Inge O schreef:wat mij benieuwt, sietske, is hoe een hond met zo een sterk karakter dan (toch ook al als herplaatser?) bij iemand met zo weinig ervaring was terecht gekomen?
Ik weet niet hoe de plaatsing is gegaan. Ik weet eerlijk gezegd ook niet zeker of ze de hond uit het asiel hebben of dat ze hem bij particulieren hebben gekocht. Wat ik wel weet is dat er bij herplaatsing, ook vanuit de herplaatsende instantie niet altijd doordacht te werk wordt gegaan. Toen wij Loeky uit het asiel haalden heeft de asielmedewerkster ons allerlei honden proberen "aan te smeren" die naar mijn mening absoluut niet bij ons pasten, terwijl ik uitgebreid onze levensstijl en gezinssituatie had omschreven. Puur door mijn intuïtie hebben we die honden niet genomen (ik had toen nog niet echt veel kennis en ervaring met honden) maar zijn we voor Loeky gegaan. Dit is perfect uitgepakt maar als ik me meer had laten beïnvloeden had ik nu met een neurotische Border Collie gezeten die hartstikke gek werd omdat ik hem niet kon bieden wat hij nodig had.
De hond van mijn cursist was overigens een kruising Ierse Setter met nog iets (ik dacht Labrador, al zou je dat absoluut niet hebben gedacht). Hij leek sprekend op een rode Cocker, maar in zijn kop kon je de trekken van de Setter nog wel herkennen. Ik vond het een prachthond om te zien.
Het was zeker geen gemakkelijke hond, en ik weet ook niet of het van het begin af aan moeilijk is gegaan. Veel cursisten die met een volwassen hond bij ons komen hebben er al een poosje mee rondgelopen voordat ze besluiten dat het wel eens verstandig zou kunnen zijn een cursus te gaan volgen.
Ik wist dat het geen gemakkelijke hond was en toch heeft deze gebeurtenis mij verrast. Ik kan natuurlijk niet zien wat er thuis gebeurt. Maar op basis van wat ik op de cursus zag had ik de indruk dat ze samen de goede kant op gingen. Dat gebeurt niet alleen doordat ze op zaterdag 1 uurtje goed haar best doet. Vooruitgang zie je alleen wanneer de cursist ook thuis doorgaat met het werken aan de relatie met de hond. Daarom verbaasd dit alles me ook zo. Waar komt dit nu toch vandaan?