Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pups en smaakontwikkeling.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Pups en smaakontwikkeling.

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Ik stop mijn pups de hele dag door van alles toe. En ze waren/zijn dol op dingen waar andere honden hun neus voor optrekken.
Alles werd of wordt aangepakt, ze proeven en bepalen dan zelf wat ze (extra) lekker vinden.
Charlie was gek op witlof en koffie, naap op broccoli stronken.
Sjaak heeft een heel rauw ei gehad. Daar rende hij mee door te kamer alsof het een running egg was. Tot het tegen de kast werd gesmeten en pats zei. Het viel wel in de smaak. Komkommer en tomaat ook.
Takje selderij was niet helemaal naar wens.
Na het eerste stukje kaas rent hij steeds mee de keuken in en staat op z'n achterpootjes met een verwachtingsvol kopje te smeken :schrik: :LOL:
Mijn oudere honden waren veel kieskeuriger toen ze hier kwamen.

Hoe zit dat bij jullie?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Pups en smaakontwikkeling.

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat er ook veel individuele smaak bij zit. Maar al mijn spanjaarden lusten citrusvruchten. Daar hielden mijn Nederlandse honden echt niet van. Bas lust ook graag wortel en fruit. Guus eet rozenbottels en peren in de tuin. Samen eten ze frambozen en bramen nadat ze gegeten hebben. Dan hebben ze denk ik zin in wat zoets als toetje. Ze lopen dan echt samen naar de bramen of de frambozen en eten er een aantal. Ze mogen dat de hele dag maar doen dat vooral na het eten in de avond.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn niet rashonden zijn letterlijk vuilnisbakken :LOL: Die vreten (vrijwel) alles. Dumas eet veel maar kan niet tegen alles en Fiji is een drama. Ze lust bijna niks. En ook haar heb ik vanaf dag 1 dag ze hier was vanalles aangeboden. Maarja, heel kieskeurig ;)
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:Ik denk dat er ook veel individuele smaak bij zit. Maar al mijn spanjaarden lusten citrusvruchten. Daar hielden mijn Nederlandse honden echt niet van.
Charlie werd wild van mandarijntjes. :mrgreen: Ze kende lekker fruit bij naam en je kon gewoon vragen of ze trek had in een banaan of mandarijn.
Ze heeft ooit m'n fruitmand op tafel leeggegeten. Ze had wel alles met een plekje voor me laten liggen :mann:
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Morris heb ik vanaf pup ook volgestopt met vanalles en nog wat. En als pup at hij het nog wel, maar al snel kwam hij erachter dat hij het ook kon laten liggen :mrgreen: Daar hoef ik echt niet meer aan te komen met een stuk fruit of zo. Hij is best zinnig.

Met Ayla doe ik precies hetzelfde en die vindt alles heerlijk. Gek op fruit, sla is ook om je poten bij af te likken en zelfs de rijstwafel van gisteren werd met smaak opgegeten. Eigenlijk heb ik nog niks kunnen ontdekken wat ze niet lust. Dat is dan bij haar ook meteen de uitdaging, iets vinden wat ze niet lust!
KiMZz
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door KiMZz »

Mijn hond lust letterlijk alles. Maar ja, dat is dan ook een labrador :D Het enige waar ze enigszins over twijfelde was knoflook. Maar toen we erbij zeiden dat het lekker was, was dat ook zo op :p
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

nomo schreef:Morris heb ik vanaf pup ook volgestopt met vanalles en nog wat. En als pup at hij het nog wel, maar al snel kwam hij erachter dat hij het ook kon laten liggen :mrgreen: Daar hoef ik echt niet meer aan te komen met een stuk fruit of zo. Hij is best zinnig.

Met Ayla doe ik precies hetzelfde en die vindt alles heerlijk. Gek op fruit, sla is ook om je poten bij af te likken en zelfs de rijstwafel van gisteren werd met smaak opgegeten. Eigenlijk heb ik nog niks kunnen ontdekken wat ze niet lust. Dat is dan bij haar ook meteen de uitdaging, iets vinden wat ze niet lust!
dit. ik heb Fred echt veel ananas gegeven en watermeloen. Maar nu kijkt hij er niet meer naar om. Alleen bramen, bosbessen en frambozen. Want die kun je zelf plukken en dat is leuk :cheer:
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Flynn vreet hier de rijpe aardbeien en tomaten van de struik af. Banaan lust hij ook heel graag. Ander fruit en groente hoef ik niet mee aan te komen. Hij pakt het wel aan, neemt het mee naar zn mat, snuffelt eens, en laat het dan liggen.
dagmar88
Zeer actief

Zinodo schreef: Wat ik even vergat te vermelden is dat ja, mijn honden lusten wel van alles... als het maar geen hondenvoer is :LOL: brokken? Bekijk het je maar. :lekkerpuh:
Oh, dat gaat hier ook wat worden. Is niet erg. Vers lust hij wel heel graag.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn honden zijn supermakkelijk met alles wat hondenvoer is, vlees of vis of restjes van mijn eigen maaltijd, maar als het gaat om bijvoorbeeld fruit of groenten, daar hebben ze niets of weinig mee. Taartje besnuffelt het en draait dan heel beledigd haar hoofd weg, Amoz en Amy pakken heel soms nog wel eens iets aan en Mila pakt het meestal alleen aan als een andere hond het ook aangenomen heeft (je zou maar eens iets missen) :LOL: Ze eten wel groenten als ik die door de kvv of brokken doe.
Toen ik in Spanje overwinterde, at Mila daar overigens wel olijven (verse, die van de bomen waren gevallen) en mandarijnen, maar eenmaal terug hier in Nederland hoefde ze die niet meer.

Volgens mij heb ik Mila als pup ook niet bijzonder veel van dit soort dingen laten proeven, dus het kan best zijn dat ze er daardoor niets mee heeft.
Amy is opgegroeid tussen de sinaasappels en mandarijnen en je zou denken dat ze als zwerfhond met honger vast wel van alles heeft gegeten, maar daar is weinig van te merken.
En Amoz en Taar hebben in het verleden vast weinig anders dan brokken, brood en rijst gehad, dus zeker niet met veel verschillende smaken kennisgemaakt.
georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher

Ongelezen bericht door georges »

Georges is niet zo van de groenten en het fruit. Een stukje wortel gaat er nog wel eens in, of wat boontjes of courgette als het met vlees gemixt is. Anders behoeft hij het allemaal niet. Tenzij er andere honden bij zijn die het wél eten, dan lust hij plots alles :roll:
dagmar88
Zeer actief

DeDiana schreef: Amy is opgegroeid tussen de sinaasappels en mandarijnen en je zou denken dat ze als zwerfhond met honger vast wel van alles heeft gegeten, maar daar is weinig van te merken.
De schil is vies. Hier moesten ze netjes gepeld :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief

dagmar88 schreef:
DeDiana schreef: Amy is opgegroeid tussen de sinaasappels en mandarijnen en je zou denken dat ze als zwerfhond met honger vast wel van alles heeft gegeten, maar daar is weinig van te merken.
De schil is vies. Hier moesten ze netjes gepeld :mrgreen:
Ja, klopt, maar de sinaasappels en mandarijnen vielen daar natuurlijk ook veel van de bomen en dan lagen er ook altijd wel met kapotte schil.
Misschien heeft ze er genoeg van gehad voor de rest van haar leven :engel:
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik lust graag oesters en een gortdroge champagne, daar wil ik best mee door het huis rennen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Finn kreeg van alle toegestopt, maar was best een proever. Hij ging eerst voorzichtig proberen of hij het wel vond smaken.
Gek op mosselen.
Bluf was hap slik weg, wat je haar gaf slikte ze weg :engel:
Jol is ook zo, die denkt ook niet echt na wat je haar geeft, tenzij het écht vies is in haar ogen.
Aki is weer een fijnproever, hem heb ik van pup af aan en krijgt ook wel van alles aangeboden. Net als Finn gaat hij echt proeven. Als het dan bevalt wordt het opgegeten. Ook hij lust graag mosselen :mrgreen:

Groenten en aardappelen trouwens niet zo. Als we restjes bij het hondenvoer doen lig ik al in een deuk. Jol staat haar bak ogenschijnlijk leeg te vretsen, en kijkt met een schuin oog naar Aki, en andersom.
Op een bepaald moment loopt Aki weg van zijn bak, en wacht op een afstandje.
Dan stopt Jol met eten uit haar bak, en loopt licht grommend naar zijn bak :hmmm: waar ze de restjes groenten op gaat eten, en Aki loopt naar haar bak waar nog wat vlees in ligt wat hij weer opeet :LOL:
En soms hebben ze pech als er wel wat in ligt wat naar het bekkie van beiden is. Pasta of zo... dan zijn de bakken leeg, of heeft Jol wel nog wat vlees laten liggen, maar heeft Aki zijn bak helemaal leeg gegeten en hapt hij het vlees van Jol ook nog even mee :cheer:
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Drief heeft echt een periode van bijna een jaar gehad dat hij vreselijk zeikerig met eten was. Hij kwam hier en vrat eigenlijk alles wel op een paar dingen na. En ineens had hij bedacht dat niks goed genoeg voor hem was. Uiteindelijk aan het eten gehouden met blikvoer door zijn brokken en koekjes en veel meer moest hij niet. Zelfs de koekjes liet hij geregeld liggen. Na zijn LPC operatie ben ik gelijk van het blikvoer afgestapt want 24 uur niet eten zorgde voor een enorme honger en hij at, en bleef ook zonder blikvoer eten als keek hij me soms wel vragend aan want ik was wat vergeten.
Inmiddels eet hij vrijwel alles, ook nieuwe dingen probeert hij gewoon, soms met smaak en soms eet hij het alleen maar omdat hij het nu eenmaal heeft gekregen maar dan hoeft hij het daarna niet meer.

Izzy is een kliko, op kale sla na eet ze alles.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Weet ook niet of het echt te maken heeft of een hond van pup af aan al veel dingen meegekregen heeft.
Jol kreeg bijvoorbeeld een bakje paté van Lidl en wat brokken. Dus haar baas had er een hard hoofd in dat zij rauw voer zou gaan eten.
Ik voerde de herders alleen vers KVV maar gaf ook kip, pens, eenden nek e.d.
Maar Jol ging dat ook gewoon rap eten, wat mijn vriend écht verbaasde.

Maar haar voorkeur gaat dan toch wel weer uit naar onze kliekjes, dat valt me wel op :mrgreen:

En Aki eet graag hondenvoer en met pens en nekken van de eenden weet hij ook goed raad.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik heb mijn honden niet als pup gehad, dus hoe hun smaakontwikkeling is verlopen, ik heb geen idee.
Luna lust veel, maar heeft wel duidelijk haar voorkeuren. Zij proeft nieuwe dingen ook echt, eerst even ruiken, dan een klein stukje, even soppen en dan pas bepaalt ze of het te nassen is. Ze is wel echt gek op fruit, vooral van die gore zure appels die hier in het bos te vinden zijn.
Vito vreet alles, die proeft 9 van de 10 keer niets eens wat hij door slikt volgens mij. Als hij alleen maar denkt dat het eetbaar is is het al weg voor ik met mijn ogen kan knipperen (rauwe ui, radijs, dat soort zaken)
Afbeelding
marrieeeb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door marrieeeb »

Jip is ook een fijnproever wat eten betreft. Ze kauwt echt goed op alles wat ze krijgt en herkend het dan ook als we de volgende keer met iets bezig zijn wat ze de keer daarvoor super lekker vond. En nu ze bijna met haar neus op het aanrecht komt moeten we oppassen dat ze het niet onder onze neus vandaan vist. :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief

marrieeeb schreef:Jip is ook een fijnproever wat eten betreft. Ze kauwt echt goed op alles wat ze krijgt en herkend het dan ook als we de volgende keer met iets bezig zijn wat ze de keer daarvoor super lekker vond. En nu ze bijna met haar neus op het aanrecht komt moeten we oppassen dat ze het niet onder onze neus vandaan vist. :mrgreen:
Huh? :80: Jip is een corgi, toch? Hoe laag is jullie aanrecht dan? :denken:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom eet echt alles, tot nu toe alleen rauwe champignons ontdekt, qua wat ze niet lust. Fruit lust ze bijna alles wel van, bramen en wilde frambozen (en aardbeien ook denk ik) plukt ze zelf, alleen de rijpe :') Karel is mutseriger, die lust alleen de normalere dingen. Fruit hoeft ie niet, en zelfs een hondenkoekje dat ie niet eerder heeft gehad pakt ie aan alsof het lepra in koekvorm is. Ik heb ze net zoveel toegestopt als pup maar Pom isgewoon een vreetwolf en Karel totaal niet. Een stuk brood bijv, dat laat ie op straat ook liggen, kijkt ie nog niet naar. Pom schrokt het op alsof ze uitgehongerd is
marrieeeb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door marrieeeb »

DeDiana schreef:
marrieeeb schreef:Jip is ook een fijnproever wat eten betreft. Ze kauwt echt goed op alles wat ze krijgt en herkend het dan ook als we de volgende keer met iets bezig zijn wat ze de keer daarvoor super lekker vond. En nu ze bijna met haar neus op het aanrecht komt moeten we oppassen dat ze het niet onder onze neus vandaan vist. :mrgreen:
Huh? :80: Jip is een corgi, toch? Hoe laag is jullie aanrecht dan? :denken:
Klopt hoor! Dat is precies wat wij onszelf afvragen, maar nog een pietsie groeien en ze red het. :LOL:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ook Lana is een alleseter,
vanaf pup altijd al fruit en groentes gegeven, kleine kliekjes, en nu eet ze ook uit de pot mee, [restjes] natuurlijk krijgt ze gewoon haar honden brokken,
een appel of wortel vindt ze geweldig,
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Alles wordt hier gevroten, maar sommige dingen zijn inderdaad extra speciaal. Izzy is lijp voor Smuldier(ijsjes) en parmabotten (jahaaa), Sofi gaat he-le-maal koekie op bier :)
dagmar88
Zeer actief

Sandra&co schreef:Sofi gaat he-le-maal koekie op bier :)
:LOL:

0,0 ook, of gaat het om de alcohol?

Sjaak is dol op fruit. Een ijskoude druif. Aanvallen, grommen en met bokkensprongen door de kamer.
Mandarijnen pel ik niet snel genoeg, dan krijg ik een tik :mrgreen:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

dagmar88 schreef:
Sandra&co schreef:Sofi gaat he-le-maal koekie op bier :)
:LOL:

0,0 ook, of gaat het om de alcohol?
Nee, 0,0 doet haar dan weer helemaal niets. Maar verder maakt ze geen onderscheid tussen Schültenbrau of speciaalbiertjes. Als ik een biertje heb zit ze aan me vastgelijmd en da's het enige waar ze voor begint te kwijlen als een Bulldog :80:
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Zappa is in smaak verandert. Sommige dingen lust hij niet meer. Kippenpoten en zeevis bijvoorbeeld. Maar vorige week ontdekte ik dus dat hij augurken en zilveruitjes lust. Ik maak ze zelf in dus ze zijn veel zuurder als die uit de winkel. Hij liep te schooien en ik dacht hem even flink te pesten. Met veel smaak ging de augurk naar binnen.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
dagmar88
Zeer actief

Bonnie F schreef:Zappa is in smaak verandert. Sommige dingen lust hij niet meer. Kippenpoten en zeevis bijvoorbeeld. Maar vorige week ontdekte ik dus dat hij augurken en zilveruitjes lust. Ik maak ze zelf in dus ze zijn veel zuurder als die uit de winkel. Hij liep te schooien en ik dacht hem even flink te pesten. Met veel smaak ging de augurk naar binnen.
Charlie ook ja. En vis hield ze niet van, tenzij het zure haring was. Die slikte ze heel door.
DeDiana
Zeer actief

Taartje lust geen erwtjes, weet ik sinds gisteren.
Ik had wat gekookte erwten over en heb die over de bakken van de honden verdeeld samen met hun brokken. Taartje had keurig alle erwtjes laten liggen, de rest heeft denk ik niet eens gemerkt dat er erwtjes doorheen zaten.
Andere gekookte groenten eet ze wel als ik die door de brokken of het kvv doe, maar erwtjes zijn blijkbaar vies.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier krijgen ze direct als pup van alles mee. Xygan was een lastige eter maar dat is nu niet meer te merken. Alleen kangeroe vlees mot ie echt niet...
Maar groentes, fruit en dan met name mandarijntjes doet ie een moord voor. Xavi ook en zuur kijken maar stug doorgaan.
Xygan heeft wel een verwachting... dus krijgt ie iets waar hij denkt dat t iets anders is vreet ie t op spuugt t vervolgens weer uit om mij verwijtend aan te kijken hoe ik dat kon doen en dan eet ie t weer op...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”