Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eiwitrijke voeding.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

EllaBellaah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Eiwitrijke voeding.

Ongelezen bericht door EllaBellaah »

Na de kruisband operatie van Cooper heeft hij flink spieren moeten inleveren in zijn poot. Die bestaat momenteel uit een paar botten met een velletje er overheen. De fysio raadde ons vandaag aan om eiwitrijke voeding te geven wat zou moeten helpen bij het opbouwen van de spieren.
Maargoed, wat is eiwitrijk? Hoeveel eiwitten is normaal en hoeveel zou ik dan moeten gaan geven?
Momenteel krijgt hij sinds een maand of drie Wildkind, Duits merk. Dat bevalt ons tot nu toe prima. Nette ontlasting, niet teveel. Dat bevat 25% eiwit, is dat veel of kan dat meer?
Weten jullie een voeding die dan beter voor hem zou zijn? We betalen nu 50 euro voor 12 kilo en we willen graag rond die prijsklasse blijven. Onze voorkeur gaat uit naar brokken.
Groetjes Ella & Cooper :D
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Re: Eiwitrijke voeding.

Ongelezen bericht door M@scha »

Ik ben fan van wildkind dus zou extra dingen gaan geven met eiwitten. Kwark ofzo?
Afbeelding
EllaBellaah
Zeer actief

Dankzij jullie is Cooper nu volledig over op Wildkind haha. Hij lust volgens mij alle smaken, ik trek gewoon een zak uit het schap die er op dat moment ligt en hij vindt het allemaal net zo lekker.
Zou een paar lepels kwark door zijn eten al voldoende zijn, of een stuk kipfilet?
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hoeveel gram wildkind krijgt hij per dag?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

EllaBellaah schreef:Dankzij jullie is Cooper nu volledig over op Wildkind haha. Hij lust volgens mij alle smaken, ik trek gewoon een zak uit het schap die er op dat moment ligt en hij vindt het allemaal net zo lekker.
Zou een paar lepels kwark door zijn eten al voldoende zijn, of een stuk kipfilet?
:engel: goed hoor! het stomme is alleen dat willem dus braaf op de farmfood schaap zit :LOL:

ik heb geen idee. ben zelf aan het lijnen (jaahaaa :jank: ) en als ik eiwitten wil eten eet ik kwark :engel:
Afbeelding
EllaBellaah
Zeer actief

Hij krijgt ongeveer 300 gram brokken per dag verdeeld over twee keer.

Ik eet voor de eiwitten ook kwark :') ik eet geen vlees dus krijg via die weg geen eiwitten binnen, kwark is dan een mooie oplossing.
Domor
Zeer actief

Bij eiwitrijke voeding denk ik aan 30-35% eiwit. Dat betekent dus 5-10% extra eiwit bovenop het huidige voer, oftewel: 15-30g eiwit.

100g kipfilet bevat zo'n 25g eiwit.
100g magere kwark bevat zo'n 7.5g eiwit
1 ei bevat zo'n 7.5g eiwit

Er was iets met niet te veel ei aan je hond geven, maar ik vrees dat ik daar de details niet meer van weet.

Het meest practische is dagelijk 75-100g kipfilet geven, van kwark moet je toch wel erg veel geven namelijk om voldoende bij te vullen (en niet iedere hond verdraagt zuivel). Eventueel 1-2x in de week 2 eieren in plaats van kipfilet.
EllaBellaah
Zeer actief

Moeten die eieren dan rauw zijn? Ik ga om te beginnen eens beginnen met kipfilet. Dat is lekker makkelijk, met één kipfilet zou hij dan 3 dagen moeten kunnen. Zal hij vast lekker vinden, stukjes gekookte kip door zijn eten.
Zijn er nog andere mogelijkheden of is kip toch het makkelijkst?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou het vooral zoeken in beweging en extra oefeningen dan in voer :denken:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
EllaBellaah
Zeer actief

We krijgen inderdaad ook meerdere oefeningen. Wandelen is nog in de opbouwende fase. Hij loopt nog niet helemaal goed en belast daardoor de linkerkant van zijn lichaam teveel. Als het even kan willen we niet dat links ook de kruisband scheurt, vandaar het rustige opbouwen. We lopen nu twee keer 25 minuten en twee keer 15 tot 20 minuten, langer lopen gaat nu nog niet, al kunnen we wel elke week weer een paar minuutjes langer wandelen.
Daarnaast coördinatie oefeningen zoals lopen over bezemstelen en lage balkjes en die elke keer verleggen, verder uit elkaar, dichter bij elkaar. We hebben een oefening om zijn hele lijf wat te rekken, zijn geopereerde poot buigen en strekken, masseren voor de betere doorbloeding etc. Dus wat dat betreft zitten we wel goed.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Okee, dat klinkt prima.
Met nog zo weinig beweging kan ik me niet voorstellen dat je hond niet genoeg eiwit uit de voeding kan halen. In hondenvoer zit als het goed is al flink wat eiwit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.

Ongelezen bericht door incubi666 »

Als hij
Brokken gewend is moet je geen rauwe eieren geven daar kan hij salmonela van krijgen honden die kvv of barfen kunnen daar wel tegen.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

incubi666 schreef:Als hij
Brokken gewend is moet je geen rauwe eieren geven daar kan hij salmonela van krijgen honden die kvv of barfen kunnen daar wel tegen.
Brok gevoerde honden kunnen een rauw ei ook prima verteren hoor en krijgen er echt geen salmonella van
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik hoor goede verhalen over Puur Muscle Mass als supplement. Wellicht is dat iets om naar te kijken.

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

incubi666 schreef:Als hij
ik heb dus zeker honden met een salmonella besmetting..... :idea: oeps
Domor
Zeer actief

In Nederland zijn gemiddeld 3 op 10.000 eieren besmet met salmonella. Dus nog los van het feit dat lang niet ieder contact met salmonella tot een problematische besmetting leidt.

Overigens ken ik ook een hond die een ernstige salmonella-besmetting heeft gehad, toen hij al langere tijd op kvv stond. Ze is om die reden overgestapt overgestapt op brok, gezien de enige waarschijnlijke salmonella-bron in haar geval de kvv was.
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door welshwitch »

veertje schreef:Ik hoor goede verhalen over Puur Muscle Mass als supplement. Wellicht is dat iets om naar te kijken.

Afbeelding
Ik heb hier goede ervaring mee als het om hulp bij spieropbouw gaat.
Tom krijgt op dagen dat hij veel doet ouderwets diner, zit redelijk wat eiwit in.
Afbeelding
EllaBellaah
Zeer actief

Hij krijgt momenteel al een tijdje Puur Spier, flesje is inmiddels bijna op.
Cooper komt langzaam weer wat beter in zijn spieren te zitten, maar of dat door dat spul komt of door het wandelen weet ik niet, zal wel een combinatie van beide zijn.

Waarom zou een hond die kvv gewend is geen salmonella krijgen en een hond die dat niet gewend is wel?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

EllaBellaah schreef:Hij krijgt momenteel al een tijdje Puur Spier, flesje is inmiddels bijna op.
Cooper komt langzaam weer wat beter in zijn spieren te zitten, maar of dat door dat spul komt of door het wandelen weet ik niet, zal wel een combinatie van beide zijn.

Waarom zou een hond die kvv gewend is geen salmonella krijgen en een hond die dat niet gewend is wel?
Nee het maagzuur van een versgevoerde hond is over het algemeen niet zo goed voor de bacterie. Die overleeft daar meestal niet in. Die heeft grotere overlevingskans in t maagzuur van een brokgevoerde hond ivm de zuurtegraad.
Maar dat wil dus niet zeggen dat dit altijd zo is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

sirene schreef:Ik zou het vooral zoeken in beweging en extra oefeningen dan in voer :denken:
Ik ook.
In een goede voeding zit sowieso voldoende eiwitten. Teveel eiwitten is helemaal niet zo goed.
En geef niet teveel rauwe eieren, dit kan de opname van vitamine B tegenwerken.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”