nomo schreef:ranetje schreef:nomo schreef:Ayla is gek op haar kleine bijtrolletje dus die zijn we maar gaan gebruiken voor het apporteren. Ze vindt het zo leuk om te doen

We doen nog niet zoveel en niet zo lang, maar voor haar nog maar 5 maanden oud, met een baasje die niks van apporteren weet doet ze het best leuk vind ik
Ayla apportje halen
Dat gaat al hartstikke leuk
Mag ik er wel iets van zeggen?
Juist omdat je zelf zegt dat je niet veel ervaring hebt.
Probeer of ze in je hand kan afgeven.
Elke keer dat je nu beloont voor het neerleggen bij je voeten maakt het moeilijker om op een gegeven moment het apport in je hand aangeboden te krijgen.
Als je het puur voor de lol blijft doen is het geen probleem hoor, maar als je meer wilt zou ik het moment van belonen iets gaan aanpassen.
Als je wilt kan ik je daar wel een kleine beschrijving voor geven.
Oh heel graag! Ik ben nu al blij dat ze hem überhaupt brengt, eerst was ze zo blij dat ze hem had dat ze me straal voorbij liep met ding in haar bek (
~is van mij~ 
)
Nu brengt ze hem keurig, maar spuugt hem net voor ze bij me is uit. Dus alle tips zijn welkom!
Er zijn een heleboel manieren om het voor elkaar te krijgen.
Ik geef even de twee meest speelse manieren:
Als eerste:
Ik heb bij Ita in het begin altijd gehurkt gezeten met mijn handen open op mijn knieën.
Dan liep ze eigenlijk gewoon met haar dummy op de goede hoogte zo mijn handen in en kon ik hem gemakkelijk pakken.
Dichter bij me, dus achter mijn handen had ik dan al een doosje met lekkers klaar (dat wist ze

).
Langzaam maar zeker raakte ze zo gewend aan het met de dummy mijn handen in te lopen, dat ik het ook staand kon gaan doen.
Een andere mogelijkheid als je een klein beetje van clickertraining weet (je hoeft geen crack te zijn, dat ben ik in ieder geval niet

)
Je kunt de clicker gebruiken of een clickerwoord naar eigen keuze.
In dat geval ga je haar eerst leren de palm van je hand aan te taken ("touch")
Als ze dat goed snapt, en dat gaat niet een dag, maar je kunt dagelijks een paar keer zo'n oefeningetje doen en voor elke aanraking belonen.
Als je dat een tijd volhoudt en ze komt weer met de dummy o.i.d. bij je dan houd je je hand net zo als je zou doen met de touch oefening, met de handpalm naar voren.
Je grijpt niet naar de dummy, je laat haar komen.
Door te blijven volhouden komt het moment dat ze met dummy in de bek je hand gaat aanraken...………..
En dan kan je dus die dummy vastpakken. Ongemerkt geeft ze op die manier in je hand af.
Uiteraard pas daarna belonen.
Ik zou dit soort oefeningetjes met in de hand afgeven eerst doen in een veilige, prikkelarme omgeving, dus thuis in de leuken of in de gang.
Dan heb je de beste kans dat ze het snel door krijgt (er is ook weinig mogelijkheid om iets anders te gaan doen).
Daarna ga je het ook buiten oefenen.
Zo heb ik het bij Claire gedaan en dat werkte ook beslist goed.
In beide gevallen nooit naar de dummy graaien.
Houd je hand stil.
Laat haar er zelf mee komen.