Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tanden poetsen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Sterre

Tanden poetsen

Ongelezen bericht door Sterre »

Bij Luka moet haar gebit gereinigd worden. Ze is 8 jaar en nu 2 jaar bij mij. Nu heb ik van de dierenarts tandpasta met zo'n vingerhoesje om het tandenpoetsen alvast te wennen. Zodat ik het na de reiniging zelf bij kan houden. Maar ik vergeet het steeds te doen. Nu pas 2x gedaan in een week.

Poetsen jullie elke dag de tanden bij jullie hond?
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Re: Tanden poetsen

Ongelezen bericht door Perle »

Ik heb nog nooit de tanden van mijn honden gepoetst :schrik: .
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik poets ze zelfden tot nooit, ik ben meer van de kauwsticks enz..... mijn dierenarts heeft ook zoiets van bij die groters, blijven de tanden vaak beter en schoner dan bij kleine hondjes, waarom dat zo is, ik heb geen idee, maar mijn groters hebben eigenlijk nooit rotzooi of tandplak enz. dus ik poets niet
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nee ook hier is nog nooit gepoetst. Dat was bij de grote honden ook niet nodig maar Sancho begint wel tandsteen te ontwikkelen. Met een aangeschafte krabber kreeg ik het er niet af. Tot ik ergens op het forum de tip las om pensstaafjes te geven en na een paar maanden zijn de voorste tanden al brandschoon en de achterste kiezen nog maar half zo vuil. Dus voordat ik me meld bij de dierarts gaat er eerst nog een zak pensstaafjes doorheen :wink:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Elmo heeft te korte lippen om helemaal bij de achterste kiezen te komen met kauwen. Ik krab dus zelf en ben aan het trainen om te kunnen gaan poetsen :D Hij is erg makkelijk bij zijn mond, dus dat scheelt.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik krab en poets ook. Als ik het niet vergeet ;) Ze accepteren het in ieder geval goed. Ook kleintjes ;) Knaagwerk helpt hier onvoldoende, dus ik zal moeten blijven poetsen
Sterre

Marie-Josée schreef:Nee ook hier is nog nooit gepoetst. Dat was bij de grote honden ook niet nodig maar Sancho begint wel tandsteen te ontwikkelen. Met een aangeschafte krabber kreeg ik het er niet af. Tot ik ergens op het forum de tip las om pensstaafjes te geven en na een paar maanden zijn de voorste tanden al brandschoon en de achterste kiezen nog maar half zo vuil. Dus voordat ik me meld bij de dierarts gaat er eerst nog een zak pensstaafjes doorheen :wink:
Wat een goed idee. ik laat wel haar gebit reinigen, het tandvlees is een beetje ontstoken achterin. Dan ga ik daarna ook pensstaafjes geven.
Sterre

Fotogravinnetje schreef:Ik krab en poets ook. Als ik het niet vergeet ;) Ze accepteren het in ieder geval goed. Ook kleintjes ;) Knaagwerk helpt hier onvoldoende, dus ik zal moeten blijven poetsen
Luka accepteert het ook wel. Maar achterin gaat ze toch een beetje met haar kop draaien en is het wat lastiger. Het krabben bedoel ik. Het poetsen gaat gewoon goed.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Kenji heeft vanaf dat ze gewisseld heeft al een slecht gebit ondanks dat ze vers eet en genoeg te knagen krijgt

Dat is de enige waarvan de tanden worden gepoetst
Als ik eraan denk , in de praktijk komt het er dus op neer dat het 1x Pm gebeurd ofzo
Dan haal ik er ook even een krabbertje over

Bij de andere honden is t niet nodig , ik check regelmatig de gebitten maar eigenlijk zijn die altijd mooi wit
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hilde schreef:Elmo heeft te korte lippen om helemaal bij de achterste kiezen te komen met kauwen. Ik krab dus zelf en ben aan het trainen om te kunnen gaan poetsen :D Hij is erg makkelijk bij zijn mond, dus dat scheelt.
Had charlie ook ja. Krabben werkte goed, je moet er alleen even handigheid in krijgen. Ze liet het ook goed toe.
Als het erg vast zat poetste ik eerst een paar weken 2 x per week met corsodyl tandgel.
Die achterste kiezen zagen er op het laatst met 8.5 jaar nog prima uit, dus het hoeft zeker geen probleem te worden.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Toen we de Rottweiler kregen, had hij bruine tanden. Het werd al beter op goed voer, de huidrollen en bullepezen deden weer een flinke slag en uiteindelijk maakte 3x per week een dentastix bij hem ook echt nog uit. Zijn gebit is nu gewoon mooi schoon, ondanks dat we het nooit hebben laten reinigen.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:Ja. Ik ben er ook vrij ziekelijk in.
Zo veel honden stinken uit hun bek. Daar wil je toch niet lekker mee knuffelen en kussen? En dan laten mensen dat nog in hun gezicht likken ook :Q:
Tibbe laat het niet toe, zwaar irritant. Misschien toch maar weer eens een poging wagen.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Bij Bayko en Cyntha gebruikte ik regelmatig (1 a 2 x per maand) een krabbertje om de tanden zo goed mogelijk vrij te krijgen van tandplak. Dat hielp prima.
M'n volgende hondje zal een uk worden dus ik houd er rekening mee dat die meer gebitsverzorging nodig heeft. Daar heb ik de spullen al voor in huis.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik gebruik nu drie keer per week Dentisept, dat is een klevende tandpasta die je achter op de kiezen aanbrengt. Ideaal voor Frank die een hekel heeft aan een tandenborstel in zijn bek, dit laat ie wel gewoon toe.
En het werkt goed, Nanuq had een stukje licht ontstoken tandvlees bij een tand die er binnenkort uit moet, dat is nu opnieuw mooi roze en Aiko krijgt vreselijk snel tandsteen, dankzij Dentisept heb ik al een hele tijd niet meer hoeven krabben.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Bij Lou moet ik helaas wel poetsen (en Millie mag dan ook, want die gaat er kwijlend naast staan). Maar twee keer per week is echt prima. De dierenarts is daar heel blij mee. Ik doe het ook niet op vaste momenten hoor, gewoon zodra ik eraan denk, of wanneer hij uit zijn bek stinkt of we op visite gaan :engel:
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Mijn hond is 11,5 jaar. De laatste jaren poets ik wel omdat er toch vaker tandsteen ontstaat. Dat probeer ik weg te krijgen met een theelepeltje maar lukt niet helemaal goed. Ik smeer ook regelmatig dentisept, ik ben daar wel tevreden over, heb vooral het idee dat het tandvlees helemaal achterin wat wel altijd rood ziet in ieder geval niet verder gaat ontsteken. Ze stinkt in ieder geval nooit uit haar bek. Dentasticks vind ik rommel, dat spul blijft juist aan haar kiezen plakken.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Leonie. schreef:Bij Lou moet ik helaas wel poetsen (en Millie mag dan ook, want die gaat er kwijlend naast staan). Maar twee keer per week is echt prima. De dierenarts is daar heel blij mee. Ik doe het ook niet op vaste momenten hoor, gewoon zodra ik eraan denk, of wanneer hij uit zijn bek stinkt of we op visite gaan :engel:
Haha. :mrgreen: Jaapje kwam ook vrolijk aan dansen wanneer de tanden van z'n papa werden gepoetst, of wij zelf beneden poetsten. Ik ook!
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik wil met Dex ook gaan beginnen, nou is het nog niet nodig. Maar ik wil het hem alvast leren. In de hoop dat zijn gebit OK blijft als hij ouder wordt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
dagmar88
Zeer actief

toots schreef:Ik wil met Dex ook gaan beginnen, nou is het nog niet nodig. Maar ik wil het hem alvast leren. In de hoop dat zijn gebit OK blijft als hij ouder wordt.
Bij onze pup toen was het ook niet nodig (nog steeds niet denk ik), maar hij vond het hartstikke leuk om mee te doen.
Beter zo dan dat het later nog aangeleerd moet worden.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

dagmar88 schreef:
toots schreef:Ik wil met Dex ook gaan beginnen, nou is het nog niet nodig. Maar ik wil het hem alvast leren. In de hoop dat zijn gebit OK blijft als hij ouder wordt.
Bij onze pup toen was het ook niet nodig (nog steeds niet denk ik), maar hij vond het hartstikke leuk om mee te doen.
Beter zo dan dat het later nog aangeleerd moet worden.
Nou idd met Toots was er geen beginnen aan. En Dex is nu iig nog makkelijk :)

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

dagmar88 schreef:
Hilde schreef:Elmo heeft te korte lippen om helemaal bij de achterste kiezen te komen met kauwen. Ik krab dus zelf en ben aan het trainen om te kunnen gaan poetsen :D Hij is erg makkelijk bij zijn mond, dus dat scheelt.
Had charlie ook ja. Krabben werkte goed, je moet er alleen even handigheid in krijgen. Ze liet het ook goed toe.
Als het erg vast zat poetste ik eerst een paar weken 2 x per week met corsodyl tandgel.
Die achterste kiezen zagen er op het laatst met 8.5 jaar nog prima uit, dus het hoeft zeker geen probleem te worden.
Super om te lezen :D Gewoon goed in de gaten blijven houden.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

dagmar88 schreef:
Zo veel honden stinken uit hun bek. Daar wil je toch niet lekker mee knuffelen en kussen? En dan laten mensen dat nog in hun gezicht likken ook :Q:
Tibbe laat het niet toe, zwaar irritant. Misschien toch maar weer eens een poging wagen.
De mijne hebben schone gebitten maar stinken alsnog uit hun waffel :blauwoog: .
dagmar88
Zeer actief

Zamunda schreef:
dagmar88 schreef:
:engel: Moet je zelf eens vergeten te flossen en dan aan je draadje ruiken.

Denk dat poetsen dan nog wel werkt. Of komt het van binnenuit?
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

dagmar88 schreef:
Zamunda schreef:
dagmar88 schreef:
:engel: Moet je zelf eens vergeten te flossen en dan aan je draadje ruiken.

Denk dat poetsen dan nog wel werkt. Of komt het van binnenuit?
Euh okee, het is me al duidelijk :F: . Stom dat ik daar niet aan gedacht had, ik zit altijd maar verwonderd naar die witte tanden te kijken en me af te vragen waarom die bek toch nog stinkt :oohja: . Nou stinken ze ook niet enorm, maar echt lekker ruikt het ook niet.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

nee ik poets nooit, Lana heeft een mooi schoon gebit.
wel controleer ik het gebit regelmatig, en zorg voor voldoende kauw sticks ed.
en als ze een keer stinkt uit haar bek omdat ze wat goors heeft opgevreten, geef ik een pepermunt.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Heb je speciale krabbers voor tandsteen voor honden? Victor heeft wel wat bruine aanslag op de hoektanden zitten maar dat is er met een tandenborstel no-way meer af te krijgen.
Marie-Josée
Erelid

Sancho krijgt vandaag toch maar een complete gebitssanering. Ik kreeg het tandsteen niet van de achterste kiezen af en hij stinkt onderhand uit zijn bek. Er zitten ook twee voortandjes los, ik dacht dat het mijn schuld was vanwege een misrekening tijdens een stoeipartijtje maar volgens de dierenarts is ook daar het tandsteen de grote boosdoener.
Het is wel even spannend, onze mup onder narcose, maar het is niet anders.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik denk erover om een emmi pet tandenborstel aan te schaffen.... Iemand ervaring mee?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Marie-Josée
Erelid

Sancho is weer thuis, en maar liefst tien tandjes armer :80: Het was erger dan ze bij de voorcontrole hadden gedacht en ik had dat ook absoluut niet gezien.
Hij is nu vreselijk zielig door de narcose, de hechtingen en de medicatie.
Marie-Josée
Erelid

Ik was er inderdaad wel op bedacht maar kennelijk nog niet genoeg :(:
Hij zal zich beslist beter voelen nu die eruit zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”