Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe blaffen stoppen tijdens stilstaan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Hoe blaffen stoppen tijdens stilstaan

Ongelezen bericht door Persistence »

Vic heeft een irritant dingetje wat ik er niet uit krijg. Met name tijdens het loslopen, als ik even met iemand sta te praten of foto's wil maken, dan begint hij te blaffen. Dit stopt pas als we weer verder lopen.
Even op een bankje zitten gaat ook niet, dan staat hij net zo lang te springen en blaffen totdat we verdergaan. Ik kan zijn 'uit-knop' niet vinden en het is echt een dwingeland dan.

Bij cursus had hij dit ook. Toen heb ik hem geleerd als hij gaat zitten/liggen en stil is, hij beloond wordt met een voertje. Dit lukte aardig, maar als het naar zijn zin te lang duurde, begon hij weer te blaffen. En het is geen kefje, nee echt zo'n schelle blaf waardoor geen fatsoenlijk gesprek meer te voeren is.

Wat ik heb geprobeerd:
- met voertjes belonen bij stilstaan: dit werkt maar eventjes. Ik heb geen zin om een drammend kind altijd met snoep te belonen
- met bal of oefening bezighouden. Maar hiermee kweek ik geen rust bij hem.
- aanlijnen. Helpt maar even.
- verbaal corrigeren: normaal is hij heel gevoelig voor stem, maar hij nu zo hoog in z'n energie dat dit niet binnenkomt.
- negeren, rug naar hem toe draaien: maar dan blijft hij rondspringen om aandacht te krijgen. Aanhouder wint? Probeer dit weleens een kwartier als ik alleen met hem ben, maar hij kalmeert niet.

Punt is nu, dat hij tijdens een wandeling bepaald dat ik niet stil mag staan, of even op een bankje mag zitten en dat wil ik niet.
Ik wil hem leren te ontspannen op die momenten. Maar hoe?

p.s. als ik hem meeneem naar een strandtent, of terrasje, kan hij wél gewoon rustig erbij gaan liggen zonder te blaffen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hoe blaffen stoppen tijdens stilstaan

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De opwinding begint natuurlijk al voor het blaffen, mogelijk al voordat je stil staat. Ik zou kijken of je op een eerder punt al meer rust erin kunt brengen dan je nu doet
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hij dwingt je dus om met hem bezig te zijn in plaats van met mensen te praten.
Want hij kan wel stil zijn als je op een terrasje zit.

Je kunt een paar opties overwegen:
- Al lopend met iemand praten als je met hem wandelt zodat hij niet gaat dwingen, of misschien gaan zitten, als dat kan?
- Of heel even met iemand praten zo lang hij stil is en voor hij gaat blaffen verder lopen, dit kan je dan langzaam uitbreiden in tijd.
- Gaat hij blaffen dan blijf je praten tot hij even stil is en dan loop je pas verder.
Maar je reageert niet op zijn geblaf.

Misschien willen degenen die met je praten daar wel bij helpen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Persistence
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:De opwinding begint natuurlijk al voor het blaffen, mogelijk al voordat je stil staat. Ik zou kijken of je op een eerder punt al meer rust erin kunt brengen dan je nu doet
Dat zie ik eerlijk gezegd niet, we wandelen door het bos/park en dan kom ik iemand tegen met wie ik een praatje maak. In eerste instantie snuffelt hij dan ook een seconde of 30 door, maar begint dan met blaffen.
ranetje schreef:Hij dwingt je dus om met hem bezig te zijn in plaats van met mensen te praten.

- Al lopend met iemand praten als je met hem wandelt zodat hij niet gaat dwingen, of misschien gaan zitten, als dat kan?
- Of heel even met iemand praten zo lang hij stil is en voor hij gaat blaffen verder lopen, dit kan je dan langzaam uitbreiden in tijd.
- Gaat hij blaffen dan blijf je praten tot hij even stil is en dan loop je pas verder.

Samen wandelen gaat een stuk beter. Maar samen even op een bankje gaan zitten bijv. gaat ook niet helaas.
Je tweede optie probeer ik trouwens ook, maar ik heb niet het idee dat het kwartje bij hem valt als in: als ik stil ben, lopen we vanzelf verder.

Eigenlijk zou ik eens met iemand moeten oefenen inderdaad.
ranetje
Zeer actief

Persistence schreef:
ranetje schreef:Hij dwingt je dus om met hem bezig te zijn in plaats van met mensen te praten.

Samen wandelen gaat een stuk beter. Maar samen even op een bankje gaan zitten bijv. gaat ook niet helaas.
Je tweede optie probeer ik trouwens ook, maar ik heb niet het idee dat het kwartje bij hem valt als in: als ik stil ben, lopen we vanzelf verder.

Eigenlijk zou ik eens met iemand moeten oefenen inderdaad.
Eerlijk gezegd wil ik dat kwartje ook helemaal niet zien vallen.
Het kwartje moet vallen dat hij niets af te dwingen heeft.
Dat is een nuanceverschil, maar wel een heel belangrijk verschil.

Let ook thuis eens goed op of hij daar ook "dwingend" bezig is?
Kan heel subtiel zijn, dus je moet wel goed opletten
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk niet dat mijn methodes in je comfortzone liggen, gezien ik me ter pletter schrok bij de eerste twee opties die je hebt geprobeerd om het aan te pakken. :LOL: Een hond die aandacht afdwingt voeren en vermaken met een bal?! :schrik: :schrik: Echt niet, ik krijg al rode vlekken in mn nek bij de gedachte.

Kiwi gaat me soms staan uitjouwen als ze opgewonden is en ik een praatje ga maken. Dat duurt echter maar heel kort want ik stuif op dr af om een hollenwipper te bezorgen. Echt, géén geduld voor. Ik praat verdorie met wie ik wil en hoelang ik dat wil.
Aan de lijn zou ze het nooit doen, te riskant. Als ze los is, stuift ze altijd op tijd weg dus die hollenwipper is er nooit gekomen, maar de boodschap is duidelijk genoeg. Een subtiele schijnbeweging doet de truuk nu ook, of een ijzige blik. Maar als dat niet genoeg is om dr af te laten druipen, kan ze echt een draai om dr oren verwachten en dat weet ze.

Heb je wel eens geprobeerd om je hond te laten weten wat je wél wilt, ipv wat je niet wilt? Laat hem eens af naast je liggen en geef het commando 'blijf'. Een hond die ligt en niet de mogelijkheid krijgt je aan te kijken, zal niet zo snel gaan liggen blaffen.
Afbeelding
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Het lijkt wel of je bang bent om je hond aan te raken. En dat heeft hij wel nodig om zelf zijn uit-knop te kunnen vinden. Alleen praten en voertjes geven is niet voldoende en dat is voor de hond zelf ook niet fijn.
Als mijn hond naast me zou staan tetteren terwijl ik op een bankje zit pak ik hem bij zijn lurven (kies zelf waar die zittten :engel: ) en vertel hem dat hij zijn kop moet houden. Gaat hij door, dan wordt de greep om de lurven wat steviger en de toon strenger. Of anders een tik, ja.
Positieve opvoeding is leuk hoor, maar als het ontaardt in je hond niet meer durven aanraken en alles met koekjes trachten op te lossen wordt het weleens sneu voor de hond. Zet de 'lief zijn' instructies even opzij en kijk gewoon waar je hond behoefte aan heeft.
Persistence
Zeer actief

Paisley schreef:Ik denk niet dat mijn methodes in je comfortzone liggen, gezien ik me ter pletter schrok bij de eerste twee opties die je hebt geprobeerd om het aan te pakken. :LOL: Een hond die aandacht afdwingt voeren en vermaken met een bal?! :schrik: :schrik: Echt niet, ik krijg al rode vlekken in mn nek bij de gedachte.

....

Heb je wel eens geprobeerd om je hond te laten weten wat je wél wilt, ipv wat je niet wilt? Laat hem eens af naast je liggen en geef het commando 'blijf'. Een hond die ligt en niet de mogelijkheid krijgt je aan te kijken, zal niet zo snel gaan liggen blaffen.
Dat eerste was wat de hondenschool adviseerde, hem belonen als hij stil is. Bij de afgelopen gehoorzaamheidscursus heb ik hem inderdaad af laten liggen, maar dan presteert hij het om van naast me toch half voor me te kruipen zodat hij me aankijkt en liggend gaat blaffen. Ik wist niet dat het aankijken zo belangrijk was om te voorkomen, ik keek hem namelijk zelf niet aan.
Pauline schreef:Het lijkt wel of je bang bent om je hond aan te raken. En dat heeft hij wel nodig om zelf zijn uit-knop te kunnen vinden. Alleen praten en voertjes geven is niet voldoende en dat is voor de hond zelf ook niet fijn.
Als mijn hond naast me zou staan tetteren terwijl ik op een bankje zit pak ik hem bij zijn lurven (kies zelf waar die zittten :engel: ) en vertel hem dat hij zijn kop moet houden. Gaat hij door, dan wordt de greep om de lurven wat steviger en de toon strenger. Of anders een tik, ja.
Positieve opvoeding is leuk hoor, maar als het ontaardt in je hond niet meer durven aanraken en alles met koekjes trachten op te lossen wordt het weleens sneu voor de hond. Zet de 'lief zijn' instructies even opzij en kijk gewoon waar je hond behoefte aan heeft.
Ik ben dat niet gewend inderdaad, het is mijn eerste hond en ik heb hem nu dik een halfjaar. In de eerste maanden probeerde hij een keer iets wat ik niet accepteer, toen heb ik hem in z'n nekvel gepakt en verteld dat dit de eerste en laatste keer was. Vervolgens is hij in z'n mand gaan liggen en elke keer als ik in de buurt kwam, liep hij weg. Dit vond ik wel vervelend want ik wilde juiste, weliswaar met duidelijke grenzen, wel een vertrouwensband opbouwen. Met een 'nee' kan ik nu ongewenste situaties (behalve deze) oplossen. Als ik mijn stem echt verhef, kruipt hij in elkaar als een geslagen hond.
Maar als andere manieren blijkbaar niet werken, dan is dit wellicht toch de manier.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila heeft ook zo'n fase gehad toen ze jong was. En dan ook met die schelle collieblaf :schrik: Wachten en geduld opbrengen kon ze in het algemeen ook niet of heel slecht.

Ik heb de methode van Ranetje toegepast, namelijk compleet negeren, haar laten blaffen en piepen tot ze het uiteindelijk opgaf en pas weer aandacht aan haar besteed toen ze gekalmeerd was (dus niet meteen toen ze stil was, maar toen ze ontspande). En dat duurde de eerste keer heel lang! Maar het ging wel steeds sneller. Ik heb het toen ook geoefend met iemand die in het complot zat ;-)
Op de hondenschool heb ik het opgelost met op de momenten dat er gewacht moest worden met haar gaan spelen en blijfoefeningetjes doen, die steeds langer duurden, afgewisseld met zoeken naar voertjes. En verder deed ik in het algemeen heel veel zelfbeheersingsoefeningen met haar. Uiteindelijk is het hele gedrag zo best snel uitgedoofd.
Paisley
Zeer actief

Persistence schreef: Dat eerste was wat de hondenschool adviseerde, hem belonen als hij stil is.
Daarom trek ik die hondenscholen ook zo slecht. Wat mij betreft is dit het verschil tussen trainen en opvoeden. Als ik train en bijzonder gedrag wil aanleren, dan beloon ik inderdaad voor wat ik wil zien. Maar op het moment dat ik helemaal niet aan het trainen wil, moet een hond zich ook gewoon kunnen gedragen zonder de hele tijd omgekocht te worden.
Een hond die je staat aan te kijken en in je gezichtsveld naar je loopt te toeteren, doet dat heus niet omdat hij denkt dat dat is wat jij wilt. Die staat je gewoon uit te dagen en probeert een gewenste reactie uit te lokken. Als je dat gaat staan belonen met een bal dan heeft je hond je goed afgericht.
Het is geen enkel probleem om een bal te gooien als je hond naar je staat te blaffen als jij zin hebt in een potje ballen. Maar je moet ook kunnen ophouden als jij dat wilt en dan moet het gewoon klaar zijn zonder gelul.
Ik krijg zelf hier soms ook wel wat gesputter en dat vind ik helemaal niet erg, want het hoeven geen robots te zijn. Maar ik wil wel op een comfortabele manier mn leven met ze delen en daarbij hoort het ook dat ik af en toe 'nee' moet verkopen. En daar hoort ook bij dat ik het leuk vind om een half uur staan te kletsen met een bekende zonder dat we over het getetter van t hondje hoeven te schreeuwen.

Collies zijn gevoelige honden. Ik denk dat je heel snel kortemetten met het gedrag kan maken als je een paar keer goed pissig wordt. Voor een hond zit daar geen woord spaans bij hoor, die snapt echt wel wat je bedoelt. En zoals Cleva zegt - die deemoed signalen zijn helemaal niet erg. Dan heeft ie het begrepen. Zo te horen heb je geen eigenwijze en dominante flikker maar een hond die echt je gezag wel accepteert. Nu moet ie nog snappen wat je wilt en daarvoor moet jij met een goede timing dit gedrag aanpakken op het moment dat ie zn snuit opentrekt voor de eerste blaf.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Je hebt hier denk ik al genoeg tips gekregen. Maar rust beloon ik never nooit niet met brok! Terwijl ik toch echt van de koekjes ben :wink:
Een hond belonen voor rust (anders dan even een aaitje of goed zo) is dè manier om een hond te krijgen die altijd aan staat.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

sirene schreef: (...) rust beloon ik never nooit niet met brok! Terwijl ik toch echt van de koekjes ben :wink:
Een hond belonen voor rust (anders dan even een aaitje of goed zo) is dè manier om een hond te krijgen die altijd aan staat.
Die tip had ik graag gekregen toen Jip nog een pup was! Gelukkig kwamen we zelf ook tot deze conclusie, maar dat moesten we dus eerst aan den lijve ondervinden ;-)
Persistence
Zeer actief

DeDiana schreef:Mila heeft ook zo'n fase gehad toen ze jong was. En dan ook met die schelle collieblaf :schrik: Wachten en geduld opbrengen kon ze in het algemeen ook niet of heel slecht.

Ik heb de methode van Ranetje toegepast, namelijk compleet negeren, haar laten blaffen en piepen tot ze het uiteindelijk opgaf en pas weer aandacht aan haar besteed toen ze gekalmeerd was (dus niet meteen toen ze stil was, maar toen ze ontspande). En dat duurde de eerste keer heel lang! Maar het ging wel steeds sneller. Ik heb het toen ook geoefend met iemand die in het complot zat ;-)
Op de hondenschool heb ik het opgelost met op de momenten dat er gewacht moest worden met haar gaan spelen en blijfoefeningetjes doen, die steeds langer duurden, afgewisseld met zoeken naar voertjes. En verder deed ik in het algemeen heel veel zelfbeheersingsoefeningen met haar. Uiteindelijk is het hele gedrag zo best snel uitgedoofd.
Ja die tip heeft iemand ook gegeven, tijdens de training je hond laten liggen en met je voet op de riem gaan staan, zodat hij niet kan gaan lopen. En dan net zolang wachten tot hij ontspannen is. Dat punt heb ik dus in 15 lessen niet bereikt :oohja:
Wat bedoel je trouwens met zelfbeheersingsoefeningen? Als hij ligt kan ik snoepjes op zijn voorpoten leggen, en die mag hij pas pakken als ik het zeg, dat gaat goed, geen idee of je zoiets bedoelt?
Cleva schreef:
Als ik mijn stem echt verhef, kruipt hij in elkaar als een geslagen hond.
Goed zo.
Mensen laten toch ook nonverbale communicatie zien als ze door een autoriteit op hun lazer krijgen?
Dat is niet hetzelfde als doodsbang of onherstelbaar gekrenkt zijn, hoor. Laat je daardoor niet in de luren leggen.
Een correctie toegediend krijgen is nooit leuk maar het is dan ook niet leuk bedoelt. Het is straf.

Correcties kunnen en mogen best heel bescheiden zijn. Graag zelfs want niet heeft zin om te moeten brullen en stampen. Maar dat matigen kan pas als je een modus hebt gevonden waarbij je hond je gezag in acht neemt. Als een hond eenmaal door heeft dat je hem aan kunt pakken gaat hij daarop anticiperen en kun je met veel kleinere hulpen begrenzen.
De denkfout is dat je van klein naar groot moet en dat is juist niet zo. Eerst grote lijnen uitzetten en dan verder invullen.

Als je liever toch wat extra zekerheid wil geven leg hem dan af en blijf. Dan heeft hij iets wat hij wel moet doen in plaats van wat niet mag en dat helpt ook goed. Maar dan nog zul je voor hem moeten bepalen wat hij wel en niet durft te doen.

Blijft het feit dat je allebei moet gaan wennen aan het feit dat jij de baas bent en hij niet en dat daar niet over gesoebat wordt.
Dat kan inderdaad wel een beetje vreemd voelen als het niet in je aard ligt om je dominant op te stellen maar als je hond dat nodig heeft dan heb je het toch maar te bieden.
Bedankt, hier kan ik wat mee! Het is denk ik ook een drempel om hem in het bijzijn van anderen zo te corrigeren, maar daar moet ik me maar overheen zetten.
Paisley schreef:
Persistence schreef: Dat eerste was wat de hondenschool adviseerde, hem belonen als hij stil is.
Daarom trek ik die hondenscholen ook zo slecht. Wat mij betreft is dit het verschil tussen trainen en opvoeden. Als ik train en bijzonder gedrag wil aanleren, dan beloon ik inderdaad voor wat ik wil zien. Maar op het moment dat ik helemaal niet aan het trainen wil, moet een hond zich ook gewoon kunnen gedragen zonder de hele tijd omgekocht te worden.
Een hond die je staat aan te kijken en in je gezichtsveld naar je loopt te toeteren, doet dat heus niet omdat hij denkt dat dat is wat jij wilt. Die staat je gewoon uit te dagen en probeert een gewenste reactie uit te lokken. Als je dat gaat staan belonen met een bal dan heeft je hond je goed afgericht.
Het is geen enkel probleem om een bal te gooien als je hond naar je staat te blaffen als jij zin hebt in een potje ballen. Maar je moet ook kunnen ophouden als jij dat wilt en dan moet het gewoon klaar zijn zonder gelul.
Ik krijg zelf hier soms ook wel wat gesputter en dat vind ik helemaal niet erg, want het hoeven geen robots te zijn. Maar ik wil wel op een comfortabele manier mn leven met ze delen en daarbij hoort het ook dat ik af en toe 'nee' moet verkopen. En daar hoort ook bij dat ik het leuk vind om een half uur staan te kletsen met een bekende zonder dat we over het getetter van t hondje hoeven te schreeuwen.

Collies zijn gevoelige honden. Ik denk dat je heel snel kortemetten met het gedrag kan maken als je een paar keer goed pissig wordt. Voor een hond zit daar geen woord spaans bij hoor, die snapt echt wel wat je bedoelt. En zoals Cleva zegt - die deemoed signalen zijn helemaal niet erg. Dan heeft ie het begrepen. Zo te horen heb je geen eigenwijze en dominante flikker maar een hond die echt je gezag wel accepteert. Nu moet ie nog snappen wat je wilt en daarvoor moet jij met een goede timing dit gedrag aanpakken op het moment dat ie zn snuit opentrekt voor de eerste blaf.
Klopt, ik vind het verder een makkelijke, prettige hond om mee te werken. Een braverik eigenlijk. Mooi inzicht zo tussen trainen en opvoeden. Op de hondenschool zeiden ze, het zit er al bijna 6 jaar zo in, dat krijg je er niet makkelijk meer uit. Maar ik geloof dat het wel kan.
sirene schreef:Je hebt hier denk ik al genoeg tips gekregen. Maar rust beloon ik never nooit niet met brok! Terwijl ik toch echt van de koekjes ben :wink:
Ja, dat heb ik inmiddels dus ondervonden :wink: Die hond leert me zoveel haha.

Bedankt voor jullie tips. Ik weet in m'n omgeving niet zo snel iemand die zin en geduld zou hebben om hiermee te oefenen, maar ik ga er zelf mee aan de slag. Morgen een wandeling in de Soesterduinen dus daar zullen zich vast een aantal gelegenheden zich voordoen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Persistence schreef:
DeDiana schreef:Mila heeft ook zo'n fase gehad toen ze jong was. En dan ook met die schelle collieblaf :schrik: Wachten en geduld opbrengen kon ze in het algemeen ook niet of heel slecht.

Ja die tip heeft iemand ook gegeven, tijdens de training je hond laten liggen en met je voet op de riem gaan staan, zodat hij niet kan gaan lopen. En dan net zolang wachten tot hij ontspannen is. Dat punt heb ik dus in 15 lessen niet bereikt :oohja:
Wat bedoel je trouwens met zelfbeheersingsoefeningen? Als hij ligt kan ik snoepjes op zijn voorpoten leggen, en die mag hij pas pakken als ik het zeg, dat gaat goed, geen idee of je zoiets bedoelt?
Die methode van het negeren en uit laten blaffen heb ik niet gebruikt op de hondenschool, maar tijdens wandelingen als ik met iemand een gesprekje voerde of ergens ging zitten. Op de hondenschool heb ik voor een andere aanpak gekozen (vooral voorkomen dat ze dit gedrag kon vertonen en geoefend met rustig blijven liggen tussen de oefeningen door; dit heb ik aangeleerd op een mat speciaal daarvoor). Met al die prikkels op de hondenschool dacht ik dat wachten tot ze zelf kalmeerde te veel gevraagd was voor een hond van 8-12 maanden en de situatie is ook heel specifiek: we komen daar om iets te dóen, en dat vond Mila dus ook ;-) Van die blijfoefeningen op de mat heeft ze geleerd dat rustig op de mat wachten ook iets oplevert en zo werd dat heel snel een gewoonte.
Met zelfbeheesingsoefeningetjes bedoel ik inderdaad zelfbeheersing met voer, maar ook in allerlei andere situaties: alle actie en interactie begon altijd pas als Mila rustig kon wachten. Bijvoorbeeld met blijven liggen terwijl ik de bal gooi, rustig zitten en wachten voordat ze naar een hondenvriendje toe mocht, idem met de deur of de auto uit en eten krijgen, etc. Ik gebruikte dus allerlei dagelijkse situaties om haar te leren dat rustig wachten iets opleverde.
Persistence
Zeer actief

Verrek, het werkt. :cheer: :cheer: :cheer:

Vanochtend even alleen geoefend door op een bankje te gaan zitten, en hem te laten liggen en blijven. Vanmiddag met de wandeling met andere mensen en honden kon ik ook mooi oefenen, hij had weer even een momentje waarin hij van geen ophouden wist, toen heb ik hem even stevig in z'n nekvel gepakt, hij kermde alsof ik een heet strijkijzer tegen z'n neus hield :oeps: Gelukkig heeft niemand de dierenpolitie gebeld :engel:

Vanavond gingen we naar het strand en toen ben ik even gaan zitten. Dat werd natuurlijk weer een blafpartij, ik zei hem te gaan liggen, dat deed hij maar ging weliswaar liggend blaffend verder. Hij was net buiten handbereik gaan liggen dus ik deed net alsof ik op ging staan, toen ging ie snel een stukje verderop liggen, stil. Hij snapt het dus wel.
Na een tijdje ging hij rustig rond scharrelen, dat vind ik prima. We hebben daarna nog even spelletje bal verstoppen in het zand gedaan om het wel leuk af te sluiten.

Ik denk dat ik hiermee een heel eind ga komen!
Paisley
Zeer actief

Fijn dat het werkt! Het kan soms allemaal zo eenvoudig zijn, als je maar laat weten wat je wilt :)
En een keer piepen krijgen ze niets van hoor, Kiwi heeft er ook een handje van om het uit te krijsen als alleen maar een vleugje negatieve energie haar kant op wappert :oeps: Nou, als je je gewoon gedraagt ben ik heel vriendelijk dus onthoud het maar voor de volgende keer :)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je hebt gewoon een regelneef die andere honden op hun plek wil zetten en jouw op je plek wil zetten . Alles moet in haar beleving en orde .Je kunt het beter als 1 groot geheel zien als gedrag wat uit haar herderkarakter voortkomt dan als onderlinge kleine irritante dingetjes waar je wat aan moet doen . Ga iets doen met haar , schapen of geiten drijven.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wow bedankt voor dit topic! willem is een kopietje :80:

en ik ben ook een zacht ei omdat hij zo heftig reageert als je maar naar hem wijst met het boze oog.

superbraaf maar ondertussen een dwingelandje van de eerste categorie.

vanaf vandaag word ik drillseargent :S:

is toch van de zotte dat ik de staffords met 2 vingers in de neus dirigeerde en deze aap mij steeds voor verrassingen stelt! :LOL:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Je hebt gewoon een regelneef die andere honden op hun plek wil zetten en jouw op je plek wil zetten . Alles moet in haar beleving en orde .Je kunt het beter als 1 groot geheel zien als gedrag wat uit haar herderkarakter voortkomt dan als onderlinge kleine irritante dingetjes waar je wat aan moet doen . Ga iets doen met haar , schapen of geiten drijven.
Waarom denkt iedereen dat schapen drijven de oplossing is voor alle levensvragen?
Dan krijgen wij die idioten bij de kudde omdat ze denken dat ze daarmee komen oplossen dat hun hond trekt :LOL:
Het is een leuke hobby maar meer dan een uurtje per week drijven is nauwelijks haalbaar als je zelf geen schapen hebt of vrijwilliger wilt worden. De andere 167 uren van de week heb je ook nog steeds een schapendrijver maar dan zonder schapen, en dan moet ie zich ook gewoon normaal gedragen.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

sirene schreef:Je hebt hier denk ik al genoeg tips gekregen. Maar rust beloon ik never nooit niet met brok! Terwijl ik toch echt van de koekjes ben :wink:
Juist. Rust is rust. Rust is niet wachten tot je wat lekkers krijgt, dan wordt een hond nooit rustig.
Al moet ik zeggen dat ik daar ook pas na een jaar achter kwam, en ik geluk heb met een hond die uit zichzelf redelijk relaxt is. :tongue:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Paisley schreef:
bouvierpoedel schreef:Je hebt gewoon een regelneef die andere honden op hun plek wil zetten en jouw op je plek wil zetten . Alles moet in haar beleving en orde .Je kunt het beter als 1 groot geheel zien als gedrag wat uit haar herderkarakter voortkomt dan als onderlinge kleine irritante dingetjes waar je wat aan moet doen . Ga iets doen met haar , schapen of geiten drijven.
Waarom denkt iedereen dat schapen drijven de oplossing is voor alle levensvragen?
Dan krijgen wij die idioten bij de kudde omdat ze denken dat ze daarmee komen oplossen dat hun hond trekt :LOL:
Het is een leuke hobby maar meer dan een uurtje per week drijven is nauwelijks haalbaar als je zelf geen schapen hebt of vrijwilliger wilt worden. De andere 167 uren van de week heb je ook nog steeds een schapendrijver maar dan zonder schapen, en dan moet ie zich ook gewoon normaal gedragen.
Omdat vaak iets wat in hun aard zit niet tot zijn recht kan komen zorgt dat voor ander gedrag in een andere vorm. Je ziet dat het geen op zichzelf staande problemen zijn maar alles met herderen te maken heeft .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Paisley
Zeer actief

De eerste Schotse collie met talent bij de schapen moet ik trouwens nog tegenkomen, maar dat terzijde. Het is leuk om aan behoeften van je hond te voldoen, maar het is onderdeel van een instelling die problemen kan helpen voorkomen en oplossen. Maar op zichzelf is een uurtje bij de schapen rondlopen echt geen wondermiddel en als je hond op ongewenste momenten blaft, zou ik eerst eens beginnen met je hond vertellen dat je niet wilt dat ie blaft. Iets wat nu dus blijkt te werken en gek genoeg nog niet eerder is uitgeprobeerd.

Het lijkt in hondenland wel een trend te worden om alles via de langst mogelijke omweg aan te pakken. Met voer, balletjes, zondagmiddag hobby's, noem maar op. Alles om te voorkomen dat je 'nee' moet verkopen aan een hond. t wordt er allemaal zo cryptisch van :19:

Als een kind een puinhoop maakt aan tafel, ga je je toch ook niet zitten afvragen of ie misschien op voetbal moet?
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Paisley schreef:De eerste Schotse collie met talent bij de schapen moet ik trouwens nog tegenkomen, maar dat terzijde. Het is leuk om aan behoeften van je hond te voldoen, maar het is onderdeel van een instelling die problemen kan helpen voorkomen en oplossen. Maar op zichzelf is een uurtje bij de schapen rondlopen echt geen wondermiddel en als je hond op ongewenste momenten blaft, zou ik eerst eens beginnen met je hond vertellen dat je niet wilt dat ie blaft. Iets wat nu dus blijkt te werken en gek genoeg nog niet eerder is uitgeprobeerd.

Het lijkt in hondenland wel een trend te worden om alles via de langst mogelijke omweg aan te pakken. Met voer, balletjes, zondagmiddag hobby's, noem maar op. Alles om te voorkomen dat je 'nee' moet verkopen aan een hond. t wordt er allemaal zo cryptisch van :19:

Als een kind een puinhoop maakt aan tafel, ga je je toch ook niet zitten afvragen of ie misschien op voetbal moet?
ik ken er wel een paar hoor :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
Persistence
Zeer actief

Ben nog geen mensen voor een praatje tegengekomen, maar ik heb vanavond 5 minuten op een bankje in het park gezeten met een stille hond! Dit heb ik 7 maanden lang niet voor mogelijk gehouden. Toen ik ging zitten wilde hij weer blaffen, maar voordat de blaf eruit was had ik hem gecorrigeerd. Niet zozeer meer voor het schrikeffect, want hij snapte meteen wat de bedoeling was. Hij ging braaf liggen.
Ik merk dat hij nog niet ontspannen is, hij blijft me maar aankijken. Maar ik ben al heel blij met deze vooruitgang, ik denk dat dit nu een kwestie van oefenen is. Hij is dit ook nog niet gewend natuurlijk.
_Leonie schreef:
Juist. Rust is rust. Rust is niet wachten tot je wat lekkers krijgt, dan wordt een hond nooit rustig.
Al moet ik zeggen dat ik daar ook pas na een jaar achter kwam, en ik geluk heb met een hond die uit zichzelf redelijk relaxt is. :tongue:
Klopt, ik merk meteen het verschil dat er nu geen voer aan te pas komt, anders blijft hij daarop gefocust. Goede tip was dat! :E:
bouvierpoedel schreef:
Paisley schreef:
Omdat vaak iets wat in hun aard zit niet tot zijn recht kan komen zorgt dat voor ander gedrag in een andere vorm. Je ziet dat het geen op zichzelf staande problemen zijn maar alles met herderen te maken heeft .
Als dat in de buurt was, had schapen drijven me best leuk geleken, maar om daar nu uren voor te rijden. Ik denk dat hij prima uit de voeten kan met flyball en agility, daar heeft hij plezier in. We hebben net een gehoorzaamheidscursus afgerond en daar trainen we ook nog regelmatig losse onderdelen en variaties daarop van.
Trouwens, het gaat echt stukken beter met andere honden. Ik vermoed dat hij niet lekker in z'n vel zat door de giardia en daarom een kort lontje had. Ik ben zelf ook wat handiger geworden in opdringerige honden weg te houden, en tegen Vic zeg ik: niet op letten, loopt maar door en dat gaat goed. Zondag nog een wandeling met herders gedaan en geen onvertogen woord gevallen. Dat waren dan ook allemaal wel leuke, relaxte honden.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Mooi :ok: !
Paisley
Zeer actief

Ja werkt het zo positief? Want als je niets in de melk te brokkelen hebt, is het heel frustrerend om te zien hoe je hond een stel schapen over een omheining heen drukt. En natuurlijk geeft het voldoening als je dat samen weet op te lossen, maar het heeft niets te maken met wat je hond wel en niet doet als je een praatje staat te maken op straat. Dan zul je hem toch moeten vertellen dat je niet wilt dat hij blaft. Dat gaan de schapen in ieder geval niet influisteren.

We zien bij workshops wel eens mensen die denken dat ze hun hond kunnen 'loslaten' op de schapen, in de hoop op een voldaan hondje thuis. Wat ze niet beseffen is dat je daarmee een stuk of 15 schapen over de zeik hebt gekregen. Daarbij moet je vooral schapen drijven omdat je met vee wilt werken, en niet omdat je hoopt dat je daarna je hond aankan.
Beheersing is een voorwaarde om met schapen te mogen werken en de schapen zijn geen middel om die beheersing te krijgen. Daar zijn ze te kwetsbaar voor.
Helaas zie je dit wel bij verenigingen. Die moeten wel, anders zijn er geen klanten meer. Er zijn namelijk maar barweinig mensen die geïnteresseerd zijn in het werken met de schapen zelf. Ze denken alleen aan wat hun hond ervan vindt
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Paisley schreef:Ja werkt het zo positief? Want als je niets in de melk te brokkelen hebt, is het heel frustrerend om te zien hoe je hond een stel schapen over een omheining heen drukt. En natuurlijk geeft het voldoening als je dat samen weet op te lossen, maar het heeft niets te maken met wat je hond wel en niet doet als je een praatje staat te maken op straat. Dan zul je hem toch moeten vertellen dat je niet wilt dat hij blaft. Dat gaan de schapen in ieder geval niet influisteren.

We zien bij workshops wel eens mensen die denken dat ze hun hond kunnen 'loslaten' op de schapen, in de hoop op een voldaan hondje thuis. Wat ze niet beseffen is dat je daarmee een stuk of 15 schapen over de zeik hebt gekregen. Daarbij moet je vooral schapen drijven omdat je met vee wilt werken, en niet omdat je hoopt dat je daarna je hond aankan.
Beheersing is een voorwaarde om met schapen te mogen werken en de schapen zijn geen middel om die beheersing te krijgen. Daar zijn ze te kwetsbaar voor.
Helaas zie je dit wel bij verenigingen. Die moeten wel, anders zijn er geen klanten meer. Er zijn namelijk maar barweinig mensen die geïnteresseerd zijn in het werken met de schapen zelf. Ze denken alleen aan wat hun hond ervan vindt
Dan lijkt me er iets mis met die workshop.
Eerst theorie geven en uitleggen wat kan en wat niet.

Dus niet zomaar loslaten en die schapen over de zeik helpen.
Als dat minder deelnemers zou opleveren (en dat geloof ik eigenlijk niet zo, als je maar goed uitlegt) dan is dat maar zo.
Je schapen over de zeik helpen om centen te kunnen vangen lijkt me al wat twijfelachtig eigenlijk :(:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Paisley schreef:De eerste Schotse collie met talent bij de schapen moet ik trouwens nog tegenkomen, maar dat terzijde. Het is leuk om aan behoeften van je hond te voldoen, maar het is onderdeel van een instelling die problemen kan helpen voorkomen en oplossen. Maar op zichzelf is een uurtje bij de schapen rondlopen echt geen wondermiddel en als je hond op ongewenste momenten blaft, zou ik eerst eens beginnen met je hond vertellen dat je niet wilt dat ie blaft. Iets wat nu dus blijkt te werken en gek genoeg nog niet eerder is uitgeprobeerd.

Hahaha geweldige opmerking :LOL: :LOL: maar je hebt volkomen gelijk :ok:

Ik merk ook wel het verschil bij mezelf: bij mijn eerste echt eigen hond (1989) was er heel dat gedoe nog niet en ook geen internet, dus je
deed gewoon zo ongeveer wat je ouders ook deden bij de hond thuis: niks koekjes en toestanden, gewoon duidelijk 'ja' of 'nee' en anders
kon je een draai om je oren krijgen :F:
Nu wil ik dat niet ophemelen hoor, maar ik merk weleens (en ook zeker bij mezelf) dat je door al die methodes en heel veel informatie, je ook
'overvoed' raakt en zelf de kluts kwijt raakt of onzeker wordt.
Soms is het gewoon simpel 'bek houwe!' en geen gezeik!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Paisley
Zeer actief

ranetje schreef: Dan lijkt me er iets mis met die workshop.

Als dat minder deelnemers zou opleveren (en dat geloof ik eigenlijk niet zo, als je maar goed uitlegt) dan is dat maar zo.
Je schapen over de zeik helpen om centen te kunnen vangen lijkt me al wat twijfelachtig eigenlijk :(:
Met die workshops is niet zoveel mis, maar er zijn mensen die nog helemaal geen rem op hun hond hebben en vinden het dan raar dat hun hond niet van de lijn af mag. Ik zeg ook dat ze denken dat dat kan, maar die verwachtingen zijn ze al voor de koffie kwijt want die schapen moeten nog langer mee inderdaad. Ze mogen best een keer een fout maken of te hoog in de drift komen maar t moet wel leuk blijven.
De schapen worden ook wel eens in een roundpen gezet en de hond loopt dan buiten de omheining om stop-commando's te oefenen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Paisley schreef:
ranetje schreef: Dan lijkt me er iets mis met die workshop.

Met die workshops is niet zoveel mis, maar er zijn mensen die nog helemaal geen rem op hun hond hebben en vinden het dan raar dat hun hond niet van de lijn af mag. Ik zeg ook dat ze denken dat dat kan, maar die verwachtingen zijn ze al voor de koffie kwijt want die schapen moeten nog langer mee inderdaad. Ze mogen best een keer een fout maken of te hoog in de drift komen maar t moet wel leuk blijven.
De schapen worden ook wel eens in een roundpen gezet en de hond loopt dan buiten de omheining om stop-commando's te oefenen.
Duidelijk :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”