitvallen
Soms weet ik het even niet wat te doen.
Mijn reutje valt soms uit naar andere intacte reuen. Ik heb al van alles geprobeerd, verschillende trainers en gedragsdeskundigen gevraagd. En hier veel van geleerd.
Over het algemeen gaat het wel goed en kan ik de situatie oplossen of kan ik het voorkomen door hem af te leiden of een andere route te nemen maar zojuist ging het weer mis.
Ik kom een herder tegen aan de andere kant van de weg. Deze herder is ook een reu en behoorlijk dominant. En daar gaat het mis. Mijn hond zet de hele rug en nekharen omhoog en valt uit. Ik probeer hem af te leiden door hem aan te tikken maar ik kom er niet doorheen.
Ik probeer zo veel mogelijk dit soort situaties te voorkomen maar soms kun je er niet omheen.
Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen om dat uitvallen te voorkomen. Ik hoop op een gouden tip.
Mijn reutje valt soms uit naar andere intacte reuen. Ik heb al van alles geprobeerd, verschillende trainers en gedragsdeskundigen gevraagd. En hier veel van geleerd.
Over het algemeen gaat het wel goed en kan ik de situatie oplossen of kan ik het voorkomen door hem af te leiden of een andere route te nemen maar zojuist ging het weer mis.
Ik kom een herder tegen aan de andere kant van de weg. Deze herder is ook een reu en behoorlijk dominant. En daar gaat het mis. Mijn hond zet de hele rug en nekharen omhoog en valt uit. Ik probeer hem af te leiden door hem aan te tikken maar ik kom er niet doorheen.
Ik probeer zo veel mogelijk dit soort situaties te voorkomen maar soms kun je er niet omheen.
Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen om dat uitvallen te voorkomen. Ik hoop op een gouden tip.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: Wie heeft de tip bij uitvallen
Dit zijn geen dingen om "even op een forum" op te lossen. Als je er al GT's hebt bijgehaald.. wat moeten wij dan nog? Heb je al 's gekeken naar Monique Bladder? Ik zou terug naar de GT die je het beste kon helpen eerlijk gezeged.
Suzanne
Suzanne
-
Sandra&co
Nou. De gouden tip bestaat in ieder geval niet. Je kunt er counter conditioning tegenaan gooien of accepteren dat je een hond hebt die zich af en toe even wil laten gelden aan de riem. Als hij het daar bij laat en niet loopt te patsen als hij los loopt, zou ik al snel voor het laatste kiezen.
-
Blafke
- Actief
Ik heb de video's van Monique Bladder ook gezien. Veel aan gehad maar het lost het niet altijd op en ik ben eigenlijk benieuwd hoe anderen dat oplossen. Misschien doet iemand van jullie dit op een bepaalde manier oplossen en kan dat in mijn situatie ook werken op zo'n moment.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hem voor zijn...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Blafke
- Actief
Wat is counter conditioning?Sandra&co schreef:Nou. De gouden tip bestaat in ieder geval niet. Je kunt er counter conditioning tegenaan gooien of accepteren dat je een hond hebt die zich af en toe even wil laten gelden aan de riem. Als hij het daar bij laat en niet loopt te patsen als hij los loopt, zou ik al snel voor het laatste kiezen.
- Jackira
- Zeer actief
Het is iets wat je steeds een beetje beter onder controle kunt krijgen. In het begin is het lastig om de aandacht voor jou te vragen als ze zo uitvallen. Daarom kun je het beste beginnen met trainen op een afstand dat ze nog bereikbaar zijn. Mislukt het een keer doordat je ineens toch te dichtbij een andere hond bent gewoon accepteren en niet reageren en niet gefrustreerd raken. Volgende keer beter. Het scheelt ook heel veel als je de lijn ontspannen houdt als je een andere hond aan ziet komen en jouw hond nog niet en zelf rustig blijven. En ook je stem rustig houden
Als je veel oefent gaat het uiteindelijk steeds beter en kun je steeds minder afstand aanhouden.
Ik heb gelezen dat counter conditionering ook goed werkt maar dat heb ik zelf nog nooit toegepast.
Ik heb gelezen dat counter conditionering ook goed werkt maar dat heb ik zelf nog nooit toegepast.
-
Blafke
- Actief
Dat onder controle krijgen gaat op afstand wel goed maar in een situatie dichtbij dus niet altijd. Moeilijk hoor. Ik zou willen dat er iets was waardoor hij niet zo reageerde.
Hij is nu middels een implantaat gecastreerd maar het geeft niet het gewenste resultaat. Ik wilde hem nog niet definief castreren omdat ik bang was dat zijn agressie door angst kwam. Maar ik denk dat het toch echt de hormonen zijn. Ik denk er over hem definitief te laten castreren. Maar weet niet of dat anders zal zijn dan de implantaat die hij nu heeft.
Hij is nu middels een implantaat gecastreerd maar het geeft niet het gewenste resultaat. Ik wilde hem nog niet definief castreren omdat ik bang was dat zijn agressie door angst kwam. Maar ik denk dat het toch echt de hormonen zijn. Ik denk er over hem definitief te laten castreren. Maar weet niet of dat anders zal zijn dan de implantaat die hij nu heeft.
-
Blafke
- Actief
Hoe zou ik dat dan kunnen oplossen? Omdraaien gaat niet meer en ik moet langs die hond.malinois schreef:Hem voor zijn...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Stoppen en aandacht voor jou. Desnoods met een handvol worst tot die hond voorbij is.Blafke schreef:Hoe zou ik dat dan kunnen oplossen? Omdraaien gaat niet meer en ik moet langs die hond.malinois schreef:Hem voor zijn...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Blafke
- Actief
Dat lukt mij tot een meter of 4 afstand van die andere hond maar binnen die 4 meter is hij niet voor rede vatbaar. Terwijl hij daarvoor nog wel voor rede vatbaar was.malinois schreef:Stoppen en aandacht voor jou. Desnoods met een handvol worst tot die hond voorbij is.Blafke schreef:Hoe zou ik dat dan kunnen oplossen? Omdraaien gaat niet meer en ik moet langs die hond.malinois schreef:Hem voor zijn...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan is dat de grens voor nu en zorg ke dat je op die afstand blijft en daarna probeer je 3 meter tot dat goed gaat dan 2 etcBlafke schreef:Dat lukt mij tot een meter of 4 afstand van die andere hond maar binnen die 4 meter is hij niet voor rede vatbaar. Terwijl hij daarvoor nog wel voor rede vatbaar was.malinois schreef:Stoppen en aandacht voor jou. Desnoods met een handvol worst tot die hond voorbij is.Blafke schreef:Hoe zou ik dat dan kunnen oplossen? Omdraaien gaat niet meer en ik moet langs die hond.malinois schreef:Hem voor zijn...

-
Sandra&co
Je hond gaat niet opeens op magische wijze stoppen met uitvallen zonder z'n ballen. Dat gedrag kun je er niet afknippen, dat zal getraind moeten worden als je graag wil dat het ophoudt.Blafke schreef:Maar ik denk dat het toch echt de hormonen zijn. Ik denk er over hem definitief te laten castreren. Maar weet niet of dat anders zal zijn dan de implantaat die hij nu heeft.
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dan kan je dit trainen in een gecontroleerde situatie, met een hond waarvan je weet dat jouw hond er op reageert.Blafke schreef:Dat lukt mij tot een meter of 4 afstand van die andere hond maar binnen die 4 meter is hij niet voor rede vatbaar. Terwijl hij daarvoor nog wel voor rede vatbaar was.
Langzaamaan die afstand verkleinen.
Je kan hem leren zijn aandacht op jou te vestigen, je kan zijn emotie naar andere honden toe veranderen of je kan hem zelf laten nadenken maar in elk geval oefen je dat best wanneer jij de situatie in de hand hebt.
-
stoffeltje
- Zeer actief
kort houden en stevig doorlopen, je moet hem gewoon niet de kans geven..jij bepaald de regels.
- runninggirl
- Zeer actief
Ik zou blij zijn met die 4 meter en van daaruit rustig verder oefenen. Als 4 meter de grens is dan gaat 2 meter niet 'ineens' ook goed, daar moet je gewoon op trainen.
- Tineke
- Zeer actief
Er is niet een tip die gegeven kan worden die naadloos zal aansluiten bij wat jij zoekt. Je zult echt moeten kijken wat het beste bij jou en je hond past. Dat kan afleiden zijn of duidelijk controle nemen over de situatie en misschien is het zelfs dat niet. Voor nu zou ik de situatie zoveel mogelijk voorkomen.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Met 4 meter kun je erg goed ontwijken, hoor. Hier eentje die minstens een meter of 10 nodig heeft. Was meer dan 50 meter dus we gaan vooruit. Als ontwijken niet lukt maar de afstand een meter of vijf kan blijven, is het strak naast mij en doorlopen. Bij kortere afstand til ik hem op en ook bij loslopende honden
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik zeg 1 keer streng Nee,......( en als het kan draai ik om, heb ik geen enkele keuze dan loop ik door) daarna doet ze ( soms) het toch, op dat moment geef ik er verder geen enkele aandacht aan,...... zodra ze weer aandacht voor mij heeft, volgt er een knuffel sessie, en wat lekkers,....
klinkt heel gek, maar ze associeert de aandacht en lekkers met aandacht voor mij,,,,,,, niet met uitvallen naar de hond....... kan ik wel een U bocht maken dan doe ik dat en ga de andere kant op, zodra ze me aankijkt precies de zelfde actie, aandacht knuffels en wat lekkers jack pot..... het uitvallen zelf ( als ze het al doet,.. is zelden hoor,..
levert niets, maar dan ook niets op van mijn kant!!.. ( dit heb ik ooit geleerd met DuCain, laaielichter eerste klas die na een hele tijd zo trainen toch netjes mee kon lopen,)
t is geen methode die gelijk werkt, maar een reis met de beloning aan het einde van de reis.....
castratie zou ik niet doen, vaak worden ze rustiger na hun 4 de jaar en na castratie kan het zijn dat ze onzeker worden en naar alle uitvallen
klinkt heel gek, maar ze associeert de aandacht en lekkers met aandacht voor mij,,,,,,, niet met uitvallen naar de hond....... kan ik wel een U bocht maken dan doe ik dat en ga de andere kant op, zodra ze me aankijkt precies de zelfde actie, aandacht knuffels en wat lekkers jack pot..... het uitvallen zelf ( als ze het al doet,.. is zelden hoor,..
levert niets, maar dan ook niets op van mijn kant!!.. ( dit heb ik ooit geleerd met DuCain, laaielichter eerste klas die na een hele tijd zo trainen toch netjes mee kon lopen,)
t is geen methode die gelijk werkt, maar een reis met de beloning aan het einde van de reis.....
castratie zou ik niet doen, vaak worden ze rustiger na hun 4 de jaar en na castratie kan het zijn dat ze onzeker worden en naar alle uitvallen
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Blafke schreef:Dat lukt mij tot een meter of 4 afstand van die andere hond maar binnen die 4 meter is hij niet voor rede vatbaar. Terwijl hij daarvoor nog wel voor rede vatbaar was.malinois schreef:Stoppen en aandacht voor jou. Desnoods met een handvol worst tot die hond voorbij is.Blafke schreef:Hoe zou ik dat dan kunnen oplossen? Omdraaien gaat niet meer en ik moet langs die hond.malinois schreef:Hem voor zijn...
Dan is DAT je moment om met de worst te beginnen, als hi nog wel voor rede vatbaar is. Ga zoveel mogelijk "aan de kant" en ga maar voeren bij een zit en blijf of van mijn part sta en blijf, blijf oook praten tegen 'm tot de andere hond voorbij is.
Suzanne
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
En misschien iets actiefs van hem vragen, bijvoorbeeld steeds laten touchen (en daar dan die worst voor geven). Doordat je de touch vraagt kun je ook zijn hoofd/blik goed sturen, in het begin stuur je die van de andere hond af, later als dat goed gaat kun je het ook in de richting van de andere hond doen.~Suzanne~ schreef:Blafke schreef:Dat lukt mij tot een meter of 4 afstand van die andere hond maar binnen die 4 meter is hij niet voor rede vatbaar. Terwijl hij daarvoor nog wel voor rede vatbaar was.
Dan is DAT je moment om met de worst te beginnen, als hij nog wel voor rede vatbaar is. Ga zoveel mogelijk "aan de kant" en ga maar voeren bij een zit en blijf of van mijn part sta en blijf, blijf oook praten tegen 'm tot de andere hond voorbij is.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Wat is er mis met duidelijkheid scheppen dat je er niet van gediend bent en dat hij moet kappen en zijn bek moet houden.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
stoffeltje
- Zeer actief
bouvierpoedel schreef:Wat is er mis met duidelijkheid scheppen dat je er niet van gediend bent en dat hij moet kappen en zijn bek moet houden.
-
Neeltje
Hier is het gewoon nee en doorlopen, vooral DOORlopen.bouvierpoedel schreef:Wat is er mis met duidelijkheid scheppen dat je er niet van gediend bent en dat hij moet kappen en zijn bek moet houden.
- -tycho
- Zeer actief
Halti ,trainingstuigje om de kop (niet die borsttuigjes die ook halti heten)
Gewoon lopen met je hond naast je, aan de buitenkant van de honden die je onderweg tegenkomt.
Gaat je hond fixeren dan ga je een pas achteruit en maakt voldoende ruimte voor anderen.
Je hond draait vanzelf door de druk zijn kop richting jou. Je houdt zijn kop richting jou en pakt nu voertjes en gaat dat aanbieden.
Of hij die voertjes pakt is niet belangrijk maar dat hij zijn kop op jou gericht houdt wel. Al dan niet met druk op de lijn.
zelf blijf je akelig kalm.
Als de hond snapt dat er niks anders te kiezen valt dan jou aankijken, gaat hij met een beetje geluk uiteindelijk zelf jou aankijken om dat voertje.
Gewoon lopen met je hond naast je, aan de buitenkant van de honden die je onderweg tegenkomt.
Gaat je hond fixeren dan ga je een pas achteruit en maakt voldoende ruimte voor anderen.
Je hond draait vanzelf door de druk zijn kop richting jou. Je houdt zijn kop richting jou en pakt nu voertjes en gaat dat aanbieden.
Of hij die voertjes pakt is niet belangrijk maar dat hij zijn kop op jou gericht houdt wel. Al dan niet met druk op de lijn.
zelf blijf je akelig kalm.
Als de hond snapt dat er niks anders te kiezen valt dan jou aankijken, gaat hij met een beetje geluk uiteindelijk zelf jou aankijken om dat voertje.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat werkt niet altijd. Dat is mijn manier ook meestal maar ik heb er ook eentje gehad die alleen maar erger werd daardoor. Dus dan zul je t op.een andere manier moeten oplossenTara schreef:Alles valt of staat met timing, en in dit geval betekent het echt dat je de aandacht van je hond moet vragen, nee... eisen op het moment dat hij nog bereikbaar is. Al moet je dat 100 meter eerder doen, maar daar ligt wel de sleutel. En die aandacht moet je ook blijven eisen tot je elkaar gepasseerd bent. Daarna, en enkel als het goed is gegaan, krijgt de hond een vette beloning.
Ik leer mijn honden al van pup af aan om de focus op mij te houden, koetsjiekoetsjiefiguren dienen genegeerd te worden en ik loop er koetsjiekoetsjieoverstemmend bij te kirren en te voeren. Mijn honden hebben niks te zoeken bij andere mensen of honden, dus die hoeven alleen maar op mij te letten.
Overigens krijgen mijn honden bij uitvallen om niks een beste correctie, ik vind dat ontzettend ongewenst gedrag. Wie dat doet kan een beste donderpreek krijgen.

- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
ook hier duidelijkheid, desnoods een stevige correctie, doorlopen en geen gezeik,
wil niet om of terug hoeven lopen, je leert maar netjes te passeren [met voldoende afstand] en uitvallen worden niet geaccepteerd, kan ik me ook niet veroorloven.
wil niet om of terug hoeven lopen, je leert maar netjes te passeren [met voldoende afstand] en uitvallen worden niet geaccepteerd, kan ik me ook niet veroorloven.
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Als een hond niet meer bereikbaar is tijdens het uitvallen is zijn stresslevel dus zo hoog dat hij ook niks meer leert. Corrigeren werkt dan net zo min als koekjes omdat de hond niet bereikbaar is.
Imo dus een kwestie van trainen zodat de hond leert doorlopen zonder zoveel spanning op te bouwen en dus zich normaal gedraagt.
Op tijd aandacht vragen, hond laten kijken/wegdraaien van hetgeen hij naar uit wil vallen. En dat tot in den treuren en het zal niet van vandaag op morgen over zijn.
Imo dus een kwestie van trainen zodat de hond leert doorlopen zonder zoveel spanning op te bouwen en dus zich normaal gedraagt.
Op tijd aandacht vragen, hond laten kijken/wegdraaien van hetgeen hij naar uit wil vallen. En dat tot in den treuren en het zal niet van vandaag op morgen over zijn.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Als je het tot in den treure moet doen dat begrijp je het ook niet helemaal of wel. Laat staan dat de hond het nog begrijpt.Omega schreef:Als een hond niet meer bereikbaar is tijdens het uitvallen is zijn stresslevel dus zo hoog dat hij ook niks meer leert. Corrigeren werkt dan net zo min als koekjes omdat de hond niet bereikbaar is.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Scheelt dat mijn honden en uitlaathonden het prima snappen.bouvierpoedel schreef:Als je het tot in den treure moet doen dat begrijp je het ook niet helemaal of wel. Laat staan dat de hond het nog begrijpt.Omega schreef:Als een hond niet meer bereikbaar is tijdens het uitvallen is zijn stresslevel dus zo hoog dat hij ook niks meer leert. Corrigeren werkt dan net zo min als koekjes omdat de hond niet bereikbaar is.
Had eigenlijk beter kunnen schrijven dat je daarin consequent moet zijn en blijven. Aangezien de meeste mensen het in een half uurtje opgelost willen zien wil ik ze even uit die droom helpen.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl