Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Energiepeil per ras

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Energiepeil per ras

Ongelezen bericht door Persistence »

Als je op internet zo'n fluttestje doet welk hondenras bij je past dan staat er altijd iets van: Hoeveel tijd kun je aan het uitlaten besteden per dag met een aantal minuten erachter. Bij het minimale komt er dan een pekinees uit, en bij het maximale een border collie.

Als ik kijk naar m'n eigen hond dan staat er bij dat het een actief ras is, die graag voor je wil werken. Dat herken ik er volledig in.

Waarom kan bijv. dan het boomertje van de overbuurvrouw genoegen nemen met 3x 10 minuten over het grasveld per dag?

Hoe wordt het 'actieve', de energie van een ras bepaald? Door de werkdrift die ze hebben? Of hun fysieke uithoudingsvermogen?
Of hoe snel ze geestelijk voldaan zijn?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Energiepeil per ras

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:Ik denk een combinatie daarvan. Plus dat er natuurlijk ook grote individuele verschillen zijn.
Denk ik ook. Genoeg boomertjes die lichamelijk ook prima twee uur of langer kunnen wandelen, maar het hóeft voor de meeste niet. Dus ja, geestelijke uitdaging nodig hebben en willen werken spelen denk ik ook een grote rol, naast dat het denk ik ook deels een kwestie is van gewenning.
Mila is bijvoorbeeld een vrij gemiddeld energieke hond, maar heeft een grotere behoefte aan iets met mij samen doen dan aan fysieke activiteit. Van een uurtje spelen in de tuin, iets nieuws leren en wat trucjes doen is zij meer voldaan dan van twee uur wandelen.
Amy is wel een hond die fysiek echt een hoog energiepeil heeft en ook echt veel beweging nodig heeft, anders wordt ze druk, snel opgewonden en op den duur echt vervelend. Zij vindt het ook heel leuk om iets samen te doen en kan ook enorm moe worden van veel nieuwe prikkels, speuren en dingen leren, maar evengoed moet ze die lichamelijke energie dan ook nog kwijt kunnen.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Ik had ooit ook een boomertje, met een heel actieve mams, maar dat boomertje deed je echt geen plezier met een grote wandeling, hij kon gigantisch zuchten als hij doorhad dat we verder gingen
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier ook een gigantisch verschil tussen Yentle en Lotje. Met Yentle moest ik echt iedere dat 1 uur gaan wandelen om haar energie kwijt te raken. En Lotje, och, als we gaan wandelen is het goed, kort of lang maakt niet uit, maar nu met de hitte alleen een goede ochtendwandeling is ook prima. De rest van de dag ligt ze te pitten. Wordt alleen wakker voor iets lekkers.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk dat het hem vooral in de selectie zit. Een pekinees is ooit ontwikkeld om dienst te doen als schoothond, pretty much :mrgreen: Dus dan is meegaand en laag in energie ideaal, past het zich het makkelijkst aan aan z'n eigenaar. Een Border Collie is ontwikkeld om uren achtereen te kunnen werken, en met de mentaliteit van die Peek houdt een hond dat niet vol, zowel fysiek als mentaal. Dus is men ooit gaan kiezen voor de honden die zich het best staande hielde voor langere tijd, en werd er geselecteerd op een hogere mate van energie. En daar komt dan ook een hogere energiebehoefte bij.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik denk dat ze wel energie hebben maar dat gewoon er niet uitgehaald wordt de conditie kan je opbouwen.
Als mijn kleine honden tot nu toe konden gewoon uren lopen.
Nu niet meer maar dat is door de leeftijd
Ook weet je niet wat de boomers van de buuf misschien binnen doen hier rennen ze gewoon door het huis als ze willen
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

volgens mij is Lana lichamelijk niet moe te krijgen, is altijd in voor een lekkere wandeling of een spel met ballen,
ligt niet gauw uitgestrekt omdat ze moe is, maar wel lekker lui en tevreden.
het liefst struint ze de hele dag over het erf of tijdens een wandeling neus aan de grond en maar snuffelen. hoef ik geen kilometers voor te maken,
af en toe een dolle bui, rondje racen, en voor de rest rustig en relaxt,
ze past zich uitstekend aan de situatie aan die er is.
buiten mag je je uitleven, binnen niet, hou anders geen meubels op hun plek.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik denk dat het ook ligt aan wat de hond gewend is.
Hier loop ik iedere dag 2-3 uur met Vusi, DH (ook met Alex en Lady gedaan) als ik om welke reden dan ook niet met haar ga wandelen wordt ze onrustig, ze mot eruit :bounce: :engel:
Kennissen van mij hadden een DH als waakhond, dat (arme) beesie leefde z'n hele leven op een binnenplaatsje, +/- 50 m2, van beton, hij scheen het niet erg te vinden... hij wist natuurlijk niet beter :(
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
mosquito1980 schreef:Ik denk dat het ook ligt aan wat de hond gewend is.
Hier loop ik iedere dag 2-3 uur met Vusi, DH (ook met Alex en Lady gedaan) als ik om welke reden dan ook niet met haar ga wandelen wordt ze onrustig, ze mot eruit :bounce: :engel:
Kennissen van mij hadden een DH als waakhond, dat (arme) beesie leefde z'n hele leven op een binnenplaatsje, +/- 50 m2, van beton, hij scheen het niet erg te vinden... hij wist natuurlijk niet beter :(
Dat weet ik wel zeker! Ik heb af en toe een setter in de dagopvang. Die heeft het lampje na een dagje hier echt wel uit. Die hond wordt voornamelijk naast de fiets uitgelaten. Geestelijke uitdaging is er niet. Bij ons in de roedel is dat toch heel anders.
Nou, half eens..
Tuurlijk bouwen honden een conditie op en dat is niet altijd handig. Maar ik zie deze uitspraak ook vaak misbruikt worden om Border Collies in een druk gezin met chronisch tijdgebrek goed te praten :wink: En die Border gaat zich echt niet gedragen als een uitgebluste Golden omdat hij nooit heeft geleerd dat er zoiets bestaat als lange wandelingen en hondensport. Je zal in de basis ook moeten voldoen aan de wensen van je hond, en die liggen voor sommige honden qua beweging en mentale stimulans hoger dan gemiddeld.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Alle honden die hier een dagje komen zijn snel uitgeteld maar dat zijn mijne ook na een dag in een nieuwe omgeving.

Ik doe alles op basis van rust. Alles wat we doen, doen we kalm. Soms vind ik mijn honden weleens saai. Maar ik merk wel dat ze een flinke conditie hebben en als ik eens meerdere dagen de lange wandeling verzuim merk ik dat zelfs aan Uma. Ik ben net 4 weken vrij geweest en dan liepen we meerdere keren per week 20 km. Nu zie ik dat Manu, zelfs met die hitte, drukker is dan twee weken geleden.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

DeDiana schreef: Amy is wel een hond die fysiek echt een hoog energiepeil heeft en ook echt veel beweging nodig heeft, anders wordt ze druk, snel opgewonden en op den duur echt vervelend. Zij vindt het ook heel leuk om iets samen te doen en kan ook enorm moe worden van veel nieuwe prikkels, speuren en dingen leren, maar evengoed moet ze die lichamelijke energie dan ook nog kwijt kunnen.
Dat herken ik wel van Vic, beide.
De vorige mensen fietsten met hem en speelden veel met de bal met hem. Dat laatste doe ik niet zo vaak want hij zijn wereld bestaat dan alleen nog maar uit B-A-L . Maar ze zeiden ook dat hij niet om voertjes geeft, nou hij trekt het liefst het hele beloningstasje van m'n broek als we aan het trainen zijn :tongue:
Ik vraag me weleens af of hij daar misschien wel genoeg fysieke maar niet genoeg geestelijke uitdaging kreeg, waardoor hij zo daar zo onrustig werd. Of zou ik hem juist nog actiever maken door wel cursussen, training en denkspelletjes te doen, want het lijkt soms voor hem nooit genoeg. Hij is al snel weer ready for action zeg maar. En dan loopt hij ook nog wel zo'n 2,5 uur per dag (los). Z'n rust pakt ie trouwens wel zelf, hij is in huis niet hyper.
Maar we dwalen wat af van het onderwerp.
Ramiek schreef:Ik had ooit ook een boomertje, met een heel actieve mams, maar dat boomertje deed je echt geen plezier met een grote wandeling, hij kon gigantisch zuchten als hij doorhad dat we verder gingen
Ik dacht tot voor kort dat elke hond echt wel behoefte aan beweging had, maar dat is dus niet het geval.
Maeve schreef:Ik denk dat het hem vooral in de selectie zit. Een pekinees is ooit ontwikkeld om dienst te doen als schoothond, pretty much :mrgreen: Dus dan is meegaand en laag in energie ideaal, past het zich het makkelijkst aan aan z'n eigenaar. Een Border Collie is ontwikkeld om uren achtereen te kunnen werken, en met de mentaliteit van die Peek houdt een hond dat niet vol, zowel fysiek als mentaal. Dus is men ooit gaan kiezen voor de honden die zich het best staande hielde voor langere tijd, en werd er geselecteerd op een hogere mate van energie. En daar komt dan ook een hogere energiebehoefte bij.
Ja! En dat zie je denk ik ook wel terug in de werk- vs. showlijnen.
emmytr77
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door emmytr77 »

Ik heb een pup border x indian dog, wat neer komt op een border x husky mix om het makkelijk te houden, dus ja ik was voorbereid op een stuiterbal maar dat valt alles mee. Ze moet wel een keer los kunnen rennen per dag en af en toe even flink touw trekken en trainen maar het valt echt alles mee als ze maar lief gevonden wordt. Het kan dus ook binnen een ras heel veel verschillen.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Maeve schreef: Nou, half eens..
Tuurlijk bouwen honden een conditie op en dat is niet altijd handig. Maar ik zie deze uitspraak ook vaak misbruikt worden om Border Collies in een druk gezin met chronisch tijdgebrek goed te praten :wink: En die Border gaat zich echt niet gedragen als een uitgebluste Golden omdat hij nooit heeft geleerd dat er zoiets bestaat als lange wandelingen en hondensport.
Ik denk het wel te merken bij Millie. We hebben nooit extreem veel gedaan en ze zou volgens mij een dag zonder wandelen prima overleven. Ze past zich gewoon aan. Misschien niet uitgebluste-golden-achtig, maar wel heel relaxt. Als ik dag in dag uit met haar in de weer was met balletjes en trainingen zou ze denk ik veel drukker zijn.
(Voor de goede orde, we maken elke dag een flinke wandeling met zwemmen en we doen behendigheid, maar ik ken mensen die veel meer doen en waarbij de hond veel minder rust).
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Het verschilt gewoon per hond en per ras , mar het kan ook qua hetzelfde ras verschillen.
Orson was veel actiever dan Rio en Luus heeft ook een hoger energielevel dan Abra.
Op alle vlakken , zowel fysiek als geestelijk.
Als Abra totaal voldaan na een wandeling mee naar de auto loopt dan is Luus nog aan het spoortjes volgen en bezig met van alles.
Ook tijdens het wandelen is Luus actiever en doet meer dan Abra.

Micron is al zijn hele leven hetzelfde, hij maakt zich zelden ergens druk om loopt tijdens het wandelen lekker mee en snuffelt en doet wat maar is dan niet mega actief. Een bal doet ook niets bij hem die mag jezelf gaan halen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb 2 zeer energieke honden maar er zit zelfs bij hun nog een flink verschil in. Xavi veel meer dan Xygan. Zelfs nu nog waar Xavi 8 is en Xygan 3.
Bij Xavi gaat ook alles op de max, alles wat ie doet gaat voluit.
Overigens hebben ze hun rust als ik werk. Dat hebben ze ook nodig om bij te tanken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Mijn hond vind ik tamelijk ideaal :mrgreen:
Ze is altijd in voor actie, of dat nou met de bal ravotten is, een gewone wandeling of een dagtrip, maar ze heeft niet zozeer een berg energie wat ze er uit moet rennen of iets dergelijks. Ze loopt op wandeling ook niet standaard voorop (tenzij we aan zee lopen, dan staat de 'renknop' wel continu aan)
Is het dus een dagje minder dan vliegt ze niet tegen de muren op.

Bij haar is het voor een groot gedeelte het nieuwsgierige, alerte en speelse karakter. Lang geleden zijn ze ook gefokt voor lange tochten met de koeien dus het was toen wel van belang dat de hond qua energiepeil wat aankon.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn 2 teefjes hebben meer energie dan mijn reuen ;)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mosquito1980 schreef:Ik denk dat het ook ligt aan wat de hond gewend is.
dat is ook zo.

door de warmte krijgt willem écht minder dan normaal. en ik merk dat hij weer begint te drammen/afdwingen op sommige momenten. ik wijt dat aan gebrek aan uitdaging. dus we zijn weer spelletjes aan het doen :engel:
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Dushi kon best heel veel wandelen. Dat deed ze ook bij mij, maar het hoefde voor haar niet. Lizzie en Keetje hebben het echt nodig anders gaan ze zelf activiteiten verzinnen ( Keertje meer dan Lizzie maar die is ook nog jong). Die activiteiten zijn vaak iets in de vorm van eten jatten
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco past zich makkelijker aan aan weinig lopen dan Gait. En bij Gait los je dat niet op met hersenwerk. Die moet bijna elke dag een stuk los kunnen lopen en racen, anders gaat hij echt vervelend doen in huis. En als we maar kort lopen, moet hij in huis toch wel echt meer hersenwerk krijgen dan als we lekker 3 uur op De Zaag gelopen hebben
DeDiana
Zeer actief

Heavy schreef:Ik heb altijd het idee dat een reu drukker / opgewonden is maar dan praat ik over een ontmoeting en dat is natuurlijk weer heel wat anders dan sport of een wandeling . Maar de teven die ik tegen kom zijn altijd wat rustiger meer afwachtend . Maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk en zoveel honden kom ik ook niet tegen .
Hmm, dan heb je geen honden als Amy in je omgeving denk ik, zie filmpje - en geen reuen zoals Sep :lol1:
Nee serieus, Amy is ook wel een ongeleid projectiel met een gebrek aan zelfbeheersing :mrgreen: Maar als ik kijk naar mijn eigen honden en oppas- en opvanghonden uit het verleden zie ik geen verschil in energieniveau tussen reu en teef, of zou ik eerder denken dat de teven wat energieker zijn en meer pit hebben.
DeDiana
Zeer actief

Heavy schreef:
DeDiana schreef:
Heavy schreef:Ik heb altijd het idee dat een reu drukker / opgewonden is maar dan praat ik over een ontmoeting en dat is natuurlijk weer heel wat anders dan sport of een wandeling . Maar de teven die ik tegen kom zijn altijd wat rustiger meer afwachtend . Maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk en zoveel honden kom ik ook niet tegen .
Hmm, dan heb je geen honden als Amy in je omgeving denk ik, zie filmpje - en geen reuen zoals Sep :lol1:
Nee serieus, Amy is ook wel een ongeleid projectiel met een gebrek aan zelfbeheersing :mrgreen: Maar als ik kijk naar mijn eigen honden en oppas- en opvanghonden uit het verleden zie ik geen verschil in energieniveau tussen reu en teef, of zou ik eerder denken dat de teven wat energieker zijn en meer pit hebben.
Zo'n hond als Amy heb ik zelfs in huis :wink: Heavy is ook zo maar dan wel bij bekende mensen of honden niet bij vreemde ( gelukkig )
Nou ja, dan weet je dus dat teven ook snel druk en opgewonden kunnen zijn. Terwijl een reu als Sep het tegenovergestelde is.
Opgewonden standjes heb je bij zowel reuen als teven.

Dit zijn ook heel goede bekenden van Amy trouwens. Bij vreemde honden is ze in het begin ook opgewonden, maar op een iets minder positieve manier :hmmm:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk ook aan een combinatie. Het is dus nooit het volledige verhaal.

Kiwi is een kelpie en heeft enorm veel uithoudingsvermogen. Het is inherent aan het ras, maar daarbij is ze voor het ras ook nog eens behoorlijk gedreven en heeft een focus die ze de hele dag volhoudt. Maar dat gezegd hebbende, als ze een dag nauwelijks wordt uitgelaten zie ik dr ook niet. Ze schikt zich heel makkelijk en lijkt er zelf ook geen last van te hebben als er een dag geen drol te beleven valt.
En dan hebben we Mayke, die een gemiddeld energie niveau heeft maar strontvervelend wordt als iets dr niet bevalt :LOL: Die kan de hele avond jengelen omdat ze meer van t leven had gehoopt die dag :LOL: Als je dan 1 keer de voordeur niet in de gaten houdt, smeert ze m. Dan rent ze bokkend de hele wijk door en mag je haar 3 straten verderop ergens onder de bosjes vandaan trekken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bas heeft een enorm uithoudingsvermogen en loopt als een stoomlokomotief. Niet kapot te krijgen. Maar dat alles in een zeer laag energieniveau. Dus ze wandelt uren en uren heerlijk. Dat is het.

Guus is ook in staat tot lange wandelingen maar doet die in een veel hoger energieniveau. Totaal anders. Guus heeft het echter meer nodig. Maar Bas heeft lang wandelen ook echt nodig. En ze zijn allebei boomers van 6 kilo.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:
Maeve schreef: Nou, half eens..
Tuurlijk bouwen honden een conditie op en dat is niet altijd handig. Maar ik zie deze uitspraak ook vaak misbruikt worden om Border Collies in een druk gezin met chronisch tijdgebrek goed te praten :wink: En die Border gaat zich echt niet gedragen als een uitgebluste Golden omdat hij nooit heeft geleerd dat er zoiets bestaat als lange wandelingen en hondensport.
Ik denk het wel te merken bij Millie. We hebben nooit extreem veel gedaan en ze zou volgens mij een dag zonder wandelen prima overleven. Ze past zich gewoon aan. Misschien niet uitgebluste-golden-achtig, maar wel heel relaxt. Als ik dag in dag uit met haar in de weer was met balletjes en trainingen zou ze denk ik veel drukker zijn.
(Voor de goede orde, we maken elke dag een flinke wandeling met zwemmen en we doen behendigheid, maar ik ken mensen die veel meer doen en waarbij de hond veel minder rust).
Ik weet niet, ik heb ook heus wel dagen dat we niet wandelen. Als ik na een werkdag echt moe ben, of als het de hele dag stortregent hebben ze hier ook wel pech. En dat kan prima, maar dan wel incidenteel. Als het een regelmatig terugkomend iets is ga ik het wel merken denk ik :wink: Nu met de warme temperaturen doen we natuurlijk veel minder, en na een paar dagen merk ik dat ze zich toch gaan vervelen. Ik ben nu net een uurtje terug van een wandeling/training, dan maar net voor het donker wordt en het zo koel mogelijk is.
Ik herken het nog heel erg van toen ik alleen Nilo had. We maakten ook dagelijks een flinke wandeling door de weilanden vlakbij huis. Daar liet iedereen de hond uit, alleen de rest draaide na een kwartiertje weer om en ik liep een hele ronde met hem. En er waren echt meerdere mensen die me kwamen waarschuwen dat ik niet zo veel met hem moest lopen, want dan ging hij er aan wennen :piew: Ja, en?! Hij mag wennen aan 1-1.5 uur per dag lopen hoor, daarom heb ik een hond :mrgreen: En ik hoor het helaas ook als ik mensen erop wijs dat een Toller inderdaad die flinke wandeling dagelijks nodig heeft. Dan zijn ze in de waan dat de hond zich gaat schikken in 's weekends met mooi weer en een vrije dag een flinke wandeling, en dat acht ik niet echt realistisch. Het is heus geen ramp om het incidenteel over te slaan, maar dat is wat anders dan het incidenteel wél laten gebeuren :mrgreen:
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Nee, de meeste Tollers zouden dat niet trekken. Dus terechte waarschuwing. Maarrr, ik ben ook zeker geen aanhanger van de honden die continue vermaakt/uitgedaagd/uitgeput worden en daarbij hoor je de baasjes juist zeggen ‘ja, hij heeft echt drie boswandeling van een uur nodig hoor en hersenwerk en training. Ja anders wordt ie vervelend.’
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:Nee, de meeste Tollers zouden dat niet trekken. Dus terechte waarschuwing. Maarrr, ik ben ook zeker geen aanhanger van de honden die continue vermaakt/uitgedaagd/uitgeput worden en daarbij hoor je de baasjes juist zeggen ‘ja, hij heeft echt drie boswandeling van een uur nodig hoor en hersenwerk en training. Ja anders wordt ie vervelend.’
Nee, ik ook niet. Maar dat is ook gewoon overprikkeling, da's weer het andere uiterste :80:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Nanna schreef:
Heavy schreef:Ik vind dat er ook verschil zit in reu of teef . Reuen hebben in mijn ogen vaak meer energie . Zal wel met hormonen te maken hebben denk ik
Ik hoef Pirke maar met Simone te vergelijken om te zien dat dat niet klopt ;-) Simone had een duracell batterij in haar reet terwijl Pirke van het dolce far niente is ;-)
Hier klopt het ook niet de teven juist actiever dan de reutjes
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”