Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sofi's Glitter Litter is uitgevlogen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Sofi
Nee hoor je hond testen waar je mee gaat fokken is helemaal niet verplicht bij de Raad. Je krijgt gewoon stambomen bij je pups en die worden voor veel nesten waarvan ouders niet getest zijn nog steeds verkocht door de Raad. Die verplichting zit bij de rasverenigingen waar de Raad verplicht om fokeisen o.a testen en dergelijk op papier te zetten voor hun leden anders krijgen RV's de erkenning niet van de Raad.In principe houd de Raad zich niet bezig met gezondheid alleen dan het registeren op stambomen van de HD uitslag en het beoordelen daarvan.laeken schreef:Even....waar staat dit allemaal? Jij zegt niemand ontkent de bastaardkracht? Zeg ik dat ergens? En je suggereert dat ik zeg dat er geen enkel risico op PL is als je twee rassen of rasloze honden kruist? Waar zeg ik dat? Ik vind het echt prima als je het oneens bent met me. Maar dan wel graag over dingen die ik ook zeg.Maeve schreef:Ach kom. Niemand hier ontkent bastaardkracht, maar dat betekent niet dat er geen enkel risico is als je twee rassen (of rasloze honden) kruist he. PL kan bij elke hond van elk ras voorkomen. Een aantal zijn er gevoeliger voor, waaronder de kleine hondjes van het Terriër type waar Sofi er ook één van is, maar geen enkel ras (of kruising) heeft de garantie dat het géén PL krijgt. Ook niet als je het kruist. Dat wil D&R je graag wijsmaken, maar ik nam toch aan dat we hier wel wisten dat dat niet klopt. Als je dat verschil wil maken, dan is het hierop lijkt me.laeken schreef:Fotogravinnetje schreef:Teefje dat hier gelogeerd heeft, was niets aan te merken. Bleek in april bij de PL-keuring graad 2 te hebben. Dag fokplannen. Totaal onverwacht. Is intussen aan 1 knie geopereerd. Het is dus echt niet altijd aan het gangwerk te zien
Maar dat teefje was een rashondje neem ik aan? Waar weer pups uit moesten komen met diezelfde knietjes en diezelfde pootjes... Dan heeft testen wel zin. Maar als ik een husky bevrucht door een Jack Russel met extreme PL heeft op zeker geen enkele pup PL.
Dus dat testen zinvol is bij rashonden snap ik.
Wat ik niet snap aan je verhaal is dat de hond niks op aan te merken gangwerk heeft en vervolgens geopereerd is. Waar gaat dat mis? Je gaat toch pas opereren als de hond bagger kan lopen?
Ik snap de weerstand niet zo tegen het wel testen. Je wil dat de basis goed zit als je hier serieus mee aan de slag gaat, en dat is wat in de OP werd aangegeven. Er is een protocol voor mensen die hier serieus mee bezig zijn en zo'n test kost je een paar tientjes. Wat heb je dan te verliezen?Sofi is zelf een kruising, dus volgens jouw redenatie moet het dan goed zitten
Dan heeft dat voor een klein prijsje zwart op wit staan zodat ze mogelijk gezeik met pupkopers hebt afgedekt en hen duidelijk maakt dat ze verantwoordelijker bezig is dan Mien op de hoek die haar Sjiwawa laat dekken door een hussel.
Mijn honden hebben zelf radius curvus (Guus) en tweezijdige pattella ergste vorm (Bas). Dus dat ik zulke uitspraken zou doen is niet erg logisch.
Ik snap alleen ook dat als een dierenarts aan je hondje voelt en zegt dat er geen PL is het niet echt nodig is om dat officieel te testen. Het gaat er toch om dat de hond geen PL heeft? Ze fokt toch niet onder de RVB waarbij testen verplicht is. De vraag is heeft de hond geen PL? Het antwoord is nee. Dat is verantwoordelijk genoeg.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja, hier zeg je dat duslaeken schreef:Even....waar staat dit allemaal? Jij zegt niemand ontkent de bastaardkracht? Zeg ik dat ergens? En je suggereert dat ik zeg dat er geen enkel risico op PL is als je twee rassen of rasloze honden kruist? Waar zeg ik dat? Ik vind het echt prima als je het oneens bent met me. Maar dan wel graag over dingen die ik ook zeg.Maeve schreef:Ach kom. Niemand hier ontkent bastaardkracht, maar dat betekent niet dat er geen enkel risico is als je twee rassen (of rasloze honden) kruist he. PL kan bij elke hond van elk ras voorkomen. Een aantal zijn er gevoeliger voor, waaronder de kleine hondjes van het Terriër type waar Sofi er ook één van is, maar geen enkel ras (of kruising) heeft de garantie dat het géén PL krijgt. Ook niet als je het kruist. Dat wil D&R je graag wijsmaken, maar ik nam toch aan dat we hier wel wisten dat dat niet klopt. Als je dat verschil wil maken, dan is het hierop lijkt me.laeken schreef:Fotogravinnetje schreef:Teefje dat hier gelogeerd heeft, was niets aan te merken. Bleek in april bij de PL-keuring graad 2 te hebben. Dag fokplannen. Totaal onverwacht. Is intussen aan 1 knie geopereerd. Het is dus echt niet altijd aan het gangwerk te zien
Maar dat teefje was een rashondje neem ik aan? Waar weer pups uit moesten komen met diezelfde knietjes en diezelfde pootjes... Dan heeft testen wel zin. Maar als ik een husky bevrucht door een Jack Russel met extreme PL heeft op zeker geen enkele pup PL.
Dus dat testen zinvol is bij rashonden snap ik.
Wat ik niet snap aan je verhaal is dat de hond niks op aan te merken gangwerk heeft en vervolgens geopereerd is. Waar gaat dat mis? Je gaat toch pas opereren als de hond bagger kan lopen?
Ik snap de weerstand niet zo tegen het wel testen. Je wil dat de basis goed zit als je hier serieus mee aan de slag gaat, en dat is wat in de OP werd aangegeven. Er is een protocol voor mensen die hier serieus mee bezig zijn en zo'n test kost je een paar tientjes. Wat heb je dan te verliezen?Sofi is zelf een kruising, dus volgens jouw redenatie moet het dan goed zitten
Dan heeft dat voor een klein prijsje zwart op wit staan zodat ze mogelijk gezeik met pupkopers hebt afgedekt en hen duidelijk maakt dat ze verantwoordelijker bezig is dan Mien op de hoek die haar Sjiwawa laat dekken door een hussel.
Mijn honden hebben zelf radius curvus (Guus) en tweezijdige pattella ergste vorm (Bas). Dus dat ik zulke uitspraken zou doen is niet erg logisch.
Ik snap alleen ook dat als een dierenarts aan je hondje voelt en zegt dat er geen PL is het niet echt nodig is om dat officieel te testen. Het gaat er toch om dat de hond geen PL heeft? Ze fokt toch niet onder de RVB waarbij testen verplicht is. De vraag is heeft de hond geen PL? Het antwoord is nee. Dat is verantwoordelijk genoeg.

Dus nee, je weet niet zeker of de hond wel of geen PL heeft. En dat protocol is er niet om de Raad te spekken of om het elitair of officieel te maken, maar om dit grondig te checken. Sterker nog, dat hele protocol liep jarenlang buiten de RvB om en werd bijgehouden door Meutstege zelf. Pas na zijn dood kwam men erachter dat er geen enkele samenwerking met de Raad was, en is dat alsnog geregeld.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Nee, want dat het hier af en toe offtopic gaat was niet te voorziendagmar88 schreef:Zou je niet? Het gaat al lang niet meer over Sofi door dat gedram, terwijl zij gewoon laat testen. Leuk hoor.Zinodo schreef:Volgens mij is Sandra al lang en breed klaar met deze discussie.

Tamara81 schreef:Ja, een Sofi foto![]()

Tadaaa

En hierbij sluit ik het topic voor mezelf af: ik had kunnen weten dat dit ging gebeuren. Ik dacht een leuk topic te openen omdat er veel mensen enthousiast waren over Sofi's puppies en ik vind het zelf ook leuk om alles van start tot einde vast te leggen, maar ik heb geen zin in deze hele ellenlange discussie waarbij men elkaar pagina's lang na-papegaait. Linksom of rechtsom zal ik niet iedereen tevreden kunnen houden (dat is ook niet het doel, want de pupkopers moeten tevreden zijn met de keuzes die ik maak - en dat is tot nu toe het geval), dus ik vind het verder wel prima. Ik houd hen en andere geïnteresseerden op de hoogte en leg m'n vraagstukken neer bij de mensen die ik wat dat betref hoog heb zitten.
Het was me weer een waar genoegen.
-
- Zeer actief
Niets van aantrekken. Je probeert het goed te doen en iets aan waarden mee te geven. Als je het niet had gedaan waren nu ook de rapen gaar geweest en alles fout aan je nestje plannen en ouders en puppen en aan jou.Sandra&co schreef:Tamara81 schreef:Ja, een Sofi foto![]()
Tadaaa
En hierbij sluit ik het topic voor mezelf af: ik had kunnen weten dat dit ging gebeuren. Ik dacht een leuk topic te openen omdat er veel mensen enthousiast waren over Sofi's puppies en ik vind het zelf ook leuk om alles van start tot einde vast te leggen, maar ik heb geen zin in deze hele ellenlange discussie waarbij men elkaar pagina's lang na-papegaait. Linksom of rechtsom zal ik niet iedereen tevreden kunnen houden (dat is ook niet het doel, want de pupkopers moeten tevreden zijn met de keuzes die ik maak - en dat is tot nu toe het geval), dus ik vind het verder wel prima. Ik houd hen en andere geïnteresseerden op de hoogte en leg m'n vraagstukken neer bij de mensen die ik wat dat betref hoog heb zitten.
Toch gek dat als je iets probeert goed te doen dat het je word afgeraden om dat niet te doen.

-
- Zeer actief
Wat gaat dat worden.?dagmar88 schreef:Je doet toch wel een dekbericht he?
Voor een tweede nestje heb ik misschien een geschikt (getest) reutje.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Mini bull?dagmar88 schreef:Is nog niks zeker hoor. Een klein keesje x ???.bouvierpoedel schreef:Wat gaat dat worden.?dagmar88 schreef:Je doet toch wel een dekbericht he?

- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Jammer Sandra, ik vind het leuk om de weg naar het nestje te volgen. Gewoon een leuk, verantwoord nestje van een heel leuk hondje. Ik hoop dat je nog wel post welke reu het nu geworden is.
-
- Zeer actief
X wat .? Of is dat de mini versie van een XXL keesje.dagmar88 schreef:Is nog niks zeker hoor. Een klein keesje x ???.bouvierpoedel schreef:Wat gaat dat worden.?dagmar88 schreef:Je doet toch wel een dekbericht he?

- dagmar88
- Zeer actief
Ik weet het niet. "pomeranian" x dwergkees herplaatsertje uit een pretnest. Chi of teckel ergens ver weg? Hij is merle.bouvierpoedel schreef: X wat .? Of is dat de mini versie van een XXL keesje.
Maar muisstil, dus of dat kan. Heel leuk beestje in elk geval. Superslim en energiek.
Als het doorgaat gooi ik er wel een dna test tegenaan.
-
- Zeer actief
Heppie foto , klinkt als leuk..dagmar88 schreef:Ik weet het niet. "pomeranian" x dwergkees herplaatsertje uit een pretnest. Chi of teckel ergens ver weg? Hij is merle.bouvierpoedel schreef: X wat .? Of is dat de mini versie van een XXL keesje.
Maar muisstil, dus of dat kan. Heel leuk beestje in elk geval. Superslim en energiek.
Als het doorgaat gooi ik er wel een dna test tegenaan.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Klinkt als een heel leuk hondje Dagmar..
Dex is ook stil. Ik heb hem gister voor het eerst een keer echt horen blaffen naar een kat die ons bleef achtervolgen. Maar zo stil verwacht je niet bij dit soort rassen maar kan dus wel.
En Sandra. Ik vind sofi leuk en dat zullen haar pups ook zijn. En ik vind het goed van je dat je laat testen en hoop dat je gewoon wel foto's deelt etc.
Dex is ook stil. Ik heb hem gister voor het eerst een keer echt horen blaffen naar een kat die ons bleef achtervolgen. Maar zo stil verwacht je niet bij dit soort rassen maar kan dus wel.
En Sandra. Ik vind sofi leuk en dat zullen haar pups ook zijn. En ik vind het goed van je dat je laat testen en hoop dat je gewoon wel foto's deelt etc.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Eens. Niks van aantrekken en niks meer zeggen over testen etc. Gewoon een leuk topic over een leuk nest. Ik vind het niet leuk als je het niet in een topic doet. Negeer kritiek en ga in op leuke berichten. Zo zonde anders._Tiny_ schreef:Niks van aantrekken Sandra. Mensen grijpen nu eenmaal graag een topic aan om over hun eigen dingetjes te vertellen of hun gedachten te ventileren. Straks gewoon een nieuw topic openen en vrolijk verder gaan

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Je weet inmiddels toch wel hoe het HF in elkaar steekt?Sandra&co schreef: En hierbij sluit ik het topic voor mezelf af: ik had kunnen weten dat dit ging gebeuren. Ik dacht een leuk topic te openen omdat er veel mensen enthousiast waren over Sofi's puppies en ik vind het zelf ook leuk om alles van start tot einde vast te leggen, maar ik heb geen zin in deze hele ellenlange discussie waarbij men elkaar pagina's lang na-papegaait. Linksom of rechtsom zal ik niet iedereen tevreden kunnen houden (dat is ook niet het doel, want de pupkopers moeten tevreden zijn met de keuzes die ik maak - en dat is tot nu toe het geval), dus ik vind het verder wel prima. Ik houd hen en andere geïnteresseerden op de hoogte en leg m'n vraagstukken neer bij de mensen die ik wat dat betref hoog heb zitten.
Niemand heeft negatief gereageerd op je plannen met Sofi. Ik denk dat (bijna) iedereen het hartstikke leuk vind.
Er is nu alleen een discussie over die PL test. Niemand die lelijk doet, alleen wat mensen die het er niet helemaal mee eens zijn of vertellen wat zij zouden doen. Daar kun je wel of niet wat met doen

Het is toch onzin om hierom te stoppen met het topic? Het gros van de mensen is gewoon enthousiast en geïnteresseerd.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
sirene schreef:Je weet inmiddels toch wel hoe het HF in elkaar steekt?Sandra&co schreef: En hierbij sluit ik het topic voor mezelf af: ik had kunnen weten dat dit ging gebeuren. Ik dacht een leuk topic te openen omdat er veel mensen enthousiast waren over Sofi's puppies en ik vind het zelf ook leuk om alles van start tot einde vast te leggen, maar ik heb geen zin in deze hele ellenlange discussie waarbij men elkaar pagina's lang na-papegaait. Linksom of rechtsom zal ik niet iedereen tevreden kunnen houden (dat is ook niet het doel, want de pupkopers moeten tevreden zijn met de keuzes die ik maak - en dat is tot nu toe het geval), dus ik vind het verder wel prima. Ik houd hen en andere geïnteresseerden op de hoogte en leg m'n vraagstukken neer bij de mensen die ik wat dat betref hoog heb zitten.
Niemand heeft negatief gereageerd op je plannen met Sofi. Ik denk dat (bijna) iedereen het hartstikke leuk vind.
Er is nu alleen een discussie over die PL test. Niemand die lelijk doet, alleen wat mensen die het er niet helemaal mee eens zijn of vertellen wat zij zouden doen. Daar kun je wel of niet wat met doenjouw hond, jouw fokplannen.
Het is toch onzin om hierom te stoppen met het topic? Het gros van de mensen is gewoon enthousiast en geïnteresseerd.

Fenneke en Baloe

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
eens het ging meer over wat een correcte pl test inhoud, snap niet wat daar mis aan is, vooral om dat het grote gros van mensen niet weten hoe en wat dat inhoud.sirene schreef:Je weet inmiddels toch wel hoe het HF in elkaar steekt?Sandra&co schreef: En hierbij sluit ik het topic voor mezelf af: ik had kunnen weten dat dit ging gebeuren. Ik dacht een leuk topic te openen omdat er veel mensen enthousiast waren over Sofi's puppies en ik vind het zelf ook leuk om alles van start tot einde vast te leggen, maar ik heb geen zin in deze hele ellenlange discussie waarbij men elkaar pagina's lang na-papegaait. Linksom of rechtsom zal ik niet iedereen tevreden kunnen houden (dat is ook niet het doel, want de pupkopers moeten tevreden zijn met de keuzes die ik maak - en dat is tot nu toe het geval), dus ik vind het verder wel prima. Ik houd hen en andere geïnteresseerden op de hoogte en leg m'n vraagstukken neer bij de mensen die ik wat dat betref hoog heb zitten.
Er is nu alleen een discussie over die PL test. Niemand die lelijk doet, alleen wat mensen die het er niet helemaal mee eens zijn of vertellen wat zij zouden doen. Daar kun je wel of niet wat met doenjouw hond, jouw fokplannen.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Volgens mij valt dat reuze mee, die nare wending naar aanleiding van het zo lekker dichtbij wonen van de reu.Cleva schreef:Ik denk dat het topic een beetje een nare wending heeft gekregen toen je opmerkte dat een reu "lekker dichtbij" woonde.
Ten onrechte hoor, ik las het zelf tenminste als een losse opmerking en niet als een criterium.
Ik zou het jammer vinden als je stopt met vertellen over wat je aan het doen bent. Er zullen altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn maar die doen dan zelf maar iets anders.
Ik was degene die daarop inhaakte met een volgens mij heel normale opmerking over dat de afstand als selectiecriterium gebruiken in mijn ogen niet slim zou zijn. Niks naars aan in mijn ogen, gewoon iets wat mij in het topic opviel.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
En wat zijn de uitslagen van de test?bouvierpoedel schreef:Wat gaat dat worden.?dagmar88 schreef:Je doet toch wel een dekbericht he?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
blacky schreef:En wat zijn de uitslagen van de test?bouvierpoedel schreef:Wat gaat dat worden.?dagmar88 schreef:Je doet toch wel een dekbericht he?

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Wij ook over die van jou.Crescent schreef:Ik zou graag op de hoogte worden gehouden van Sofi's toekomstige kiddo's![]()

Het punt was dat er al 5 pagina's lang doorgezeverd werd over patella-testen en er door enkelen tussen de regels door werd gesuggereerd dat ik maar wat aanklootte als ik haar niet liet testen volgens het Meutstege-protocol. Wat dat onderwerp betreft ga ik alleen nog maar in gesprek met (potentiële) pupkopers, hier in dit topic ga ik daar niet meer op in.
Vandaag weer naar een potentiële reu gaan kijken, van vrienden van vrienden. Een mooi black & tan-husseltje. Vreselijk vriendelijk hondje, maar een zware huppel aan beide kanten. Daarbij vond Sofi hem onuitstaanbaar en vond hij dat hij daardoor nóg opdringeriger moest worden. Zo'n lolbroek. Dus ook dat wordt 't niet.
Ik vind het vinden van een goede reu echt lastig. Tenzij je dit een prima idee vindt:

Vandaag weer naar een potentiële reu gaan kijken, van vrienden van vrienden. Een mooi black & tan-husseltje. Vreselijk vriendelijk hondje, maar een zware huppel aan beide kanten. Daarbij vond Sofi hem onuitstaanbaar en vond hij dat hij daardoor nóg opdringeriger moest worden. Zo'n lolbroek. Dus ook dat wordt 't niet.
Ik vind het vinden van een goede reu echt lastig. Tenzij je dit een prima idee vindt:

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Iemand opperde al eerder om een advertentie op MP te zetten om een dekreu te zoeken. Ik denk dat dat best een goed idee kan zijn als je in de advertentie al duidelijk bent wat je zoekt (en niet zoekt). Dan kun je er ook bijzetten dat je een geteste reu zoekt of (bereidheid om te laten testen). Dan heb je daar ook geen discussie meer over.
- Crescent
- Zeer actief
Dan kan je nog even wachten want het gaat hier reuze christelijk aan toe. Om over patella's nog maar te zwijgen.bram en thijs schreef:Wij ook over die van jou.Crescent schreef:Ik zou graag op de hoogte worden gehouden van Sofi's toekomstige kiddo's![]()
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Heeft ie mooie?Crescent schreef:Dan kan je nog even wachten want het gaat hier reuze christelijk aan toe. Om over patella's nog maar te zwijgen.bram en thijs schreef:Wij ook over die van jou.Crescent schreef:Ik zou graag op de hoogte worden gehouden van Sofi's toekomstige kiddo's![]()