Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sonja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle en een Roemeens straatratje
Aantal honden: 2

slipketting

Ongelezen bericht door sonja »

wie kan mij duidelijk uitleggen hoe strak of los een slipketting moet zitten.
moet hij als hij open valt los richting schouderbladen hangen, of moet hij aansluiten aan de hals :roll:
iedereen zegt iets anders en nu weet ik het niet meer!!!!!!!!!!!! :cry:
help
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door britty »

laat de hond links naast je zitten en doe dan de ketting om zoals de rechter slipketting
Afbeelding
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog

Ongelezen bericht door britty »

als de hond niet trekt hangt de ketting dus losjes om zijn hals ;)
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
sonja
Zeer actief

hij zit wel goed wat betreft openvallen, maar er werd mij verteld dat als je een kleine slipketting neemt die dus als hij openvalt, niet richting hals zakt maar achter de oren blijft.
dat je dan een betere correctie krijgt, dus sneller je doel bereikt en de hond niet hard maakt in de nek pfff wat een verhaal :p:
klopt dit, of moet hij gewoon lekker "sloperig"aan de onderkant van zijn nek hangen.
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

zorg dat ie niet te ver open kan gaan, hij zou zijn poot erin kunnen zetten.

en nog wat, laat hem niet met slipketting alleen om rondlopen. een kenneis van mij heeft een tjechische wolfshond, die zat altijd met slipketting in de kennel omdat ie haast niet benaderbaar was, was makkelijker met aanlijnen. komt ie een keer in de kennel heeft die hond een hele dikke blauwe tong, kon haast niet meer ademhalen, bloeden. wat was er nou gebeurt hij had de uiterste ring op de een of andere manier om zijn tong heen. maar wel een slipketting van roestvrijstaal, omdat de andere nogal eens kunnen breken en deze niet. dus een tangetje hielp ook niet echt, en dat bij een hond die 75% wolf is, dus van zichzelf al over angst voor heeft e.d. daarbij in zijn bek gaan friemelen met een tang en een ijzerzaag?

gelukkig hebben ze hem eraf gekregen en heeft ie er niks aan overgehouden, maar wees gewaarschuwd.
sonja
Zeer actief

dat meen je niet!!!
das inderdad wel heel erg zeg.
maar bram heeft die ketting alleen om met uitlaten en als hij los loopt blijft hij in het zicht, dus als het mis zou gaan zit ik er gelijk bovenop ;)
maar wel een eng idee zeg
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mij is geleerd dat als je hem over de kop doet moeten op het strakste punt nog 2 vingers naast elkaar tussen kunnen.

als je de ketting om je arm doet en je een P voorstelt moet de lange stok van de P aan de kant van je lichaam zitten. zo doe je hem ook bij de hond om
Afbeelding
sonja
Zeer actief

en maakt het nog wat uit of het een dikke of dunne schakel is?
sonja
Zeer actief

even wat duidelijker,
heb twee kettingen
1 heeft dikke schakels en hangt heel los om zijn nek(kan mijn hele hand er nog bij steken als hij open hangt.
hij valt tot op de borst open (einde hals)
de ander heeft hele fijne schakels en omdoen gaat soepel,maar afdoen gaat wat stroefjes :p:
deze valt open tot half op de nek en dan kan ik er nog 1 vinger tussen doen.
welke is goed :roll:
gaat om een labrador met een lekkere speknek hihi
M@scha
Zeer actief

ik zou de kleine nemen. hoe het met schakels zit weet ik niet.

als hij te groot is en je wil corrigeren moet je eerst die slip strak zien te krijgen voor de hond de correctie voelt.
Afbeelding
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

massam schreef:mij is geleerd dat als je hem over de kop doet moeten op het strakste punt nog 2 vingers naast elkaar tussen kunnen.
Dat lijkt mij niet voor alle rassen van toepassing.

Gaucho, foxje, had een smaller kopje dan zijn hals dik was. Met twee vingers ruimte over de kop zou voor hem een strakke slipketting om zijn nekje betekenen.

Ik zou het er op houden dat de hond de slip om moet kunnen hebben zonder makkelijk een poot of iets anders erin kan blijven haken.

Tja, maar liever helemaal geen slip natuurlijk!
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

bij qyan moest zijn slipketting als je de ketting aantrok zegmaar 5 cm over hebben.
dus aantrekken, en dan 5 cm ketting overhebben.
uh, begrijp je wat ik bedoel :mrgreen:
oppassen met een slipketting achter de oren alsjeblieft!!!! met te hard corrigeren en verkeerd corrigeren kan je je hond lelijk verwonden en zelfs blijvend verwonden.
M@scha
Zeer actief

Sietske schreef:
massam schreef:mij is geleerd dat als je hem over de kop doet moeten op het strakste punt nog 2 vingers naast elkaar tussen kunnen.
Dat lijkt mij niet voor alle rassen van toepassing.

Gaucho, foxje, had een smaller kopje dan zijn hals dik was. Met twee vingers ruimte over de kop zou voor hem een strakke slipketting om zijn nekje betekenen.

Ik zou het er op houden dat de hond de slip om moet kunnen hebben zonder makkelijk een poot of iets anders erin kan blijven haken.

Tja, maar liever helemaal geen slip natuurlijk!
op het strakste punt zeg ik he.

:mrgreen:

dus als je hond een klein koppie met een dikke nek heeft dan meet je dus op de nek
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tom heeft een half check omdat dat zo makkelijk af gaat als hij los mag. Laatst had ik alleen de riem eraf geklikt en ging hij dus met die half check rondsnuffelen. Zie ik hem toch plotseling maf rondhuppelen....was zijn pootje erbij in gekomen. Oeps!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

sonja schreef:en maakt het nog wat uit of het een dikke of dunne schakel is?
een dikke schakel mag maar 2 schakels slippen...
ik gebruik ook alleen maar de grove schakel omdat de kleine de haren uit de nek kunnen trekken als ze er tussen komen...
Hij moet gewoon vrij strak zitten en niet meteen afvallen als hij z'n kop naar beneden doet...
Als ze hier los in het bos lopen hebben ze altijd een leren band om en geen slipketting omdat hij achter takken etc. kan blijven hangen en dan kan de hond zichzelf wurgen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Als je een slipketting koopt en je wilt hem passen neem dan de hond mee. Hoe weet je of een slipketting goed zit dat kun je als volgt zien. Pak een slipketting en doe hem om met je beide handen plat langs de oren als hij niet te strak of te los om je handen zit dan heb je de goede. Deze zal nooit afvallen en je kunt goed korrigeren teven kun je hem nog goed van de hond afkrijgen. Succes.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”