Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Brutaal?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Re: Brutaal?

Ongelezen bericht door sjm »

Ik zou er totaal niet blij mee zijn. Je houdt je honden maar bij je.
Ik zit ermee als jouw honden op mijn honden afrennen die hier niet mee om kunnen gaan. Zahra doet driedubbele salto's van angst als er een hond zo op haar af komt. En over de kleintjes nog maar niet te spreken, die veranderen in bloeddorstige monsters. Mijn honden zijn niet sociaal, dat weet ik, daarom hou ik ze ook bij me. Maar als jouw hond vervolgens gewoon op me af komt rennen, is dat best vervelend. Ook al bedoelen ze het goed.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vind het WEL broken; het is ongewenst gedrag. Als jouw honden (of wiens honden dan ook) dat gedrag bij herhaling vertonen dan zit er voor mij niets anders op dan ervoor te zorgen dat ze bij je blijven. Afleren dus. Lukt dat niet? Lijntje erom. Andere mensen en honden vinden dat niets, je merkt het zelf aan de reakties. Je geeft zelfs aan dat je het zelf ook niet leuk zou vinden. Dus, verhelp het of gooi er een lijn om.
Suzanne
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Mijn honden houden er ook niet van. Hoewel het misschien beter ontvangen wordt als het in daadwerkelijke onschuld gebeurt en met goede bedoelingen. En het voordeel is dat zo'n Whippet ook niet erg groot en lomp is, maar de kans is alsnog aanwezig dat ze door mijn honden met zo'n zelfde snelheid de roedel weer uitgejaagd wordt :mrgreen: Ik weet het niet, ik vind dat ook een beetje verantwoordelijkheid van de eigenaar. Als jij het daarna prima vindt dat ze er af en toe voor wordt gecorrigeerd, en zij ook gezond reageert op die correcties (dus niet meteen in de andere hond hangt of de situatie laat escaleren door enorm te krijsen) vind ik het nog iets dat tussen de honden is..Het wordt pas irritant als mensen vervolgens beledigd gaan doen omdat het gedrag van hun honden niet wordt geaccepteerd. Of als hun hond zich niet laat corrigeren. Coda heeft eens een behoorlijk abces gehad nadat ze was gebeten door een Labrador. Die vertoonde datzelfde gedrag, maar na een duidelijke correctie van Coda greep ze zich vast in haar rug :80: Dan wordt het wel problematisch en vind ik dat je je hond echt aan moet lijnen. In jouw geval zou ik je nog het voordeel van de twijfel geven zeg maar :mrgreen:
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Triss houdt er niet van, vindt het onbehoorlijk gedrag. En is daar ook onzeker bij. Bij honden die dat doen en ook echt helemaal door denderen tot in haar face, worden direct van repliek voorzien. Een lipje en een snauw. Accepteerde de naderende hond dat, en dat zijn meestal niet de labradors, dan volgt er een normale kennismaken, en volgt er meestal een spelbuiging en een uitnodiging tot rennen. Honden die dat doen en op een paar meter afstand stoppen en vandaar normaal naderen zijn geen problemen.
Zelf doet ze het ook niet, rent wel op honden af maar stopt een een behoorlijk aantal meter om de situatie in te schatten. Lijkt de hond leuk, dan loopt ze normaal door en maakt kennis, en nodigt uit tot spel. Denkt ze dat de hond niet leuk is, draait ze zich om en komt ze heel snel terug naar mij.
Afbeelding
Groetjes Marja
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Ik denk dat je mazzel hebt dat je kleine hondjes hebt en zelf een plaat voor je harses en/of schijt aan de rest van de wereld.
ceciel
Zeer actief

Ik reageer puur op je op, nadat je vanaf pagina drie gaat reageren en nuanceren schets je bij mij een ander beeld.
Aanvankelijk lees ik kort door de bocht dat je vind dat je hondjes niets fout doen, iemand zich het leplazerus schrikt, dat je het andersom zelf minder prettig zou vinden en dat je er niets mee van plan bent omdat if it ain't broke.. Kwam op mij nogal laconiek over.
ceciel
Zeer actief

Ik zie het nut van een hond de ruimte en het vertrouwen te geven om zich te kunnen ontwikkelen. Toch denk ik dat er bij veel mensen een verschil ontstaat bij het, hoe jij het noemt, begrenzen en bedenken van onhandige onnodige regels, afhankelijk naar de grote van hun hond.
Zo hou ik al vanaf 8 weken rekening met hoe groot Styx zou gaan worden en dat de rest van de wereld daar wellicht minder van gecharmeerd zou kunnen zijn. Hoewel Styx en Mira wss dezelfde goedbedoelde intenties hebben heb ik geen enkele behoefte iemand de stuipen op het lijf te jagen met mijn blije ei.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Jack doet het ook. Shira gaat ook wel buurten maar pas nadat Jack al contact heeft gemaakt met de andere hond. En het leuke vind ik dat hij er altijd mee weg komt. Hij weet ook precies op welke manier hij de andere hond kan benaderen. Bij sommige honden als een blij ei er op af. Soms wat voorzichtig en aftastend. Bij honden die hem niet moeten loopt hij snel weer weg of hij gaat gelijk op z'n rug liggen met een benauwd hoofd :mrgreen: Alleen daar ben ik niet zo blij mee want Shira vindt sinds kort dat ze hem dan moet redden.

En de meeste hondenbazen vinden hem leuk. Als Shira op ze af zou denderen dan krijg ik boze gezichten, bij Jack nooit terwijl hij even groot is. De meeste mensen moeten lachen om zijn vrolijke en blije stuiterbal gedrag.

Ik doe er ook niks aan want ik heb 15 jaar met een hond gelopen waar ik ontzettend op moest letten en goed onder controle moest houden. Ik geniet van Jack die echt met alle honden en mensen kan en Shira die goed luistert wanneer het moet en verder ook lekker kan wandelen zonder rampscenario's.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Cleva schreef:Afleren gaat niet, ik zou niet weten waar je moet beginnen een hond te leren andere honden in een boogje te benaderen.
Frank en Nanuq maken echt nooit kennis in een boogje en eerlijk gezegd zie ik de meeste honden die ik tegenkom dat ook helemaal niet doen.
Ze lopen recht naar elkaar toe, snuffelen kort en gaan daarna vlot door voor het achtereind. Geen hond die het ooit verkeerd heeft opgevat in ieder geval.

Ik moet toegeven dat ze ook zo achterlijk naar bepaalde bekende honden toe rennen. Maar dat is dan op een afstand waarbij de andere hond al lang weet dat het mijn duo is en dan ook enkel bij de honden waarvan ik weet dat ze er niet onzeker van worden, anders lijn ik aan of hou ik ze nog wat langer onder appèl.
Bij vreemde honden doen ze het niet.
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Alfilillo schreef:Ik heb er geen probleem mee als het gebeurt. Lily gaat Direct op haar zij liggen en Alfil knijpt er snel tussenuit om het geheel van een afstandje te bekijken.
Ik heb het alleen een paar keer gehad met galgo's waar mijn honden echt van schrokken. Die hebben zulke megalange poten en zijn in twee sprongen bij je, is nogal intimiderend. Dan heb ik liever dat de eigenaar ze bij zich houdt, wat overigens nooit gebeurt. Galgo's hebben daarbij de vervelende gewoonte om kleine honden na te jagen.
Maar goed, een aanstormende Hein en Mira, daar zou ik geen problemen mee hebben.

Lily racet zelf wel eens op andere honden af, om dan 10 meter van tevoren te stoppen en met haar allerliefste onderdanige houding te naderen.
Gelukkig zijn niet alle galgo's en hun baasjes hetzelfde :engel:

Loba rent naar andere honden toe, met Kiki in haar kielzog. Maar.... Ze gaat met een ruime boog richting andere hond en ziet heel snel of die hond het leuk vindt of niet, op meters afstand. Afhankelijk van wat ze ziet, gaan de honden samen rennen of komt Loba weer netjes terug rennen. Vaak gaat ze gewoon enorm uitsloven bij het terug rennen... Maar ze luistert de laatste tijd ook beter als ik zeg dat ze maar hier moet blijven. Geen verschil tussen grote of kleine honden overigens.

Kenia daarentegen zou wel strak naar die andere hond rennen en gaat patsen en gestoord doen. Die mag dus niet los als er andere honden zijn. Als er losse honden op bezoek komen, doet ze dat ook, dus wij zijn niet blij met honden met een blok voor hun kop, die geen hondentaal snappen, van die "hij doet niets hoor" honden inclusief baasjes.
Afbeelding
Galga's
Zeer actief

Nanna schreef:Van een laagvliegende Whippet zou ik trouwens niet wakker liggen. Als het nou een kluit Greyhounds was wèl.
Een aanstormende kluit windhonden word ik ook niet blij van hoor. Een roedel windhonden is verschrikkelijk irritant en ze zwepen elkaar op. Ze kiezen een slachtoffer (ook uit de roedel) en daar gaat de hele roedel achteraan. Echt niet leuk als de roedel groot is. Binnen mijn roedeltje varieert het "slachtoffer", het is bij ons gelukkig een spel.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Galga's schreef:
Alfilillo schreef:Ik heb er geen probleem mee als het gebeurt. Lily gaat Direct op haar zij liggen en Alfil knijpt er snel tussenuit om het geheel van een afstandje te bekijken.
Ik heb het alleen een paar keer gehad met galgo's waar mijn honden echt van schrokken. Die hebben zulke megalange poten en zijn in twee sprongen bij je, is nogal intimiderend. Dan heb ik liever dat de eigenaar ze bij zich houdt, wat overigens nooit gebeurt. Galgo's hebben daarbij de vervelende gewoonte om kleine honden na te jagen.
Maar goed, een aanstormende Hein en Mira, daar zou ik geen problemen mee hebben.

Lily racet zelf wel eens op andere honden af, om dan 10 meter van tevoren te stoppen en met haar allerliefste onderdanige houding te naderen.
Gelukkig zijn niet alle galgo's en hun baasjes hetzelfde :engel:

Loba rent naar andere honden toe, met Kiki in haar kielzog. Maar.... Ze gaat met een ruime boog richting andere hond en ziet heel snel of die hond het leuk vindt of niet, op meters afstand. Afhankelijk van wat ze ziet, gaan de honden samen rennen of komt Loba weer netjes terug rennen. Vaak gaat ze gewoon enorm uitsloven bij het terug rennen... Maar ze luistert de laatste tijd ook beter als ik zeg dat ze maar hier moet blijven. Geen verschil tussen grote of kleine honden overigens.

Kenia daarentegen zou wel strak naar die andere hond rennen en gaat patsen en gestoord doen. Die mag dus niet los als er andere honden zijn. Als er losse honden op bezoek komen, doet ze dat ook, dus wij zijn niet blij met honden met een blok voor hun kop, die geen hondentaal snappen, van die "hij doet niets hoor" honden inclusief baasjes.
Ja, je hebt ook gelijk, ik had niet moet generaliseren. Sommige, of liever gezegd veel :engel: , galgo's hebben de neiging om achter kleine hondjes aan te jagen. Het ligt er inderdaad maar net aan of de eigenaar dit toestaat of niet. En ik geloof direct dat jij hierin je verantwoordelijkheid neemt.

In je volgende post schrijf je het al, zeker in een groep jutten ze elkaar op en zoeken ze een slachtoffer. Het is spel in de zin dat ze niet bijten en het blijft bij opjagen. Maar voor de hond die achterna gezeten wordt is het geen spel, althans vaak niet (ik kan me voorstellen binnen jouw roedel wel).

Toen ik Alfil net had ging ik vaak naar een groot omheind uitlaatveld, waar ook regelmatig een groep galgoliefhebbers kwam. Elke keer was het hetzelfde liedje en werd Alfil achterna gezeten en ondergeschoffeld waarbij hij drie salto's maakte. Volgens de eigenaars was het gewoon spelen en deden ze niks. Ik vind dat ik het toen teveel heb laten gaan, wilde niet de overbezorgde baas uithangen. Tegenwoordig laat ik het niet meer zover komen. Spelen is leuk, maar niet elk hondengedrag is spel.

Lily werd ook eens het hele strand over gejaagd door een galgo. Vervolgens werd ze de zee ingedreven en elke keer dat ze eruit probeerde te komen, kreeg ze zo'n lange poot op haar rug. Toen ik ingreep en de galgo wegstuurde, zei baasje: de jouwe is al moe, de mijne is echt nóóit moe. Ja, daar word ik dan weer moe van.

Verder vind ik het prachtig om te zien hoor, een groep galgo's die keihard over het strand racet. Zeker met verantwoordelijke baasjes erbij :wink:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Galga's
Zeer actief

Veel galgo eigenaren houden er totaal geen rekening mee dat hun liefjes de eerste jaren van hun leven gebruikt zijn voor de jacht. Galgo's zijn gewoon erg fel op dat punt en zeker in een roedel. Als ras zijn ze er nu eenmaal op geselecteerd. Haal je zo'n hond uit Spanje, gaat dat echt niet zomaar weg.

In het begin ging Kenia altijd achter Loba aan. Voor Kenia spel, voor Loba op dat moment echt niet. Inmiddels weet Loba beter van zich af te bijten en is Kenia een stuk rustiger geworden, dus nu is Kenia ook wel eens "slachtoffer". Kenia probeerde het ook bij Lily, maar die had zoiets van "Rot jij eens even gauw op" en Lily ging achter Kenia aan :LOL:

Bij elk ras en elke kruising zijn er baasjes die hun verantwoordelijkheid wel nemen, die weten wat ze aan de lijn hebben, en baasjes die hun verantwoordelijkheid niet nemen ("ze spelen alleen maar").

Jammer dat je slechte ervaringen hebt met een aantal galgo's, maar ik ben blij dat je ook nog kunt genieten van rennende galgo's. Doe ik ook namelijk :E: :cheer:
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Hier kunnen ze het ook, en ook geen enkel kwaad in de zin. Maar ik merk wel de laatste jaren dat de honden die ik tegen kom er steeds meer, minder goed zijn in de omgang en het lezen van andere honden en dus echt angstig reageren. Ik kan ze eigenlijk heel goed terug roepen maar soms komen ze uit een zijpad aanlopen en zie ik ze te laat. Heb het idee dat steeds meer honden niet meer geleerd word om met andere honden om te gaan.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Galga's schreef:Veel galgo eigenaren houden er totaal geen rekening mee dat hun liefjes de eerste jaren van hun leven gebruikt zijn voor de jacht. Galgo's zijn gewoon erg fel op dat punt en zeker in een roedel. Als ras zijn ze er nu eenmaal op geselecteerd. Haal je zo'n hond uit Spanje, gaat dat echt niet zomaar weg.

In het begin ging Kenia altijd achter Loba aan. Voor Kenia spel, voor Loba op dat moment echt niet. Inmiddels weet Loba beter van zich af te bijten en is Kenia een stuk rustiger geworden, dus nu is Kenia ook wel eens "slachtoffer". Kenia probeerde het ook bij Lily, maar die had zoiets van "Rot jij eens even gauw op" en Lily ging achter Kenia aan Afbeelding

Bij elk ras en elke kruising zijn er baasjes die hun verantwoordelijkheid wel nemen, die weten wat ze aan de lijn hebben, en baasjes die hun verantwoordelijkheid niet nemen ("ze spelen alleen maar").

Jammer dat je slechte ervaringen hebt met een aantal galgo's, maar ik ben blij dat je ook nog kunt genieten van rennende galgo's. Doe ik ook namelijk :E: :cheer:
En dat is ook niet alleen voorbehouden aan galgo's; met meerdere honden moet je daar sowieso rekening mee houden, omdat ze elkaar kunnen ophitsen. Ik heb er gelukkig twee die echt niet op te hitsen zijn (Mila en Taartje), maar Amy en Amoz hebben dat effect ook op elkaar. Dat is voor andere honden echt niet leuk, dus die twee laat ik niet samen los. Zij gaan ook opjagen dan, maar gelukkig is dat makkelijk te voorkomen door een van de twee aan de lijn te doen of ze niet samen mee te nemen.
Amy is ook een zichtjager die getriggerd kan worden door alles wat snel beweegt, ook een klein rennend hondje in de verte. Dus met loslopen draagt zij vaak voor de zekerheid een muilkorf, maar gelukkig is het ook met muilkorf om nooit voorgekomen dat ze een klein hondje heeft opgejaagd. Maar wat dat betreft better safe than sorry.
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Mijn honden zouden direct gaan liggen en daarna aan de bloeddrukverlagers moeten. Vervolgens een uur lang luidkeels vertellen hoe erg het allemaal was.
Overigens hoorde je heel goed aan hun geloei en gemopper dat ze het verschil tussen de grote boze wolf en een oefening voor Le Mans goed ingeschat hadden.
Ik sprong er wel in beide gevallen voor en maakte er geen drukte over. Zodra ik boos deed tegen eigenaars van slippende honden was het helemaal bal.
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Waarschijnlijk kwam dat slippen omdat ik ervoor sprong en dat ik een niet geheel voorzien obstakel was.
Langshollende of slippende honden was een ding voor ze.
Overigens deed mijn dalmaat op het strand hetzelfde als Mira en daar werd nooit moeilijk over gedaan.
Misschien omdat de meeste honden net zoals paarden daar nu eenmaal wat dol kunnen worden.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat jouw honden te weinig negatieve ervaringen hebben opgedaan. Mira is totaal onbevangen en heeft geen reserves. Niks aan doen en wie weet bijt een andere hond haar ook wel een keer. En wie weet helpt dat. Daarom beet Tom haar want die kende de klappen van de zweep en wilde haar laten dimmen. Hij heeft zelf klappen gehad en deelde ook wel eens klappen uit. Mira is snel en is domweg nooit op haar plaats gezet.
Ik persoonlijk vind Hein wel dominant. Die weet dat hij iets doet. Maar het boeit hem niet. Dat is tenminste hoe ik het zie. Want hij doet het nooit bij Bas. Daar heeft hij geen punt bij te maken. Dus ik zie het wel als een ding van hem. Niet iets waar je wat mee moet maar ook niet geheel onschuldig imo.
Hij is een Jack Russel en ik heb hem ook nog nooit onderdanig of bescheiden zien doen toch? Of zie ik dat verkeerd? En voorbeeld doet volgen. Mira loopt ernaast. Ik vond Mira al meer bescheiden toen in Elst. Ik denk dat ze naast Hein brutaler was geweest.

Guus is ook een beetje zo. Die heeft geen reserves. Hij wil net als jouw honden snuffelen en heel soms spelen. Maar hij gaat altijd wat ver. Dominante honden besnuffelen of bijvoorbeeld teveel in het gezicht staan van een hond die er niet van gediend is. Dus hij krijgt vaak klappen. Dat verpest zijn humeur echter niet en zijn onbevangenheid een beetje. Hij hapt helaas soms van zich af. Maar ik snap dat wel als je weer eens over de straat geschoffeld wordt om niks. Hij is van zichzelf puur en puur aardig en lief. :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef:Mijn honden lopen altijd recht op andere honden af. In de vijfde versnelling want zo doen ze alles.
Ze doen echt nooit iets verkeerd (bij de ontmoeting dan, Hein kan nog weleens bezitterig lopen doen over stokken en ballen maar dat is een ander verhaal en staat hier los van) en patsen ook niet. Ze hollen juist meteen weer door na de boel een seconde geïnspecteerd te hebben. Mira deed het als kleuter al dus het is echt geen dominantieding maar zo wordt het wel opgevat.

Veel honden vinden dat best intimiderend en het gebeurt andersom ook nooit. Als het wel gebeurde zou ik er ook best van schrikken, denk ik.
Van Mira is het echt gewoon plezier in het rennen en hallo zeggen met een sliding. Hein ongeveer ook zo. Die is iets minder onschuldig dan zijn debiele verloofde maar nog steeds een heel erg open, vrije hond die absoluut geen ruzie zoekt.
Toch schijnen veel hondenmensen te vinden dat recht op elkaar afvliegen niet oke is en de meeste honden vinden dat ook echt niet heel erg leuk. Ze ontdooien bij Mira wel meteen en dan wordt er gespeeld.

Vanavond kwam ik een barbequeend stel met drie chihuahua tegen en die mevrouw schrok zich lam. Ik snap het ook best want Mira is een grote hond vergeleken met haar krielkuikens. Ze was niet boos want ze zag zelf ook meteen dat Mira een blij ei is maar die aanloop is best indrukwekkend.
Wat zouden jullie doen? Zou je uberhaupt iets doen?

Ik ga overigens niets doen want if it aint broke..maar ik ben toch benieuwd naar hoe jullie dit zien.
Ik lijn onze herder aan als ik zo'n hond zie aankomen. Bij Jol laat ik het gaan, die reageert zelf wel op haar manier. Stokstijf stil staan, misschien een grauw geven, bij Aki ga ik niet het risico nemen dat hij er of niet van gediend is, of de verleiding niet kan weerstaan en er achteraan gaat.
Ik heb het niet zo op herders die achter hele snelle honden aangaan die ze niet kennen :mrgreen:

En Aki als pup had zelf ook de neiging op andere honden af te rennen, maar met het oog op "later als hij groter is" heb ik dat ook eigenlijk nooit toegestaan, en zijn we daar op gaan oefenen.

Iedereen moet het zelf weten, en de meeste mensen schatten hun hond zelf hopelijk wel goed genoeg in. In de familie nu een kruising boxer x herder x stafford reu, die stierde al op andere honden af, beet af en toe in mensen al behoorlijk en nu had het baasje het erover om meer te socialiseren met andere honden.
Prima, maar ik heb toch wel voorzichtig wat handleidingen gegeven, en 1 ervan was niet op alle honden af laten denderen zonder dat je er controle op hebt. Als er 1 ding is wat ik geleerd heb, is dat het niet handig is als je een ras hebt waar mensen al van onder de indruk zijn, en als je zo'n hond niet terug weet te fluiten, er op latere leeftijd toch wat problemen kunnen ontstaan.

Dus vind ik het ras afhankelijk in hoeverre je je hond "brutaal" laat zijn. Als Jol al ergens op af gaat denk ik "het zal wel" of als een hond druk op haar af komt heb ik er ook niet zoveel moeite mee.
Bij Aki sta ik er anders in, omdat het toch een ander type hond is, en omdat hij best snel heel druk wordt en wellicht even vergeet dat anderen een spel spelen. Niet om het ras neer te halen, maar het is gewoon een aandachtspuntje voor onszelf vind ik. Daar hoeven anderen met jolige honden geen last van te hebben :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”